Det är intressant detta med datorer. Supportchefen på dåvarande Studentlitteratur Apple Center sade något mycket klokt: "jag förvånas över att man vågar köpa en vara för sisådär 10-15000 kronor utan att veta mer om vad man köper".
Jag håller helt med. Jag har alltid ansett att innan men ens börjar fundera på att köpa en dator bör man sätta sig in i det, det är helt nödvändigt om man ska få ut något av den. Jag tycker det är rent idiotiskt faktiskt att dra iväg till närmaste lada och bli pålurad en Compaq eller Packard Bell (Packad Ben) bara för att man inte tagit reda på något i förväg.
Jag skulle vara mer rädd om mina pengar.
När folk säger sådant som att de har en "vindows" eller "jag har en data med vindovs" alternativt den ljuva: "det är en grå en med tangentbord" vet jag inte om jag ska skratta eller gråta åt eländet. För mig är det otänkbart att inte veta något om den maskin jag köpt. Jag skulle skämmas om någon skulle fråga mig vad jag har för dator och jag skulle svara: "det är en grå maskin".;)
Problemet med Svensson och datorer är den bristande kunskapen. Innan Apple och andra företag kan ens tänka på framgångar inom det segmentet är det nödvändigt att uppgradera kunnandet hos Svensson om datorer. Jag misstänker också att sunt förnuft inte alls skadar heller.
Men å andra sidan, med uppgraderade kunskaper, är det ingen "Svensson" längre.
Apple bör fokusera på Mac OS X i reklamen, men reklam får aldrig ersätta kunskap hos kunder. Det går inte att klaga på att Apple inte marknadsför ditt och datt när Svensson går till ladan och köper en Compaq. Hur ska budskapet nå ut till okunniga? Är det möjligt?
Måste alla företag sälja till den kategorin? Andra företag överlever ju trots att de säljer till en insatt kundkrets, varför är Apple annorlunda? Ska alla ha samma dator och samma OS?
Jag vill verkligen inte att Apples maskiner ska vara någon sorts massmarknadsprodukt i stil med Compaq och jag förstår inte heller varför Mac OS X skulle finnas i var och varannan dator? Det är bättre att utveckla en standard för programvara som alla system följer och sedan kan kunden välja OS efter tycke och smak. "Enoperativsystemsväldet" tror jag inte på som koncept i längden.
I många fall tror jag inte ens att Svensson är speciellt betjänt av en dator. En Mediaterminal är snarare ett bättre alternativ (det är en apparat som spelar DVD etc, tar emot strömmande video/VoD, klarar nätsurfande, ordbehandling och liknande).