Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amerikansk iPhone på svenska SIBA?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den lär i alla fall vara olåst - och det kan vara värt något:)

Jag hade lämnat tillbaka den och bett om en ny som är avsedd för svenska nätet. Jag hade gjort det även om de gett mig en originalladdare från Apple sidan om. Enbart för att jävlas med dem.
Hade de sålt telefonen där kunden visste om vad den fick, då är det ok. Men att skicka med en laddare på det viset sidan om. Pfff, jag hade varit förbannad så det skriker om det. Blir till och med förbannad bara jag tänker på vad de gjort!
De ska ha tillbaka telefonen där din bror öppnat förpackningen och kladdat med sina fingrar på telefonen. De ska sen få ta tillbaka telefonen, tvätta den och lägga ut den i hyllan igen och sälja till ett bra pris på grund av returex. Se det som en hämnd för deras jävla reklamfilmer!

Avsedd för det svenska nätet? Det är ju samma telefonmodell som används i AT&Ts nät som i Sverige. Det som skiljer är USB-laddaren och (antar) jag instruktionsboken och att den möjligen är låst.

Annars så är det samma telefon.

Hur är det med garantin? Är den worldwide? Jag minns inte. Det är möjligen något att fundera över.

Och sedan så är jag nyfiken på vad SIBA skrev om telefonen när den såldes? Har de klart skrivit ut att den är gråimport eller inte.

Till sist: vad var priset? Var det ett bra pris?

Det är många aspekter att tänka igenom:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Avsedd för det svenska nätet? Det är ju samma telefonmodell som används i AT&Ts nät som i Sverige. Det som skiljer är USB-laddaren och (antar) jag instruktionsboken och att den möjligen är låst.

Annars så är det samma telefon.

Hur är det med garantin? Är den worldwide? Jag minns inte. Det är möjligen något att fundera över.

Och sedan så är jag nyfiken på vad SIBA skrev om telefonen när den såldes? Har de klart skrivit ut att den är gråimport eller inte.

Till sist: vad var priset? Var det ett bra pris?

Det är många aspekter att tänka igenom:)

Ja, men de försöler skaffa sig en konkurrensfördel genom att gå vid sidan av det regelverk som finns.
De fuskar helt enkelt.
Eller skall vi alla som köper ngt rakt över disk i affärn acceptera att vi får en Thailändsk stickpropp och
en fotostatkopierad maskinöversatt "handbok" på en A4 ?

Jag kan acceptera sånt om det rör sig om en hållare till min mobil i plast som skall sitta på vindrutan
för 59:-. men fan inte när vi pratar mobiler för 6000:-

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, men de försöler skaffa sig en konkurrensfördel genom att gå vid sidan av det regelverk som finns.
De fuskar helt enkelt.
Eller skall vi alla som köper ngt rakt över disk i affärn acceptera att vi får en Thailändsk stickpropp och
en fotostatkopierad maskinöversatt "handbok" på en A4 ?

Jag kan acceptera sånt om det rör sig om en hållare till min mobil i plast som skall sitta på vindrutan
för 59:-. men fan inte när vi pratar mobiler för 6000:-

Lugn nu. Jag ställde bara några frågor om pris och andra villkor. Personligen så tycker jag att det går inte att ha en bestämd uppfattning utan den informationen.

Och "thailändsk stickpropp"? Varför är det ett skällsord? Apples stickproppar är gjorda i Kina. Det finns en stor variation på kvaliten från Kina så väl som från Thailand. Någonstans i tråden tror jag det nämndes att det var en Hama USB-laddare och Hamas USB-laddare är troligen lika bra som Apples och kanske till och med ännu mindre än den. Jag har en själv som reseladdare.

Är priset rätt, produkten legal (dvs ingen kopia eller stöldgods) så kan jag mycket väl tänka mig att göra en sådan affär. Men jag vill ha en egen fördel, dvs ett pris som är rejält lägre än Apples officiella.

Edit: nu när jag har sett senare inlägg som visar på SIBAs svar och bemötande så glömmer vi allt som jag har skrivit här. De har inte skött sig ok...

Senast redigerat 2012-03-30 17:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Avsedd för det svenska nätet? Det är ju samma telefonmodell som används i AT&Ts nät som i Sverige. Det som skiljer är USB-laddaren och (antar) jag instruktionsboken och att den möjligen är låst.

