Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Computer Sweden fattar ingenting...

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 09:28

Utveckla. Vad menar du?

• Medlem
  • 2003-09-17 09:45

Det finns två tveklösa faktafel. Dels att PDF-skapande är en kommande nyhet i OSX, och att man nu lanserar en web-kamera.

De skaffar sig väl kunskap om det här vartefter, så i den här takten har de kanske koll om fem år.

"En av de viktigaste funktionerna i Panther är möjligheten att helt utan tilläggsprogram omvandla valfria filer till pdf-formatet."

"Lämpligt nog passar Apple nu på att introducera en webbkamera som går att fästa på datorn och som kostar 169 euro."

"En tidning för nötter - av nötter"?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-17 10:12

Nej, verkligen inte. Den _mest intressanta_ nyheten han rapporterar är den inbyggda pdf-funktionen som redan finns i OSX sedan 10.0. Dagens överaskning var "bara en trådlös mus". Att det var Blåtand i den föll helt bort.
Två gånger lägger han tyngd över vad det inte blev, men ingen analys varför eller antytt om vad som sades i sammanhanget. Hellre än att gå in på tekniska fakta, missar han inte heller tillfället att måla up publiken som skrikande och dyrkande fanatiker.
Och att prata om den nya PB Titanium bara understryker hur oinsatt han är.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-17 10:14

Jag har sedan länge ansett att Computer Sweden är IT sidans svar på hänt extra...

/Johan

Tragiskt egentligen. Hur kan dom ha så dåliga journalister?

Är inte faktakollning en av reglerna för att vara journalist? Eller har inte Computer Sweden ens en enda anställd Faktakollare som ger prickar på dom som skriver fel?

Synd. Men jag känner igen mig faktiskt... Det som folk inte gillar eller inte vet om skriver dom gärna i negativa toner med...

• Medlem
  • 2003-09-17 11:30

Alla artiklar borde passera en nörd, som kan få en hundring per genomläsning. Sedan kan han/hon komma med kommentarer, som CS sedan kan ta ställning till. En nörd per plattform skulle göra susen.

Att man inte kan ha koll på sådant man inte har erfarenhet av är inte så konstig. Faktafel smyger sig lätt in ifall man inte låter någon verkligt insatt titta igenom artikeln. Vilket man naturligtvis borde ha gjort.

• Medlem
  • 2003-09-17 12:09

Någon som har kontaktat dem?

"pdf-fil på hela 978 sidor"

Var den inte på 1600 sidor?

• Oregistrerad
  • 2003-09-17 12:41

Visst jätte synd att det dyker upp fel i artiklar så här. Okey om det hände någon gång, men det sker ju gång på gång. Man börjar ju bli lite less. Om nu artikeln var skriven för typiska macfantaster som oss, vore det ju inte så farligt, vi känner ju redan till all fakta. För oss är läsandet av sånna här artiklar mer av tidsfördriv. Värre är det ju när man läser artiklar var man inte känner till ämnet sen tidigare, då ser man ju aldrig felen utan tar det som fakta. Jag är nog rädd att det inte är värre i CS än i många andra tidningar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
http://www.idg.se/ArticlePages/200309/16/20030916160321_CS/20030916160321_CS.dbp.asp

Haha..
Pinsamt. Snubben har ju verkligen ingen koll.

Pinsamt att skapa en tråd om en sån trivial sak?

Jag undrar hur pass mycket koll som ex tidningen Macworld skulle ha om dom började skriva om PC/Windows.

Citat:

Inget av detta visade sig stämma, enligt Steve Jobs så kommer inte Itunes till Europa under 2003

Whoho!!

Fattar ni hur modern jag är eller?! Jag har redan iTunes!! Någon som vill ha den och vara lika cool som jag och ha den innan den lanseras på riktigt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mr_B_Wisser
Jag undrar hur pass mycket koll som ex tidningen Macworld skulle ha om dom började skriva om PC/Windows.

Ah, men här har vi själva poängen - om man som tidning vill bli betraktad som seriös (vilket jag förmodar att CS vill) så är det lämpligt att inte släppa artiklar i ämnen man inte behärskar utan faktagranskning.

Innom parantes så tror jag för övrigt att MacWorld skulle kunna åstadkomma bra artiklar om PC/Windows genom att anlita rätt skribent och rätt faktagranskare. Detsamma gäller CS och artiklar om Mac. Eller för den delen avel av sjökor, eller vilket annat ämne som helst.

• Oregistrerad
  • 2003-09-17 13:35

Det är nog den här killen som har skrivit artikeln

http://geekculture.com/joyoftech/joyarchives/495a.html

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Det finns två tveklösa faktafel. Dels att PDF-skapande är en kommande nyhet i OSX, och att man nu lanserar en web-kamera.

De skaffar sig väl kunskap om det här vartefter, så i den här takten har de kanske koll om fem år.

Han skriver inte att det är en kommande feature, han skriver att den ÄR en feature i OSX.

Om SJ visar webkameran i Paris o journalisten skriver om den, vari består faktafelet? Eller visade SJ kameran redan på WWDC? I så fall är det ju SJ som upprepar sig - skulle journalisten i så fall skrivit att SJ introducerar samma webkamera en gång till?

