- BlackSmp
- Medlem ●
- Luleå
Jag levde i alla fall i den fasta förvissningen att Motor-Ola var en svensk kille och begrep aldrig varför ett bilföretag gjorde jukeboxar...
Till mitt försvar så måste jag påpeka att detta rörde sig om min barndom och att jag blandade ihop Motorola med Rock-Ola som jag givetvis också trodde var svenskt:)
Jag levde i alla fall i den fasta förvissningen att Motor-Ola var en svensk kille och begrep aldrig varför ett bilföretag gjorde jukeboxar...
Till mitt försvar så måste jag påpeka att detta rörde sig om min barndom och att jag blandade ihop Motorola med Rock-Ola som jag givetvis också trodde var svenskt:)
Säger du "Nikä" och inte "najk" när du ska uttala namnet Nike då?
Själv säger jag ”najki”, då det är vad varumärket heter. Att, som majoriteten av svenskar, uttala det ”najk” är i mina öron fel, då gudinnan på svenska uttalas ”nike” (ni-ke) som det skrivs. Varken hackat eller malet, liksom.
Jag är usel på fonetiska tecken, om någon undrar.
Ähh… najki, eller?
Hehe…
Precis som det är skottpengar på de som säger "najk" är det det på de som säger "adåob" när de menar Adobe ("adåobi").
Eftersom RR säger "adåbe" gör jag också det. Och det är faktiskt ett svenskt ord, det också.
Ärligt talat, det viktigaste är ju ändå att använda ellipser (…) och em-dashar (—).
option+punkt blir en ellips: …
shift+option+bindestreck blir em-dash: —
Ser redan fram emot ett vackrare forum…
Ellipsen är även bra på Twitter, eller i sms, eftersom det bara är en bokstav och inte tre punkter.
Ärligt talat, det viktigaste är ju ändå att använda ellipser (…) och em-dashar (—).
option+punkt blir en ellips: …
shift+option+bindestreck blir em-dash: —
Ser redan fram emot ett vackrare forum…
Ellipsen är även bra på Twitter, eller i sms, eftersom det bara är en bokstav och inte tre punkter.
Och ifrån Ipaden så måste du gå in på numeriska tangentbordet och hålla . nedtryckt …
På vanliga tangentbordet så blir det bara "
Du kan använda tecknet för att ersätta komma, parenteser, kolon eller semikolon.
Rätt universellt med andra ord. Lämpar sig bäst till att lägga till tyngd till en passage, eller markera en tvär tankevändning.
Korrekt använt—per definition sparsamt—i löpande text, tycker jag att det bidrar med viss känsla och stil.
Märk också att rekommendationen är att inte ha några mellanslag mellan dashen och intilliggande ord.<style id="_clearly_component__css" type="text/css">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; } </style>
…
Märk också att rekommendationen är att inte ha några mellanslag mellan dashen och intilliggande ord.<style id="_clearly_component__css" type="text/css">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; } </style>
Tänk så olika vi lärt oss.
Min skola: om man avser använda det som talstreck – som för övrigt skrivs med alt-bindestreck – så är väl just ordmellarum vad som rekommenderas. Om du däremot vill använda det för att visa förhållande mellan saker (matchresultat 4–0) så ska ordmellanrum ej användas.
Men, jag har haft fel förr.
Du kan använda tecknet för att ersätta komma, parenteser, kolon eller semikolon.
Rätt universellt med andra ord. Lämpar sig bäst till att lägga till tyngd till en passage, eller markera en tvär tankevändning.
Korrekt använt—per definition sparsamt—i löpande text, tycker jag att det bidrar med viss känsla och stil.
I vilka sammanhang används den? Den förekommer såvitt jag har sett nästan "bara" i böcker på engelska. I Sverige använder vi väl som regel tankstreck (oftast omgivet av mellanslag).
Jag får väl svara för mig själv, eftersom ett visst mått av personligt val alltid kommer att omgärda vårt skrivna uttryck.
Jag ser det som ett stilistiskt val i informell text. Mer formellt kan man ju ofta använda de andra tecknen som jag nämnde tidigare.
