Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litar ni fortfarande på "gammelmedia"?

Tråden skapades och har fått 436 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inte bara det, lägenheten kom ju ut till försäljning strax efter. Slump? Me not think so…

Här finns en lysande idé –.varningssymboler för dålig journalism!

Journalism Warning Labels « Tom Scott

Det trista är ju att skit säljer - annars skulle dom inte köra så hårt med skit på löpsedlar och förstasidor. Som jag sa tidigare; vi har den media vi förtjänar.
Ibland blir man ju skrämd när man tänker på hur allmogen tickar inne i huvudet - ta t.ex. vidriga brott mot barn som säljer som smör. Varför vill allmogen läsa detaljerade artiklar om fruktansvärda övergrepp mot barn? Varför undvek inte alla t.ex. Engla-artiklarna när det begav sig - tabloiderna slog tvärtom rekord i upplaga under denna tid? Varför förstör inte dessa artiklar hela dagen för många läsare? Varför får dom inte svår ångest (som jag får och därför aktivt undviker vidrigheterna)?
Är allmogen emotionellt störda? Drag av psykopati? Eller är jag ovanligt känslig när det gäller grymhet mot barn?

Senast redigerat 2012-09-01 16:26
Ursprungligen av Zimmerman:

Det trista är ju att skit säljer - annars skulle dom inte köra så hårt med skit på löpsedlar och förstasidor. Som jag sa tidigare; vi har den media vi förtjänar.
Ibland blir man ju skrämd när man tänker på hur allmogen tickar inne i huvudet - ta t.ex. vidriga brott mot barn som säljer som smör. Varför vill allmogen läsa detaljerade artiklar om fruktansvärda övergrepp mot barn? Varför undvek inte alla t.ex. Engla-artiklarna när det begav sig - tabloiderna slog tvärtom rekord i upplaga under denna tid? Varför förstör inte dessa artiklar hela dagen för många läsare? Varför får dom inte svår ångest (som jag får och därför aktivt undviker vidrigheterna)?
Är allmogen emotionellt störda? Drag av psykopati? Eller är jag ovanligt känslig när det gäller grymhet mot barn?

Nej, du är inte ensam, jag klarar inte heller av att läsa, se, eller höra om barn som råkar ut för elände. Jag tror att många bara är avtrubbade och inte tar del av nyheterna med ett empatiskt perspektiv.

  • Medlem
  • 2012-09-01 17:02

Eller så läser man med skräckblandad förtjusning och pustar ut över att det inte var ens egna barn.

För mig är det faktiskt så påtagligt att jag växlar kanal, eller om jag inte hinner t.o.m. blundar, håller för öronen eller liknande. Precis som för Zimmerman så blir jag illa påverkad för resten av dagen och det är bara undantagsvis som jag väljer att ta del av sånt.

  • Medlem
  • 2012-09-01 17:32

Samma här. Men den känslan blev ju väldigt mycket starkare när jag fick barn själv.

Jo så är det, det var först då den empatiska polletten ramlade ner i huvudet på riktigt på en.

Ett exempel i alla fall på varför man inte ska lita på blaskor som Aftonbladet: JUST NU: Apple-läcka drabbade svenskar | Nyheter | Aftonbladet

"Säkerhetsintrång i miljontals Apple-datorer i natt"

Suuuuuuck.

  • Medlem
  • 2012-09-05 15:48
Ursprungligen av pmarriott:

Ett exempel i alla fall på varför man inte ska lita på blaskor som Aftonbladet: JUST NU: Apple-läcka drabbade svenskar | Nyheter | Aftonbladet

"Säkerhetsintrång i miljontals Apple-datorer i natt"

Suuuuuuck.

Det genererar många klick för Aftonbladet. Många klick = bra betalt. Alltså spelar faktan i artikeln mindre roll.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-05 20:29
Ursprungligen av pmarriott:

Ett exempel i alla fall på varför man inte ska lita på blaskor som Aftonbladet: JUST NU: Apple-läcka drabbade svenskar | Nyheter | Aftonbladet

"Säkerhetsintrång i miljontals Apple-datorer i natt"

Suuuuuuck.

