Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redegera på en PowerBook

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jo - du stoppar in ett DVcam-band i minidv-kameran. då anpassar sig denna till bandet och ökar bandhastigheten och tillför fördelar osm har med detta att göra...

visst är det skillnad på 150 & 900/950 - men funktionen att kunna spela in DV-cam på bandet är detsamma...fast gömd på TRVerna. Dp150 har väl inte inbyggd XLR?! Det är väl ett tillbehör...för jag har nämligen en XLR-expansion till min TRV900 som man sätter i den "intelligenta" skon som sitter på toppen av kameran. sen kan man ju använda Dp150's vidvinkel...och andra tillbehör...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 11:47

En DVkamera gjord enbart för miniDV kan inte läsa inspelat DVCammaterial eller har det skett nåt revolutionerande jag helt missat det senaste året...:confused:

sorry - jag refererade till:

Sony Digital videokamera DSR-PDX10P:

http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=32025

klart att 150 tillför mycket andra och bättre saker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 11:51

Vad med nya DCR PC-330 som har ett 3Mpix chip 2.050.000 netto vid filmning. Är 3chipparna fortfarande bättre i och med separering av färgkanaler, eller är det summan av effektiva pixlar som avgör den bättre bilden?

Senast redigerat 2003-10-08 12:14

På PDX10P står det:

Digital inspelning (Mini-DV/DV-CAM)

den kan alltså spela in miniDV & DV-cam...!! DV-cam medför högre bandhastighet som stor fördel.

men TRV900/950 får samma funktion - när du stoppar i ett DV-CAM-band! jag har inte testat själv - men jag har fått info ifrån en säker källa!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
En DVkamera gjord enbart för miniDV kan inte läsa inspelat DVCammaterial eller har det skett nåt revolutionerande jag helt missat det senaste året...:confused:

svår fråga...men färgåtergivningen blir nog klart bättre. upplösningen är redan så god...så nästa steg är att separera färger. jag tror att du hamnar ungefär "i mitten" mellan standard 1 CCD och 3CCD med den nämnda kameran...men det är en okvalificerad gissning

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Vad med nya http://www.cyberphoto.se/sony/pc330.php ]Sony DCR-PC330[/URL] som har ett 3Mpix chip 2.050.000 netto vid filmning. Är 3chipparna fortfarande bättre i och med separering av färgkanaler, eller är det summan av effektiva pixlar som avgör den bättre bilden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 11:55

Jag har testat själv, och det du beskriver betyder att du kan spela in och upp båda formaten i en kamera som är avsedd för det.

En "vanlig" kamera kan inte spela upp ett band inspelat i DV Cam eftersom den bara hanterar den lägre hastigheten för miniDV. DV Cam är fö ett format Sony tagit fram och de är ensamma om.

edit: Tror att vi syftar på olika saker. Du hänvisar kanske till TRV 900 medan jag tolkade det som du menade vilken konsumentkaera som helst...

det stämmer säkert. vad "källan" menade var att man kan få DV-cam funktionaliteten i TRV900/950 - men att man fick lösa uppspelning...med annan lösning - typ

har du testat spela in DVcam och spela upp det i en TRV900/950?

Jag skall nog testa detta själv...:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Jag har testat själv, och det du beskriver betyder att du kan spela in och upp båda formaten i en kamera som är avsedd för det.

En "vanlig" kamera kan inte spela upp ett band inspelat i DV Cam eftersom den bara hanterar den lägre hastigheten för miniDV. DV Cam är fö ett format Sony tagit fram och de är ensamma om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 12:02

Nej jag har inte jobbat med TRV900...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 23:19

DVCam kan du spela upp på alla nyare Sony MiniDV kameror (PC100 och nyare typ). Men SPELA IN i DVCam hastighet tror jag inte de fixar.

hm...det är precis det min "källa" påstår sker automatiskt. att hastigheten anpassar sig automatiskt...

jag skall kolla så återkommer jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
DVCam kan du spela upp på alla nyare Sony MiniDV kameror (PC100 och nyare typ). Men SPELA IN i DVCam hastighet tror jag inte de fixar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 17:46

Vad jag vet så går det att spela upp ett DVcaminspelat band i Sony PC 3 som kom för ett par år sen, finns vissa andra oxå. Sen när det gäller DVCAM kameror som spelare, Så ställs inte hastigheten av sig själv. Spelar man in på ett 60 min DV band blir det bara 42 min. Vad jag har hört av TV4as lokalstationer använder dom fuji minidv till alla sina DVCAM stationer. Det anses vara den bästa bandtypen, lustigt egentligen då de inte är avsädda för DVCAM.
Skälv har jag jobbat med DVCAM och spelat inpå vanlig minidv, fungerar helt okej.

Bevaka tråden