Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länge leve 99mac!

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-05-25 14:29

Vad händer med Supporter-kontot? Jag fick mail från Paypal att mac.se har avbrutit prenumerationen. Det har väl med Sweclockersövertagandet att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-25 14:38
Ursprungligen av planB:

Vad händer med Supporter-kontot? Jag fick mail från Paypal att mac.se har avbrutit prenumerationen. Det har väl med Sweclockersövertagandet att göra?

Supporter-kontona fasas ut helt och återbetalning har skett (se inlägget ovan ditt senaste). Hänvisar tills vidare till följande inlägg: http://www.99.se/nyhetskommentarer/295368-artikel-lange-leve-99mac-6.html#post2075788. Ställ gärna frågor i feedback-forumet så blir det lättare för oss att se och svara.

Mvh,
Edin / 99mac

Vad händer med Sheriffen Martin och hans gäng? Ni lämnar väl för fan inte sidan nu?

Ursprungligen av korthoga:

Vad händer med Sheriffen Martin och hans gäng? Ni lämnar väl för fan inte sidan nu?

Har du läst tråden? Kolla t.ex inlägg #3 och #4.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-25 20:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du läst tråden? Kolla t.ex inlägg #3 och #4.

Iallafall inlägg #3, som du hänvisar till, ger ju vid sken att Björnström inte kommer att lämna sidan. Om man vill tolka ”kommer bli sjukt kul att se 99mac resa sig på nytt” som detsamma som att vara kvar, vill säga.

Således en tolkningsfråga, varför korthogas fråga var fullt rimlig.

Ursprungligen av filuren:

...ger ju vid sken att Björnström inte kommer att lämna sidan...

Precis vad jag ville förmedla.

Jag har inte sett något som tyder på att någon kommer att lämna helt.

Ursprungligen av korthoga:

Vad händer med Sheriffen Martin och hans gäng? Ni lämnar väl för fan inte sidan nu?

Vet inte riktigt vem du menar med "hans gäng" utöver Adrian och moderatorerna?

Jag finns kvar i kulisserna, jag har följt diskussionerna med stor spänning. Det är ju mycket på gång och jag var senast idag på nya 99mac & Sweclockers kontoret som ligger mittemot Apple vid Hötorget i Stockholm. Där finns TV-studio, testlabb, fotostudio och mycket mer - finns lite möjligheter

Lämnade av dom 99mac t-shirts som blivit kvar och någon timme såg jag att Edin delade ut dom gratis - schysst!

Ursprungligen av zinned:

Edin kunde ju varit smart och vunnit lite poäng så här i förändringstider genom att skicka ut dem till gamla trogna 99mac-medlemmar istället för till Sweclockers-folk(?)...det var han inte. CyberPet vet jag hade blivit glad för en, det finns säkert många många fler som inte hade möjlighet att köpa en.

Dåligt, kan jag faktiskt tycka.

Skicka vs. dela ut - det är ju inte en helt rättvis jämförelse.

Att skicka ut dem kostar pengar. Att kila ner till en butik strax intill kontoret, och dela ut dem, kostar inget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-25 23:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skicka vs. dela ut - det är ju inte en helt rättvis jämförelse.

Att skicka ut dem kostar pengar. Att kila ner till en butik strax intill kontoret, och dela ut dem, kostar inget.

Ah, ok...det är ju klart. Har man kontor med TV-studio, testlabb, fotostudio och mycket mer så kan man ju absolut inte bjuda på några porton till trogna medlemmar sedan många år. Nej, det är klart...jag förstår precis. Man tar över 99mac som ändå kan kännas lite kontroversiellt och då har man ju inte något att vinna på att göra som jag tyckte de skulle gjort, nej nej.

My bad, jag förstår precis.

Ursprungligen av zinned:

Ah, ok...det är ju klart. Har man kontor med TV-studio, testlabb, fotostudio och mycket mer så kan man ju absolut inte bjuda på några porton till trogna medlemmar sedan många år. Nej, det är klart...jag förstår precis. Man tar över 99mac som ändå kan kännas lite kontroversiellt och då har man ju inte något att vinna på att göra som jag tyckte de skulle gjort, nej nej.

