Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kan man få reda på vad som är tanken?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som trogen medlem på forumet börjar jag känna mig orolig på riktigt. Sen den nya regin tog över har det fram tills nu känts som en bra övergång. Men jag upplever att jag inte är ensam om att ställa mig frågan:
Vad är planen med 99mac.se egentligen?

Man verkar inte alls vara särskilt intresserad av vad dagens medlemmar tycker. Exempel på det är
- En medlem öppnar en fråga i feedback om hur man avslutar sitt konto, istället för att fråga varför han vill avsluta är man snabb med att berätta hur man gör och låsa tråden.
- En omröstningstråd för "antalet inlägg" dras igång av en användare som vill få insyn i hur det ser ut. Snabbt, och tillsynes utan förklaring låses tråden.
- Man får reda på från "vdn" (99mac.se är numera ett vinstdrivande företag med andra ord) reda på att
"99mac kommer att till stor del bli och vara en sajt med daglig nyhetsrapportering som hela tiden utvecklas"

Vad innebär det här egentligen?
Att man kommer släppa forumbiten mer och mer. Driva den som ett bihang till denna "nyhets-site" och rida på det goda namn och rykte som de gamla veteranerna byggt upp?

Kanske kan någon i ledningen, eller kanske till och med VD bjuda på en längre utläggning om vad som är på gång, så att vi som besöker forumet slipper famla i mörker?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-04 19:05

Precis samma frågeställning jag känt sista dagarna. Jag hoppas att denna inte tråd låses som de andra trådarna gjort. Kanske ledningen kan ge lite svar istället?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-04 19:23

Avvakta och ge det hela lite tid, var inte så snabba att dömma och måla "fan" på väggen. Förlåt min svordom

Förstår er oro kära medmedlemmar, men sitt stilla i båten det bästa man kan göra när det blåser på lite

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-04 19:28
Ursprungligen av CUBEIS:

Avvakta och ge det hela lite tid, var inte så snabba att dömma och måla "fan" på väggen. Förlåt min svordom

Förstår er oro kära medmedlemmar, men sitt stilla i båten det bästa man kan göra när det blåser på lite

Men lite svar kunde vi kanske få på varför trådar låses och vad som händer, det är ju inte för mycket begärt. Sen är vi många som gett beröm i trådar kring nya saker också så måla fan på väggen håller jag inte med om.

Jag drog iväg ett pm om varför min tråd med omröstningen låstes. Inget svar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-04 20:53

Jag förstår er frustration men tycker nog att ledningen och moderatorerna får låsa dom trådar dom vill utan att förklara sig i varje enskilt fall. Om tråden sprider badwill och negativ energi omkring sig så stäng tråden. Edin förklarade hur man avslutar ett konto. Inget mer att diskutera där.

Vad i det förstår ni inte ?

Det är lite för mycket rättighetstänkande från er gamla rävar. Här ska inga trådar stängas minsann. Släpp det.

Här satsar Sweclockers resurser och pengar som Björnström så riktigt påpekade, han om någon vet att har man flera utvecklare sittandes och jobbar med en ny site kostar plenty. Sweclockers äger siten så är det bara.

Självklart är ett forums styrka dess medlemmar vill jag fortfarande tro, men om vi fortsätter att gnälla om allt och alla så vet jag inte vilken styrka vi bidrar med.

Ursprungligen av CUBEIS:

...Självklart är ett forums styrka dess medlemmar vill jag fortfarande tro, men om vi fortsätter att gnälla om allt och alla så vet jag inte vilken styrka vi bidrar med.

Att be om information och förklaringar är inte att gnälla. (det kan ju gå över i gnäll, men behöver inte vara det)

Med lite info om förändringarna i förväg, och lite mer förklaringar till stängningar m.m., så blir de sakerna mycket lättare att acceptera.

