Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Missuppfattningar vi vill rätta till

Tråden skapades och har fått 686 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-09-13 10:25

Nyzeeländare?

Ursprungligen av Baron:

Nyzeeländare?

Att kalla finnar för nyazeeländare kan ju skapa massa förvirring, tror jag.

För övrigt så heter det väl Kiwi.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-09-27 00:43
Ursprungligen av Baron:

Nyzeeländare?

Och engländare, holländare, nyazeeländare, estländare, och i TVsoffan...en lallande Hyländare.

Det är en missuppfattning att "när du är törstig är det redan för sent..."
Det finns inga studier som visar att vi INTE skulle kunna lita på våran törst som indikator för när det är dags att dricka.
Att hela tiden dricka och dricka på förlag är onödigt och inte helt nyttigt.
/m

Ursprungligen av martinator:

Att hela tiden dricka och dricka på förlag är onödigt och inte helt nyttigt.
/m

Det är väl bra att hålla en fin och jämn vätskenivå i kroppen eller vad menar du?

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är väl bra att hålla en fin och jämn vätskenivå i kroppen eller vad menar du?

Ja det är det - och det uppnås genom att bara dricka när du är törstig och sluta dricka när du inte längre är det
Att dricka tex före under och efter träningspass, att "vätska upp" sig, att konstant dricka varje halvtimme osv är inte meningsfullt eller nyttigt.
/m

Ursprungligen av martinator:

Ja det är det - och det uppnås genom att bara dricka när du är törstig och sluta dricka när du inte längre är det
Att dricka tex före under och efter träningspass, att "vätska upp" sig, att konstant dricka varje halvtimme osv är inte meningsfullt eller nyttigt.
/m

Det här låter intressant. Har du någon fakta eller några belägg för det du påstår?

Ursprungligen av PeeMaN:

Det här låter intressant. Har du någon fakta eller några belägg för det du påstår?

Japp - men allt finns inte på nätet.
En del kommer på papper - även 2012..... Sydsvenskan hade en artikel om den största studien hittills om vatten.
Där stod även det intressanta att 12% av deltagaran vid London Maraton var överhydrerade och underpresterade till följd av detta.

/m

Edit: jag har kvar numret - ska rota fram det och skriva ut källorna.
Om inte Baron fixar det före mig:)

Edit2: det togs även upp i ett radioprogram för några år sedan i P1.
En professor i medicin som även undervisade på läkarlinjen förvånades varje gång hon höll föreläsning att just läkarstudenter - som ändå borde veta en del om just människan - hade fallit för trenden med konstant drickande.
Redan då var det vetenskapliga underlaget glest för att dricka på kommando.

Ursprungligen av martinator:

Japp - men allt finns inte på nätet.
En del kommer på papper - även 2012..... Sydsvenskan hade en artikel om den största studien hittills om vatten.
Där stod även det intressanta att 12% av deltagaran vid London Maraton var överhydrerade och underpresterade till följd av detta.

/m

Edit: jag har kvar numret - ska rota fram det och skriva ut källorna.
Om inte Baron fixar det före mig:)

Edit2: det togs även upp i ett radioprogram för några år sedan i P1.
En professor i medicin som även undervisade på läkarlinjen förvånades varje gång hon höll föreläsning att just läkarstudenter - som ändå borde veta en del om just människan - hade fallit för trenden med konstant drickande.
Redan då var det vetenskapliga underlaget glest för att dricka på kommando.

Jag inväntar med spänning källorna

Ursprungligen av martinator:

Japp - men allt finns inte på nätet.
En del kommer på papper - även 2012..... Sydsvenskan hade en artikel om den största studien hittills om vatten.
Där stod även det intressanta att 12% av deltagaran vid London Maraton var överhydrerade och underpresterade till följd av detta.

Jag undrar nyfiket hur man kunde veta att de underpresterade?
De sprang väl antagligen inte ett jämförande lopp under exakt samma förhållanden en vecka senare med mindre vatten i kroppen?

Men länkarna kommer väl så småningom...

En sak vi fick lära oss när vi körde på bana med motorcyklar var att dricka, för det går åt vätska. Väntar man till man får ont i huvudet är det för sent. Att det skulle vara för sent när man är törstig tror jag är rent nys. Det är ju kroppens inbyggda mekanism för att säga åt en att dricka.

  • Medlem
  • 2012-09-21 23:29

Här finns en bra artikel om att fylla på depåerna innan en ansträngning.
Vätskebalans

Människokroppen är utvecklad för att vi ska få i oss det vi behöver… för typ 100000 år sen! Nu är den lite out of date vilket bland annat gör att vi tycker fett och socker är det godaste som finns, så vad kroppen säger att vi behöver få i oss ska man ta i beaktande, men samtidigt ifrågasätta. En vanlig missuppfattning är att naturen alltid vet bättre än modern vetenskap.

