Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av wilhelmsson:

Lumia 920 släpper en mjukvaro uppdatering i vår för att stödja LTE? Hur har du LTE i din?

Nokia Lumia 920 Specifikationer - Nokia - Sverige

Enligt Nokia.se så har den LTE redan.

Ursprungligen av grenhall:

Nokia Lumia 920 Specifikationer - Nokia - Sverige

Enligt Nokia.se så har den LTE redan.

Wierd, fått information att det kommer en uppdatering feb-mars för att telefonerna ska klara LTE.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Wierd, fått information att det kommer en uppdatering feb-mars för att telefonerna ska klara LTE.

Enligt vad jag sett så har många missat att aktivera 4G som "högsta möjliga anslutningshastighet". Dessutom måste det ju ligga 4G-tjänster på abonnemanget för att man ska kunna ansluta. kan vara två faktorer som spelar in.

Ursprungligen av grenhall:

Enligt vad jag sett så har många missat att aktivera 4G som "högsta möjliga anslutningshastighet". Dessutom måste det ju ligga 4G-tjänster på abonnemanget för att man ska kunna ansluta. kan vara två faktorer som spelar in.

Självfallet, informationen om uppdateringen kommer från elgiganten. Oberoende av abb. Skit samma, härligt att massabrassan fått det att fungera!

Ursprungligen av wilhelmsson:

Självfallet, informationen om uppdateringen kommer från elgiganten. Oberoende av abb. Skit samma, härligt att massabrassan fått det att fungera!

Elgiganten har importerat mobiler från Norge för att möta efterfrågan. Dessa har 4G inaktiverat eftersom de norska operatörerna inte har stöd för "ENS Toggle" d.v.s. att mobilen hoppar ned på 2G/3G automatiskt när det ringer eller man vill ringa någon. Detta gäller inte mobiler som är avsedda för svenska marknaden.

Dock går det att slå på LTE i en servicemeny om man inte kan göra det i de vanliga menyerna. Jag köpte min på elgiganten och har använt LTE hela tiden utan problem.

Ursprungligen av Massabrassan:

Elgiganten har importerat mobiler från Norge för att möta efterfrågan. Dessa har 4G inaktiverat eftersom de norska operatörerna inte har stöd för "ENS Toggle" d.v.s. att mobilen hoppar ned på 2G/3G automatiskt när det ringer eller man vill ringa någon. Detta gäller inte mobiler som är avsedda för svenska marknaden.

Dock går det att slå på LTE i en servicemeny om man inte kan göra det i de vanliga menyerna. Jag köpte min på elgiganten och har använt LTE hela tiden utan problem.

Och denna servicemeny kommer man åt hur då?

Ursprungligen av pmarriott:

Och denna servicemeny kommer man åt hur då?

Man slår ##8232# i dialern.

Ursprungligen av Massabrassan:

Man slår ##8232# i dialern.

"Fel vid utförande. Okänt fel."

Nej, jag ändrade inte frågan, däremot så kan jag ha formulerat mig dåligt första gången för jag avsåg hela tiden mobilpopulationen som helhet. Men misslyckade formuleringar händer utan att det ligger några baktankar bakom det hela (i alla fall denna gång)

Jo, jag avser alla telefoner, inklusive dumbphones, som finns ute och används i Sverige just nu eftersom det är det som jag tror är relevant.

Är det ekonomiskt och vettigt att ta bort ett frekvensutrymme som utnyttjas fullt ut idag av GSM och skapa en högre andel misslyckade samtal (dropped calls) bland röstsamtal för att använda utrymmet för LTE data när det finns gott om ledig kapacitet på 800 och 2600 MHz för LTE?

Dvs: skapa sämre performance för röstsamtal att att fixa ett problem som man har en annan lösning på?

Det är det som jag funderar över. Och jag tror att det är just den typen av frågor som operatörerna ställer sig.

Det jag försöker är att hålla en diskussion i ett komplext område som jag är intresserad av (frekvensplanering/nätplanering) och som jag vill lära mig mer om.

Exempelvis: Får man payback på en investering på LTE1800 idag som gör det lönsamt att göra en sådan satsning nu? Finns det ett ekonomiskt utrymme för att forcera LTE 1800 pga ökade förtjänster på Iphone 5?