Om medlemmarna ska vara en styrka, så måste de känna tillhörighet, men just nu är det lite för mycket "vi och dom".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-04 21:05
Ursprungligen av CUBEIS:

Jag förstår er frustration men tycker nog att ledningen och moderatorerna får låsa dom trådar dom vill utan att förklara sig i varje enskilt fall. Om tråden sprider badwill och negativ energi omkring sig så stäng tråden. Edin förklarade hur man avslutar ett konto. Inget mer att diskutera där.

Vad i det förstår ni inte ?

Det är lite för mycket rättighetstänkande från er gamla rävar. Här ska inga trådar stängas minsann. Släpp det.

Här satsar Sweclockers resurser och pengar som Björnström så riktigt påpekade, han om någon vet att har man flera utvecklare sittandes och jobbar med en ny site kostar plenty. Sweclockers äger siten så är det bara.

Självklart är ett forums styrka dess medlemmar vill jag fortfarande tro, men om vi fortsätter att gnälla om allt och alla så vet jag inte vilken styrka vi bidrar med.

Med andra ord, så länge man inte håller med och är en ryggdunkare hela tiden så ska man vara tyst, fatta att man är här på nåder och att det bara är att rätta in sig i ledet? Oerhört konstigt.

Jag och de flesta andra som framfört frågor och vis kritik har också varit positiva till den nya ledningens satsning, jag trodde i min enfald att man även fick föra fram kritik.

Forumet har alltid varit och kommer alltid att förbli 99s själ. Avsikten med den redaktionella satsningen är inte på något sätt att förminska forumets betydelse för sajten utan förhoppningen är att att de två delarna ska kunna existera i symbios med varandra, så att redaktionellt material hjälper till att hålla alla uppdaterade kring vad som händer i vårat intresseområde och kan återuppväcka den aktivitet som tidigare har existerat i forumet, samtidigt som både redaktion och medlemmar kan ta del av insiktsfulla diskussioner kring aktuella händelser.

Vi är medvetna om att många är oroliga för att något de har varit med att bygga upp nu är på väg att slitas undan, och förvandas till ett anonymt företag, men vi vill betona att det är ingen av oss i "ledningen" som har det perspektivet. Sajten är summan av oss alla, utan er medlemmar finns det inget 99, och trots att vi nu måste planera även för ekonomin, och utveckla den från tidigare ägare, så innebär det inte att vi måste, eller har något som helst intresse av att, åsidosätta er medlemmars behov och önskemål. Tvärtom så kommer en sund ekonomi möjliggöra att vi kan göra satsningar både på sajt och community i sin helhet. Kan åka och bevaka händelser internationellt, köpa in produkter för test som annars inte går att få tag på, arrangera träffar etc.

Den relationen måste dock vara ömsesidig, precis som att vi måste vara villiga att diskutera och lära oss av er som har funnits här på 99 sedan starten så måste vi även få utrymme att arbeta med ett förtroende från er. En sådan relation tar tid att bygga upp, men vi hoppas att de flesta är villiga att ge oss en chans att förtjäna det.

Den sista veckan har dock sett ett par stormiga modereringsinsatser och ändringar som har visat att alla inte har den viljan och i ett flertal fall aktivt har gått in för att försämra stämningen i forumet och relationerna mellan alla iblandade. Det har inte att göra med att man tycker annorlunda i sak, utan att diskussionerna i många fall har drivits till osakliga personangrepp och hätska tonlägen som inte längre rör sakfrågan. Kort och gott: Trollande.

När en medlem ber att få sitt konto borttaget är vi självfallet intresserade av att få reda på orsakerna bakom detta, denna diskussion brukar dock tas privat med den berörda medlemmen via mail eller liknande. Tråden låstes eftersom att ärendet var avslutat och om PJW fortfarande inte vill vara medlem på 99 så är han välkommen att kontakta oss så hjälper vi till med det.

Pmarriotts omröstning låstes eftersom att den var sprungen ur en större diskussion kring varför antalet inlägg inte visades, det var inget problem med den i sig men om den hade lämnats öppen hade det varit en given plats för den andra tråden att fortsätta på. Den hade också till stor del tjänat ut sitt syfte, vi ser att de flesta vill ha kvar antalet inlägg i trådyn och statistiken kommer sannolikt ta samma form även om fler medlemmar röstar.

