Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal, händelse utan bestämd tid

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har börjat irritera mig på ical, om jag t.ex ska träffa en person eller ta ett tåg/buss en viss tid och ska lägga in detta ical måste jag välja en sluttid eller välja heldags aktivitet. Men om jag nu ska ta tåget kl 10 så är det ju inte en heldagsaktivitet och det finns ingen sluttid på händelsen. Kan man inte bara lägga in en händelse med bara en starttid??

//Gustav

Du kan ju sätta samma sluttid som starttid, då får du bara en tidpunkt.

Tur man tänker längre än näsan ibland ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-05 16:12

Jag har delat upp det så att aktiviteter som tar tid lägger jag i iCal. Påminnelser, dvs "Ring NN" lägger jag i Påminnelser (om det är på en viss tidpunkt utan sluttid, eller om tidpunkt inte finns).

Ursprungligen av Gustav.89:

Men om jag nu ska ta tåget kl 10 så är det ju inte en heldagsaktivitet och det finns ingen sluttid på händelsen.

Kanske när tåget kommer fram?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kanske när tåget kommer fram?

Brukar alltid vara försenat så det är inte lönt att skriva in...

Vad menar du med att det inte finns någon sluttid? Kommer du aldrig att skiljas från den person du ska träffa?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad menar du med att det inte finns någon sluttid? Kommer du aldrig att skiljas från den person du ska träffa?

Man kanske inte alltid vet hur länge man ska sitta på ett möte etc, man vet bara att man ska ha ett möte kl 13 -???

Som jag ser det så är en kalender två saker, ett planeringsverktyg, dvs. för saker som ännu inte inträffat, och en loggbok, dvs. för saker som redan har hänt.

Om det är det förra så skriver man in hur lång tid man tror det kommer att ta, och om det senare hur lång tid det faktiskt tog.

Naturligtvis fattar jag att andra kan ha andra arbetssätt, men jag tror att skälet till att det inte finns är just att liknande synsätt är de vanligaste, och därför är funktionaliteten anpassad till det.

1
Bevaka tråden