Wikipedia - Vatten - Vatten och människan - Dricksvatten

Den största delen vatten får man i sig genom mat eller dryck. Det är oklart hur mycket vatten som välmående personer behöver, även om de flesta kunniga anser att sex till sju glas (runt 2 liter) dagligen är minimum för att hydreringen skall fungera ordentligt.[40] Medicinska skrifter favoriserar en mindre konsumtion, vanligtvis 1 liter vatten för en genomsnittlig man, exklusive extra behov beroende på vätskeförlust från varmt väder eller träning.[41]

För dem som har friska njurar är det ganska svårt att dricka för mycket vatten, men speciellt i varmt fuktigt väder och vid träning är det farligt att dricka för lite. Personer kan dricka betydligt mer vatten än vad som behövs under träning vilket dock ger en risk för vattenförgiftning, vilket kan vara dödligt. Rekommendationen att en person borde dricka åtta glas vatten om dagen saknar stöd.[42]

41 - Rhoades RA, Tanner GA (2003). Medical Physiology (utgåva 2nd). Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins. ISBN 0781719364. OCLC 50554808
42 - "Drink at least eight glasses of water a day." Really? Is there scientific evidence for "8 × 8"? av Heinz Valdin, Department of Physiology, Dartmouth Medical School, Lebanon, New Hampshire

Ursprungligen av leonardo:

[...] Personer kan dricka betydligt mer vatten än vad som behövs under träning vilket dock ger en risk för vattenförgiftning, vilket kan vara dödligt.

Obehagligt nog var det inte länge sedan detta hände: Ung flicka dog av vattenpoker - Sverige - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt

Jag vill ändra på en missuppfattning som många trafikanter (av någon märklig anledning främst yrkeschaufförer) verkar ha.

De tror/tycker att man ska gå ihop till en fil långt långt långt före ett vägarbete börjar.

Men med lite sunt förnuft så borde alla inse att det är mycket effektivare att köra tvåfiligt så långt det går, och precis före vägarbetet så tillämpar man blixtlåsprincipen och går ihop till en fil.

Jag hamnade bakom en sådan lastbil idag (jag tror att jag var ca 4-5 platser bakom honom i kön). Ca 800-900 m före vägarbetet så lade han sig mitt över båda filerna, och körde i zick-zack så att ingen skulle våga köra förbi honom.

Där var några (3-4 taxibilar) som smet förbi honom på vägrenen och då hängde han sig naturligtvis på tutan.

Relaterad läsning:
Lastbilschaufför frias

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag vill ändra på en missuppfattning som många trafikanter (av någon märklig anledning främst yrkeschaufförer) verkar ha.

De tror/tycker att man ska gå ihop till en fil långt långt långt före ett vägarbete börjar.

Men med lite sunt förnuft så borde alla inse att det är mycket effektivare att köra tvåfiligt så långt det går, och precis före vägarbetet så tillämpar man blixtlåsprincipen och går ihop till en fil.

Jag hamnade bakom en sådan lastbil idag (jag tror att jag var ca 4-5 platser bakom honom i kön). Ca 800-900 m före vägarbetet så lade han sig mitt över båda filerna, och körde i zick-zack så att ingen skulle våga köra förbi honom.

Där var några (3-4 taxibilar) som smet förbi honom på vägrenen och då hängde han sig naturligtvis på tutan.

Relaterad läsning:
Lastbilschaufför frias

Det här måste man rimligtvis göra mätningar/studier om för att veta vad som är effektivast - det är svårt att tycka sig fram till nåt...

Så med all önskvärd tydlighet börjar med att säga att jag inte vet hur det är - men skulle det inte kunna vara på det sättet att kunna blixlåsa medans man rullar är mycket värdefullt, och de totala inbromsningarna är riktigt förödande. Risken att det blir totala inbromsningar tror jag ökar radikalt ju närmare hinderet man är, dvs om alla börjar blixlåsa tidigt så borde ingen komma till den förödande punkten att behöva stanna. Kanske är detta extra känsligt/uppenbart för långtradarchaffisar eftersom att starta/stanna ett sånt ekipage är extra jobbigt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

... Jag hamnade bakom en sådan lastbil idag (jag tror att jag var ca 4-5 platser bakom honom i kön). Ca 800-900 m före vägarbetet så lade han sig mitt över båda filerna, och körde i zick-zack så att ingen skulle våga köra förbi honom.

Jag tror den där chaffisen redan använde "blixtlåsprincipen" där i hytten, därav den vingliga färden.
Det vet man väl hur lastbilschaffisar är. Därom råder inga missuppfattningar.

(Nu hukar jag mig...)

  • Medlem
  • 2012-09-28 09:34

En effekt av "enkelkön" är att kön blir så lång att den sträcker sig förbi även avfarterna före kön. Det gör att folk som inte alls ska förbi flaskhalsen måste köa helt i onödan.