Även i ursprungstråden har båda sidor fått utrymme att framföra sina ståndpunkter och vi är medvetna om vad majoriteten av de svarande tycker, men den hade dessvärre spårat ur i rena personangrepp och lögner från vissa parter, varpå den låstes för att undvika att infektera stämningen i resten av forumet ytterligare.

Angående den medlem som postade porr på forumet och sedan eggade upp ett stort antal av sina kontakter så tar vi väldigt allvarligt på den typen av överträdelser eftersom att det i slutändan kan vara ett lagbrott för oss att inte moderera bort sådant innehåll, något som då riskerar att drabba både oss och er medlemmar.

Sammanfattningsvis vill jag säga att vi lyssnar på och uppskattar all feedback vi får från er medlemmar, och vi hoppas kunna genomföra många av era förslag i framtiden. Kritik måste dock framföras på ett konstruktivt och sakligt sätt, vi är inte någons fiende och det är trevligare för alla om vi kan föra en vänlig ton på forumet. Vi har redan nu gått igenom den feedback som har postats här tidigare och valt att implementera vissa förslag på den kommande sajten. Man måste dock kunna acceptera att allt sker genom avvägningar och alla kommer inte alltid vara nöjda med de förändringar som sker.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-04 22:39
Ursprungligen av biberu:

Den relationen måste dock vara ömsesidig, precis som att vi måste vara villiga att diskutera och lära oss av er som har funnits här på 99 sedan starten så måste vi även få utrymme att arbeta med ett förtroende från er. En sådan relation tar tid att bygga upp, men vi hoppas att de flesta är villiga att ge oss en chans att förtjäna det.

Ursprungligen av biberu:

[...] Den hade också till stor del tjänat ut sitt syfte, vi ser att de flesta vill ha kvar antalet inlägg i trådyn och statistiken kommer sannolikt ta samma form även om fler medlemmar röstar. [...]

Eftersom att ni då är lyhörda och villiga att ta till er information från oss, att vill ha förtroende från oss - kan vi då, som ett exempel, räkna med att visningen av antalet inlägg då kommer tillbaka? Det finns ju nu åtskilliga punkter som visar fördelarna samt att det först nu har stämplats som ett problem, aldrig tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-04 23:05
Ursprungligen av zinned:

Eftersom att ni då är lyhörda och villiga att ta till er information från oss, att vill ha förtroende från oss - kan vi då, som ett exempel, räkna med att visningen av antalet inlägg då kommer tillbaka? Det finns ju nu åtskilliga punkter som visar fördelarna samt att det först nu har stämplats som ett problem, aldrig tidigare.

Hänvisar till inlägget ett par snäpp upp igen, det är vårt svar för nu och vi kommer inte att gå in på detaljfrågor som inläggsräknaren i den här tråden mer än att vi har tagit emot synpunkterna som finns och kommer att ta hänsyn till dem. Nu kommer vi att fokusera på att få klart den nya sajten men det går fortsatt bra att lämna annan feedback här i feedbackforumet.

Ursprungligen av Edin:

Hänvisar till inlägget ett par snäpp upp igen, det är vårt svar för nu och vi kommer inte att gå in på detaljfrågor som inläggsräknaren i den här tråden mer än att vi har tagit emot synpunkterna som finns och kommer att ta hänsyn till dem. Nu kommer vi att fokusera på att få klart den nya sajten men det går fortsatt bra att lämna annan feedback här i feedbackforumet.

Det här är ett utmärkt tillfälle för ledningen att visa att man lyssnar på användarna, genom att återinföra visningen av antal inlägg.

Ursprungligen av pmarriott:

Det här är ett utmärkt tillfälle för ledningen att visa att man lyssnar på användarna, genom att återinföra visningen av antal inlägg.

Nej, det är det inte. Det är en sak att lyssna, och det är en annan sak att göra exakt som några enstaka och individuella användare vill. Bara för att man lyssnar på kritiken så betyder det inte att man alltid kommer att följa den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-05 11:19
Ursprungligen av CUBEIS:

Jag förstår er frustration men tycker nog att ledningen och moderatorerna får låsa dom trådar dom vill utan att förklara sig i varje enskilt fall.