Jag vet att såväl tecknet i sig, som rekommendationen att utesluta omkringliggande mellanslag, har sin dominans i engelska texter, men det tilltalar mig visuellt bättre än andra alternativ. Kanske är jag färgad i det att jag huvudsakligen konsumerar texter på engelska?
Länken du ger till tankstreck har ju för övrigt även information om, och länkar till separata artiklar om just detta tecken—långt tankstreck.
<style id="_clearly_component__css" type="text/css">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; } </style>
När det gäller just "Adobe" är det "rätta" uttalet "A-då-beh", eller om man av någon anledning känner sig manad att prata engelska, "A-dough-bee", men vare sig på svenska eller engelska är "rätt" uttal "Adoub", eller liknande.
Företaget fick sitt namn från att en av dess grundare bodde vid en å där man traditionellt hämtat den typ av lera som använts för husbyggade och som heter just adobe, vilket är ett ord som finns i både svenskan och engelskan långt innan företaget började använda det.
Vi som jobbat/jobbar på företaget uttalar det på svenskt vis i Sverige och på engelskt vis när vi talar engelska.
Jag tycker att det generellt verkar vara så att folk bekymrar sig mycket mindre för sin stavning på nätet än när de använder papper och penna, eller skriver i ordbehandlare. Jag får känslan av att man anser att det som skrivs på tex. ett forum "inte är på riktigt, det är ju bara på internet". Jag själv är nog likadan, mer eller mindre medvetet.
Rätt kul diskussion det här med många bra eller kul och tom larviga och kul inslag, men det är väl bara att inse att vi alla håller olika hårt på dessa regler, spec. dessa som som är mer tyckande eller oklara, så mer förståelse för att vi inte skriver någon kommande bästsäljare när vi är här på 99mac eller annat forum etc är väl bara att acceptera?
Jag köper inte riktigt resonemanget. De andra skiljetecken du jämför helfyrkantsstrecket med tycker jag inte fyller exakt samma funktion. De finns av en anledning. Långt tankstreck är så udda i svenskan att jag nästan är böjd att säga att det inte är ett svenskt tecken alls.
Det är inte till salu! Jag försöker inte övertyga dig om något.
De andra skiljetecken du jämför helfyrkantsstrecket med tycker jag inte fyller exakt samma funktion.
Det är det jag menar med informellt. Om vi pratar "exakt samma funktion"-nivå, så får man väl slå upp i någon stilguide eller grammatikbok. Men tittar man i flera är sannolikheten inte liten att de ger olika svar. I alla fall inte om jag skall tro den minimala research jag gjort nu—på förekommen anledning.
Långt tankstreck är så udda i svenskan att jag nästan är böjd att säga att det inte är ett svenskt tecken alls.
Det är mycket möjligt.
Jag skrev mitt inlägg inom ramen för hur folk för sig och skriver på nätet. Jag gillar också när man skriver korrekt, men känner mig inte hindrad av normer.
Jag gillar att du refererar till helfyrkantstrecket (utan ironi), som ju är ett krystat men korrekt namn. Det är aldrig fel att ha rätt, så att säga.
Men efter att ha provat ett antal olika sätt att applicera den här typen av formattering, så kom jag fram till att helfyrkantsstrecket—utan mellanslag—var det som tilltalade mig mest.
Observera min överanvändning av nämnda tecken i mina senaste inlägg för att demonstrera dess uttryck.
<style id="_clearly_component__css" type="text/css">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; } </style><style id="_clearly_component__css" type="text/css">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; } </style><style id="_clearly_component__css" type="text/css">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; } </style><style id="_clearly_component__css" type="text/css">#next_pages_container { width: 5px; hight: 5px; position: absolute; top: -100px; left: -100px; z-index: 2147483647 !important; } </style>
Om jag ska gå på vad som stod i wikipedia så skulle jag säga att det spelar ingen roll om du använder ett kort eller långt tankestreck. Speciellt inte om du skriver för hand:)
- – —
Det är inte en speciellt stor skillnad och jag kör nog till och med - de gånger som jag vill använda tankestrecket utan att bli överfallen av språkpolisen:)