- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Jag talar mest av egen erfarenhet, hade varit kul att höra vad ni tycker:
- Jag tycker att Word innehåller alldeles för många funktioner, jag använder nog inte mer än några procent av alla submenyer och finesser i programmet.
- Jag behöver en ordbehandlare som egentligen är enkel, kompatibel (Word är "standard" på så sätt att alla känner till programmet och att många skickar worddokument till varandra) och stabil. Gärna med lite "á la Apple" finesser.
- Alla auto-funktioner, auto-fyll, auto-förstör mitt dokument måste bort genast. Jag blir väldigt frustrerad när jag kör ett nyinstallerat Word och börjar kryssa ur rutor hejvilt.
- Ett ordbehandlingsprogram måste vara väldigt mycket enklare att utveckla än till exempel iMovie, eller har jag fel?
- Microsoft Word kostar ca 2.395,- exkl moms per licens. Går att köpa som en del av Officepaketet där det finns en mängd olika erbjudanden.
- Apple iWrite skulle kosta 299,- alternativt ingå vid köp av ny dator.
nät jag började lära mig cocoa gjorde jag en badass ordbehandlare
det som egentligen är svårast (som jag kan komma på såhär på en söndags morgon) är wordformatet. OOo har ju lyckats med det verkar det som, men hur svårt det är har jag ingen som helst uppfattning om...
Själv skriver jag alla mina docs som .txt men det är inte alltid det uppskattas av alla som får dom
Skrevs ursprungligen av Björnström
... Word innehåller alldeles för många funktioner ...
... enkel, kompatibel (Word är "standard" ...) och stabil.
- Alla auto-funktioner, auto-fyll ... måste bort genast.
- Apple iWrite skulle kosta 299,- alternativt ingå vid köp av ny dator.
Håller helt med. Grundskolelever t ex behöver något enklare än Word. Att köpa Officepaketet eller Word för att deras alster skall vara kompatibla med Windowsprogram i deras hem verkar dyrt och "overkill".
Jag använder fortfarande ClarisWorks 5 på MacOS 9. AppleWorks är inte lika trevlig att arbeta med. Verktygsfältet till vänster vet man var man har, AppleWorks mängd av paletter är ingen förbättring.
Varför inte en ClarisWorks 5 uppgraderad till iOffice?
Alla auto-funktioner, auto-fyll, auto-förstör mitt dokument måste bort genast. Jag blir väldigt frustrerad när jag kör ett nyinstallerat Word och börjar kryssa ur rutor hejvilt.
Varför det? AutoScrewUp är kanonbra. Man tvingas skriva in texten igen vilket ger massor av träning.
Allvarligt talat: varför i helvete är alla dessa "hjälpsamma" funktioner på som standard? Varför inte av?
Vad jag vill ha är en ren och enkel ordbehandlare (något i stil med BBEdit) som
1. Startar på ett kick.
2. Läser .doc-formatet och kan spara som .html, .doc, .rtf.
3. Aldrig fuckar upp mina dokument.
4. Inte görs av Microsoft.
5. Har mycket bättre rättstavningsfunktioner än Word.
Jag är villig att betala 600-800 kr för ett sådant program om det är djävulskt bra.
Skrevs ursprungligen av capojava
Nya TextEdit i Panther gör allt ni vill, inklusive läser Word-dokument. Helt lysande!
Om Apple bara kunda släppa någon Excel-ersättare också så kunde man slänga ut Microsofts program helt och hållet!
Kan den spara/exportera till Word också?
Vi har ju ordbehandlaren i AppleWorks...
Tyvärr är programmets GUI rent ut sagt fruktansvärt efter namnbytet från ClarisWorks. Den nya verktygspaletten...
Jamen det är ju precis som capojava säger.
Textredigerare är ett perfekt program. Det har alla funktioner som man behöver. Typsnitt, färg, stil, storlek, justering, linjal, rättstavning mm och alla andra standrad-grejer. Jag använder alltid det och har aldrig saknat något. Den kan ju tom göra dokument med bilder, filmer eller ljud i!
Det enda problemet är att Textredigerare faktiskt inte kan öppna .doc-filer. Men Textredigerardokumenten sparas ju i .rtf, så Word kan ju läsa dokumenten som Textredigerare skapar.
