Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länge leve 99mac!

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-24 20:06
Ursprungligen av stile:

Den nya ägaren har planer för 99mac, ser säkert business i det hela..

Jo - annars hade vi inte förvärvat 99mac! Vi har en affärsmodell precis som alla andra företag, men vi går inte hur långt som helst för att uppnå intäkter och vi är genuina tekniknördar mer eller mindre. Idag finns en stor medlemsdatabas på 99mac innehållande fullständiga uppgifter som namn, adress, postnummer etc. Dessa kommer vi att radera och redan nu har vi ändrat registreringen så att dessa uppgifter inte är obligatoriska längre. Det ligger absolut inte i vårt intresse att besitta en sådan databas oavsett värden. Vidare kommer betalsystemet för att slippa annonser att tas bort (det är ingen hållbar ekonomisk lösning för något media som vill driva en redaktion med anställda, men då skulle det förmodligen kosta närmre vad tidningar idag kostar i månaden). Visst går SweClockers bra, men det är också för att webbsajten är #1 inom datorer i Sverige och ett kvitto på att vi gör något bra.

Vi bygger kvalitativt innehåll och vi ser även annonserna som innehåll och på SweClockers håller vi bra kvalitet på dessa och med bra erbjudanden för läsarna (rabatter, fri frakt etc). Vill man inte se annonserna så är det frivilligt att blockera dessa och det är absolut inget problem, men vi rekommenderar det bara inte om man gillar webbsajten. Om man inte ser något nytta med annonserna, då kan de lika gärna försvinna, men vårt mål är att ha bra innehåll där med.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-05-25 12:20

Tänkte fråga vad som händer med oss som betalade in hundra kronor häromveckan, men jag ser att de har kommit tillbaka till mitt Paypalkontot. Great!

Ursprungligen av Edin:

Jo - annars hade vi inte förvärvat 99mac! Vi har en affärsmodell precis som alla andra företag, men vi går inte hur långt som helst för att uppnå intäkter och vi är genuina tekniknördar mer eller mindre. Idag finns en stor medlemsdatabas på 99mac innehållande fullständiga uppgifter som namn, adress, postnummer etc. Dessa kommer vi att radera och redan nu har vi ändrat registreringen så att dessa uppgifter inte är obligatoriska längre. Det ligger absolut inte i vårt intresse att besitta en sådan databas oavsett värden. Vidare kommer betalsystemet för att slippa annonser att tas bort (det är ingen hållbar ekonomisk lösning för något media som vill driva en redaktion med anställda, men då skulle det förmodligen kosta närmre vad tidningar idag kostar i månaden). Visst går SweClockers bra, men det är också för att webbsajten är #1 inom datorer i Sverige och ett kvitto på att vi gör något bra.

Vi bygger kvalitativt innehåll och vi ser även annonserna som innehåll och på SweClockers håller vi bra kvalitet på dessa och med bra erbjudanden för läsarna (rabatter, fri frakt etc). Vill man inte se annonserna så är det frivilligt att blockera dessa och det är absolut inget problem, men vi rekommenderar det bara inte om man gillar webbsajten. Om man inte ser något nytta med annonserna, då kan de lika gärna försvinna, men vårt mål är att ha bra innehåll där med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-25 12:45

Det stämmer! Inte hunnit gå ut med information kring detta än med vi fick tillgång till Paypalkontot som detta var kopplat till idag och gjorde återbetalningar 2 månader bakåt (längre gick ej). Resten får vi hantera separat om det skulle vara så att någon inte fått sin återbetalning, men betalt för en framtida Supporter-period.

LCR's kommentar om Kinesköp sitter som en smäck....exakt så är känslan.

Skall bli spännande att se vart det leder.

  • Medlem
  • 2012-05-24 20:49

Jag tycker känslan är mer som när VW köpte Scania.

Ursprungligen av Baron:

Jag tycker känslan är mer som när VW köpte Scania.

Har de köpt Scania? jaha, helt missat det.

kan du utveckla känslan och åsikten. Skit i bilidustrin. ( = OT)

  • Medlem
  • 2012-05-24 21:14

En kompetent jätte som gör bra men lite könlösa produkter köper upp en mindre nischaktör.
Jag tror det blir bra, men kanske mindre "speciellt". Vi-känlsan, vad den nu kan vara värd, ligger lite i riskzonen.