Annars så är det samma telefon.

Hur är det med garantin? Är den worldwide? Jag minns inte. Det är möjligen något att fundera över.

Det är garantin jag tänker på. Det är en självklart att den fungerar här. iPhone har inte worldwide garanti. Händer något efter 1 år blir det svårt att reklamera den...eller?

Ja, som kund kan man knappt hävda annat än man fått det man betalat för OM Siba levererar en svensk originalladdare. Om man sen ändå inte är nöjd kan man ju så klart klaga och Siba kanske som goodwill gör en omleverans, men detta är som sagt inget man som kund kan kräva.

Jag har upplevt detta med en iPad när den var ny i sverige. Köpte från en butik som var bland de första som levererade iPad. Fick den skickad till mig i originalkartong (på engelska) som i sin tur var förpackad i en vanlig pappkartong tillsammans med svensk laddare (engelsk/amerikansk laddare i originalkartongen).
Den har fungerat alldeles utmärkt.

Ursprungligen av Knutsson:

Jag har upplevt detta med en iPad när den var ny i sverige. Köpte från en butik som var bland de första som levererade iPad. Fick den skickad till mig i originalkartong (på engelska) som i sin tur var förpackad i en vanlig pappkartong tillsammans med svensk laddare (engelsk/amerikansk laddare i originalkartongen).
Den har fungerat alldeles utmärkt.

Ja, jag ser inget fel i att man levererar en iPad eller iPhone från ett annat land bara de grundläggande svenska kraven uppfylls, dvs man levererar med svensk bruksanvisning och laddare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-30 16:06

Brorsan bryr sig inte jättemycket om detta men ville ändå ringa o höra lite med dem.

Den han får prata med nämner något om en felleverans som SIBA skulle ha fått, och att lagret ska kontakta honom inom en timme. Efter mer än en timme så ringer brorsan själv upp SIBA igen och får då prata med någon annan som påstår att det inte är något konstigt, och att dem importerar ifrån England och väljer då att skicka med HAMA-laddaren (som för övrigt är betydligt större än orginalladdaren.

Brorsan sa att han kunde tänka sig antingen en orginalladdare eller pengar som kompensation. Men den han talade med tyckte att det var tillräckligt "sänkt" pris på den ändå (5 kr billigare än Apple Store).

Så trots efter klagande på dålig information samt "hot" om att aldrig mer handla på SIBA så väljer SIBA att indirekt ge han fingret (långfingret alltså).

Så nu pga det dåliga bemötandet så fick han lite blodad tand och kommer nog att slå dem en signal igen, så vi får väll se om det blir någon fortsättning.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-30 16:22

Tämligen uselt bemötande från Siba. Självklart ska han ha en originalladdare från Apple med svensk kontakt! Om det hade varit jag hade jag returnerat den och sedan raderat Siba från "hjärnkontoret" om de inte gav med sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-30 16:53
Ursprungligen av joakimo:

Självklart ska han ha en originalladdare från Apple med svensk kontakt!

Precis, det är det minsta man kan begära.

Hade SIBA informerat tydligt om att originalladdare inte följer med och att man får en annan laddare vid sidan av p.g.a detta så ok, men jag tycker det är dåligt av SIBA att låtsas som ingenting.

Nej, det där tycker inte jag är ok.

Stor Hamaladdare? Det är alltså inte den här: inWarehouse.se - Hama"Pico" USB 100-240V laddare

(blev bara nyfiken)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-30 17:03
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, det där tycker inte jag är ok.

Stor Hamaladdare? Det är alltså inte den här: inWarehouse.se - Hama"Pico" USB 100-240V laddare

(blev bara nyfiken)

Det är den här, länk i första inlägget.

Jag missade det...

Men, vad sjutton! Hur kan man kalla den där för reseladdare? Dessutom är det fast kabel (ser det ut som), vilket strider mot den överenskommelse som Apple kommit överens med EU (och en massa andra tillverkare) om. Om kabeln från laddaren är fast så ska det vara en mini-USB, annars ska det vara typ-A kontakt i laddaren så att man kan ansluta valfri USB kabel.

Det där skulle jag inte acceptera. Det är en klart sämre produkt

Dvs; Nu är jag på din linje Goflorp!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-30 17:48

Hamaladdaren är dessutom riktigt ful. Nej, det här går inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-30 17:53

Pratade med brorsan igen nu och hans egna ord var väll ungefär "Klassiskt att man ska behöva bli förbannad för att något ska hända".

