Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

flytt av iPhoto – HUR??

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle flytta mitt rätt stora iPhoto-bilbliotek från Snow Leopard-dator till ny Lion-dator. Funkade inte alls via Time Machine-backupen – jag kunde bara öppna biblioteket från backupen, inte spara över till Lion-datorns iPhoto som förblev blankt.

Till slut fungerade det att dra in biblioteket ändå, men då fick jag gick trippeldubletter av allt, inga album följde med, Händelser-datumen blev delvis fel och, värst av allt, alla högupplösta bilder blev små tumnaglar…

Nu har jag raderat dessa 50GB av skräp och dubletter och undrar hur fan jag ska göra.

Dra över Händelse för Händelse manuellt? Om ens det går?

All hjälp uppskattas…

• Medlem
  • Thailand
  • 2012-05-01 08:59

I Lion ligger hela biblioteket, med bilder, album, händelser och annat, i samma fil, iPhoto Library, direkt i mappen Bilder. Vill minnas att det tidigare fanns flera filer i bilder-mappen. Så det kan nog bli knepigt att göra manuellt.

Jag tror att det är meningen att man skall uppdatera systemet till Lion först. När man första gången öppnar iPhoto fixar systemet allt detta. Det du försöker göra låter ungefär som att försöka installera ett program manuellt, utan att använda installeraren.

Om du absolut måste få över dem, utan att först uppgradera Snow Leopard datorn, skulle jag exportera bilderna, händelse för händelse, importera dem och skapa ny händelse för varje tillfälle. Men om det är många blir det ju jobbigt.

Hoppas någon annan har bättre råd.

Tack, ja det är det jag är rädd för…

Känns inget vidare att Apple gör så här. Många byter ju ändå dator när det kommer ett nytt OS som ens gamla dator inte riktigt pallar med. Typiskt att när man äntligen ska dra nytta av Time Machine så funkar det inte.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-01 10:21

Jag har flyttat och kopierat iPhoto filen flera gånger på olika sätt och vis och har gjort enligt följande
1) Kopierat min "iPhoto-bibliotek" som fins under bilder (enligt vad Stinky skrev) till den plats där jag vill ha den
2) Håll nere alt-tangenten när du startar iPhoto och håll den nere tills det är igång. Då får du en fråga om vilket bibliotek som skall användas. Standard är /Users/ANVÄNDARE/Picrutres/iPhoto-bibliotek

Då vi har flera maskiner så har jag även testat att ha "iPhoto-bibliotek" på en server där flera olika datorer/användare kan accessa den men det var på tok för långsamt.

Vet inte om det hjälper dig något?

lajo03:

Tack, du fick mig på rätt spår! Men det blev faktiskt ännu enklare i slutändan.

Jag kopierade iphoto-biblioteksfilen från Snow Leopard till firewire-disk och ersatte därifrån iphoto-biblioteksfilen i Lion. Båda iPhoto var senaste versionen, och innan flytten till Lion-datorn döpte jag om biblioteksfilen från "iPhoto Library" till "iPhoto-biblioteket", så som det stod i min Lion-laptop.

Funkade perfekt.

Förlåt, Apple, för att jag tvivlade...

1
Bevaka tråden