Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När släpper Apple iWrite?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-22 11:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter karlberg
Jag gillar också pdf men bara för ett speciellt ändamål - tämligen enkelriktad informationsspridning. Mitt vanligaste användningsområde för filer i samband med kommunikation är att arbeta tillsammasn med andra. Det innebär att man måste kunna editera (använder t.ex. gärna MS Words Markera ändringar-funktion), markera ändringar och skicka tillbaka.

Rätt. Men jag tror dock det vanligaste med Word är informationsspridning. Man skickar en text för att informera eller som underlag till något. I detta syfte vore PDF eller RTF bättre. Men skall man jobba i t.ex projekt med dokumentation så är Word okay. Bättre ändå är FrameMaker. Stora organisationer har ofta detta när det gäller dokumentation.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter karlberg
Har hittills inte sett något "billigt och enkelt" alternativ för detta. Att det går att spara det färdiga i pdf på Macen är dock suveränt.

Har inte kolla närmare på OpenOffice, ThinkFree osv men löser inte dom denna sak (versionshantering, kommentarer)?

• Oregistrerad
  • 2003-09-22 11:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av bod
Har inte kolla närmare på OpenOffice, ThinkFree osv men löser inte dom denna sak (versionshantering, kommentarer)?

Jomenvisst:) Åtmisntone gäller det OpenOffice som dock bara fins för x11 på macen och det är inte så roligt, dessutom är det fult.

När jag körde Mac någon gång på 80-talet (innan jag skaffade en 286:a och konverterade till Windows 3.0) Word 3.0 för Mac någon? Det måste vara ett lågvattenmärke bland program, att scrolla söka text eller rättstavning tog en halvdag minst och då snackar jag om ett dokument på 2 sidor. Skaffade WriteNow och det var ett av de program som jag saknade mest när jag körde Windows. Ägdes inte WriteNow av T-Maker som ägdes av Steve Jobs eller är jag helt ute och cyklar?

WriteNow var snyggt/enkelt och snabbt, svårare än så är det inte....

Jag vill ha WriteNow för OS X!!!

• Medlem
  • 2003-09-22 14:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av bod
... Bättre ändå är FrameMaker. Stora organisationer har ofta detta när det gäller dokumentation.
...

Tillåt mej att korrigera:
"Stora organisationer som fortfarande har lite vett kvar har ofta detta när det gäller dokumentation."

Min erfarenhet är tyvärr att FrameMaker ses på med lika oblida ögon som PDF på en del ställen, ofta ivrigt påhejade av "visionära" IT-chefer som vill standardisera sin plattform. Visst, inlärningströskeln är högre (speciellt om man är van vid Word), men när ska folk lära sig att det faktiskt är skillnad på ordbehandlare och odbehandlare.

Bara för att det går att skriva dokument med ett program behöver det inte innebära att det är bra i alla situationer. Sitter programmerarna och skriver sin kod i word, kanske???

(flämtflämt, tre djupa andetag... såja, såja...)

Annars kan jag bara hålla med: PDF är bäst för informationsspridning, Word är bra man samarbetar om (små) dokument. Åsså FrameMaker när man skriver tonvis med dokumentation. Som man sen distribuerar i PDF eller nåt sånt...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-22 18:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av wlao
...ofta ivrigt påhejade av "visionära" IT-chefer som vill standardisera sin plattform...

Håller helt med. Det konstiga är att IT-chefer har kopplat ihop Word och Excel som det enda man behöver för IT. Det är IT för dom. En IT-chef i en stor tryckeri koncern hade bestämt sig att Macarna skulle ut. Oavsett av att PCn var krångligare, fungerade sämre för grafiska tillämpningar och grafiska system (fotosättare mm mm mm), hade sämre färgseparation/hantering, var dyrare totalt (underhåll, installation), att ingen användare ville köra PC, att Mac miljön fungerade perfekt... trots allt detta skulle Macarna ut. Men efter att ha förklarat för en novis IT-chef (vilket många verkar vara) så lugnade han ner sig och insåg att det inte skulle funka. Han blev inte långlivad på det jobbet.

Baktanken med att dra över allt till Windows (NT dessutom som var helt onödig då) var bl.a att administratörerna skulle få kontoll på användarens maskiner. Persondator? Nej Administrationsdator! På en del håll stängde detta företag av användarens diskettstationer osv. vilket ställde till stora bekymmer för dom när dom fick disketter från kunder. Det hela handlade om sjuklig kontroll och gör nog ofta så tyvärr.

Man kan alltid hitta vägar för att olika system skall kunna samverka. Det som alltid saknas hos dom som inte lyckas med detta, är viljan. Vill man inte, går det inte.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-09-22 18:27

Vet någon om texthanteraren i Panther klarar av fotnoter och innehållsförteckningar?

Bevaka tråden