Skrevs ursprungligen av Rajje
Det enda problemet är att Textredigerare faktiskt inte kan öppna .doc-filer. Men Textredigerardokumenten sparas ju i .rtf, så Word kan ju läsa dokumenten som Textredigerare skapar.
Som jag sa ovan, nya TextEdit (Textredigerare) i Panther klarar att öppna (och spara) .doc-filer utan problem.
Jag tycker Apple borde sammarbeta med Sun och de som gör KOffice och OpenOffice kring öppna, standardiserade filformat där man slipper möjligheten att ha macro-virus och så vidare. Självklart är det bra att nya TextEdit kan öppna/spara .doc men det hade varit ännu bättre om de dessutom på allvar utmanade Microsofts "monopol" på .doc-formatet.
Skrevs ursprungligen av mondo65
Allvarligt talat: varför i helvete är alla dessa "hjälpsamma" funktioner på som standard? Varför inte av?
Heee... själv tog det mej bara ett halvår från dess att jag blev tvungen att börja använda Word tills dess att jag lyckats stänga av alla (borde-vara-)bra-att-ha-funktioner.
Hittade för länge sen ett citat angående M$ och deras användbarhetsinsatser:
Microsoft performed usability studies on the help agents. It's an
interesting philosophy: it helped novice users, and advanced users figured
out how to turn it off.
För att återgå till tråden: Jag skulle gärna se att Adobe fick tummen ur och fixade till FrameMaker så att den funkar under OS X. Den är oslagbar till det jag håller på med - att skriva låååånga dokument.
Men för små korta dokument skulle jag vara helt nöjd med en upphottad TextEdit. Eller en iWrite.
Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Av nån anledning så hatar folk PDF-filer så personligen försöker jag undvika dem så mycket som möjligt. Trots att det är ett helt okej format.
Verkligen? PDF är ju underbart, bara man slipper Acrobat.. Själv osäkrar jag pistolen när någon sänder mig en .doc-fil.
PS. Min polare var den enda som skickade sin jobbansökan som PDF. Alla andra skickade Worldfiler, han fick jobbet....
Jag är inte så säker på att det är så lätt att skala bort allt det där som "inte behövs", för det är olika finesser som olika personer inte behöver. Många använder aldrig typografier, men en seriös ordbehandlare som ska skrivas böcker med behöver det och mycket mer.
Det är enkelt att skriva en enkel ordbehandlare, men en bra ordbehandlare ska ge ett lika bra resultat som LaTEX, nästan i alla fall. Det är svårt!
Vad gäller PDF känner jag precis som Nixon. Att skicka ".doc" anser jag att visar på bristande omdöme. Det är troligen samma människor som är dumma nog att använda Outlook för att ta emot brev. Om man till på köpet för det under Windows är fiaskot fullkomligt.
När det gäller ordbehandlare i Windows, förstår jag inte varför folk inte använder WordPad. Räcker för dom allra flesta. Fanns faktiskt långt innan OSX texteditor och liknar denna mycket, RTF osv. Klarar även att öppna Word-dokument. Vet inte om den klarar alla versioner. Annars finns väl en gratis Word-viewer tror jag (för Windows).
Det finns undersökningar som visar klart på att de flesta användare endast använder en bråkdel av funktionerna i Word.
För de som behöver en riktigt avancerad "ordbehandlare" eller redigerare för avancerade textdokument, är FrameMaker ett mycket bättre alternativ. Det är från början gjort för att hantera avancerade dokument. I Word har detta lagts till efter hand. Därför är det så rörigt i Word (att göra avancerade dokument).
Att Adobe inte gjort om FrameMaker för OSX och tydligen inte ens planerar är en skam. Windows-versionen erbjuder tyvärr inte professionell färg-hantering och färg-separation. Därför behövs ett system där detta kan hanteras på ett professionellt sätt.
Skrevs ursprungligen av nixon
PDF anyone?
Jupp, har funderat på det en del gånger, vore kanon om Adobe gav sig in i leken. .pdf är ju ett lika väletablerat format som .doc.
Då knyter man ihop plattformarna på ett smärtfritt sätt då reader finns för linux, windows och Mac OS.
