Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Computer Sweden fattar ingenting...

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-17 20:16

Jag gillade rubriken. Det märkliga är att jag bor i Europa och har iTunes installerat på min dator...:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av ThunderMac
Från kommentarerna: "[...] Min PC kan scrolla en dir/s i dosprompten mycket snabbare än en Mac, där, nu har ni en bra anledning till att skrota Mac och köpa PC istället, eftersom den är sååå mycket snabbare..... BAH... larverier"

ls -R går snabbare på min mac.

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 15:52

Det är väl nästan så att den här diskussionen är över nu. Men, jag vill ändå poängtera några saker.

Det är trots allt bra att Computer Sweden (som har en enorm spridning i Sverige) skriver om Apple och faktiskt avsevärt många gånger är positiva till både Apple och produkterna i form av hård- och mjukvara. PowerBook 17" när den lanserades fick mycket bra kritik och jag tror att rubriken var på Page One - Apple visar vägen! Jag prenumererar på CS och kan inte minnas några negativa artiklar om Apple de senaste åren.

Joel Åsblom är den enda på CS som skriver om Mac. Artikeln innehöll en massa konstigheter, det är riktigt. Han borde varit mer påläst och undersökt vad som tidigare lanserats och uttryckt sig bättre. Rubriken med iTunes var det nog någon annan som hade satt skulle jag tro.

Det bästa är nog tror jag att skicka vänliga (men bestämda) e-post meddelanden till Joel Åsblom (eller andra journalister) och på ett sakligt sett uppmärksamma faktafel. Det är det bästa sättet att nå fram tror jag.

Martin

Mejl till Joel Åsblom - joel.asblom snabelA idg.se

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 16:07

På IDG´s forum (där vågorna gått höga, kan man se) svarar IDG´s nyhetsredaktör med nedanstående ord. Faktafelen kommenteras inte egentligen. Nåja, livet går vidare...

Martin

IDG Svarar
2003-09-17 11:58
IDG och CS förtjänar kritik i det avseende att rubriken saknade underlag i artikeln. Det ber vi om ursäkt för och har korrigerat detta.
mvh
Lisa, nyhetsredaktör IDG.se
Lisa Ljungh Strömberg

Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Ah, men här har vi själva poängen - om man som tidning vill bli betraktad som seriös (vilket jag förmodar att CS vill) så är det lämpligt att inte släppa artiklar i ämnen man inte behärskar utan faktagranskning.

Innom parantes så tror jag för övrigt att MacWorld skulle kunna åstadkomma bra artiklar om PC/Windows genom att anlita rätt skribent och rätt faktagranskare. Detsamma gäller CS och artiklar om Mac. Eller för den delen avel av sjökor, eller vilket annat ämne som helst.

Jaja, avel av sjökor. Nu förstår jag:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mr_B_Wisser
Pinsamt att skapa en tråd om en sån trivial sak?

Jag undrar hur pass mycket koll som ex tidningen Macworld skulle ha om dom började skriva om PC/Windows.

Till skillnad från pc-användare så är vi långt mycket mer insatta i pcvärlden.
Och förmodligen mer insatta än många pc-användare.
För övrigt är det väl en skyldighet att kolla så att det man publicerar stämmer?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mdlarsson
Till skillnad från pc-användare så är vi långt mycket mer insatta i pcvärlden.
Och förmodligen mer insatta än många pc-användare.
För övrigt är det väl en skyldighet att kolla så att det man publicerar stämmer?

Kvalificerat B-S, visa mig en Mac användare som kan något om Windows 2000/XP eller PC generellt, chansen är större att du träffas av en meteorit när du kliver över gatan.

Låt inte diskussionen urata till ett datorkrig nu. Tråden handlar om att CS missat en hel del fakta i sin artikel, inte om huruvida Macanvändare kan något om PC eller inte.

/M

Reflektion: Det är väldigt intressant, datorkrigstendenserna dyker upp direkt om någon ens yppar något som skulle kunna tolkas som kritik och ifrågasättande av "majoritetens" plattform. Det är väl inte "politiskt korrekt" att ha invändningar, det är bara det att man är dum som inte förstått de enorma fördelar majoritetens plattform har, på alla punkter.

Jag tycker det är mycket farligt att kritik och ifrågasättande av majoriteten inte är acceptabelt.

Slut på reflektion.

