Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign och Illustrator hänger sig vid utskrift (CS3)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har precis installerat CS3 på min nyköpta MacBook Pro med OS 10.8.2. När jag nu försöker skriva ut dokument i Indesign och Illustrator så avslutas programmen direkt. Det blir kortslutning liksom.... Programmen hänger sig innan jag har kommit till printmenyn.

Det fungerar att printa från övriga program i CS3, t.ex. Photoshop och Acrobat.

Någon som har koll på vad det kan vara? Jag har försökt att installera om CS3, samt starta och nollställa inställningsfilerna.

Tack på förhand!
/Stefan Ekblom

• Medlem
  • International user
  • 2012-11-08 08:57

Har du uppdaterat CS3 till det senaste som Adobe levererat?

CS3 är vid det här laget 5,5 år gammalt. Det utvecklades inte för Mountain Lion så tyvärr får man nog räkna med att den sortens saker kommer att hända.

Här är i alla fall en länk som kanske kan hjälpa dig:

Crash printing | Illustrator, InDesign | CS3, CS4 | Mac OS 10.7

En annan lösning att kringgå detta är att exportera först till PDF och sedan skriva ut från Acrobat eller Förhandsvisning. Lite bökigare än vanligt förståss…

• Medlem
  • 2012-11-08 09:40

Jag har installerat och kör CS3 på en MacBook Air med 10.8.2 och det fungerar bra (åtminstone Illustrator, InDesign och Photoshop). Dock är det lite trixigt att installera den ordentligt...

Man måste se till att uppdatera alla program till senaste versionen, men den inbyggda uppdateringsfunktionen funkar inte så man måste hämta alla uppdateringar manuellt från Adobes hemsida.

Sen går det inte att köra uppdateringarna till Illustrator rakt av, för det bara hänger sej. Det går att komma runt problemet (om man inte är rädd för Terminalen...) - ska se om jag hittar instruktionen.

• Medlem
  • International user
  • 2012-11-08 10:18
Ursprungligen av wlao:

Jag har installerat och kör CS3 på en MacBook Air med 10.8.2 och det fungerar bra (åtminstone Illustrator, InDesign och Photoshop). Dock är det lite trixigt att installera den ordentligt...

Man måste se till att uppdatera alla program till senaste versionen, men den inbyggda uppdateringsfunktionen funkar inte så man måste hämta alla uppdateringar manuellt från Adobes hemsida.

Sen går det inte att köra uppdateringarna till Illustrator rakt av, för det bara hänger sej. Det går att komma runt problemet (om man inte är rädd för Terminalen...) - ska se om jag hittar instruktionen.

Funkar det inte med Adobe Application Manager?

• Medlem
  • 2012-11-08 11:50
Ursprungligen av Konrad:

Funkar det inte med Adobe Application Manager?

Vet jag inte ens vad det är.
Är inte det nåt som kom efter CS3?

Hej och tack för snabba svar!
Det löste sig när jag följde din länk Richard. Tack!

Jag undviker gärna att uppdatera CS så länge jag kan, av kostnadsskäl. Som tryckare hanterar jag mest andras PDF-filer och då känns det lite onödigt att lägga ut så mycket pengar... Nu klarar jag mig en stund till.

Tack! /Stefan Ekblom
Wasa Grafiska

Ursprungligen av Stefan Wasa:

Jag undviker gärna att uppdatera CS så länge jag kan, av kostnadsskäl. Som tryckare hanterar jag mest andras PDF-filer och då känns det lite onödigt att lägga ut så mycket pengar... Nu klarar jag mig en stund till.

Tack! /Stefan Ekblom
Wasa Grafiska

Du har inte funderat på "Adobe Creative Cloud" ? Då har man alltid tillgång till de senaste versionerna, och faktiskt till en väldigt rimlig peng, i mitt tycke i alla fall.

Ursprungligen av Stefan Wasa:

Tack! /Stefan Ekblom
Wasa Grafiska

Jag hade sagt precis tvärt om - som tryckare så är det rätt viktigt att ha nyare versioner av programmen - just för att kunna hantera kunders önskemål, göra originaljobb mm.
/m

• Medlem
  • Alingsås
  • 2012-11-08 09:58

Stefan, se upp bara... Om jag fattat saken rätt och du inte uppgraderar nu till CS6 så kommer du inte kunna uppgradera när CS7 släpps utan får köpa helt ny licens, m a o kommer det bara att gå att uppgradera från senaste versionen, dvs ett steg...

Alla tryckpriser i dagsläget utgår från en tryckfärdig PDF, därför blir det inte mycket jobb i CS. Det är mest när amatörer som jobbar i Office som vi får hjälpa till. När det gäller originalarbete så har vi en "fullutrustad" originalare som hyresgäst.

Jag hade en konkurrent som stolt talade om att hans tryckeri hade som policy att alltid ha de senaste versionerna av alla program.
Hans tryckeri gick i konkurs...

/Stefan

1
Bevaka tråden