Som de båda tidigare antyder, så handlar det i grund och botten om hur hon var anställd. Om det var en tillsvidareanställning (dvs "fast" anställning) och hon blev uppsagd p.g.a. arbetsbrist med uppsägningstid, etc, så verkar det som företaget håller på att dribbla med grejer som inte t.ex. LAS (Lagen om Anställningsskydd) medger.
Men saker och ting har förändrats i Sverige ganska kraftigt sedan jag läste juridik, speciellt i arbetsrätten. Hyss som arbetsgivare skulle få betala dyrt för för 10-15 år sedan tillåts numera. Dels p.g.a. förändrad lagstiftning men även p.g.a. Arbetsdomstolens domar (=bedömningar) som på senare tid blivit tuffare mot anställda.
Som jag ser det så bör hon nog glömma att komma åt arbetsgivaren den formella/juridiska vägen såvida din kompis inte har kontrakt om tillsvidareanställning eller motsvarande.
Det enda hon har att göra är att kontakta dom och fråga vad som gäller. Men det KAN ju faktiskt vara så att dom inte var nöjda med hennes jobb, och om hon pushar för att få reda på orsaken till att dom inte hörde av sig, så kanske hon får mer än vad hon gapar över, om du hajar vad jag menar.
Danne