Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Missuppfattningar vi vill rätta till

Tråden skapades och har fått 686 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-08-19 11:52

En vanlig missuppfattning är att det finns miljövänligt tvättmedel, miljövänliga bilar och liknande. Det är fel eftersom det bara finns mer eller mindre miljöovänliga bilar och tvättmedel.

Ursprungligen av Baron:

En vanlig missuppfattning är att det finns miljövänligt tvättmedel, miljövänliga bilar och liknande. Det är fel eftersom det bara finns mer eller mindre miljöovänliga bilar och tvättmedel.

Undrar om man kan toklobba tills man kan få dem fällda för falsk marknadsföring?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-20 20:34

Det är en ganska stor skillnad på ett flertal kontra flertalet.

Ett flertal betyder ungefär ett antal eller ganska många.
Flertalet betyder ungefär de flesta, vilket kan betyda nästan alla i hela världen..

  • Medlem
  • 2012-08-20 21:17
Ursprungligen av mattiL:

Det är en ganska stor skillnad på ett flertal kontra flertalet.

Ett flertal betyder ungefär ett antal eller ganska många.
Flertalet betyder ungefär de flesta, vilket kan betyda nästan alla i hela världen..

Jag är av uppfattningen att ett flertal betyder en majoritet. Flertalet betyder majoriteten.

Ursprungligen av Baron:

Jag är av uppfattningen att ett flertal betyder en majoritet. Flertalet betyder majoriteten.

Jag tolkar "ett flertal" som "fler än en". "Flertalet" betyder ungefär "majoriteten".
Exempel:
Ett flertal bilister körde för fort. = Mer än en körde fortare än tillåtet.
Flertalet bilister körde för fort. = Det var fler som körde för fort än som körde i laglig hastighet.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag tolkar "ett flertal" som "fler än en". "Flertalet" betyder ungefär "majoriteten".
Exempel:
Ett flertal bilister körde för fort. = Mer än en körde fortare än tillåtet.
Flertalet bilister körde för fort. = Det var fler som körde för fort än som körde i laglig hastighet.

Jag har nästan samma tolkning som du.

Ett flertal bilister körde för fort => Ett icke försumbart antal bilister körde för fort men det säger inte om de flesta körde för fort.
Flertalet bilister körde för fort => Nästan varenda djävel körde som de befann sig på Kinnekulle Ring

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-20 21:52

Vad jag förstår betyder ett flertal inte absolut detsamma som en majoritet, dock betyder flertalet detsamma som lejonparten (normalt kanske mer än låt säga 80%).

[FLER-TAL.ssg 1]
1) språkv. till 1 a: pluralis. LJUNGBERG Svspr. 34 (1756). De flesta substantiv ha olika form för ental, d. v. s. då det blott är fråga om en, och flertal, d. v. s. då det är fråga om två eller flera. CEDERSCHIÖLD o. OLANDER SvSpr. 7 (1904). [FLER-TAL.ssg 2]
2) till 3: ett avsevärdt l. ansenligt antal, ganska många; i sht i obest. form föregånget av obest. art. Det flertal af uttryck för "död" och "djevul", hvilket nästan i alla språk och äfven i svenskan återfinnes. EHTEGNÉR i Ydun 1870, s. 61. Som lyrisk älskare och karaktärsskådespelare har han utfört ett flertal roller. 2NF 5: 252 (1906). [FLER-TAL.ssg 3]
3) om de flesta l. den övervägande delen I. mängden (av en enhet bestående av ett större antal individer l. individuella fall); majoritet, pluralitet; i sht i sg. best.: de flesta, den stora massan l. mängden; absol.: de flesta människor, folk i allmänhet. STURZEN-BECKER1: 81 (1845, 1861). Besättningen bestod endast till ringa del af erfarne sjömän: ovant folk och soldater utgjorde flertalet. MALMSTRÖM Hist. 2: 369 (1863). En verklig öfvertygelse om partisöndringens förderflighet .. saknades hos det stora flertalet. ODHNER G 31: 31 (1885). Qvintparalleler .. äro .. i flertalet fall afgjordt motbjudande för örat. WEGELIUS Musikl. 1: 76 (1888). Välståndet (har) ökats bland folkets stora flertal. EkonS 1: 48 (1891). De, som mottogo dikterna med stel likgiltighet, voro nog i flertal. LAGERLÖF Top. 255 (1920).