Personligen så tror jag att LTE 1800 är mer en fråga/problem för våra storstadsregioner. Jag (och många andra) skulle vara mer betjänta av en LTE 800 utbyggnad eftersom det skulle ge bättre täckning pga radioegenskaperna för denna frekvens. LTE 1800 är ett frekvensutrymme som lämpar sig för större tätorter och inte för landsbygd.

Jag vrider och vänder på saker hela tiden eftersom det är en metod jag använder för att lära mig. Jag har försökt att vara tydlig med vad jag tycker att jag vet/kan och vad jag tror/spekulerar om. Däremot så tycker jag att detta är en intressant och invecklad diskussion med många bottnar.

Om jag vill vara besserwisser (och det vill jag onekligen ibland) så brukar det märkas. Jag tror inte att du kan peka på något sådant exempel i denna tråd. Om du har något exempel (i denna tråd) så får du gärna peka ut det så kan jag korrigera det.

Slutligen: Jag har en femma, är jämrans nöjd med den, skulle gärna köra LTE på den om det gick så jag är definitivt inte ute och trollar för skapa debatter här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-31 01:03

Tydligen har Apple bestämt sig för att testa och godkänna de 4G-nät de ska låta iPhone 5 köra i. Med iOS 6.1 beta har utvecklare i Danmark och Belgien redan fått tillgång till 4G. Vi får hoppas att vi också får vara med när iOS 6.1 släpps.

Ursprungligen av tony:

Tydligen har Apple bestämt sig för att testa och godkänna de 4G-nät de ska låta iPhone 5 köra i. Med iOS 6.1 beta har utvecklare i Danmark och Belgien redan fått tillgång till 4G. Vi får hoppas att vi också får vara med när iOS 6.1 släpps.

Jo, fast det innebär ju inte att Tele2 inte får dra igång sitt 1800-Band.

Börjar bli intressant det här. Skall bli kul att komma tillbaka efter jul-ledigheten och rycka i lite folk och se om det här stämmer eller inte.

Ursprungligen av tony:

Tydligen har Apple bestämt sig för att testa och godkänna de 4G-nät de ska låta iPhone 5 köra i. Med iOS 6.1 beta har utvecklare i Danmark och Belgien redan fått tillgång till 4G. Vi får hoppas att vi också får vara med när iOS 6.1 släpps.

Jo, jag har läst det men det är mer eller mindre obegripligt. Hur skulle Apple lösa detta vid roaming? Får jag bara roama till godkända nätverk när jag reser? Stoppar Apple mig från att använda vissa nätverk är jag köper en olåst telefon? Låter konstigt.

Och om det skulle vara så, då måste jag erkänna att jag blir väldigt besviken på Apple. Dessvärre så kanske det är så men det är svårt att bilda sig en uppfattning från nätet. Finns det något officiellt uttalande från Apple?

Senast redigerat 2012-12-31 08:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-31 08:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, jag har läst det men det är mer eller mindre obegripligt. Hur skulle Apple lösa detta vid roaming? Får jag bara roama till godkända nätverk när jag reser? Stoppar Apple mig från att använda vissa nätverk är jag köper en olåst telefon? Låter konstigt.

Och om det skulle vara så, då måste jag erkänna att jag blir väldigt besviken på Apple. Dessvärre så kanske det är så men det är svårt att bilda sig en uppfattning från nätet. Finns det något officiellt uttalande från Apple?

Enligt vad jag har läst hur det fungerar i iOS 6.1 beta så fungerar det även vid roaming om ens hemmanät är godkänt för 4G. Om din svenska operatör är godkänd av Apple för 4G kan du alltså använda 4G när du är utomlands även om den utländska operatörens 4G-nät inte är godkänt av Apple.

Ursprungligen av tony:

Tydligen har Apple bestämt sig för att testa och godkänna de 4G-nät de ska låta iPhone 5 köra i. Med iOS 6.1 beta har utvecklare i Danmark och Belgien redan fått tillgång till 4G. Vi får hoppas att vi också får vara med när iOS 6.1 släpps.

Alltid lika härligt med hårdvara som någon annan än en själv bestämmer över.

Ursprungligen av Dvorak:

Alltid lika härligt med hårdvara som någon annan än en själv bestämmer över.

Du menar som när du köper en Porsche för 1,4 miljoner och den är spärrad till max 250 km/h?

Ursprungligen av pmarriott:

Du menar som när du köper en Porsche för 1,4 miljoner och den är spärrad till max 250 km/h?

