Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika färger i Förhandsgranskning och Adobe Reader

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och arbetar med InDesign och har upptäckt ett problem.

Om man tittar på bifogad fil så kan man se att samma fil har olika färg beroende på vilket program den öppnas i. I OS X egen Förhandsgranskning samt i InDesign CS6 så kan man se rätt färg, men i Adobe Reader så är färgen en annan. Detta tycker jag är oerhört konstigt. Är det någon här i forumet så vet vad detta beror på? Det går ju inte att skriva ut PDF-filen från Windows eller från OS X (Adobe Reader) om det fortsätter så här. Färgerna blir helt fel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-18 15:31

Ska inte säga att jag kan så där jättemycket, men färger mellan olika program, skärmar och skrivare kan bli väldigt varierande.
Har du provat och skriva ut de båda filerna?

Kan inte InDesign men tror att man måste ange färgprofill för att det ska bli bra.
Ska det till ett tryckeri eller tänker du bara skriva ut med närmsta skrivare?

Kolla på infoknappen högst upp se vad den säger

Du kan prova högerklicka* på PDF:n, välj ColorSync välj någon profil och se om det ser lika ut i båda.

*Högerklick, alt. klicka eller tvåfinger klicka, beroende på om du har mus, eller platta

Färghantering börjar redan när du skapar ditt InDesign-dokument. Se till att du har rätt färginställningar redan från början. Om du inte har fått annan information från tryckeriet kan det vara en bra start att se till att du använder Adobe RGB som RGB-färgrymd och Fogra 39 som CMYK-färgrymd. Ännu bättre är det att skapa en färginställning i Photoshop, spara denna och sedan se till att alla program i CS-sviten använder samma färginställning genom att använda funktionen »Synkronisera färginställningar« i Bridge.

Se sedan till att du har rätt exportinställningar när du gör din pdf.

Personligen tvivlar jag på att Förhandsvisning och InDesign har "rätt" färger. Visserligen gör indesign rätt , om det är rätt inställt, men då bör du också få samma resultat i Reader. Förhandsvisning gör i princip aldrig helt rätt.

1
Bevaka tråden