My bad, jag förstår precis.

Jösses, vad du reagerar starkt på allting. Jag menade inte att det var en stor kostnad. Jag menade inte att de inte skulle ha råd. Jag menade bara att det haltar lite att ställa upp ett gratisalternativ och ett icke-gratis-alternativ mot varandra som om de vore fullt jämförbara och utbytbara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-26 00:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

När man läser igenom den här tråden så dyker en tanke upp i mitt huvud:
Jäklar vad det gnälls och tvivlas mycket, innan vi har några fakta alls.

Låt dem komma på plats i chefsstolen, låt dem presentera en ny organisation, nya regler, nya direktiv, osv osv osv osv.

Sen kan vi börja gnälla - eller kanske rentav jubla?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jösses, vad du reagerar starkt på allting. Jag menade inte att det var en stor kostnad. Jag menade inte att de inte skulle ha råd. Jag menade bara att det haltar lite att ställa upp ett gratisalternativ och ett icke-gratis-alternativ mot varandra som om de vore fullt jämförbara och utbytbara.

Ursprungligen av Adrian B:

Du påminner om en recension jag läste när SR hade släppt en app för Melodikrysset i P4. Appen var gratis och användarna älskade den. Men så var det någon där som var missnöjd med att de inte samtidigt gjort en iPad-app:

Ursprungligen av Edin:

Det var ju en trevlig idé! Vi hade ställt ut dem på Digital Inn eller liknande, men har inte etablerat kontakt med dem ännu. Om du sitter på en lista på vilka som kan tänkas vilja ha en, skicka mig ett PM så ordnar vi lite utskick. Det är knappast något problem att anordna, men så kan man ju lägga fram det på ett trevligt och positivt sätt istället för den attityd du ofta verkar besitta här. Tråkigt! Tror veteranerna får föregå med ett gott exempel här och rycka upp sig lite.

@jesper & adrian

Jisses, vad ni hugger på mig!

Det är väl fullt naturligt att man reagerar när det sker kommer sådana nyheter som att 99mac ska slås ihop med Sweclockers. Det är ju som alltid, när det blir stora förändringar så blir det lätt tvivel och det är jobbigt med just detsamma, det vet ni väl? Speciellt i detta fallet, då det handlar om Sweclockers och då är det ju inte konstigt att man tar ett steg tillbaka och känner sig tvivlande. Det kan mycket väl få ett kanonbra utfall men det är lätt ett sådant speciellt fall som detta.

Jag tycker det är orättvist att gå på mig för detta men vill ni ha någon att gnälla på för att man reagerar så sure, ta mig

@Edin

Konstruktivt från dig, mycket bra. Givetvis sitter jag inte på någon sådan lista, det förstår du säkert själv men jag kan enkelt skrapa ihop lite användarnamn som jag tycker bör få en.

Sedan kan man tycka att det är konstigt att du efter åtta inlägg kommer med insinuationer och påståenden om att jag ständigt har en tråkig attityd. Det tycker jag rimmar lite illa, håller du inte med?

Hur som, jag ska ordna en lista till dig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-26 01:08
Ursprungligen av zinned:

@jesper & adrian

... men jag kan enkelt skrapa ihop lite användarnamn som jag tycker bör få en.
Hur som, jag ska ordna en lista till dig

Kör på detta! Blanda sedan inte ihop ofta (enligt mitt korta perspektiv) och ständigt, så farligt är det inte. Vi slår inte ihop 99mac och SweClockers, informationen vi gått ut med är att vi håller dem helt separat och inga "SweClockers-redaktörer" kommer att jobba med 99mac, kanske till och med blir ett helt separat bolag. Vi (som förlag) vill driva kvalitativa webbtidningar inom tekniksegmentet och detta community skall byggas upp med 99mac som bas och inget annat och det rekryteras även härifrån. Förstår att många tar ett steg bakåt och bevakar, det hade jag själv gjort! Vi har mycket att bevisa.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-26 11:20
Ursprungligen av Edin:

