Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Tråden skapades och har fått 593 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kenjon:

Se inlägg #3, där står det att det kommer att funka. Men inget i datorvärlden är 100 % säkert, så visst KAN du få problem.... men borde inte få det.

Tack for svar!

Det ar sa jag ocksa forstod det inlagget och rekomendationen, det ar de som sedan foljer i andra inlagg dar man talar om SATA2 och SATA3 som gor mig forvirrad. Jag som inte har koll pa vad SATA ar, gor och hur den jobbar etc blev da tveksam till om jag forsatt ratt eftersom min dator lar ha SATA2 och samsung SSD:n SATA3...

En annan undran som kommer fran snaljapen innom mig:
Om jag later en serviceverksad byta harddisken, bor jag da kopa den med installations kittet for laptop, eller racker det med sjalva disken?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-12 11:20

Båda går bra, installationskitet tror jag inne håller en extern låda, där du kan sätta i originaldisken sedan. Men jag har inte gjort något sådant själv, så andra här kan ha mer info om det.
De bör även sätta SSDn på hårddiskplatsen, en del har fått problem när de satt SSDn på DVDspelarplatsen.

Aha. Da tanker jag att den ladan (samt en sladd och back-up program) for 600 spann har jag ju inte mycket nytta av nar den gamla disken anda ar paj..!?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-12 11:56

Nej, det förstås. Det kan också finnas något specialverktyg i kitet, men det får du läsa på. Jag tycker det borde räcka med bara SSDn.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-12 12:01

Laptopkittet innehåller en USB-SATA-kabel och Norton Ghost (Windows) för kloning av disken,
och dessutom ser det ut att vara någon liten gummidistans av något slag.

Jag kollade på bilder och info på dustinhome.se.
SAMSUNG 830 SERIES 256GB SSD SATA/600 MLC LAPTOP KIT | Dustinhome.se

Innehåller:
SSD-disk
Laptop installations kit:
USB till SATA kabel, Skyddsfodral, samt interaktiv installationsguide och en fullständig version av Norton Ghost.

Denna var _väldigt_ billig. Vad är felet?

WEBHALLEN.com - Verbatim Intern SSD 128GB SATA2 2.5" (47478)

Ursprungligen av Marcus_R:

Denna var _väldigt_ billig. Vad är felet?

WEBHALLEN.com - Verbatim Intern SSD 128GB SATA2 2.5" (47478)

Den är baserad på kontrollern Phision PS3105 (precis som SSDn i länken nedan). Kontrollern är oprövad och ska enligt siffrorna dessutom prestera rätt dåligt.

AnandTech - Crucial's v4 SSD: Affordable 3Gbps SATA SSD based on Phison's PS3105 Controller

Har ej sett någon recension på SSD med denna kontroller. Tips är att inte köpa en sådan SSD förrän man sett en recension på någon enhet med samma kontroller.

En liten fundering. Jag står och funderar på att krypa till korset och beställa en ca 256 GB SSD, men behöver då en aktersnurra till mina användarfiler. Nyttjar idag ca 400 GB av min 750 GB disk. Hur löser man det här med ens dokumentmapp - är det bara att dra över den till den andra disken? Hittar systemet som det ska eller ska man sen behöva manuellt ange var saker och ting ska sparas?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-16 19:01

Det enklaste är väl att skapa ett alias (eller symlink).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-16 19:50

Till pmarriott:

Använd sökar funktion här 99mac.

Jag hittade till exempel http://www.99mac.se/mac-os-x-tillhorande-appar/7505-anvanarkonton-pa-annan-partition-skivenhet-systemet.html

Man kan då köpa billigare o snabb 128 GB SSD där system o program mapp ligger, resten på vanlig stor HD

  • Medlem
  • Härryda
  • 2012-08-20 01:13

Är det någon som har testat Crucial SSD diskar?
128GB, 2.5-inch Solid State Drive, upgrades for Apple MacBook Pro (13-inch, Late 2011) Laptop/Notebook, CT3037486 from Crucial.com

Vad säger ni om Intel 330, hittar inte mycket om den men verkar vara uppföljaren till Intel 320
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152508-intel_intern_ssd_330_series_120gb_sata_iii_2.5-reseller

Är på jakt efter en ca 128 GB SSD disk till min MBP i5 late 2011. . Måste inte ha det värsta av det värsta utan är på jakt efter en bra stabil disk till ett bra pris.

Senast redigerat 2012-08-20 01:47
Ursprungligen av Nixe:

Är det någon som har testat Crucial SSD diskar?
128GB, 2.5-inch Solid State Drive, upgrades for Apple MacBook Pro (13-inch, Late 2011) Laptop/Notebook, CT3037486 from Crucial.com

Vad säger ni om Intel 330, hittar inte mycket om den men verkar vara uppföljaren till Intel 320
WEBHALLEN.com - Intel Intern SSD 330 Series 120GB SATA III 2.5\" (SSDSC2CT120A3K5) - Reseller

Är på jakt efter en ca 128 GB SSD disk till min MBP i5 late 2011. . Måste inte ha det värsta av det värsta utan är på jakt efter en bra stabil disk till ett bra pris.

Crucial m4 är en klassiker med erkänt bra stabilitet. Enheten är väldigt snabb på små läsningar.

Intel 330 presterar väldigt bra och i o m prissänkningar på den för någon månad sedan är den nu ett jättebra alternativ den med. Enheten är uppföljaren till Intel 320 men inte en direkt utveckling då den använder SandeForce-kontroller istället för Intels egna.

Skulle säga att Intel 330 är ett utmärkt alternativ.