Computer Sweden skrev väldigt felaktiga och negativt vinklade artiklar om Apple 1996-1997 då PC-dårar matade mig med sådant tills jag närmast blev mordisk när de för femtitolfte gången kom med en CS-artikel som i stort sett sade att Macen minsann inte fungerade, men att Windows 95 och Windows NT 4.0 var rena paradiset, inga fel där inte.

Installera Windows NT 4.0 och din dator kommer aldrig att krascha, men det där usla Mac OS kraschar minsann, det händer ju aldrig i Windows, lät det.

Och Titanic var ju osänkbar enligt marknadsförarna. Men det var hon inte, hon var skadetolerant till en viss gräns och den gränsen överskreds.

Sedan är det ett minimikrav att en journalist skaffar sig fakta om det han/hon ska skriva om - och att artiklarna inte baserar sig på hat och avsersion mot det som ska beskrivas. Jag blir skogstokig när jag läser något som uppenbarligen är skrivet utifrån "detta ska sågas till varje pris". Jag skulle aldrig sätta en "Mac suger"-person på uppdraget att skriva om Mac, lika lite som jag skulle låta "PC suger" skriva om PC.

Men det är väl bara jag som är en dum objektivitetstörstare och inte vill ha "hata xxx"-artiklar.;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Reflektion: Det är väldigt intressant, datorkrigstendenserna dyker upp direkt om någon ens yppar något som skulle kunna tolkas som kritik och ifrågasättande av "majoritetens" plattform. Det är väl inte "politiskt korrekt" att ha invändningar, det är bara det att man är dum som inte förstått de enorma fördelar majoritetens plattform har, på alla punkter.

Du har helt fel, det är minoriteten (macanvändare som jag själv tillhör) som alltid ska känna sig trampad på tårna så fort någon obskyr journalist råkar formulera sig fel om deras älskade Macintosh, hela den här tråden är Bevis A för det påståendet.

Det finns ingen som är lika *SAKLIGT* kritisk mot Microsoft som jag skulle jag helt ödmjukt vilja påstå, men det baseras på min kunskap som utvecklare på Windowsplattformen och ingen obskyr sektliknande masskänsla av att Microsoft de facto är "onda" och Apple enligt samma förvirrade logik är "goda", något sådant existerar inte. Bara företag med mer eller mindre bra produkter.

• Oregistrerad
  • 2003-09-20 16:06

Macanvändare måste lära sig PC också, eftersom PC är gångbart på arbetsplatser osv. Därmed kan många macanvändare bägge system rätt bra. PC-användare stöter inte på Mac så ofta, så de kan ofta bara den sidan. Jag skulle vilja säga att jag är lika hemma på bägge systemen. Datorintresse och intresse för Mac är en bra kombination, PC finns ju bara där, jämt; hos dina kompisar, släktingar, på jobbet. Så PCn lär du dig nästan vare sig du vill eller inte. Det är min ödmjuka åsikt. Jag tror många Mac-användare har bättre koll, helt enkelt. Om man då talar om aktivt datorintresserade individer. Det finns en himla massa Mac-människor som knappt kan sin egen dator också. "Hårddisken" som den heter, som man bara skriver text med.

Förlåt, men "saklig kritik" mot Microsoft?

Exakt vad är det?

När jag får problem med Windows och kommer i kontakt med brister så är ju mina åsikter inte alls välkomna, eftersom det inte kan vara fel på Windows. M.a.o - den som kritiserar Windows är okunnig, fanatisk och illvillig.

Däremot är det alltid rätt att kritisera Macen. Där går det att använda vilka argument som helst, det är rätt i alla fall.

Jag har varit med om detta många gånger. Det leder till en ensidig debatt som ingen annan än MS tjänar på eftersom det ju knappast kommer Windowsanvändare till del att kritik, invändningar och ifrågasättande tystas ned och betraktas som felaktiga.

Det finns saker i Windows som är mycket bra, samtidigt som det finns hanteringsrutiner som jag ärligt talat måste säga är rent idiotiska. Men det är ju inte korrekt åsikt så den ska jag helst hålla för mig själv, och Gud nåde mig om jag säger något till en Windowsanvändare.

Däremot när det kommer en massa Macfientliga argument ska jag bara ta emot och inte på något sätt säga emot.

Jag kan inte begripa varför det är förbjudet att kritisera. Utan kritik, invändningar och ifrågasättande av saker går det åt skogen. Det finns många exempel på fall där det havererat eftersom folk sett att något varit onormalt, men inte ingripit och inte slagit larm.

