Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med import i iPhoto

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2012-07-08 08:19

Ja nu har jag kört Mac i lite mer än ett halvår och jag är supernöjd med nästan allt...

En av mina stora förväntningar när jag skaffade mac var att äntligen få ordning på mina bilder men fick jag det???? nej det fick jag inte..
Jag hade fört över alla mina bilder på en extern HD för att sen bara dra över mappen till Iphoto och sen skulle allt vara färdigt snyggt och prydligt. Men nej så blev det ju inte, det började med att programet efter ett tag sa att den där filen funkade inte här inte och så hängde sig hela programmet. Började om från början och la in år får. Samma sak hände. månad för månad och samma. dag för dag. Några bilder in sen samma. detta hände X antal gånger men till slut var väl ungefär alla bilder inne och jag trodde allt var frid och fröjd men icke.
Gick in i mappen bilder och ser att 56 mappar där det står iPhoto-bibliotek Recovered Photos_56
Som jag tycker så finns alla bilder från mapparna redan i iPhoto men dom ligger även här

Varför gör det så och hur får jag bort allt?????

Det jag skulle vilja göra är att lägga över eller säkerhetskopiera hela Iphoto och sen lägga in allt från början

Hur ska jag göra för att bli av med skiten???
Mycket tacksam för svar/ Daniel

Varför du har 56 recovered kan jag inte svara på, men iPhoto lagrar normalt biblioteket i en databasfil som ligger under Bilder. Denna databasfil kan du gå in och peta i via Finder, men det ska man aldrig göra. Då kan iPhoto balla ur. Du går in i iPhoto, importerar bilderna och sen pillar du enbart genom iPhoto på bilderna.

• Medlem
  • Varberg
  • 2012-07-08 10:27

Jo det är jag helt med på det är bara det att det är så irriterande att ha dom här mapparna med bilder i som jag vet ligger i iPhoto och att jag liksom fortfarande inte har fått helt ordning på allt som jag ville ha.

Funderar på att kopiera hela iPhoto för att sen ta bort allt i den dära mappen och sen lägga in allt igen men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Funkar det med time machine??

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-08 11:14

Ja, det funkar med TM om du är säker på att den har hunnit köra en uppdatering sedan du gjorde sista importen.
iPhoto Buddy är ett kalasprogram, låter dej ha flera olika bildbibliotek, och sedan växlar du vilket du vill se innan du startar iPhoto.
De avbrotten du fick under importen kan bero på trasiga bildfiler. Har du kollat så alla filer är "hela"?

Ursprungligen av kenjon:

Ja, det funkar med TM om du är säker på att den har hunnit köra en uppdatering sedan du gjorde sista importen.
iPhoto Buddy är ett kalasprogram, låter dej ha flera olika bildbibliotek, och sedan växlar du vilket du vill se innan du startar iPhoto.
De avbrotten du fick under importen kan bero på trasiga bildfiler. Har du kollat så alla filer är "hela"?

Hmm, kan man inte få samma resultat genom att hålla in "alt"-tangenten när man startar upp iPhoto? Men det där programmet har kanske fler fördelar också

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-08 11:32

Du får samma effekt, men måste då leta reda på de olika biblioteken. i iPhoto Buddy får du en lista, så det är lättare att välja.
iPhoto Buddy Home Page

• Medlem
  • Varberg
  • 2012-07-08 11:56

Hmm det här med olika bibliotek var något nytt för mig. Hur funkar det alltså blir allt lättare eller är det bara mer att hålla reda på. Allt nytt som görs ska även läras ut till min fru

Vad är fördelen med att ha fler bibliotek?

Sen TM har jag aldrig använt så jag sitter på en krutburk där allt skulle gå förlorat om något hände.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-08 12:15

Jag tycker det är smidigare med olika bibliotek. I vardagsrummet har jag en Macmini med en gemensam inloggning för alla, som mediacenter. Då är det smidigt med olika bibliotek. På de andra datorerna har vi var sitt konto, då behövs det inte.
Köp en extern hårddisk, kostar 600-900 kr, och kör igång. Idag!

• Medlem
  • Varberg
  • 2012-07-08 12:23

en extern hdd har jag. Är det till TM du menar att jag ska ha den till?

Hur menar du att jag ska ha dom olika biblioteken alltså hur funkar det?
Hur har du lagt upp dom olika biblioteken?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-08 12:24

Du har ju två frågor i varje inlägg
Hårddisken ska du ha som backup via TimeMachine. Det har inget med dina extra bildbibliotek att göra.
iPhoto Buddy använder du för att enkelt kunna ha olika bildbibliotek.
Jag har ett bibliotek för familjebilder, och ett annat jag kallar för Girls...

• Medlem
  • Varberg
  • 2012-07-08 14:50

Ja jag vet det blir lätt så när det är saker som man inte direkt förstår men nu är jag med på hur jag ska säkerhetskopiera allt med timemachine.

Om jag nu gör en säkerhetskopia på allt kan jag då ta bort hela biblioteket för att bli av med alla iPhoto-bibliotek Recovered Photos_ mappar och sen börja om med allt från början eller hur får jag bort dom?

1
Bevaka tråden