Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone4 och USB-minne?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-07-20 12:12

Hej. Har sett det finns en del appar som gör att Iphone4 kan fungera som ett USB-minne. Men! är det någon som sett en lösning där man kan ansluta ett vanligt USB-minne mot en Iphone? Koppla dit USB-laddsladden, sätta dit en hane/hona-adapter och anslut ett vanligt USB-minne. Kan man få detta att fungera på något sätt? Fördelarna kan vara många bla. behöver man inte en dator i närheten för att ladda in eller ur ex. bilder. Spara saker på billiga USB-minnen är ju inte helt fel då det är smidigt att använda dessa.
Har man en 8Gb-modell som jag så fyller jag den rätt snart då jag fotar mycket och samtidigt har en massa appar att leka med. Man köper ju USB-minnen billigt idag så en modell att använda sådana skulle jag föredra..

Någon som vet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-20 12:20

Eftersom du inte kommer åt själva filsystemet på iOSenheter, så funkar inte det.
Däremot kan det finnas vissa program som kan hitta vissa speciella filer, t ex bildfiler, men generellt så funkar det inte.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-20 13:56

Är det bara foton som är problemet så kan du t ex ladda upp dem till dropbox eller liknande och ta bort dem från telefonen.
Photostream fungerar också, men det går bara över wifi.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 15:58

Dropbox eller skydrive är perfekt att ha som "extraminne" till en iPhone...
Skydrive ger ju också 7GB direkt och gratis.

  • Medlem
  • 2012-07-20 19:33
Ursprungligen av LaHe:

Dropbox eller skydrive är perfekt att ha som "extraminne" till en iPhone...
Skydrive ger ju också 7GB direkt och gratis.

Ja men.. Det här är ju ändå en bit på vägen.. Flashminne för Iphone - NyTeknik

  • Avstängd
  • 2012-07-20 19:47
Ursprungligen av SJ.B:

Ja men.. Det här är ju ändå en bit på vägen.. Flashminne för Iphone - NyTeknik

Ja, den såg ju rätt nice ut... om man nu vill släpa på en pryl till men en sån liten kan ju gå an.
Till Ipaden kan man ju också ansluta vissa USB prylar men vet inte om det funkar till en iPhone via deras connection kit.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-20 20:06

Jailbreak och sen "USB Drive" så är biffen löst.

  • Medlem
  • 2012-07-20 20:08
Ursprungligen av CEk:

Jailbreak och sen "USB Drive" så är biffen löst.

Bortsett från den där första biten med jailbreak.
Som att skjuta mygg med stridsvagn.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-25 09:35

Well, vill du använda iPhonen som USB-minne så har du inte så många alternativ. Jailbreak har alltid fungerat klockrent för mig så förstår inte riktigt ditt agg.

Ursprungligen av Zepto:

Bortsett från den där första biten med jailbreak.
Som att skjuta mygg med stridsvagn.

  • Medlem
  • 2012-07-25 09:46
Ursprungligen av CEk:

Well, vill du använda iPhonen som USB-minne så har du inte så många alternativ. Jailbreak har alltid fungerat klockrent för mig så förstår inte riktigt ditt agg.

Rätt mig nu om jag har fel men jailbreak är fortfarande något som kräver att man sätter sig in i hur det fungerar så att man potentiellt inte öppnar ett säkerhetshål. När det kommer nya uppdateringar kan man inte installera direkt utan måste vänta på att den knäcks o.s.v. För en användare som bara vill att en liten sak som att använda den som USB-minne ska gå att göra så låter det som om man potentiellt gör mer skada än vad vad man vinner på det. För den som redan vill köra jailbreak så är det en bra lösning, men jag skulle inte rekommendera att man gör det enbart för det. Var inte min avsikt att verka upprörd, ursäkta om det framstod som det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-25 20:26

Angående säkerhetshål så är ju Google alltid en god vän. Har man börjat jailbreaka så brukar man vilja sätta sig in i det. Absolut, bara för USB-drive är det väl kanske inte värt men det finns mycket annat som jag tycker gör det oumbärligt. För hur mycket jag än älskar Apple och deras produkter så har även solen sina fläckar. Nejdå, tog det inte hårt och menar inget hårt tillbaka. Bara åsikter.

Ursprungligen av Zepto:

Rätt mig nu om jag har fel men jailbreak är fortfarande något som kräver att man sätter sig in i hur det fungerar så att man potentiellt inte öppnar ett säkerhetshål. När det kommer nya uppdateringar kan man inte installera direkt utan måste vänta på att den knäcks o.s.v. För en användare som bara vill att en liten sak som att använda den som USB-minne ska gå att göra så låter det som om man potentiellt gör mer skada än vad vad man vinner på det. För den som redan vill köra jailbreak så är det en bra lösning, men jag skulle inte rekommendera att man gör det enbart för det. Var inte min avsikt att verka upprörd, ursäkta om det framstod som det.