Porsche är väl en av få tillverkare som inte har nån spärr vid 250km/h eftersom bilarna är byggda för att tävla med.

Ursprungligen av Alizz84:

Porsche är väl en av få tillverkare som inte har nån spärr vid 250km/h eftersom bilarna är byggda för att tävla med.

En landsvägsregistrerad Porsche har åtminstone förr varit spärrad vid 250 km/h. Om du köper en oregistrerad för tävlingsbruk är det nog en annan femma.

Ursprungligen av Dvorak:

Alltid lika härligt med hårdvara som någon annan än en själv bestämmer över.

Det är mjukvaran som sätter begränsningen och inte telefonens hårdvara.

Klart förståeligt att Apple vill testa detta själva först innan dom godkänner ett nät. Av olika anledningar.

1. Användarupplevelsen om 4G har extremt dålig täckning blir, sådär.
2. Telefonen, vi pratar iPhone 5, drar mycket mycket mer ström vid dålig mottagning något som man inte såg lika mycket på 4/4S.

Det är dom två främsta anledningarna som jag ser det. Apple är inte direkt känt för att trycka ut halvfärdiga produkter i någon form av beta-stadie, såsom t.ex. Google gör, därför tror jag dom vill ha en kvalitetskontroll på operatörerna innan dom får slå på LTE i iPhone 5.

Ursprungligen av grenhall:

Det är mjukvaran som sätter begränsningen och inte telefonens hårdvara.

Klart förståeligt att Apple vill testa detta själva först innan dom godkänner ett nät. Av olika anledningar.

1. Användarupplevelsen om 4G har extremt dålig täckning blir, sådär.
2. Telefonen, vi pratar iPhone 5, drar mycket mycket mer ström vid dålig mottagning något som man inte såg lika mycket på 4/4S.

Det är dom två främsta anledningarna som jag ser det. Apple är inte direkt känt för att trycka ut halvfärdiga produkter i någon form av beta-stadie, såsom t.ex. Google gör, därför tror jag dom vill ha en kvalitetskontroll på operatörerna innan dom får slå på LTE i iPhone 5.

Jag har lust att skriva en massa saker kring detta, men det kommer inte att leda någonstans. Jag nöjer mig med att konstatera att om Apple måste "godkänna" ett nät för att man ska kunna köra LTE på Ipad och Iphone så tar vi ett stort steg tillbaka i valfrihet och kundmakt.

Jag hittade en lurig skrivning på Apples sida "Band support does not guarantee support on all LTE networks running on the same bands."

Det verkar onekligen som Apple har lagt in en spärr. Det känns definitivt som ett steg tillbaka i utvecklingen. "Interoperabilitet" i en standard borde avgöras av ett oberoende testhus som det görs för GSM - inte av en enskild tillverkare

Fel. Servicemenyn på iPhone kommer man åt genom *3001#12345#*

Men nu pratar Massabrassan om servicemenyn på en Lumia 920...

Ursprungligen av grenhall:

Fel. Servicemenyn på iPhone kommer man åt genom *3001#12345#*

Men nu pratar Massabrassan om servicemenyn på en Lumia 920...

Och servicemenyn på en Iphone ger inte samma möjligheter utan det är en inställningsfil som man måste modifiera (IPCC eller vad sjutton den nu hette, jag har glömt bort det).

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har lust att skriva en massa saker kring detta, men det kommer inte att leda någonstans. Jag nöjer mig med att konstatera att om Apple måste "godkänna" ett nät för att man ska kunna köra LTE på Ipad och Iphone så tar vi ett stort steg tillbaka i valfrihet och kundmakt.

Det är en exakt likadan process som för appar i AppStore. Näten granskas och man kollar funktionalitet samt vem utvecklaren/operatören är. Min personliga åsikt är dock att LTE hade varit trevligt men det är knappast nödvändigt för min del.

Nja, jag tycker inte att det går att göra en liknelse mellan nätoperatörer och appar. Infrastruktur och appar är helt olika saker

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja, jag tycker inte att det går att göra en liknelse mellan nätoperatörer och appar. Infrastruktur och appar är helt olika saker

Ja det är väl klart att det är helt olika saker men kvalitetskontrollen och dess process är extremt liknande. Man vill kontrollera så kvalitetsstandarder Apple satt även efterlevs. Så jo det går att göra en liknelse mellan processerna även om det är vitt skilda områden.

