Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappar man i kvalitet när man importerar iMovie HD-projekt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett gäng iMovie HD-projekt som är filmade med en DV-kamera för några år sedan. Har imorterat ett par och det gemensamma är att mappen iMoviehändelse som skapas är mindre än iMovie HD-projektet var. De ursprunliga iMovie HD-projekten består av DV-film som tankats över från DV-kameran.

Som exempel så krympte ett HD-projekt på 13,79 GB till 9,48 GB. Ska det vara så och isf vad beror det på? Har valt att importera med full kvalitet. Har alltid tyckt att projekten är oproportionerligt stora med tanke på den låga kvaliteten, så nuvarande iMovie kanske är mer "ekonomiskt"/"proportionerligt" vad gäller filstorlekar?

Filmerna är i 4:3-format och storleken 768*576.

Spekulerar nu - då jag aldrig kört med iMovie:

När du sög in tejperna till iMovieHD så lades materialet som nativ DV-codec i QT-fil.
iMovie däremot packar om alla codecs till Apple Intermediate i QT-fil - iMovie jobbar inte med nativa codecs.

Apple Intermediate-codec lagrar informationen på ett sätt dom resulterar i mindre filstorlek än den nativa DV-codecen. Någon kvalitetsskillnad som märks för det mänskliga ögat tror jag inte på. Inte när det gäller gammal lågupplöst PAL i DV-codec som källa.

Okej, på en nivå som jag inte behärskar men det låter ju bra. Ser ingen skillnad heller. Men är det som du skriver är det ju toppen.

En sak som jag däremot ser är att när jag exporterar "Filmen som Quicktime" och väljer .avi så ser det förtaskigt ut. Ändrade just inga inställningar och filmen blev då i 640*480 och är väldigt pixlig och grynig.

Testade därför att exportera som .m4v och då blev det bättre. Fast hur vanligt är det formatet egentligen? Storleken 720*540.

Vill ha något som helst fungerar på så många plattformar som möjligt. Att man dels ska kunna spela den i en dator men även att helst kunna spela via en USB-sticka i t ex så många TV-apparater eller DVD-spelare, via USB-ingången, som möjligt.

Ska testa att exportera som quicktime som .mov nu så får vi se hur det ser ut. Finns en del inställningar man kan pilla med. Är .H264 ett bra val? Ändrade storleken så att den är 768*576. Verkar nedanstående vettigt?

Min tanke med filmerna är att redigera dem i iMovie och sedan dels exportera dem som rena "datafiler" (ex .mov eller .avi) och dels att kunna använda dem i iDVD för att kunna sammanställa en DVD med filmerna på och eventuellt komplettera med bilder som är tagna inom samma tidsintervall.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2012-04-23 00:43

Se tråden "Att använda iMovie HD" under videoproduktion. Se t.ex: DV, DVD and (XS)VCD on a Macintosh och https://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video

• Medlem
  • Halmstad
  • 2012-04-23 01:13

Min erfarenhet är att man skall låta iMovie sköta exporten av filmerna och inte labba med export via QT eftersom det senare tar väldigt mycket längre tid.

Är ju helt lost i detta. Har filmat i 4:3 och undrar nu om filmens storlek. Om man öppnar en .dv-fil i t ex Quicktime står det:

Format: DV, 720 x 576 (768 x 576)

Båda motsvarar ju 4:3. Vilket är filmens egentliga storlek? Alltså, hur många pixlar är "riktig" bildinfo, eller vad man ska säga?

Väljer man exportera film blir det ju .m4v och storleken 720 x 540 - vilket också motsvarar 4:3.

Väljer man däremot Quicktime finns 768 x 576 att välja (även det 4:3)

Så båda 720- och 768-alternativet ger ju rätt proportioner men vilket ska jag ta för att inte tappa i kvalitet? Och vilket format (.avi, .mov, .m4v...) skulle ni rekommendera?

Bry dig inte o det där - det är bara olika sätt att räkna mellan pixlar och linjer (TV är ju linjer - datore är pixlar). Ignorera detta - låtsas att det inte finns. Vill du lära dig mera så kan du Googla och fördjupa dig i videoteknik, standards, codecs och TV-historia - 20-30 timmars studier bör ge dig en hyfsad insyn

Ok, som vanligt alltså ;=D Lägger nog hellre tiden på något annat.

Fast grundfrågan, vilket format jag ska välja, kvarstår... .mov, .m4v, eller .avi

AVI är obsolet - om du väljer mpeg4 i en .mov-väska eller mpeg4 i en .m4v-väska spelar ingen roll (väska = filformat). Jag skulle slå till med .mov. Frågan är ju vilket videoformat du ska välja (=codec). Det verkar som du väler mpeg4/H264 eftersom du snackar om m4v. Vad man väljer för codec beror på vad man ska använda filen till sedan. Ska den bara konsumeras och inte bearbetas senare så är ju mpeg4/H264 alldeles utmärkt - allt på klotet är snart detta format när det gäller distribution/konsumtion/slutleverans. Kör på det.

Ursprungligen av zkirtap:

Ok, som vanligt alltså ;=D Lägger nog hellre tiden på något annat.

Fast grundfrågan, vilket format jag ska välja, kvarstår... .mov, .m4v, eller .avi

Tack för svar, än en gång! m4v var iMovies förval så det är därför jag "valde" det.

Testade att köra in både .mov och .m4v via USB-sticka i min Samsung-TV och inget av dem fungerade. Kanske finns någon uppdatering för TV:n som fixar det, men annars är båda formaten lika "dåliga".

1
Bevaka tråden