Jag tillhör skaran som ser positivt på det här! Ska bli spännande att se vad som händer med sidan. Att SweClockers är en sida för PC är inte relevant anser jag utan engagemanget som driver sidan är det viktiga. Jag kommer att fortsätta att besöka 99mac till mitt morgonkaffe.

Lite det jag är inne på också. (det Baron & Goflorp skrev)
Scaniaförare ser på MAN (=VW) som Mac användare/ägare ser på Windows burkar.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-24 22:48

Frågan är ju, när kommer det hända något och vad?

Ursprungligen av zappee:

Frågan är ju, när kommer det hända något och vad?

Just nu bekantar vi oss med mjukvaran bakom webbplatsen, därefter väntar flytt till nya servrar. Inom kort kommer vi dessutom att skapa en ny forumindelning och i samband med detta införs även nya forumregler (i princip identiska med de som används på SweClockers). Förhoppningsvis kan vi rulla ut de första förändringarna inom ett par dagar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-24 23:29
Ursprungligen av Andreas D:

Just nu bekantar vi oss med mjukvaran bakom webbplatsen, därefter väntar flytt till nya servrar. Inom kort kommer vi dessutom att skapa en ny forumindelning och i samband med detta införs även nya forumregler (i princip identiska med de som används på SweClockers). Förhoppningsvis kan vi rulla ut de första förändringarna inom ett par dagar.

Med tanke på dessa forumregler så kommer då alltså diskussioner om Hackintosh vara tillåtna?

Ursprungligen av zinned:

Med tanke på dessa forumregler så kommer då alltså diskussioner om Hackintosh vara tillåtna?

Det står "i princip identiska", inte "identiska".

Kan vi inte vänta tills vi får se de nya reglerna, innan vi börjar diskutera dem?

Ursprungligen av zinned:

Med tanke på dessa forumregler så kommer då alltså diskussioner om Hackintosh vara tillåtna?

Vi diskuterar frågan med forumvärdarna (de blivande moderatorerna) just nu. Jag har inget principiellt emot det, men det finns olika åsikter i frågan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-24 23:36

Det säger väl sig själv att det inte ska vara tillåtet? Att det ens ska behöva diskuteras...

  • Medlem
  • 2012-05-24 23:42
Ursprungligen av zinned:

Det säger väl sig själv att det inte ska vara tillåtet? Att det ens ska behöva diskuteras...

Det är inte alls självklart. Smidigare att köra samma som på sweclockers om man ändå ska sitta i samma båt. Har du något emot de diskussionerna så kan du väl välja att inte delta i dem?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-25 08:17
Ursprungligen av Zepto:

Det är inte alls självklart. Smidigare att köra samma som på sweclockers om man ändå ska sitta i samma båt. Har du något emot de diskussionerna så kan du väl välja att inte delta i dem?

Läs det Jesper skrev, det är anledningen.

Som jag sa tidigare, så tycker jag att det är för tidigt att börja diskutera de nya reglerna innan vi ens har sett dem.

Men i just den här sakfrågan så tycker jag att det är ganska solklart. Eftersom man bryter mot Apples användaravtal om man installerar OS X på icke-Apple-hårdvara, så håller jag med Zinned om att det säger sig själv att det ämnet inte ska tillåtas.

(Det är i alla fall det argumentet som har använts här tidigare)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-25 08:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Som jag sa tidigare, så tycker jag att det är för tidigt att börja diskutera de nya reglerna innan vi ens har sett dem.

Men i just den här sakfrågan så tycker jag att det är ganska solklart. Eftersom man bryter mot Apples användaravtal om man installerar OS X på icke-Apple-hårdvara, så håller jag med Zinned om att det säger sig själv att det ämnet inte ska tillåtas.

(Det är i alla fall det argumentet som har använts här tidigare)

Då borde väl jailbreak också vara förbjudet?

Ursprungligen av zappee:

Då borde väl jailbreak också vara förbjudet?

Den debatten har varit uppe så många gånger. Läs lite här:
https://www.google.se/search?q=hackintosh+jailbreak+site%3A99.se

Jag kan t.ex rekommendera att läsa den här tråden (se t.ex inlägg #242, 250, 251, m.fl):
http://www.99.se/feedback/74401-over-forumregler-moderation-25.html

Den här tråden är också att rekommendera i sammanhanget:
http://www.99.se/feedback/294832-underforum-gallande-hackintosh-3.html

Men då var då, och nu är nu. Vi kan väl vänta med att debattera detta tills vi vet vilka de nya reglerna och riktlinjerna faktiskt blir...