Ursprungligen av stile:

Med andra ord, så länge man inte håller med och är en ryggdunkare hela tiden så ska man vara tyst, fatta att man är här på nåder och att det bara är att rätta in sig i ledet? Oerhört konstigt.

Jag och de flesta andra som framfört frågor och vis kritik har också varit positiva till den nya ledningens satsning, jag trodde i min enfald att man även fick föra fram kritik.

Ursprungligen av biberu:

Även i ursprungstråden har båda sidor fått utrymme att framföra sina ståndpunkter och vi är medvetna om vad majoriteten av de svarande tycker, men den hade dessvärre spårat ur i rena personangrepp och lögner från vissa parter, varpå den låstes för att undvika att infektera stämningen i resten av forumet ytterligare.

Sammanfattningsvis vill jag säga att vi lyssnar på och uppskattar all feedback vi får från er medlemmar, och vi hoppas kunna genomföra många av era förslag i framtiden. Kritik måste dock framföras på ett konstruktivt och sakligt sätt, vi är inte någons fiende och det är trevligare för alla om vi kan föra en vänlig ton på forumet. Vi har redan nu gått igenom den feedback som har postats här tidigare och valt att implementera vissa förslag på den kommande sajten. Man måste dock kunna acceptera att allt sker genom avvägningar och alla kommer inte alltid vara nöjda med de förändringar som sker.

Att låsa en tråd likställer jag med att lägga på luren i örat på någon eller helt sonika vända på klacken och gå ifrån ett samtal, alltså något väldigt oproffsigt.

Sen gillar jag inte alls stängningshystering av trådar för vad de kan tänkas komma att utvecklas till... om ni nu sitter på en sjysst kristallkula kan ni väl använda den till vettiga saker istället... som när det kommer en iPad mini eller liknande.

Min egen tråd jag skapade där jag uttryckte en del missnöje var för att peka på saker som gjorts under en tid som får mig att vilja besöka forumet mycket mindre än jag gör idag. Det tråkiga med den är att det framkom en del bra saker men så låstes tråden för Edin (tror jag det var) ansåg att det var avklarat... *PANG* dörren i ansiktet / luren i örat / ryggen i blicken!
Det är inte att skapa ett förtroende och ömsesidig respekt, det är att så som Stile skriver, skapa en plats där man skall vara glad att man får vara... inte ett ställe man är glad att vara på och känna sig delaktig i.

Så i min bok ligger nya ledningen på minuskontot, vill jag diskutera och vara med så vill jag inte få dörren i ansiktet, då finns det bättre ställen att hämta min information på.

Däremot banningen av användaren som postade porr... helt rätt!
Sådant hör inte hemma och skall inte ses med blida ögon bara för att det råkar vara en veteran, även om det nu skulle vara ett misstag så skall sånt markeras tydligt att det inte hör hemma här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-04 21:27

Jag är ingen ryggdunkare, säger alltid vad jag tycker och tänker men har tröttnat på att det startas en "kritik" tråd i feedback rubrikdelen vareviga dag som inte har något direkt syfte, utan verkar ha missnöjes rötter hos den avstängda medlemmen efter att han eldat på kompiskontakt gänget.

Är det inte bättre att utvecklarna får arbetsro för att jobba med den nya siten, än att sitta här vareviga kväll och
kolla upp läget så inte forumet spårar ur fullständigt.

Självklart efterlyses information från oss användare, men det har ju påpekats från ledningens sida att det kan vara lite rörigt just nu så kanske inte bästa läget att pressa på från alla håll om sådant som inte är fastställt eller färdigutvecklat ännu, eller Jesper

Ursprungligen av CUBEIS:

...pressa på från alla håll om sådant som inte är fastställt eller färdigutvecklat ännu, eller Jesper

Varför drar du in mig i den meningen? Jag har inte "pressat på" om sånt som inte är fastställt eller färdigutvecklat *).