Kör på detta! Blanda sedan inte ihop ofta (enligt mitt korta perspektiv) och ständigt, så farligt är det inte. Vi slår inte ihop 99mac och SweClockers, informationen vi gått ut med är att vi håller dem helt separat och inga "SweClockers-redaktörer" kommer att jobba med 99mac, kanske till och med blir ett helt separat bolag. Vi (som förlag) vill driva kvalitativa webbtidningar inom tekniksegmentet och detta community skall byggas upp med 99mac som bas och inget annat och det rekryteras även härifrån. Förstår att många tar ett steg bakåt och bevakar, det hade jag själv gjort! Vi har mycket att bevisa.

På tal om det, har ni gått ut med någon info mer än denna tråd?
Ett mail till alla medlemmar vore kanske bra?
Några inaktiva kanske vaknar till liv då det vankas förändringar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-26 13:17
Ursprungligen av Edin:

Kör på detta! Blanda sedan inte ihop ofta (enligt mitt korta perspektiv) och ständigt, så farligt är det inte. Vi slår inte ihop 99mac och SweClockers, informationen vi gått ut med är att vi håller dem helt separat och inga "SweClockers-redaktörer" kommer att jobba med 99mac, kanske till och med blir ett helt separat bolag. Vi (som förlag) vill driva kvalitativa webbtidningar inom tekniksegmentet och detta community skall byggas upp med 99mac som bas och inget annat och det rekryteras även härifrån. Förstår att många tar ett steg bakåt och bevakar, det hade jag själv gjort! Vi har mycket att bevisa.

Mycket bra information. Detta var ingenting jag kände till och har ni gått ut med den informationen tidigare så har jag helt missat det.

Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, få se nu, varför valde jag just dig? Kan det ha varit för att du var den som skrev inlägget jag svarade på?

Jag menade att det var underligt att ni högg så på just mig för att jag uttryckte mitt tvivel, jag är ju knappast ensam om det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sen blir jag väldigt nyfiken. Vad har hans antal inlägg med saken att göra? Han har väl förmodligen fått en uppfattning av dig utifrån dina inlägg.

Jag använde hans antal inlägg (och hans registreringsmånad, dock skrev jag inte det) som måttstock på hur länge han har varit en del av communityn. Eftersom det är sedan nu i maj så tyckte jag att det var märkligt att han skrev som han gjorde. Först och främst är det inte sant och sedan är det ett direkt personligt hugg på mig, som han inte har fog för. Det var bara det.

Ursprungligen av zinned:

@jesper & adrian

Jisses, vad ni hugger på mig!

[...]

Jag tycker det är orättvist att gå på mig för detta men vill ni ha någon att gnälla på för att man reagerar så sure, ta mig

Hmm, få se nu, varför valde jag just dig? Kan det ha varit för att du var den som skrev inlägget jag svarade på?

Ursprungligen av zinned:

Jisses, vad ni hugger på mig...

Jag "hugger" inte för ATT du reagerar.

Min kommentar till dig gällde HUR du reagerar.

I mina ögon så känns det som att du alltid är upprörd över något, och du tror det värsta om allt och alla.

Självklart får man ha synpunkter och tvivel. Men innan man har minsta lilla fakta om hur framtiden kommer att bli, så kan man ju ta det lite lugnt.

Ursprungligen av zinned:

...kan man tycka att det är konstigt att du efter åtta inlägg kommer med insinuationer och påståenden om att jag ständigt har en tråkig attityd...

Sen blir jag väldigt nyfiken. Vad har hans antal inlägg med saken att göra? Han har väl förmodligen fått en uppfattning av dig utifrån dina inlägg.

