Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amerikansk iPhone på svenska SIBA?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-28 19:10

Hej

Min brors beställning av en iPhone från siba damp ner i hans brevlåda idag, tillsammans med, vad han trodde vara, en reseladdare (som han inte beställt).

När jag hjälper han komma igång så ser jag ju att i iPhone kartongen ligger där alltså den amerikanska versionen av stickkontakt, och det dem har skickat med är alltså en vanlig 3:e parts iphone laddare.

Hama VÄGGLADDARE.IPHONE

Min fråga är:

1. Har det någon betydelse om iPhonen är "amerikansk"?

2. Ska man klaga, eller gilla läget och isåfall bara köpa en riktig laddare.

Tack på förhand.

Jag hade reklamerat direkt. Så skall det fan inte va.

Har de gråimporterat en lur på ngt sätt?

Nånting har inte gått rätt till, och din bror sitter i sluttampen på den kedjan.

Kanske var Siba som köpte konkurslagret telefoner från kronofogdens försäljning för ett tag sedan
Jag skulle iaf, lämna tillbaka den snarast !

Så länge telefonen är upplåst och inte kräver AT&T eller annan amerikansk operatör så är det väl inget problem i sig. Det blir fortfarande SIBA som är ansvarig återförsäljare vid garantiyrkanden osv. Det ska vara vid ett reklamationsyrkande då förstås eftersom Apple inte har en worldwide warranty på iPhone.

Personligen så skulle jag dock ta kontakt med Siba och kräva att de skickar en iPhone som är tänkt för Sverige och Europa.

Så lagom kul när man skall sälja den, stå där och behöva förklara en massa bröt.
Nja, du, jag köper nog en annan då ... tack du,....

Självklart ska ni reklamera. Och skriv här sedan och berätta vad Siba har för förklaring, ska bli intressant!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-28 21:02

Det här är något som kommer att gå snabbt att reklamera. En pinsam sak för SIBA som de snabbt vill ha bortglömt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-28 21:23

Har mailat denna tråd till brorsan så få vi se vad som händer

Någon har blåst SIBA :-D. Om någon stoppat ner en annan laddare än Apples i den fina designade iPhone-kartongen och återförslutit med tunnt plast kring kartongen som det ska vara så är det inget annat än ett utstuderat bedrägeri. Om kartongen var synlig öppnat - förslutning bruten plast borta - så har SIBA medvetet försökt med en blåsning.
Om det inte handlar om demoex vill säga - det är ju en anna femma.

(hur klämde dom ner denna laddare i den superdesignade kartongen förresten - i den lilla lådan ryms ju bara EXAKT vad Apple menar ska vara i den lådan)

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-28 22:05

Jag tolkar det i och för sig som att Hama-laddaren inte låg i kartongen. Håller med övriga här att det bästa är att reklamera (om inte priset var grymt bra).

Om det nu skulle vara gråimport det är fråga om så kan man väl kräva att de skickar med en orginalladdare. Men då hade de antagligen inte gjort någon vinst på telefonen. Det känns som om Hamaladdaren slank i efter de senaste dagarnas debatt om Apple-TV och att man alltid måste skicka med en godkänd elkabel. Allt med detta känns mysko

Fel propp behöver inte alltid betyda gråimport, åtminstone inte avsiktlig sådan. När jag jobbade i butik hände det då och då att vi fick in felförpackade varor med annan sladd, eller hela pallar som sorterats fel på något lager. Egentligen inte så konstigt att det händer eftersom kartongerna är så lätta att förväxla. Bara att reklamera så löser det sig.

Men...inte packar man väl om Apples kartonger :-D. Dom är förslutna från fabrik och innehåller bara Apples originalgrejer - oavsett kontakttyp på nätdelen. Ingen propp förutom Apples propp KAN ligga i lådan - om inte någon brutit förpackningen, tagit ur originalproppen och lagt dit en tredjepartare. Det MÅSTE vara tjuveri eller bedrägeri - alla andra teorier är omöjliga.

Om det handlar om en propp som följde med vid sidan om så fattar jag inte riktigt tråden. Var det så att iPhonen kom i obruten låda, men innehöll en nätdel med icke-europeisk propp - och man då skickat med en tredjepartstillverkad extrapropp vid sidan om? Det är ju ändå mera skruva :-D. Då tar sig SIBA helt otroliga fräcka friheter; dom har fått en felsändning med t.ex. amerikanska proppar (hur kan dom veta det? har dom öppnat lådan och kollat?) och skiter i att returnera utan säljer lurarna och skickar med en extrapropp vid sidan om...och hoppas att kunden "inte ska mäska nå't"
Herregud! Vad är detta! Detta är ju otroligt kul. SIBA har visat sig vara ena riktiga hästhandlare - riktiga busar - krämarslödder - som den lilla skumma dator-butiken nere på hörnet i förorten - dom som har mest beggat från diffusa källor. Att en så stor kedja sladdrar på så här är nog unikt. Det är ju givetvis ingen anställd i lagret som improviserat - det är garanterat ett beslut taget på högre nivå: "Öh...vad ska vi göra med felsändningen av iPhones...dom där med amerikanska pluggar? Returnera?" "Nej, för fn - vi kränger skiten...skickar med en svensk propp...en sån där tredjepartare vi har en pallvagn med. Idioterna märker inget". Detta är fantastiskt!