  • Medlem
  • 2012-07-20 20:39

Egentligen är jag rätt besviken på att Apple har styrt upp minneshanteringen med att inte förse prylarna med en port för extra flashminne. Detta har bara gjort att besvikelsen kom rätt fort efter man insåg att mer minne behövdes än vad man trodde från början. Men allt vad valfrihet är, verkar inte vara Apples melodi i alla fall. Hoppas det ändrar sig i Iphone 5 ? Hur som helst, ser jag efter lite efterforskning, att det finns Appar som plockar fram Iphonens inehåll som ett traditionellt filträd med mappar och vikflikar. Dessa Appar gör att man då använder själva Iphonen som ett USB-minne mot andra datorer. Frågan är då om denna App då öppnar för kommunikation mot ett USB-minne också? Någon som provat detta innan jag vågar mig på att försöka? Tänkte så här: I och med att Iphonen då kan hantera bilder, musikfiler,osv i olika format, i båda riktningarna. Dvs ladda in och ladda ut mot en annan extern enhet, så borde väl det vara logiskt att även öppna dörren mot ett USB-minne? (Förstår inte varför det inte, skulle kunna fungera?..) Apparna finns på AppStore i flertal. Sök bara USB så poppar de upp i olika varianter...

  • Avstängd
  • 2012-07-20 20:54
Ursprungligen av SJ.B:

Egentligen är jag rätt besviken på att Apple har styrt upp minneshanteringen med att inte förse prylarna med en port för extra flashminne. Detta har bara gjort att besvikelsen kom rätt fort efter man insåg att mer minne behövdes än vad man trodde från början. Men allt vad valfrihet är, verkar inte vara Apples melodi i alla fall. Hoppas det ändrar sig i Iphone 5 ? Hur som helst, ser jag efter lite efterforskning, att det finns Appar som plockar fram Iphonens inehåll som ett traditionellt filträd med mappar och vikflikar. Dessa Appar gör att man då använder själva Iphonen som ett USB-minne mot andra datorer. Frågan är då om denna App då öppnar för kommunikation mot ett USB-minne också? Någon som provat detta innan jag vågar mig på att försöka? Tänkte så här: I och med att Iphonen då kan hantera bilder, musikfiler,osv i olika format, i båda riktningarna. Dvs ladda in och ladda ut mot en annan extern enhet, så borde väl det vara logiskt att även öppna dörren mot ett USB-minne? (Förstår inte varför det inte, skulle kunna fungera?..) Apparna finns på AppStore i flertal. Sök bara USB så poppar de upp i olika varianter...

Hur mycket minne har en Andriodlur eller nån annan mobile med andra operativ?
iTunes och iPhoto är det andra "minnet" för iPhone... tyvärr är ju kommunikationen med iPhoto enkelriktad från mobilen bara.
Musik å film däremot i iTunes kan du ju flytta fram och tillbaka som du vill...
...och från iTunes och iPhoto kan du ju lägga dessa media på i stort vilken USB-pryl som helst.

Dessa appar som ser ut som filträd mm måste ju finnas på datorn då också... och inte alla kan lägga tillbaka musik och bilder/film på rätt sett till iPhonen så den kan använda dom igen.
Däremot finns det appar som via iTunes kan ta emot och lämna ifrån sig media, men dom har ofta egna "läsare" för att spela upp dessa, en del som tex FileApp (Pro) kan dessutom lämna över vissa filer till "rätt" app.

Ursprungligen av SJ.B:

Egentligen är jag rätt besviken på att Apple har styrt upp minneshanteringen med att inte förse prylarna med en port för extra flashminne. Detta har bara gjort att besvikelsen kom rätt fort efter man insåg att mer minne behövdes än vad man trodde från början.

Jag vet inte. Om de har packat hårdvaran i 4/4S så hårt att de behövde mikroSIM, var skulle de då få plats med en kortläsare?

Vilket gör att jag helt plötsligt börjar fundera på hur ryktena om nya ännu mindre SIM och en eventuellt större iPhone går ihop? Fast nu är det tyst om en 4" iPhone eftersom man istället talar om en 8" iPad.

  • Medlem
  • 2012-07-20 20:58

Tror inte att det kommer att komma. Ser redan problemen framför mig.
"Sparade jag det där på själva iPhonen eller på minneskortet?"
För att inte tala om vilket minneskort.

I det långa loppet tror jag att problemet "löser sig" allt eftersom priset intern lagring sjunker kombinerat med bättre datanät och molntjänster gör det möjligt att nå data on demand. Vi pratar framtiden, säkert två-tre år bort.

Framtiden.

  • Avstängd
  • 2012-07-21 15:23

Kanske blir en 7" iPphadone...

1
Bevaka tråden