CS har f ö skrivit ganska positivt om Apple i somras, i alla fall om G5 - man citerade Apples egen reklamslogan - världens snabbaste persondator. Men det kanske skulle faktakollas oxå?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-17 14:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
Han skriver inte att det är en kommande feature, han skriver att den ÄR en feature i OSX.

Det finns många trevliga funktioner i OSX som man kunde då skriva om. Rapporterar man från Apple Expo kan det vara lämpligt att ta upp nyheterna som presenteras där.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
Det finns många trevliga funktioner i OSX som man kunde då skriva om. Rapporterar man från Apple Expo kan det vara lämpligt att ta upp nyheterna som presenteras där.

Underskatta inte den featuren! (pdf-print) JAG tycker i alla fall att det är den feature i OS X som imponerar mest på mig om man jämför med WinXP!

Tänk på att journalisten skriver för 95% av de användare som kanske inte känner till Apple mer än till namnet o möjligen har hört talas om SJ. Journalisten kan ju bara skriva om det HAN uppmärksammar. En Windowsanvändare blir knappast imponerad av en massa features i OS X som är vardagsmat i det OS han använder sig av till vardags..

Jag upplever i alla fall inte att han verkar vara negativt inställd till Apple, möjligen skiner det igenom att han upplever SJ som en överdrivande pratkvarn.. och att publiken är obrottsligt lojal mot varumärket..:), däri inget ont sagt om Apple.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-17 15:27

iSight introducerades på WWDC i år. SJ berättade väl bara mer om den nu.

PDF-export har alltid funnits i Mac OS X, men i artikeln stod det att PDF-export var en av de stora nyheterna i Panther.

Efter alla upprörda inlägg i denna viktiga tråd här på 99mac.com kan jag avslöja att det finns en Internationell Sammansvärjning mot Apple! Alla är ute efter att förgöra Apple! Journalister skriver MEDVETET fel, testsiter förfalskar testresultat för att framställa Apple i dålig dager osv..bara SJ är en sanningssägare... Det är lika SANT som att G5 är världen första o snabbaste 64-bitars persondator!!

Anmäl journalisten till DO för diskriminering av Apple!

• Medlem
  • 2003-09-17 16:36
Citat:

"En av de viktigaste funktionerna i Panther är möjligheten att helt utan tilläggsprogram omvandla valfria filer till pdf-formatet."

Hur tolkar du den texten? Det är som att säga att en av de viktigaste funktionerna i nya Volvo v90 (eller vad de heter) är att det går att styra. Det är ju också en sanning, men inte så talande för den nya produkten.

• Medlem
  • 2003-09-17 16:40
Citat:

Efter alla upprörda inlägg i denna viktiga tråd här på 99mac.com kan jag avslöja att det finns en Internationell Sammansvärjning mot Apple! Alla är ute efter att förgöra Apple! Journalister skriver MEDVETET fel, testsiter förfalskar testresultat för att framställa Apple i dålig dager osv..bara SJ är en sanningssägare... Det är lika SANT som att G5 är världen första o snabbaste 64-bitars persondator!!

Anmäl journalisten till DO för diskriminering av Apple!

Jag är inte speciellt upprörd, men faktum är att svenska journalister (dragna över en kam) är usla och lata. Kollar man på kolumnister och journalister i andra länder, så är bakgrundskollen betydligt mer grundlig.

Så är det.

Lite tröst i all bedrövelsen efter den ORÄTTVISA artikeln om SJ o Apple i Paris:

Microsofts vd prisar Apple

• Oregistrerad
  • 2003-09-17 16:43

Från kommentarerna: "Ja, jag MÅSTE bara köpa en mac för åtskilliga tiotusentals kronor just för att jag ska kunna scrolla PDF-filer lite snabbare..................... snälla, detta är LARV. Min PC kan scrolla en dir/s i dosprompten mycket snabbare än en Mac, där, nu har ni en bra anledning till att skrota Mac och köpa PC istället, eftersom den är sååå mycket snabbare..... BAH... larverier"

:rolleyes: *suck*

• Oregistrerad
  • 2003-09-17 17:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Jag är inte speciellt upprörd, men faktum är att svenska journalister (dragna över en kam) är usla och lata. Kollar man på kolumnister och journalister i andra länder, så är bakgrundskollen betydligt mer grundlig.

Så är det.

Som NY-Times

NY-Times är ett särfall eftersom journalisten medvetet lurade läsarna, faktakollarna och alla som jobbade på tidningen. Han förfalskade bevis eftersom han visste hur faktakollarna arbetade.

Och man kan inte säga att han gjorde det för att han var en lat journalist. Hehe.

Citat:

Då var det dags igen för Apples vd att spela rockstjärna. Det är intrycket man får när Steve Jobs äntrar scenen i Paris inför 8_000 skrikande fans.

Vad är det i helvete Steve Ballmer gör då han hoppar runt på scenen som en påverkad tjock apa?

• Oregistrerad
  • 2003-09-17 19:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Och man kan inte säga att han gjorde det för att han var en lat journalist. Hehe.

hehe.. nej.. han jobbade nog 20 timmar om dygnet för sina artiklar

• Oregistrerad
  • 2003-09-17 19:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Vad är det i helvete Steve Ballmer gör då han hoppar runt på scenen som en påverkad tjock apa?

Skillnaden är att Steve är en rockstjärna.. och Balmer ÄR en Apa.. hmm..

Bevaka tråden