Ursprungligen av Samuel K:

Fel propp behöver inte alltid betyda gråimport, åtminstone inte avsiktlig sådan. När jag jobbade i butik hände det då och då att vi fick in felförpackade varor med annan sladd, eller hela pallar som sorterats fel på något lager. Egentligen inte så konstigt att det händer eftersom kartongerna är så lätta att förväxla. Bara att reklamera så löser det sig.

Ursprungligen av Zimmerman:

Men...inte packar man väl om Apples kartonger :-D. Dom är förslutna från fabrik och innehåller bara Apples originalgrejer - oavsett kontakttyp på nätdelen. Ingen propp förutom Apples propp KAN ligga i lådan - om inte någon brutit förpackningen, tagit ur originalproppen och lagt dit en tredjepartare. Det MÅSTE vara tjuveri eller bedrägeri - alla andra teorier är omöjliga.

Om det handlar om en propp som följde med vid sidan om så fattar jag inte riktigt tråden. Var det så att iPhonen kom i obruten låda, men innehöll en nätdel med icke-europeisk propp - och man då skickat med en tredjepartstillverkad extrapropp vid sidan om? Det är ju ändå mera skruva :-D. Då tar sig SIBA helt otroliga fräcka friheter; dom har fått en felsändning med t.ex. amerikanska proppar (hur kan dom veta det? har dom öppnat lådan och kollat?) och skiter i att returnera utan säljer lurarna och skickar med en extrapropp vid sidan om...och hoppas att kunden "inte ska mäska nå't"
Herregud! Vad är detta! Detta är ju otroligt kul. SIBA har visat sig vara ena riktiga hästhandlare - riktiga busar - krämarslödder - som den lilla skumma dator-butiken nere på hörnet i förorten - dom som har mest beggat från diffusa källor. Att en så stor kedja sladdrar på så här är nog unikt. Det är ju givetvis ingen anställd i lagret som improviserat - det är garanterat ett beslut taget på högre nivå: "Öh...vad ska vi göra med felsändningen av iPhones...dom där med amerikanska pluggar? Returnera?" "Nej, för fn - vi kränger skiten...skickar med en svensk propp...en sån där tredjepartare vi har en pallvagn med. Idioterna märker inget". Detta är fantastiskt!

Om man läser det första inlägget ordentligt går det knappast att ta miste på att tredjepartsladdarem följde med separat och inte i själva iPhoneförpackningen. I iPhoneförpackningen följde det med en amerikansk laddare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-29 13:53
Ursprungligen av Samuel K:

Fel propp behöver inte alltid betyda gråimport, åtminstone inte avsiktlig sådan. När jag jobbade i butik hände det då och då att vi fick in felförpackade varor med annan sladd, eller hela pallar som sorterats fel på något lager. Egentligen inte så konstigt att det händer eftersom kartongerna är så lätta att förväxla. Bara att reklamera så löser det sig.

Men uppenbarligen har de inte förväxlat något här eftersom de skickade med en HAMA-laddare. Jag tolkar det som att de visste att den skulle behövas...

Ursprungligen av peanjo:

Men uppenbarligen har de inte förväxlat något här eftersom de skickade med en HAMA-laddare. Jag tolkar det som att de visste att den skulle behövas...

Det kan ju vara så att SIBA fått en felleverans och hellre än att returnera och vänta några veckor på ny leverans väljer de att ta vad de fått och skicka med en separat laddare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-29 13:57
Ursprungligen av pmarriott:

Det kan ju vara så att SIBA fått en felleverans och hellre än att returnera och vänta några veckor på ny leverans väljer de att ta vad de fått och skicka med en separat laddare.

Men isf borde de väl åtminstone informera kunden om det och t.o.m. ge rabatt?

Ursprungligen av peanjo:

Men isf borde de väl åtminstone informera kunden om det och t.o.m. ge rabatt?

Informera kunden, ja. Men det lär ju kosta SIBA mer än normalt att skicka med en extra laddare också. Jag kan tänka mig att Apple inte ger SIBA något prisavdrag för att SIBA fått fel telefoner utan gett dem valet att behålla eller skicka tillbaka och få ny leverans som eventuellt kan dröja. Ska SIBA då förutom kostnaden att skicka med en extra laddare dessutom lämna extra rabatt på en vara med låg marginal från början så kan det rentav bli en förlustaffär. Men informera borde de.