Ursprungligen av zinned:

Ah, ok...det är ju klart. Har man kontor med TV-studio, testlabb, fotostudio och mycket mer så kan man ju absolut inte bjuda på några porton till trogna medlemmar sedan många år. Nej, det är klart...jag förstår precis. Man tar över 99mac som ändå kan kännas lite kontroversiellt och då har man ju inte något att vinna på att göra som jag tyckte de skulle gjort, nej nej.

My bad, jag förstår precis.

Du påminner om en recension jag läste när SR hade släppt en app för Melodikrysset i P4. Appen var gratis och användarna älskade den. Men så var det någon där som var missnöjd med att de inte samtidigt gjort en iPad-app:

  • Medlem
  • Harestad
  • 2012-05-25 21:44

Man får inte diskutera jailbreak, men skriva artiklar om det går bra?

Ursprungligen av Ree_Tab:

Man får inte diskutera jailbreak, men skriva artiklar om det går bra?

Det finns ingen forumregel som förhindrar diskussioner om jailbreak.

Lämna gärna era åsikter om jailbreak/hackintosh i feedback-forumet om ni önskar diskutera det.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Man får inte diskutera jailbreak, men skriva artiklar om det går bra?

Va? Det finns ju t.o.m ett eget underforum för upplåsning och jailbreak. Har du missat det?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2012-05-27 14:54

Just ja, det var ju hackintosh som var förbjudet. My bad.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Just ja, det var ju hackintosh som var förbjudet. My bad.

Det har ju sagt hundratals gånger att de inte vill ha den diskussionen här.
Även varför. Jobbigt med värmen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-25 21:49

All form av förändring rör alltid om i grytan... Först historien kan visa om förändringen var bra eller ej - dock tror jag att all form av förändring alltid leder fram till något positivt! men det behöver ju inte vara det 'förväntade positiva' utan det 'överraskande positiva'!

Jag kan bara säga: Lycka Till!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-25 23:21
Ursprungligen av Björnström:

Lämnade av dom 99mac t-shirts som blivit kvar och någon timme såg jag att Edin delade ut dom gratis - schysst!

Edin kunde ju varit smart och vunnit lite poäng så här i förändringstider genom att skicka ut dem till gamla trogna 99mac-medlemmar istället för till Sweclockers-folk(?)...det var han inte. CyberPet vet jag hade blivit glad för en, det finns säkert många många fler som inte hade möjlighet att köpa en.

Dåligt, kan jag faktiskt tycka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-25 23:52
Ursprungligen av zinned:

Edin kunde ju varit smart och vunnit lite poäng så här i förändringstider genom att skicka ut dem till gamla trogna 99mac-medlemmar istället för till Sweclockers-folk(?)...det var han inte. CyberPet vet jag hade blivit glad för en, det finns säkert många många fler som inte hade möjlighet att köpa en.

Dåligt, kan jag faktiskt tycka.

Det var ju en trevlig idé! Vi hade ställt ut dem på Digital Inn eller liknande, men har inte etablerat kontakt med dem ännu. Om du sitter på en lista på vilka som kan tänkas vilja ha en, skicka mig ett PM så ordnar vi lite utskick. Det är knappast något problem att anordna, men så kan man ju lägga fram det på ett trevligt och positivt sätt istället för den attityd du ofta verkar besitta här. Tråkigt! Tror veteranerna får föregå med ett gott exempel här och rycka upp sig lite.

När man läser igenom den här tråden så dyker en tanke upp i mitt huvud:
Jäklar vad det gnälls och tvivlas mycket, innan vi har några fakta alls.

Låt dem komma på plats i chefsstolen, låt dem presentera en ny organisation, nya regler, nya direktiv, osv osv osv osv.

Sen kan vi börja gnälla - eller kanske rentav jubla?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-26 00:48

Jisses låt oss var glada en dag som denna, nu börjar jag förstå varför jag var småsur en vecka pågrund av den där kullander tråden, det smittar av sig när någon gnäller för minsta sak i oändlighet och inte kan sätta punkt någon gång.

En t-shirt hallå, nu blir det väl tjat om det också vem som fick och inte fick och hur länge man varit med i gemet.