Jag har bara försökt få fram att man vinner mycket på att informera.

T.ex. en tråd i Feedback med titeln "Nytt på forumet". Jag skulle t.o.m kunna tänka mig att den är stängd så att det bara blir information från ledningen, och att medlemmarna bara kan läsa i den och inte svara.

Med en sådan tråd tror jag att man hade sluppit mycket av gnällandet och det du kallar att "pressa på".

Får man bara veta vad som händer från källan, och får lite motiveringar till vad som händer, så tror jag att många av medlemmarna hade suttit mycket lugnare i båten.

*) Du kanske syftar på mina åsikter kring det nya utseendet på inläggen. Det är det enda jag kan tänka mig att du menar. Att framföra åsikten att det blir mer svårläst (vilket många andra också påpekade i den tråden) är väl inte att "pressa på". Det är konstruktiv kritik.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-04 22:31

Min fråga om hur man avslutar sitt konto var en fråga. Bara en fråga. Det var ju sedan inte jag i tråden som ville avsluta konton etc.

Nog om det.

Jag tycker det är bra med klargöranden.

Sleep tajt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-04 23:07

Jesper skrev:

"T.ex. en tråd i Feedback med titeln "Nytt på forumet". Jag skulle t.o.m kunna tänka mig att den är stängd så att det bara blir information från ledningen, och att medlemmarna bara kan läsa i den och inte svara".

Bra ide Jesper, du tog orden från mig den skulle jag ha kommit på själv

Det är tur du håller ordning på oss alla fortfarande Jesper

zinned tror inte att påtryckningar och krävandet av löften är rätt väg att gå för att få sin vilja igenom.

Antalet inlägg är borta och jag saknar dom inte så mycket, ledningen har nog tänkt till där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-05 08:55
Ursprungligen av CUBEIS:

zinned tror inte att påtryckningar och krävandet av löften är rätt väg att gå för att få sin vilja igenom.

Antalet inlägg är borta och jag saknar dom inte så mycket, ledningen har nog tänkt till där.

Var någonstans har jag uttryckt ett krav?

När det gäller just inläggsräknaren så saknar jag den, och många med mig. Du är av åsikten att ledningen har tänkt till dig, jag står på motsatt sida och har dessutom inte läst någon information som skulle visa på att det är bra att den är borta. Du kanske skulle kunna upplysa oss? Den enda anledningen jag har sett yttras är påstående om inläggsjakt och det är bara påhittat, det har aldrig varit ett faktum tidigare och lär inte vara det nu heller.

Summa summarum, du kan påstå att det är bra men det hade ju varit intressant att veta vilka argument som skulle väga tyngre än den stora mängd som hittills har yttrats åt andra håller.

Svara gärna i PM så håller vi tråden renare.

  • Medlem
  • 2012-10-05 10:46

Att lyssna är inte samma sak som att lyda.

Ursprungligen av Baron:

Att lyssna är inte samma sak som att lyda.

Jag har ett klockrent exempel på det där från en tid då jag arbetade på ett företag i Lund där man tillverkar dialysmaskiner. Det skulle införas enhetlig arbetsklädsel och ledningen sa att personalen skulle få säga sitt om vilka kläder som skulle användas, bara om man enades om en typ av plagg. En grupp valdes ut och alla i personalen fick rösta utifrån ett urval av arbetsklädslar. När allt var klart presenterades detta för ledningen som svarade "vad tråkigt att ni valde alternativ B, för vi har beställt alternativ D".

Så, du har rätt i att det inte är samma sak att lyssna som att lyda, men om man å ena sidan säger att man ska lyssna och å andra sidan skiter i vad folk vill och gör annorlunda så är det i mitt tycke bättre att säga redan från början att man har bestämt hur man tänker göra oavsett vad folk vill och tycker.

Vi stänger här eftersom trådskaparen har fått svar och diskussionen börjar lämna ämnet så stänger vi här.

Frågor & synpunkter kring detta tas med mig i PM.

/ Mod

1
Bevaka tråden