I vissa fall svänger jag närmast över till ett HAT mot Windows när jag inte på något sätt får säga något som kan innebära kritik mot ögonstenen.

Jag glömmer aldrig när det spreds ut en fördom som sade att "Mac suxx, kraschar hela tiden". Men Macen kraschade inte hela tiden när jag använde den. Windows brukade ha fuffens för sig, men det fick jag inte säga. Sade jag att något inte fungerade så var jag en idiot som inte begrep någonting. Komma här och säga att majoritetens plattform har brister??? Är du helt dum i huvudet eller????:(

Jag ska ge ett exempel på ett fall där en person omkom och ett antal andra skadades p.g.a att ingen ingrep:

Den 28e april 1988 befann sig en Aloha Airlines Boeing 737-297 i Hilo för att flyga till Honolulu, en kort, 40 minuters inrikesflygning.

Planet ifråga var tillverkat 1969 och var en av de 737or som hade störst antal gångtimmar och hade genomfört drygt 86300 flygningar.

Den salta och frätande luften hade orsakat metallutmattning i tryckkabinen och en spricka syntes under kabinfönstren på babords sida. En kvinnlig passagerare noterade den sprickan när hon klev ombord och tyckte det såg konstigt ut, men hon sade inget till besättningen.

Därför startade maskinen mot Honolulu. Det var runt lunchtid Hawaiiansk tid. Efter c:a 20 minuters flygning reagerade en passagerare på att innertaket i kabinens främre del rörde sig. Sekunderna därefter slets det upp och planet drabbades av explosiv dekompression. Inom några sekunder slets taket av från de främre kabindörrarna till vingframkanten.

En flygvärdinna som stod vid rad 5 sögs ut direkt när taket slets av, medan passagerarna som var fastspända klarade sig.

Piloterna lyckades återta kontrollen över planet och rapporterade att de förlorat trycket och att de sjönk mot FL130 och att de ville nödlanda så snabbt som möjligt.

Efter drygt 10-15 minuters flygning lyckades planet nödlanda på Kahului med en motor borta och ökande problem med den andra motorn.

Vid utredningen kom det fram att den passagerare som såg sprickan teoretiskt sett kunde ha förhindrat olyckan om hon sagt till besättningen att det var något fel på planet.

Okey, det var något offtopic, men det är ett exempel på konsekvenser om kritik tystas ned och ifrågasättande förbjuds.

Eh...tyvärr Mats-Erik, min knäppgöksradar slog på fullt alarm när jag läste dina sista två inlägg så jag tror att vi stoppar här innan du får en hjärtinfarkt

Det gjorde min också, du låter precis som en Windows-användare (även om du säger dig föredra Mac) som anser att ifrågasättande av Windows är fel och att invändningar är "knäppa".

Jag tycker verkligen mycket bättre om Windows när bemötandet blir sådant.:D

Enligt dig kan en Mac-användare inget om Windows vilket gör att om denne inte är nöjd med det systemet utan tycker det är bristfälligt så beror det på okunskap och att han/hon inte förstått att det som kallas "brister" i själva verket är stora fördelar.

Det är ju totalt förbjudet att, som jag skrev, ha invändningar mot Windows. Om jag t.ex anser att det är smidigare att ha diskenheterna på skrivbordet då är det inte önskvärt. Jag är dum och har inte förstått varför det är mycket bättre att de ligger under "Den här datorn".

Om jag reagerar över att en användare förlorat sin Arialfont och får rådet att "installera om Windows" p.g.a felen är inte heller det önskvärt. Jag har bara inte förstått varför man ska behöva installera om.

Tycker jag att systemet är skakigt p.g.a virusangrepp och säkerhetsluckor är inte heller det välkommet. Angrepp mot Windows beror bara på att det är spritt. Det finns inga som helst möjligheter att världens mest spridda system skulle kunna lida av säkerhetsbrister.

Däremot måste SSH-luckan i Unix inkl Mac OS X blåsas upp stort, det är minsann mycket dåligt. Säkerhetshål i Windows däremot är inget att reagera över, MS fixar ju dem i nästa säkerhetsuppdatering.

Om Windows kraschar när jag arbetar med det och datorn måste startas om är inte heller det något jag får säga. Det kan ju inte krascha, så jag ljuger och förstår inte att man inte får belasta systemet över en viss gräns. Om Mac OS X klarar samma påfrestning utan att gå ner är det inget jag får säga. Jag ljuger ju.