Han ringde dit igen och fick tillslut snacka med en lagerkille i Göteborg och som han själv sa "göteborgare är trevliga" så tyckte väll denna person att det hela också lät absurt och lovade att skicka en originalladdare så fort som möjligt.

Och brorsan är nöjd med detta. Jag själv hade nog också nöjt mig här, men mest för att jag är lat som människa. Egentligen skulle man hävt/reklamerat köpet.

Så det löste sig väll på ett vettigt sätt tillslut, men som han själv sa, så är det ju typiskt att man ska behöva bli arg för att något ska hända.

Tack för feedback föresten.

Kan bekräfta att detta är något som inte bara händer i Sibas internet-butik. Polaren var inne idag och köpte sig en 4s, och fick samma laddare med. Mina egna misstankar är att siba gör det här av en av två olika anledningar
1. Efterfrågan på 4s är sjukt hög efter Tele2 och 3-driven. Man måste helt enkelt gråimportera för att ha några telefoner alls på hyllan
2. Siba får inte sälja 4s obunden egentligen, därför blir man tvungen att gråimportera för att kunna sälja även obundna telefoner.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-30 21:46

Men man kan väl i alla fall informera konsumenten? Jag tror inte många räknar med att telefonerna är gråimporterade och de blir ganska skakis när de upptäcker det.

Ursprungligen av andas:

Men man kan väl i alla fall informera konsumenten? Jag tror inte många räknar med att telefonerna är gråimporterade och de blir ganska skakis när de upptäcker det.

Egentligen spelar det ju ingen roll sålänge SIBA tar sitt garanti och support-ansvar?

Ursprungligen av PeeMaN:

Egentligen spelar det ju ingen roll sålänge SIBA tar sitt garanti och support-ansvar?

Sant, men känns det inte lite oseriöst att skicka med den där tredjepartsladdaren? Jag skulle aldrig välja en sådan ful sak framför en liten snygg originalladdare...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-31 08:08
Ursprungligen av PeeMaN:

Egentligen spelar det ju ingen roll sålänge SIBA tar sitt garanti och support-ansvar?

I princip inte, men nu blir det så uppenbart då den snygga laddaren som följer med inte fungerar och man får en alternativ ful.

Jag tycker nog det generellt blir lite annorlunda när man måste skicka med speciallösningar för att det ska fungera. Det kan också skapa osäkerhet hos kunden som undrar varför det ser ut som det gör och om produkten är äkta över huvudtaget.

Hade TS blivit informerad från början hade vi ju inte haft en sex sidor lång tråd nu om något som i det fallet varit acceptabelt. Jag stör mig inte på gråimporten (när importören tar sitt ansvar), men tror att SIBA i detta fall förlorar på att de inte informerar kunderna.

Ursprungligen av PeeMaN:

Egentligen spelar det ju ingen roll sålänge SIBA tar sitt garanti och support-ansvar?

Det var ett förbannat försvarande av SIBA! Du har gjort 3-4 inlägg i tråden med samma märkliga perspektiv på det inträffade. WTF??!!

Ursprungligen av Nyteknik:

Det var ett förbannat försvarande av SIBA! Du har gjort 3-4 inlägg i tråden med samma märkliga perspektiv på det inträffade. WTF??!!

Vad är det för märkligt perspektiv du pratar om?

Ursprungligen av Nyteknik:

Det var ett förbannat försvarande av SIBA! Du har gjort 3-4 inlägg i tråden med samma märkliga perspektiv på det inträffade. WTF??!!

Vänta nu här. Att man har en annan uppfattning och ger uttryck för denna är väl hela poängen med en diskussion? Jag vill bestämt minnas en viss annan tråd du startade där du spyr din galla över Apples usla (?) garantivillkor och vägrar acceptera att andra inte håller med.

Och på det första bemötandet han fick. Det tyckte jag var värdelöst.

Steve Jobs rullar i sin grav när han ser SIBA's trick - att skicka med en ful ICKEAPPLE=FUL-laddare till en kunds nya upplevelse av iPhone!!! Detta är ju ren tortyr för gamle Jobs (som nu i.o.f.s. är återfödd till något/någon annan)

Vafan, jag har lust att ringa Fabian. Han bor ju inte långt härifrån.

Bevaka tråden