Det är det alla andra storkedjor gör (såklart) - alla utom SIBA tydligen :-D. Helt sanslöst kul :-D. Unikt. Detta har i alla fall pajat varumärket SIBA i min bok - man kan säga att det varumärket är behäftat med humor, genans och hästhandlarstil.

Ursprungligen av pmarriott:

SIBA fått fel telefoner utan gett dem valet att behålla eller skicka tillbaka och få ny leverans som eventuellt kan dröja

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är det alla andra storkedjor gör (såklart) - alla utom SIBA tydligen :-D. Helt sanslöst kul :-D. Unikt. Detta har i alla fall pajat varumärket SIBA i min bok - man kan säga att det varumärket är behäftat med humor, genans och hästhandlarstil.

Jag skulle kunna tänka mig att de har ett trängt läge. Var det inte 9 pallar iPhones för 30 miljoner som stals i Borås nyligen? Sedan den senaste tidens kampanjer från Tele2 och 3 på iPhone som gjort att lagren sinar. Kan nog vara så att SIBA tvingats ta dessa telefoner för att överhuvudtaget ha något att sälja och i dagens läge har de nog inte råd att tacka nej.

Of course. Men det har ju inte med saken att göra. Jag är ganska säker på att ingen annan stor kedja skulle rådda problemet som SIBA :-D. Andra kedjor skulle helt enkelt inte levrera - sådant händer - force majeur: "Det blev inget nu - ni får vänta. Stöld. Brand. Leveransproblem. Logistisk kaos. Strejk. Whatever." Åtminstone skulle ingen annan leverera denna hästhandlar-lösning utan att informera kunden och fråga om det accepteras eller inte: "Tar du detta eller vill du vänta på riktig leverans?"
Jag är säker på att SIBA gjort något unikt i branchen och dom har nu tydligt visat vilken nivå dom ligger på: Hästhandlar-buset.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag skulle kunna tänka mig att de har ett trängt läge. Var det inte 9 pallar iPhones för 30 miljoner som stals i Borås nyligen? Sedan den senaste tidens kampanjer från Tele2 och 3 på iPhone som gjort att lagren sinar. Kan nog vara så att SIBA tvingats ta dessa telefoner för att överhuvudtaget ha något att sälja och i dagens läge har de nog inte råd att tacka nej.

Ursprungligen av peanjo:

Men uppenbarligen har de inte förväxlat något här eftersom de skickade med en HAMA-laddare. Jag tolkar det som att de visste att den skulle behövas...

Ah, missade det

Ja, det minsta man kan begära är att få en originalladdare för svenskt bruk med telefonen. Reklamera.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-29 15:18

Jag tycker iaf att man skall ha rätt till ett lägre pris eftersom en HAMA-laddare inte är lika snygg som en Apple-laddare...

Ursprungligen av peanjo:

Jag tycker iaf att man skall ha rätt till ett lägre pris eftersom en HAMA-laddare inte är lika snygg som en Apple-laddare...

Jag hade ju iofs krävt att få en originalladdare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-29 16:08
Ursprungligen av pmarriott:

Jag hade ju iofs krävt att få en originalladdare.

Ja, såklart, men om de inte kan skaffa fram en sådan så borde man kompenseras!

Nu vill jag veta vad SIBA svarade?

Jag gillar Zimmerman som dömer ut hela SIBA efter att en kund blivit dåligt bemött/åkt på en pinsamhet. Ska han fortsätta på det sättet kommer det inte finnas många företag kvar att handla hos längre.
Förresten, jag beställde min pulsklocka från SIBA rätt nyligen. De var inte bara billigast, utan en av de få internet-butiker som hade den, trots att det är en relativt "vanlig" klocka. Inga konstigheter med den inte.

Googlar man så kan man läsa att Siba & Netonnet pysslar med gråimport
Det är väll enda sättet att kunna tjäna en slant eftersom prispressen är så stor

Ursprungligen av disktant:

Googlar man så kan man läsa att Siba & Netonnet pysslar med gråimport
Det är väll enda sättet att kunna tjäna en slant eftersom prispressen är så stor

Att netonnet gör det är ingen nyhet, men de påstår inget annat heller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-29 23:18

Amerikansk iPhone på svenska SIBA?

För att klargöra så skickades Hama-laddaren med vid sidan om. I den obrutna iphoneförpackningen låg alltså en amerikansk stickkontakt med. Så dem har ju vetat vad dem har gjort.

Har inte snackat med brorsan än. Ska göra det imorgon. Så får vi se. Orkar han inte bry sig så är frågan om inte jag själv ska slå dem en signal.

Bevaka tråden