Senast redigerat 2012-05-25 09:13
Ursprungligen av zappee:

Då borde väl jailbreak också vara förbjudet?

Jailbreak bryter inte mot någon upphovsrätt och är fullt lagligt. Hackintosh bryter mot Apples upphovsrätt och är inte lagligt.

Ursprungligen av pmarriott:

Jailbreak bryter inte mot någon upphovsrätt och är fullt lagligt. Hackintosh bryter mot Apples upphovsrätt och är inte lagligt.

Nej, det har (mig veterligen) ingenting alls med upphovsrätt att göra. Som jag skrev tidigare så handlar det i Hackintosh-fallet om att man bryter mot Apples användaravtal, där det står att man inte får installera OSX på icke-Apple-hårdvara.

Men man bryter nog mot användaravtal även när man jailbreakar iOS. För jag har för mig att där står något om att man inte får förändra mjukvaran.

Det handlar inte alls om LAGAR, det handlar om AVTAL mellan dig som användare och Apple.

Och både jailbreak och hackintosh är alltså i princip lika stora avtalsbrott.

Men...

...som moderatorerna påpekat så många gånger genom åren:

- Den eventuella lagligheten spelar egentligen ingen roll.
- Det handlar om att forumledningen har rätt att sätta precis vilka regler som helst. De kan tillåta samtalsämne A, men förbjuda samtalsämne B, även om båda är lika "lagliga" eller "olagliga".
- Det handlar till stor del om hanterbarheten på forumet (se mina tidigare hänvisningar i inlägg #81)

Och nu när jag har skrivit så här mycket, så vill jag ännu en gång påpeka att det är ganska meningslöst att diskutera detta innan vi vet vilka de nya reglerna och direktiven faktiskt blir. Den nya ledningen kommer kanske att förbjuda båda samtalsämnena, eller tillåta båda, eller fortsätta som tidigare - det vet vi ingenting om ännu.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-25 21:35
Ursprungligen av pmarriott:

Jailbreak bryter inte mot någon upphovsrätt och är fullt lagligt. Hackintosh bryter mot Apples upphovsrätt och är inte lagligt.

Men det bryter mot användaravtalet.

Om det blir SweC-regler med 99-moderering blir det lägre i tak än förr.

Ursprungligen av eskimo:

Om det blir SweC-regler med 99-moderering blir det lägre i tak än förr.

Det blir givetvis även nya direktiv till moderatorerna om hur reglerna ska tolkas och omsättas i praktiken. Vi vill inte inskränka på det fria ordet mer än nödvändigt.

Ursprungligen av Andreas D:

Det blir givetvis även nya direktiv till moderatorerna om hur reglerna ska tolkas och omsättas i praktiken. Vi vill inte inskränka på det fria ordet mer än nödvändigt.

99.se meets flashback, min första oro/tanke om övertagandet, check!
Jag har nog gått och blivit för gammal, dags att ta sin Mats ur skolan och hitta andra intressen. Tur att internet är stort

Ursprungligen av akerstrom:

...dags att ta sin Mats ur skolan och hitta andra intressen...

Är det inte lite tidigt att uttala sig så - när vi inte ens har sett de nya forumreglerna, eller hört något om de nya modereringsdirektiven?

Varför inte bara ha en omröstning i frågan?

Låta demokratin få tala.

( min känsla varför jailbreak är tillåtet är att alla ink moderatorerna var så kåta på att få använda sin iphone när dom kom och inte fanns i sverige men alla (nästan) har redan en Mac så då känns Hackintosh inte aktuellt för dessa personer.)

Upphovsrätt och avtal är inte ömsesidigt uteslutande, utan i högsta grad komplementära. Utan avtal har andra än upphovsmannen inga rättigheter, med avtal har andra de rättigheter som upphovsmannen ger i och med avtalet.

Mao, utan ingånget användaravtal får man inte göra ett piss, och med ingånget användaravtal får man göra vissa saker. Det finns i princip inga undantag alls från det, och av detta följer också att Hackintosh, liksom andra intrång i upphovsrätten är olagligt. Huruvida det också är straffbart, dvs. kan leda till påföljder som böter, fängelse etc. beror på uppsåt mm, men i alla lägen berättigar det upphovsmannen till ekonomisk ersättning (vilket de kan få samhällets stöd att utverka genom en stämning i domstol).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-05-25 12:05

Fantastiskt skoj!

Bevaka tråden