Intel SSD är alltid bra.
Eller Samsung 830.

Själv kör jag Intel SSDs och nyare OCZ. Funkar finfint.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2012-08-20 16:06

Tack, det lutar mycket mot en Intel disk, för 790 kr är bra pris tycker jag. Jag har försökt hitta om det är några kända problem med den i en MCB i5 late 2011. Men inte hittat något. Någon här som har läst något annat?

tack för en bra tråd, hjälper enormt i min jakt på en SSD disk

  • Medlem
  • Härryda
  • 2012-08-20 23:26

Det blir att köpa Intel 330 disken imorrn efter jobbet

Någon som vet men säkerhet vilka verktyg som behövs. Vad jag kan läsa mig till så är det Philips mejsel och Torxs, Torxsen är T6 det är står det över allt. Men har hittar olika svar på det är PH00 eller PH0 mejsel. iFixit säger PH00 men har läst på andra ställen att det är PH0 mejsel. Någon som vet? Det är som sagt en MBP i5 late 2011

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-21 14:50

Rätta mig om jag har fel, men det blir alltså billigare att köpa en ny MBP utan SSD och sedan själv peta i en?
T.ex på den här modellen så kostar 128GB nästan 2k till Konfigurera - Apple Store (Sverige)

  • Medlem
  • Härryda
  • 2012-08-21 19:30

Så, nu är den köpt! En Intel 330 SSD 120GB SSD disk, sitter i datorn och är snabb som f*n!

När jag kör Black Magic Speed Test så får jag bara en skrivhastighet på 150Mb. Varför är det så, någon som vet?

Har en 27" iMac, mid 2011

Tänkte stoppa i en sån häringa SSD i den.
Märkestips.
Hur möe jobb är det? Funderar på att lämna bort jobbet till firma typ MacForum.
Är det fortf skit med fläktar osv?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-08-21 22:48

Goflorp:
Jag beställde en Samsung 830 250 GB från Amazon. ca 1700 pix med frakt. Kommer inom kort. ÄVen den till en iMac 27:a. Kabel tog jag från denna diskussion, också från Amazon (dock USA). Kom härom dagen.
Jag kommer nog följa guiden/filmen här.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2012-08-21 22:08

Kolla Installing iMac Intel 27" EMC 2429 Hard Drive - iFixit för guide hur du byter HDD. iFixit har guide för alla iMac om det här inte råkar var just den du har.

"I did not replace or modify this hard drive because of the discussions I read about others that had issues doing so. As I understand, replacing or swapping this drive will cause fan speeds to spin at max speed because the thermal monitoring system loses temperature information that is unique to Apple drives. I would leave this alone, and instead, just add an SSD as described in this procedure. "
http://www.btobey.com/learn/imac-ssd-install.php

Så, genom att bara lägga till en SSD-disk så slipper man bry sig om sensorer och allt det jobbet.
Sedan kan man ju välja startskiva och lägga in ett system på den...

  • Medlem
  • Härryda
  • 2012-08-21 22:36

Sen vilken SSD disk du ska ha är lite upp till dig, pris, storlek ect. Men använd den här guiden och prisjakt.nu och sök efter diskar, där kan du filtrera på dom styrkretsarna du är intresserad av osv.

Men kan bara råda dig till att köpa en SSD, har kört min nu i några timmar och det är som en helt ny dator

  • Medlem
  • Härryda
  • 2012-08-22 00:01

Resultatet för och efter installation av Intel 330 SSD på en 13" MacBook Pro i5 late 2011.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 09:36
Ursprungligen av Nixe:

Resultatet för och efter installation av Intel 330 SSD på en 13" MacBook Pro i5 late 2011.

[ATTACH="CONFIG"]34385[/ATTACH]

Spännande! Men den låter väldigt slö i skriv-prestandan, eller?

  • Medlem
  • Härryda
  • 2012-08-22 10:05
Ursprungligen av Erik.dv:

Spännande! Men den låter väldigt slö i skriv-prestandan, eller?

Ja den gör ju det, känns inte slö men resultatet säger annat, vet inte om det bara har med kompressionen att göra eller, har ställt frågan några inlägg upp, men verkar inte vara någon som vet varför

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2012-08-26 13:41

Hur är det med nya SSD diskar och gamla macbooks? Har en MB1.1 som skulle ha fått en Corsair F120 men den dog nyligen. Planerar nu att köpa en annan SSD. Vet att Sata2 är kompatibelt med Sata1, men hur är det med Sata3?

Ursprungligen av dakks:

Hur är det med nya SSD diskar och gamla macbooks? Har en MB1.1 som skulle ha fått en Corsair F120 men den dog nyligen. Planerar nu att köpa en annan SSD. Vet att Sata2 är kompatibelt med Sata1, men hur är det med Sata3?

SATA3 är bakåtkompatibelt med de två tidigare SATA-varianterna.

Min MBP Mid 2009 börjar bli lite trött och tänkte göra ett sista försök innan det blir en ny. Med att köpa en SSD
Vill gärna ha runt 240-250gb och inte pejja allt för mycket.

Är det en Intel 330 som gäller då?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-08-26 20:37

Jag är också lite anti Samsung, men tydligen är de sådana diskar som sitter i som standard när man beställer SSD i Macarna (?). EDIT: och därmed tänker jag att de har bra tillförlitlighet. Dessutom får man ju inte bli religiös i sina val av leverantörer

Hur som helst, jag beställde, som du ser ovan, från Amazon.co.uk
256 GB, 1700 kr klappat och klart, 4 dagars leverans.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-26 17:06

Jag skulle nog välja en Samsung 830.

Bevaka tråden