Jag har inte tänkt att sätta igång en större debatt kring detta men hur vet du att Apples process och kvalitetskontroll för appar och eventuellt för operatörers nät är extremt likartade?

Så vitt som jag förstår så vet ingen vilka kvalitetskrav som Apple eventuellt ställer på LTE nätverk. När det gäller appar så finns det ett publicerat och offentligt regelverk som du ska uppfylla som apptillverkare. Finns det något sådant för LTE nätverk?

Jag fördrar att använda ordet kvalitetskrav framför kvalitetsstandard eftersom jag tycker att ordet standard inte passar när det gäller Apples krav. LTE är en överenskommen standard där oberoende testhus verifierar att utrustning från olika tillverkare uppfyller de krav som standarden ställer. Så görs det för GSM och så vitt som jag vet även för WCDMA så jag är rätt övertygad om att det också görs för LTE.

Apple förefaller ställa krav som går utanför LTE standarden

Edit: Dessutom så är Apples godkännande i App Store nog inte så mycket ett kvalitetsbegrepp utan mer att de säkrar upp att apparna inte använder sig av otillåtna medtoder och icke publicerade interface. Det finns gott om skräpappar på App Store.

Senast redigerat 2012-12-31 16:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har inte tänkt att sätta igång en större debatt kring detta men hur vet du att Apples process och kvalitetskontroll för appar och eventuellt för operatörers nät är extremt likartade?

Så vitt som jag förstår så vet ingen vilka kvalitetskrav som Apple eventuellt ställer på LTE nätverk. När det gäller appar så finns det ett publicerat och offentligt regelverk som du ska uppfylla som apptillverkare. Finns det något sådant för LTE nätverk?

Jag fördrar att använda ordet kvalitetskrav framför kvalitetsstandard eftersom jag tycker att ordet standard inte passar när det gäller Apples krav. LTE är en överenskommen standard där oberoende testhus verifierar att utrustning från olika tillverkare uppfyller de krav som standarden ställer. Så görs det för GSM och så vitt som jag vet även för WCDMA så jag är rätt övertygad om att det också görs för LTE.

Apple förefaller ställa krav som går utanför LTE standarden

När enskilda företag agerar som Apple gör i den här frågan så faller ju hela tanken med att ha standard.

Det förefaller ju tämligen absurt att en tillverkare ska godkänna varje enskilt nät innan de släpper på kranen. Ett rimligt förfarande torde vara att man konstruerar telefonen med stöd för en viss teknik och sedan kan den lira med de som levererar rätt teknik.

Ursprungligen av pmarriott:

Det förefaller ju tämligen absurt att en tillverkare ska godkänna varje enskilt nät innan de släpper på kranen. Ett rimligt förfarande torde vara att man konstruerar telefonen med stöd för en viss teknik och sedan kan den lira med de som levererar rätt teknik.

Olåsta exemplar funkar sannolikt i alla nät. Men när gäller försäljning via operatörer så kan jag tänka mig att tillverkaren ställer krav. Om operatören t.ex. inte hanterar ENS toggle (funktionen som gör att nallen går ned på 2G/3G när man ska ringa) ordentligt i sitt LTE-nät så kommer man nog överrens om att inaktivera LTE tills det är löst (så som skett i Norge med Lumia 920). Så skulle jag ha resonerat i varje fall. Samtal som inte kommer fram/problem att ringa gynnar varken tillverkaren eller operatören.

Ursprungligen av Massabrassan:

Olåsta exemplar funkar sannolikt i alla nät. Men när gäller försäljning via operatörer så kan jag tänka mig att tillverkaren ställer krav. Om operatören t.ex. inte hanterar ENS toggle (funktionen som gör att nallen går ned på 2G/3G när man ska ringa) ordentligt i sitt LTE-nät så kommer man nog överrens om att inaktivera LTE tills det är löst (så som skett i Norge med Lumia 920). Så skulle jag ha resonerat i varje fall. Samtal som inte kommer fram/problem att ringa gynnar varken tillverkaren eller operatören.

Det blir väldigt konstigt att jämföra riktiga fall med hypotetiska fall. Särskilt när vi inte vet vad det är Apple vill testa och/eller godkänna. En överenskommelse/samarbete som gynnar bägge partner är inte samma sak som när en part står på ena sidan och säger: "På vårt sätt annars blir det inget".

Bevaka tråden