Ursprungligen av Baron:

En effekt av "enkelkön" är att kön blir så lång att den sträcker sig förbi även avfarterna före kön. Det gör att folk som inte alls ska förbi flaskhalsen måste köa helt i onödan.

Precis. Det räcker som argument för mig, att man håller nere längden på kön.

Inbromsningar görs ändå. Blixtlåsningen görs ändå. Men kön är iallafall kortare.

Hellre en tvåfilig 1-kilometers-kö, än en enfilig 2-kilometers-kö.

Här behöver majoriteten av trafikanterna ändra sig. När man kommer ikapp en sån här kö så kopplas det svenska sinnet för korrekt köbeteende på och man ställer sig sist. Ingen skulle komma på tanken på att i affären glida förbi kön och ställa sig bredvid längst framme vid kassan bara för att det finns gott om plats för en bredare kö - varvid de som vill handla godis lättare kan komma åt de hyllorna. Samma mentalitet infinner sig i trafiken. Om ALLA utnyttjar båda körfälten ända fram till hindret så blir allt jättebra, men när det är en kilometerlång kö som vissa bara glider förbi så uppfattas dessa som folk som tränger sig.

... jag kanske är petig, men för mig är det viktigast att frekvensen av bilar som kommer förbi hindret är hög.

Ursprungligen av ace4711:

... jag kanske är petig, men för mig är det viktigast att frekvensen av bilar som kommer förbi hindret är hög.

Frekvensen är nog ungefär den samma, oavsett om kön blir enfilig långt före hindret, eller precis före hindret. Men jag tror faktiskt att den blir lite högre om filerna går ihop precis före hindret, men det är bara min egen gissning.

Min poäng är:
- Det finns ingen nackdel med att blixtlåsa precis före hindret (för inbromsningar sker ju ändå, och blixtlåsningen görs ju ändå)
- Men det finns flera fördelar:
1) att kön blir kortare
2) att man slipper irritationen i att ligga bakom zick-zackande extrahinder långt före det faktiska hindret
3a) att frekvensen ökar något (min gissning)
3b) och även om det inte blir någon frekvensökning, så känns det iallafall effektivare om man utnyttjar båda filerna så långt som möjligt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Frekvensen är nog ungefär den samma, oavsett om kön blir enfilig långt före hindret, eller precis före hindret. Men jag tror faktiskt att den blir lite högre om filerna går ihop precis före hindret, men det är bara min egen gissning.

Min poäng är:
- Det finns ingen nackdel med att blixtlåsa precis före hindret (för inbromsningar sker ju ändå, och blixtlåsningen görs ju ändå)
- Men det finns flera fördelar:
1) att kön blir kortare
2) att man slipper irritationen i att ligga bakom zick-zackande extrahinder långt före det faktiska hindret
3a) att frekvensen ökar något (min gissning)
3b) och även om det inte blir någon frekvensökning, så känns det iallafall effektivare om man utnyttjar båda filerna så långt som möjligt.

Märkligt att jag inte kan hitta nån riktig forskningsrapport i ämnet på 5 minuter, men det här hittade jag vid googling:

"Thomas Jonsson är teknologie doktor i trafikteknik vid Lunds universitet. Han säger att ju tidigare sammanvävningen av trafiken i de båda körfälten sker, desto större är utsikten att trafiken ska flyta bra vid flaskhalsen."

Körig fildelning

För det vi nu i all välmening håller på med är ju ganska mycket som anekdoten om Aristoteles som men bara tankekraften och sin logiska förmåga kom på att kvinnor hade färre tänder än män. Tyvärr var det ju fel, när nån sen brydde sig om att räkna efter...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-28 10:39

Det är ett skit för oss utryckningsförare att ta sej förbi när båda filerna är fulla.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 12:56
Ursprungligen av kenjon:

Det är ett skit för oss utryckningsförare att ta sej förbi när båda filerna är fulla.....

Jag tycker vi borde börja med akutpersonal på MC.

Ursprungligen av Trineo:

Jag tycker vi borde börja med akutpersonal på MC.

Förekommer i många länder. Akutsjukvårdare på MC har jag sett i England och i Tyskland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 14:40
Ursprungligen av pmarriott:

Förekommer i många länder. Akutsjukvårdare på MC har jag sett i England och i Tyskland.

Jag vet, jag önskar vi hade det även i Sverige... speciellt med hysterin kring alla dessa 2-1-vägar med vajerräcken som gör att akutbilarna inte kommer igenom till olyckan när det väl händer något.

  • Medlem
  • 2012-09-28 16:31
Ursprungligen av Trineo:

Jag vet, jag önskar vi hade det även i Sverige... speciellt med hysterin kring alla dessa 2-1-vägar med vajerräcken som gör att akutbilarna inte kommer igenom till olyckan när det väl händer något.

Det är en missuppfattning att man inte får plats två bilar i bredd på 1-delen av en 2-1-väg.

Bevaka tråden