  • Medlem
  • 2012-08-20 23:20
Ursprungligen av mattiL:

Vad jag förstår betyder ett flertal inte absolut detsamma som en majoritet, dock betyder flertalet detsamma som lejonparten (normalt kanske mer än låt säga 80%).

[FLER-TAL.ssg 1]
1) språkv. till 1 a: pluralis. LJUNGBERG Svspr. 34 (1756). De flesta substantiv ha olika form för ental, d. v. s. då det blott är fråga om en, och flertal, d. v. s. då det är fråga om två eller flera. CEDERSCHIÖLD o. OLANDER SvSpr. 7 (1904). [FLER-TAL.ssg 2]
2) till 3: ett avsevärdt l. ansenligt antal, ganska många; i sht i obest. form föregånget av obest. art. Det flertal af uttryck för "död" och "djevul", hvilket nästan i alla språk och äfven i svenskan återfinnes. EHTEGNÉR i Ydun 1870, s. 61. Som lyrisk älskare och karaktärsskådespelare har han utfört ett flertal roller. 2NF 5: 252 (1906). [FLER-TAL.ssg 3]
3) om de flesta l. den övervägande delen I. mängden (av en enhet bestående av ett större antal individer l. individuella fall); majoritet, pluralitet; i sht i sg. best.: de flesta, den stora massan l. mängden; absol.: de flesta människor, folk i allmänhet. STURZEN-BECKER1: 81 (1845, 1861). Besättningen bestod endast till ringa del af erfarne sjömän: ovant folk och soldater utgjorde flertalet. MALMSTRÖM Hist. 2: 369 (1863). En verklig öfvertygelse om partisöndringens förderflighet .. saknades hos det stora flertalet. ODHNER G 31: 31 (1885). Qvintparalleler .. äro .. i flertalet fall afgjordt motbjudande för örat. WEGELIUS Musikl. 1: 76 (1888). Välståndet (har) ökats bland folkets stora flertal. EkonS 1: 48 (1891). De, som mottogo dikterna med stel likgiltighet, voro nog i flertal. LAGERLÖF Top. 255 (1920).

Är det från SAOB?

Ingenstans hittar jag en definition av flertal som anger hur stor andel detta flertal utgör mer än att det är mer än hälften. Termen förklaras oftast med "majoritet" eller "flera". Som synonym anges ofta "majoritet".
flertal - Wiktionary

Bland de lite mer moderna ordböckerna läser jag i Norstedts "Ord för ord" 4 upplagan 1992 följande:
Flertal 1 (motsats: minoritet) majoritet, övervikt, pluralitet 2 (motsats: singular) plural, plurlform 3 [ett flertal]en del , några, somliga, ett (stort) antal, många, åtskilliga, flera; [flertalet] (även) de flesta, det övervägande antalet, största antalet, större l. största delen, lejonparten, litet var, litet till mans; 'mängden', 'folket'

Norstedts svenska ordbok 2 upplagan 1988 anger följande:
flertal 1 i vissa uttryck antal av flera stycken: olyckan krävde ett ~ dödsoffer 2 vanl. best. f. antal av mer än hälften av en viss mängd (SYN majoritet): ~ av de 40 toppmilitärerna gick in i partietäv med konstruktionsväxling mer än hälften av: ~et biskopar är för kvinnliga präster

NE:s ordbok (1995) tar upp exakt samma exempel som Norstedts svenska ordbok, men med tillägget att exempelk 1 är från 1870 och exempel 2 från 1845.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-21 18:17
Ursprungligen av Baron:

Är det från SAOB?

Svar ja.
Svenska Akademiens ordbok - SAOB

  • Medlem
  • 2012-08-20 23:22

På förekommen anledning:
det heter inte kompabilitet, det heter kompatibilitet.

  • Medlem
  • 2012-08-20 23:34

Muwhahaha!

Ursprungligen av Baron:

På förekommen anledning:
det heter inte kompabilitet, det heter kompatibilitet.

När det gäller flertal/flertalet så anger Svenska Akademins ordlista dem som synonyma. Däremot skriver Svensk Ordbok ut två betydelser:

1) i vissa uttryck, antal av flera stycken "Olyckan krävde ett flertal offer"

2) Vanligtvis bestämd form, antal av mer än hälften av viss mängd (synonym, majoritet) "Flertalet av de 40 toppmilitärerna gick in i partiet" med konstruktionsväxling, mer än hälften av: "Flertalet biskopar är för kvinnliga präster"

Med andra ord, obestämd form = många, men inte nödvändigtvis en majoritet, bestämd form = en majoritet.