Jag plockade ner och tittade på filen med användarinfo för någon dag sedan, den innehöll exv. UDID, enhetsnamn och typ av enhet.
Hittade inte någon jag käner där, eller mig själv. (dock andra klart svenskklingande namn)

Ursprungligen av mattiL:

Jag plockade ner och tittade på filen med användarinfo för någon dag sedan, den innehöll exv. UDID, enhetsnamn och typ av enhet.
Hittade inte någon jag käner där, eller mig själv. (dock andra klart svenskklingande namn)

Ja, det är möjligt. Det kan mycket väl vara så att de har kommit över 12 miljoner användares data. Men de har inte hackat sig in i miljontals Apple-datorer. De har, enligt egen utsago, hackat sig in i 1 dator och kommit över denna data.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-05 21:35
Ursprungligen av mattiL:

Jag plockade ner och tittade på filen med användarinfo för någon dag sedan, den innehöll exv. UDID, enhetsnamn och typ av enhet.
Hittade inte någon jag käner där, eller mig själv. (dock andra klart svenskklingande namn)

Filen är ju dock strippad från det mesta.

Ursprungligen av pmarriott:

Ett exempel i alla fall på varför man inte ska lita på blaskor som Aftonbladet: JUST NU: Apple-läcka drabbade svenskar | Nyheter | Aftonbladet

"Säkerhetsintrång i miljontals Apple-datorer i natt"

Suuuuuuck.

Och så här var det: EXCLUSIVE: The real source of Apple device IDs leaked by Anonymous last week - Red Tape

  • Medlem
  • 2012-09-05 22:51

Nå, nu är Aftonbladet en (1) representant för gammelmedia, AB är inte gammelmedia.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-06 17:29
Ursprungligen av Baron:

Nå, nu är Aftonbladet en (1) representant för gammelmedia, AB är inte gammelmedia.

Sant, Expressen är mycket bättre

Å andra sidan så äger ju Aftonbladet störst del i TT så tycker nog de är gammelmedia.

  • Medlem
  • 2012-09-06 17:34

Temat i senaste Journalisten är faktakoll.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-11 23:59

Terror-journalisterna som släpptes i Etiopien är ännu en sak som gör att man litar mindre på gammelmedia.

Ursprungligen av zappee:

Terror-journalisterna som släpptes i Etiopien är ännu en sak som gör att man litar mindre på gammelmedia.

Du menar Journoristerna? Eller Ternalisterna?

Dom är inte släppta. Det är bara två kloner som kommer "hem" till Svedala - etiopiska spioner helt enkelt. Det fattar ju vem som helst. Originalen arkebuserades för flera veckor sedan.

Ursprungligen av zappee:

Terror-journalisterna som släpptes i Etiopien är ännu en sak som gör att man litar mindre på gammelmedia.

  • Medlem
  • 2012-09-12 07:10

Hur då?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-12 18:45
Ursprungligen av Baron:

Hur då?

Att de tror sig stå över lagen...

Nu har förmynderimentaliteten nått även även Newsmill. Särskilt hycklande blir det när de använder sin slogan:

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

[ATTACH="CONFIG"]34819[/ATTACH]Nu har förmynderimentaliteten nått även även Newsmill. Särskilt hycklande blir det när de använder sin slogan:

Journalister tycks vara livrädda för åsikter som är andra än deras egna. Nu tackar jag för mig, Newsmill.

  • Medlem
  • 2012-09-16 15:01
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

[ATTACH="CONFIG"]34819[/ATTACH]Nu har förmynderimentaliteten nått även även Newsmill. Särskilt hycklande blir det när de använder sin slogan:

Gammelmedia (Sydsvenskan) reagerar.

  • Medlem
  • 2012-09-12 18:49

Haha!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-12 18:55

Hyr man terrorister så får man skylla sig själv.

Ursprungligen av zappee:

Hyr man terrorister så får man skylla sig själv.

Ja, och de fälldes ju på starka bevis. En film som speglade precis vad som hände...

All heder åt Johan och Martin, framstående fotografer/journalister i krigsområden får räkna med att de kan råka illa ut. Det hör liksom till jobbet.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-13 08:14
Ursprungligen av suddgummi:

Ja, och de fälldes ju på starka bevis. En film som speglade precis vad som hände...

All heder åt Johan och Martin, framstående fotografer/journalister i krigsområden får räkna med att de kan råka illa ut. Det hör liksom till jobbet.

Ja, SVT vet tydligen allt om den filmen... skräll att de säger att den är fejk.

Dock så finns ju deras egen inspelning där de sitter i ett hotellrum och berättar om allt, så det finns inga tvivel.

Bevaka tråden