Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När ATV:ns disk blir full (lokal lagring OCH streaming, av bilder?)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-06 11:08

Har den första generationens AppleTV och är nöjd med den.

Den har ju en inbyggd hårddisk på 40 GB och i vårt fall så nyttjas den helt till lagring av Bilder, d v s när vi tittar på foton på vår vardagsrums-TV så är det dessa lokalt lagrade bilder/filer som visas. Musik och Filmer streamas däremot, från husets huvuddator (där iTunes finns installerat).

Nu börjar vi närma oss tidpunkten för när ATV:ns hårddisk börjar bli full. (Med tanke på att familjen i sommar inhandlat systemkamera = större bildfiler, så kommer det dessutom att ske snabbare nu...:cool:)

Jag funderar därför på hur rutinen i huset skall se ut. Jag vill inte tvingas prioritera kring vilka foton/album/händelser som skall finnas tillgängliga för visning, utan ha tillgång till hela familjearkivet i vardagsrummet - på ATV:n.

Det bästa alternativet torde vara att man streamar bilder (så som vi alltså gör med Musik och Filmer) när ATV:ns hårddisk är full. D v s de foton/album/händelser som inte får plats på ATV:n. Men jag kan inte se ngt sådant alternativ bland inställningarna? Eller är det först när hårddisken är full som det öppnar sig som en option?

• Medlem
  • Lund
  • 2012-08-06 11:16

Jag minns inte riktigt nu men jag har för mig att när disken är full så börjar den streamar automatisk!

Enligt Apple går det inte att streama och synkronisera från samma dator till AppleTV 1.
Apple TV (1st generation): Streaming photos via iTunes

Citat:

Photos can't be streamed to Apple TV (1st generation) if the client computer is set up for syncing.

Om du nu synkar bilderna idag, men jag antar det?

• Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-06 11:26
Ursprungligen av keptang:

Enligt Apple går det inte att streama och synkronisera från samma dator till AppleTV 1.
Apple TV (1st generation): Streaming photos via iTunes

Om du nu synkar bilderna idag, men jag antar det?

Låter ju trist... Yes, jag synkar idag.
Innebär att Apple tänkt sig att man skall ha ett bildbibliotek om max 40 GB (i praktiken ca 32) då... Eller att man skall sitta och prioritera (vilka som man vill ha tillgängliga) gång på gång.:mad:
Alternativet är då månne att helt skippa synkning och bara streama? (Egentligen inget jättebekymmer - men samtidigt lite synd att inte nyttja ATV:n som en extra backup, för bilderna. Gissar att det också kommer att gå ngt trögare, vid visning? Å att möjligheterna till bakgrundsmusik, ur iTunesbiblioteket, kanska också stryker på foten??)

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-06 14:27

Det går själv att byta till en större disk.

• Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-06 14:50
Ursprungligen av frazze:

Det går själv att byta till en större disk.

Enkelt?

Inga större problem, kolla på iFixit: Installing Apple TV 1st Generation Hard Drive Replacement - iFixit
Största problemet är att hitta en 2,5" IDE-hårddisk till rimligt pris. Vet inte om det finns plats för en SATA/IDE-omvandlare.

• Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-07 12:10
Ursprungligen av suddgummi:

Inga större problem, kolla på iFixit: Installing Apple TV 1st Generation Hard Drive Replacement - iFixit
Största problemet är att hitta en 2,5" IDE-hårddisk till rimligt pris. Vet inte om det finns plats för en SATA/IDE-omvandlare.

OK, tack!

Ja, då uppstår ju genast frågan (som du är inne på) om var jag hittar en större sådan disk till bästa pris? Å skall man nu göra detta så är det ju då lika bra att hitta en rejält stor. Hur stora finns det, som passar?

• Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-25 22:43
Ursprungligen av suddgummi:

Är det hårddisk av den här typen som jag i så fall skall jaga? (Förstår i så fall också kommentaren/oron gällande att hitta en till rimligt pris...:tveksam:) TRANSCEND 2.5" 128GB SSD IDE MLC | Dustinhome.se

Ursprungligen av Tommy66:

Är det hårddisk av den här typen som jag i så fall skall jaga? (Förstår i så fall också kommentaren/oron gällande att hitta en till rimligt pris...:tveksam:) TRANSCEND 2.5" 128GB SSD IDE MLC | Dustinhome.se

Nej, jag menar en mekanisk hårddisk. Titta t.ex. på Prisjakt: 2,5 tums IDE-hårddiskar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen
En 160GB 2,5" IDE kostar ca 700 kr medan man får en 750GB 2,5" SATA-disk för samma pris
IDE och SATA är de två olika sätten en dator kommunicerar med en hårddisk med och tyvärr är de inte kompatibla med varandra. Man måste i så fall använda en adapter, vilket jag inte vet om man kan få plats med i en AppleTV.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-06 19:00

BACKUP!

Jag hoppas verkligen att du har en backup på dina nästan 40GB bilder..

Ursprungligen av mattiL:

BACKUP!

Jag hoppas verkligen att du har en backup på dina nästan 40GB bilder..

Det är ju synkat..

Men det på datorn har förhoppningsvis backup oavsett.

• Medlem
  • Östra Göinge
  • 2012-08-07 12:14
Ursprungligen av keptang:

Det är ju synkat..

Men det på datorn har förhoppningsvis backup oavsett.

Yes. Jag har en separat hårddisk invid "huvuddatorn" (och en annan på "hemlig ort..." som jag gör en avbild på någon gång om året) som jobbar som Time Machine. Så egentligen är det alltså overkill för mig att tänka på ATV:n som backup för våra bilder men i praktiken fungerar den ju som en sådan också - för de bilder som är synkade.

Men min tidigare fråga, apropå alternativet att helt skippa synkning och i stället streama även foton (vilket vad jag förstår man skall kunna - det finns ju ett alternativ där man kan klicka ur synkning även under Bilderfliken), kvarstår ju. Finns det några nackdelar, typ de som jag rabblade, med den varianten?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-07 12:14

500GB i alla fall, kanske ännu större.

1
Bevaka tråden