Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS / Navigator med svensk röst (mm.) för iPhone?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med viss sorg i hjärtat gör jag mig beredd att pensionera min "gamla" Nokia C5, till förmån för en iPhone 4 S, men det är en sak som oroar mig, och det är vilken GPS / Navigator jag ska välja, som i funktionalitet (och kvalitet) matchar Nokias navigator

Absolut nödvändigt är svensk röst (helst inklusive gatunamn) och "turn-by-turn directions" , tydliga anvisningar för avfarter i rondeller, hastighetsvarning, fartkameravarning, möjlighet att spara destinationer etc.

Trots att det finns många trådar om navigatorer så hittar jag mycket lite info om just de talade instruktionerna.

Kan någon som har någon av dessa appar säga hur de står sig mot en "riktig" navigator, eller för den delen mot Nokias (som ju är "riktig")

• Medlem
  • International user
  • 2012-04-15 08:50

Vad är en "riktig" navigator?

Vad jag vet finns det väldigt många "riktiga" navigatorer i App Store.
Själv kör jag Navigon.

Ursprungligen av zappee:

Vad är en "riktig" navigator?

Vad jag vet finns det väldigt många "riktiga" navigatorer i App Store.
Själv kör jag Navigon.

Du vet ju vad jag menar, men om du nu känner för att märka ord så kan jag säga "fristående", om det passar dig bättre…

• Medlem
  • International user
  • 2012-04-15 12:53
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du vet ju vad jag menar, men om du nu känner för att märka ord så kan jag säga "fristående", om det passar dig bättre…

Nej, jag vet faktiskt inte riktigt vad du menar. 99% är ordentliga navigationsprogram numera.
Givetvis pratar Navigon svenska.

Ursprungligen av zappee:

Nej, jag vet faktiskt inte riktigt vad du menar. 99% är ordentliga navigationsprogram numera.
Givetvis pratar Navigon svenska.

Inklusive gatunamn?

Inklusive gatunamn?

Inklusive gatunamn.

Tycker dock det är dåligt av navigon att man inte kan ändra språk manuellt i appen då jag föredrar alla operativsystem på engelska.
Och på engelska låter inte gatorna roliga.

Jag kör också Navigon och jag tycker funktionaliteten i appen inte är sämre än den i navigatorerna (jag har alltså haft riktiga navigatorer från Navigon också). Fördelen med att ha den rätt i telefonen är ju att den är med alltid.
Jag har haft en Nokia med GPS i (5230) och jag tyckte den var bra, men inte jättebra. Tryckte ofta fel (för små knappar) och det tog en evinnerlig tid att uppdatera kartorna. Fördelen är förstås att Ovi Maps är (ska?) vara fria för all framtid.

Om jag jämför med de riktiga navigatorerna så har jag fått dåliga vibbar av Tomtom (väljer många konstiga vägar inte lämpat för ett större ekipage) och Garmins interface ger mig huvudvärk (jobbig färgsättning och pipig röst).

En stor nackdel med Navigon i telefonen är att den inte svarar på höjning/sänkning av ljudet med knapparna på sidan, utan man måste in i en meny. Samt att körinstruktionerna kan vara lite väl övertydliga (typ: "Om 500m håll vänster" på motorväg när det kommer en avfart).

Pratar Navigons iPhone-variant svenska, inklusive gatunamn?

Pratar Navigons iPhone-variant svenska, inklusive gatunamn?

Om du har valt språk svenska på din iphone/ipad så är rösten detsamma i navigon-appen.

Jag har kört både TomTom och Navigon på min. Bestämde mig till slut för Navigon pga bättre gränssnitt. Kan varmt rekommendera Navigon.

• Medlem
  • 2012-04-15 14:24

Navigon fungerar ganska bra, även om jag personligen tycker att Wayfinder Navigator som jag hade i min SE P1i fungerade bättre (bortsett från uppkopplingsproblem mot GPS-pucken) och gav tydligare instruktioner. Nu finns inte detta program eller företag kvar, så då är nog Navigon det bästa alternativet.

Super! Det var precis den information jag behövde. Det blir nog ett köp så småningom. Tackar!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-16 08:13

Ha lite is i magen om du kan, hittills har det varit så att de har reat ut apparna för halva priset sådär varje halvår....

Det ska jag. Jag kommer att behålla min Nokia-telefon, som får ligga i bilen, ett tag till, och den kan duga ett tag till, men i slutänden vill man ju inte ha fler prylar än man verkligen måste.

• Medlem
  • International user
  • 2012-04-16 08:45

Navigon Europa var på halva priset förra veckan, vet inte om det fortfarande gäller.

1
Bevaka tråden