Jag tänkte gå mot strömmen och säga att Word är ett underbart program...
...nästan.:D
Det är helt sant som alla här säger: Word har alldeles för många funktioner för majoriteten av situationer där det används, och autofunktionerna kan irritera lite grand ibland. Men för min egen del är det ett kraftfullt program som har mycket praktiska funktioner exempelvis när det gäller att hantera stora textmängder på ett överskådligt sätt.
Det som är totalt fel är filformatet och kompatibiliteten med andra ordbehandlare. Om Word byggdes på en öppen standard och möjligheten att byta dokument med andra flöt problemfritt, så skulle man inte vara tvångsansluten till Microsoft.
Word är ett bra program i rätt sammanhang, och ändå kan man inte låta bli att irritera sig på det.
Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Det som är totalt fel är filformatet och kompatibiliteten med andra ordbehandlare. Om Word byggdes på en öppen standard och möjligheten att byta dokument med andra flöt problemfritt, så skulle man inte vara tvångsansluten till Microsoft.
Totalt fel är ju att ta i. Mycket problem skulle väl snarare vara en bättre avvägning. Wordpad tar vissa versioner av Word. AppleWorks 6.2.7 tar faktiskt ett helt Worddokument med svenska tecken (ÅÄÖ) samt bilder rakt av.
Word kan ju också spara i andra format än Word, t.ex RTF. Dock är kompatibiliteten här ett mycket stort kapitel och fungerar olika i FrameMaker, Word, PageMaker... ja alla program mer eller mindre.
Därför väljer man väl Word. För att slippa dessa problem.
Någon nämnde PDF som format. Intressant på sikt, men kanske lite långsökt just nu. RTF/RTFD är ju standarder som finns och som borde förfinas.
Men det som händer nu och troligtvis bästa är väl XML. Där är en standard alla borde bygga på. Adobe gör detta, MS tror jag också samt Apple i vissa fall. Dock ej i ordbehandlare ännu.
Skrevs ursprungligen av bod
Totalt fel är ju att ta i.
Jo, okej, uttrycket är nog en överdrift. Det som framförallt stör mig när det gäller kompatibilitet, är att man ofta vill att den som får dokumentet ska få någonting som ser ut precis som det gör för mig. Vanligast är nog att sidbrytningar hamnar på fel ställe när dokument blir långa. Formateringar kan ju även bli märkliga.
Naturligtvis vill man inte behöva hålla reda på vilket program som mottagaren av ett dokument kommer att använda, så någon form av öppen standard för ordbehandlingsdokument skulle vara en skön lösning på sikt. RTF är bra, men inte tillräckligt bra för att jag ska lita på det i alla sammanhang.
Jag tror anledningen till att PDF inte används är att det är skapat för att presentera färdiga dokument inte dokument som man håller på att arbeta med. Till exempel så beskrivs texten man ser rad för rad och allt du ser på sidan måste specificeras exakt. Fördelarna är att det är lättare att göra så att filerna visas exakt lika från plattform till plattform (jämför med HTML där inte är helt perfekt än), nackdelarna är bland annat att det är svårt att göra en PDF-redigerare (dock inte omöjligt).
Läs PDF-specen så förstår ni att det inte är det ideala filformatet att spara i annat än för exportering inför distribution. Det är dock mycket möjligt att saker och ting ändrats sedan jag läste specen på 1.4-tiden...
Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Jag tror anledningen till att PDF inte används är att det är skapat för att presentera färdiga dokument inte dokument som man håller på att arbeta med. Till exempel så beskrivs texten man ser rad för rad och allt du ser på sidan måste specificeras exakt.
http://partners.adobe.com/asn/tech/pdf/specifications.jsp
Det med rad-för-rad har ändrats sedan relativt lång tid tillbaks. Dock har inte många program anpassats till det. PDF kan baseras på "objekt" där text inte är ombryten på detta statiska sätt. FrameMaker är ett program som kan utnyttja detta. Då får man ombrytningsbar text som liknar en HTML-browser.
Trots detta tror jag heller inte att PDF i dagsläget är ett lämpligt format för ordbehandlare.