Det är också så språknämnden anser:

http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=46621;objekttyp=lan

Jag känner igen den här diskussionen;)

Summa summarum; ett flertal vill reda ut detta spörsmål, men flertalet skiter i vilket?

Ursprungligen av eskimo:

Summa summarum; ett flertal vill reda ut detta spörsmål, men flertalet skiter i vilket?

Jag skulle snarare säga att ett fåtal vill reda ut spörsmålet, men håller med om att flertalet inte bekymrar sig.

Vilket påminner om de flesta av våra trådar...

Man blir inte friskare av att ha feber, och man kan inte bota cancer vare sig genom att tänka positivt eller sluta äta socker.

Ursprungligen av Samuel K:

Man blir inte friskare av att ha feber, och man kan inte bota cancer vare sig genom att tänka positivt eller sluta äta socker.

Man blir inte förkyld om man blir kall.

Smittskydssinstitutet har en sida där man kan tillbringa ett par timmar med intressant läsning;

Myter, folktro, historia och bortglömt smittskydd - Smittskyddsinstitutet

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-22 21:30
Ursprungligen av Goflorp:

Man blir inte förkyld om man blir kall.

Smittskydssinstitutet har en sida där man kan tillbringa ett par timmar med intressant läsning;

Myter, folktro, historia och bortglömt smittskydd - Smittskyddsinstitutet

Se inlägg #24.

Ursprungligen av Goflorp:

Man blir inte förkyld om man blir kall.

Smittskydssinstitutet har en sida där man kan tillbringa ett par timmar med intressant läsning;

Myter, folktro, historia och bortglömt smittskydd - Smittskyddsinstitutet

fast det finns en koppling til kyla ändå..... Dock hänger den samman med att man under den kallare årstiden lever tätare ihop - oftare är inomhus - och viruset har lättare att sprida sig.
/m

  • Medlem
  • 2012-08-23 09:21

Det heter inte andvända, interjuv eller medecin.

Ursprungligen av Baron:

Det heter inte andvända, interjuv eller medecin.

...eller åtminstonde.

Ursprungligen av Baron:

Det heter inte andvända, interjuv eller medecin.

men för pippi heter det meducin

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-23 12:18

Jag brukar inte bry mig nämnvärt om hur andra uttrycker sig, vare sig i tal eller skrift, även om jag inte kan låta bli att notera det. (Även när jag själv säger fel).
Något som däremot gör mig GALEN är den, till synes, ökande oförmågan att hantera "de" och "dem" i skrift. Är man osäker så föredrar jag att man skriver "dom" faktiskt.
-Töntigt... Jag vet. Speciellt med tanke på att man själv är långt ifrån perfekt.

Begreppet "bokstavligt talat" är INTE ett förstärkningsuttryck.

När jag gick på högstadiet sa IT-snubben på en föreläsning om säkerhet på datorerna "vad ni gör på era datorer hemma, det bokstavligt talat skiter jag i!". Ingen annan fattade varför jag tyckte det var roligt.

Samsung kopierar inte Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-23 19:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Samsung kopierar inte Apple.

Ja det är en missuppfattning som behöver rättas till.

Ursprungligen av Fred!:

Ja det är en missuppfattning som behöver rättas till.

exakt .. det korrekta order är klonar ..

Saker bli INTE vektorgrafik bara för att man klistrar in det i Illustrator - en otroligt utbredd missuppfattning bland kunder och hemmapulare. Och jävlar vad det kan ställa till saker....

/m

  • Medlem
  • 2012-08-28 21:10
Ursprungligen av martinator:

Saker bli INTE vektorgrafik bara för att man klistrar in det i Illustrator - en otroligt utbredd missuppfattning bland kunder och hemmapulare. Och jävlar vad det kan ställa till saker....

Det... och att de också öppnar vektorgrafikfiler i Photoshop för att ändra i dem.

Ursprungligen av wlao:

Det... och att de också öppnar vektorgrafikfiler i Photoshop för att ändra i dem.

Fast om man genomför det första steget, som jag beskriver, så blir ju steg två inte så ologiskt..... Nästa lite rätt

Bevaka tråden