Ska du göra listan som endast varit medlem några år hallå zinned ???? Nu får du väl tagga ner lite.

Adrian kan göra listan han har gjort många goda saker för 99mac och han är liksom urvampyr tänkte jag säga menade ur99macare

Nu får vi skärpa till oss och vara glada en stund. Jag skäms nästan vad ska Edin tänka om oss, fortsätter vi så här så sitter vi snart i Björnströms pappalediga knä igen.

Snälla Edin behåll t-shirtarna annars blir det ett jäkla hallå om vem som fick och inte fick.

Edin verkar vara en supertrevlig och skärpt kille, så det är inte antalet totala inlägg som är avgörande här för nått zinned om du inte fattat det efter dina 3 år, jisses man blir mörkrädd för mindre saker.

Jag ska definitivt inte ha en t-shirt men dom som verkligen förtjänar en t-shirt ska han en punkt slut och varför ska vi bekymmra oss så mycket över det zinned ? Okey 13 åringar kan bråka om vem som får vad, men vi ska föreställa vuxna veteraner här med åldern inne ?

När vi gnäller över t-shirtar som vi inte ens har att göra med, så saknar jag Jesper Ohlssons fasta moderator hand,

det var ordning på siten på Jespers tid, och inte någon gnäll- grälstuga.

Nystart krävs, men håll i rodret och visa klart vem som styr skutan.

Senast redigerat 2012-05-26 01:30
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-26 01:01

Nu är detta off topic men eftersom jag tolkar ditt inlägg som direkt gnäll på mig så svarar jag.

Ursprungligen av CUBEIS:

Jisses låt oss var glada en dag som denna, nu börjar jag förstå varför jag var småsur en vecka pågrund av den där kullander tråden, det smittar av sig när någon gnäller för minsta sak i oändlighet och inte kan sätta punkt någon gång.

Minsta sak?!?! Du är en av dem få som inte förstod innebörden av den tråden och hur viktig den var. Den hade som du kanske läste många inlägg från personer som höll med om deras oerhört tvivelaktiga beteende, som definitivt inte var en "liten sak".

För övrigt så utvecklades tråden senare till en intressant diskussion om hur en Apple-ÅF generellt bör agera, det kanske du inte hängde med på? Det handlade alltså knappast om en "liten sak" eller att "inte kunna sätta punkt". Att du sedan är av en annan åsikt må så vara men det är inte nödvändigtvis lika med den allmänna åsikten.

Ursprungligen av CUBEIS:

En t-shirt hallå, nu blir det väl tjat om det också vem som fick och inte fick och hur länge man varit med i gemet.

Ska du göra listan som endast varit medlem några år hallå zinned ???? Nu får du väl tagga ner lite.

Det var en spontan reaktion från mig efter att ha läst Edins tidigare inlägg samt blandat med min personliga reaktion på fusionnen 99mac<->Sweclockers. Du vet, vi är tillåtna att ha olika åsikter och uttrycka desamma. Jag tyckte, och tycker fortfarande, som jag att det hade varit en fin gest. Ingen anledning för dig att komma med nedlåtande uttryck för min åsikt.

Ursprungligen av CUBEIS:

Adrian kan göra listan han har gjort många goda saker för 99mac och han är liksom urvampyr tänkte jag säga menade ur99macare

Visst kan Adrian göra en sådan lista men som du kanske läste så sa Edin att jag tyckte jag skulle skicka en sådan lista, därav mitt svar.

Ursprungligen av CUBEIS:

Adrian kan göra listan han har gjort många goda saker för 99mac och han är liksom urvampyr tänkte jag säga menade ur99macare

Ha ha, missade detta tidigare

Det börjar ju bra det här, med dålig stämning och allt.

Detta känns väldigt spännande. Utan förändring ingen utveckling! Stor kudos till alla inblandade; medlemmar, gamla uvar och nya ägare!

I, for one, welcome our new PC forum overlords!

Bevaka tråden