Pratet om OS och applikationer skulle istället vändas om till att prata om standarder för filformat. Det är ju ändå så som vi kommunicerar. Vi kommunicerar inte med OS, vi gör det med filer. Tänk om det fanns öppna ISO-standarder (ingen äger, ingen royalty osv) för:
- Kalkyl
- Ordbehandling
- Presentation
- mm mm
Så skulle alla kunna göra applikationer som använde dessa format. Oberoende av OS osv. Detta är det sätt som Internet tagit fart på. HTML osv...
Om Word byggdes på en öppen standard och möjligheten att byta dokument med andra flöt problemfritt, så skulle man inte vara tvångsansluten till Microsoft.
Tillåter mig att redigera ovanstående...
"Om vilket j-vla program som helst gjort av M$ byggdes på en öppen standard och möjligheten att byta dokument med andra flöt problemfritt, så skulle man inte vara tvångsansluten till Microsoft."
Så ligger det till. :rolleyes:
Pratet om OS och applikationer skulle istället vändas om till att prata om standarder för filformat. Det är ju ändå så som vi kommunicerar. Vi kommunicerar inte med OS, vi gör det med filer. Tänk om det fanns öppna ISO-standarder (ingen äger, ingen royalty osv) för:
- Kalkyl
- Ordbehandling
- Presentation
- mm mm
Så skulle alla kunna göra applikationer som använde dessa format. Oberoende av OS osv. Detta är det sätt som Internet tagit fart på. HTML osv...
Håller helt med om detta. OpenOffice och dess filformat bygger ju på den idén. Det jag skulle vilja se (för att göra det lätt för Apple) är ett iOffice som bygger helt på OpenOffice-kod men med ett mac-anpassat gränssnitt. OpenOffice fungerar tämligen problemfritt i förhållande till MS-format men har självt ett öppet xml-baserat dokumentformat.
Skrevs ursprungligen av Peter karlberg
Håller helt med om detta. OpenOffice och dess filformat bygger ju på den idén. Det jag skulle vilja se (för att göra det lätt för Apple) är ett iOffice som bygger helt på OpenOffice-kod men med ett mac-anpassat gränssnitt. OpenOffice fungerar tämligen problemfritt i förhållande till MS-format men har självt ett öppet xml-baserat dokumentformat.
Helt rätt. Det finns många lösningar som direkt kan användas för flera plattformar, PDF, XML, HTML osv. Även OpenDoc (från Apple) var tänkt att vara sådan. Det motverkades dock tyvärr av en mycket stor mjukvarutillverkare vid namn $. De andras större företagen var med...
Problemet är bara t.ex massmedias och vår egen fokusering på operativsystem. Man diskuterar alltid Linux som lösningen på alla problem. Man borde istället diskutera t.ex OpenOffice och liknande produkter som lösningen. Office-paketet kostar mycket mer än Windows OS!
I massmedia borde också PDF få större utrymme. Om folk hade valt det att kommunicera med hade man inte behövt ha Office-suiten bara för att läsa Word och Excel-filer. Löser väl inte allt men oerhört mycket.
Man kan ju hoppas att Apple tar tag i detta och använder, som du säger, öppna standarder. Det är dom ju för övrigt otroligt bra på att göra. Om det beror på att dom är förehållandevis små eller att dom bara vill detta vet jag inte. Det är skönt att dom medverkar till standarder istället för att aktivt motverka.
I massmedia borde också PDF få större utrymme. Om folk hade valt det att kommunicera med hade man inte behövt ha Office-suiten bara för att läsa Word och Excel-filer. Löser väl inte allt men oerhört mycket.
Jag gillar också pdf men bara för ett speciellt ändamål - tämligen enkelriktad informationsspridning. Mitt vanligaste användningsområde för filer i samband med kommunikation är att arbeta tillsammasn med andra. Det innebär att man måste kunna editera (använder t.ex. gärna MS Words Markera ändringar-funktion), markera ändringar och skicka tillbaka. Har hittills inte sett något "billigt och enkelt" alternativ för detta. Att det går att spara det färdiga i pdf på Macen är dock suveränt.
Ett par bra alternativ är:
Ragtime - gratis för privatpersoner Kolla in: http://www.ragtime-online.com/
Mellell - 25$: http://www.redlers.com/mellel.html