Det finns många exempel på att invändningar mot Windows inte tolereras utan man får reda på att systemet är perfekt och att "fel" inte är några fel utan beror på okunskap.

Vad som verkligen är Gud Förbjude är om en Macanvändare uttalar sig negativt om Windows. Då är det ALLTID okunskap.

Jo, Mr B Wisser, du får köra ditt felfria Windows och sälja din Mac. Vad ska du ha en sådan dålig dator till? Den finns det inga fördelar med, eftersom det Macanvändarna kallar fördelar bara är myter p.g.a okunskap om Windows.:D:D

Sedan kan alla som inte tolererar Windowskritik avsätta lite tid åt att skriva tackbrev till Microsoft och berömma dem för att de lyckats skapa ett perfekt operativsystem. Deras anställda förtjänar allt beröm för den bedriften och de arbetar antagligen bättre om sådana tackbrev skickas.;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-21 10:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Jag är inte speciellt upprörd, men faktum är att svenska journalister (dragna över en kam) är usla och lata. Kollar man på kolumnister och journalister i andra länder, så är bakgrundskollen betydligt mer grundlig.

Så är det.

Det finns ett stort mått av sanning i det. Svenska tidningar är oftast ytligare än sina utländska motsvarigheter tycker jag. Min egen uppfattning är att Computer Sweden och även MacWorld förlorat mycket av sin relevans under de senaste tre eller fyra åren.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det finns ett stort mått av sanning i det. Svenska tidningar är oftast ytligare än sina utländska motsvarigheter tycker jag. Min egen uppfattning är att Computer Sweden och även MacWorld förlorat mycket av sin relevans under de senaste tre eller fyra åren.

Jag tror att ni generaliserar på ett felaktigt sätt när ni säger att utländska tidningar är mindre ytliga än våra svenska tidningar. Jag tror att ni likställer utländska tidningar = dom största utländska tidningarna. Jag tror att det finns en korrelation med hur stor tidningen är (hur mycket resurser den har) och hur grundlig den är. Så, om ni jämför en svensk tidning med en lika liten utlandstidskrift tror jag skillnaden är borta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-21 11:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Jag tror att ni generaliserar på ett felaktigt sätt när ni säger att utländska tidningar är mindre ytliga än våra svenska tidningar. Jag tror att ni likställer utländska tidningar = dom största utländska tidningarna. Jag tror att det finns en korrelation med hur stor tidningen är (hur mycket resurser den har) och hur grundlig den är. Så, om ni jämför en svensk tidning med en lika liten utlandstidskrift tror jag skillnaden är borta.

Du har rätt: det var en generalisering. Men det finns stora skillnader mellan de journalistiska ambitionerna i olika länder. Däremot tror jag inte alls att det har med resurser att göra. Det tar lika lång tid att skriva en dålig artikel som det tar att skriva en väl formulerad och genomtänkt artikel.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det tar lika lång tid att skriva en dålig artikel som det tar att skriva en väl formulerad och genomtänkt artikel.

Där skiljer vi oss åt. Jag tror det tar längre tid att skriva en väl genomtänkt artikel än en icke-dito.

• Oregistrerad
  • 2003-09-21 12:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Ah, men här har vi själva poängen - om man som tidning vill bli betraktad som seriös (vilket jag förmodar att CS vill) så är det lämpligt att inte släppa artiklar i ämnen man inte behärskar utan faktagranskning.

Jag tror ni i allmänhet överreagerar. Journalisten ifråga torde kanske kunna anklagas för en del mindre faktafel men är nog inte fientligt inställd till Apple. Det är inte heller säkert att han kontrollerar rubriksättningen.

Det var ju heller ingen tvekan om att "nyheten" dvs de Bluetooth-utrustade tangentborden och mössen inte väckte någon särskilt upphetsad stämning (lite av antiklimax) trots att det såvitt jag vet är rätt unikt med bluetooth i sådan utrustning.

Var lite mer konstruktiva och bistå journalisten med konstruktiva synpunkter, hjälp när det gäller bedömning av teknik m.m.

I övrigt tycker också jag att CS i allmänhet har svårt att leva upp till det kvalitetskrav man har rätt att ställa på en tidning med de ambitioner och den räckvidd den faktiskt har inom IT-området i Sverige.

Bevaka tråden