Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Swish?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-14 12:54
Ursprungligen av grenhall:

Vet ni vad som hade varit BETYDLIGT bättre än Swish?

Det är nämligen att banköverföringar hade gått direkt oavsett vilken bank det är från -> till.

Så hade man sluppit Swish och istället kunnat göra överföringar med mobilen + bankid till vilken bank som helst eftersom det går lika fort.

Men då förlorar ju bankerna ränta så det går ju inte.

Det är inte bankerna som sätter stopp för det, det är Riksbanken som gör avräkning en gång per dag i den gamla systemen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vilken bank har du och vilken ränta har du då på insatt kapital? Eller menar du månadskostnad för Swish?

Jag syftade på månadskostnaden på Swish.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-14 13:11
Ursprungligen av zappee:

Jag syftade på månadskostnaden på Swish.

Danske Bank kommer (enligt de uppgifter som finns i dagsläget) inte ta någon månadsavgift men däremot 1,50 per överföring.

Men om jag skall vara ärlig så tror jag inte att de avgifter som aviserats just nu är de vi kommer få se, det är drygt ett halvår innan bankerna kommer börja ta betalt och det kommer nog hinna ändras innan dess.

Ursprungligen av zappee:

Det är inte bankerna som sätter stopp för det, det är Riksbanken som gör avräkning en gång per dag i den gamla systemen.

Möjligt att dom gör det men hur kan då Swish funka? Det bankerna gör i Swish kan dom ju i sådana fall med lätthet göra utan det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-14 15:46
Ursprungligen av grenhall:

Möjligt att dom gör det men hur kan då Swish funka? Det bankerna gör i Swish kan dom ju i sådana fall med lätthet göra utan det.

Min gissning är att den mottagande banken ligger ute med pengar till den mottagande kunden tills nästa bankdag då den "riktiga" pengaöverföringen kan ske via Riksbanken.

  • Medlem
  • 2012-12-14 15:59
Ursprungligen av Vassius:

Min gissning är att den mottagande banken ligger ute med pengar till den mottagande kunden tills nästa bankdag då den "riktiga" pengaöverföringen kan ske via Riksbanken.

Just det: RIX | Sveriges Riksbank

Ursprungligen av Vassius:

Min gissning är att den mottagande banken ligger ute med pengar till den mottagande kunden tills nästa bankdag då den "riktiga" pengaöverföringen kan ske via Riksbanken.

Då kan dom göra det även utan Swish. Förlåt men jag förstår inte poängen med att skapa tjänster för saker som företagen/bankerna borde kunna tillhandahålla genom sitt egna utbud.

Ursprungligen av grenhall:

Då kan dom göra det även utan Swish. Förlåt men jag förstår inte poängen med att skapa tjänster för saker som företagen/bankerna borde kunna tillhandahålla genom sitt egna utbud.

Som andra banker gör, kostnadsfritt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-15 00:02
Ursprungligen av grenhall:

Då kan dom göra det även utan Swish. Förlåt men jag förstår inte poängen med att skapa tjänster för saker som företagen/bankerna borde kunna tillhandahålla genom sitt egna utbud.

Det krävs ju avtal och överenskommelser mellan banker för att få till stånd en sån grej även på vanliga banköverföringar. Ingen bank skulle ju låna/lägga ut pengar till en kund vid en överföring utan en skriftlig garanti på att pengarna kommer in från en annan bank nästa dag.

En sån överenskommelse finns ju nu i och med Swish. Jag ser inget problem med att bankerna tillhandahåller gratis överföringar med fördröjning, samt omedelbar överföring med en liten avgift. I det senare fallet lånar ju faktiskt banken ut pengar en kort stund, och det kan man inte förvänta sig att de gör gratis.

Payson har en tjänst som gör det möjligt att skicka pengar snabbt och smidigt som har funnits sedan mitten av 2011. Den är lite annorlunda, men är smidig. Payd: https://itunes.apple.com/se/app/payd-by-payson/id441503950?mt=8
Det känns som att Swish får uppmärksamhet i media bara för att storbankerna står bakom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-15 16:25
Ursprungligen av Scarecrow:

Payson har en tjänst som gör det möjligt att skicka pengar snabbt och smidigt som har funnits sedan mitten av 2011. Den är lite annorlunda, men är smidig. Payd: https://itunes.apple.com/se/app/payd-by-payson/id441503950?mt=8
Det känns som att Swish får uppmärksamhet i media bara för att storbankerna står bakom.

Fast då kostar det ju 3 kr/transaktion + 3 % av beloppet ... blir ju skitdyrt för småbelopp

Ursprungligen av Scarecrow:

Payson har en tjänst som gör det möjligt att skicka pengar snabbt och smidigt som har funnits sedan mitten av 2011. Den är lite annorlunda, men är smidig. Payd: https://itunes.apple.com/se/app/payd-by-payson/id441503950?mt=8
Det känns som att Swish får uppmärksamhet i media bara för att storbankerna står bakom.

Payson kostar dock en hel del - både fast och %. Dessutom är den inte kopplad direkt till mitt konto i banken. Både när det gäller transaktioner debet och kredit - och i realtid med bara ett mobilnummer - ingenting annat.

Ursprungligen av adress@mac:

Handelsbanken är ju delägare i Swish - som dessutom för över pengarna i realtid - dygnet runt. Det tror jag inte deras app klarar.

I realtid nej (gäller givetvis inte inom SHB), men det vet jag och har inget behov av det som det ser ut idag och väljer därför att avstå Swish.

Ursprungligen av adress@mac:

Payson kostar dock en hel del - både fast och %. Dessutom är den inte kopplad direkt till mitt konto i banken. Både när det gäller transaktioner debet och kredit - och i realtid med bara ett mobilnummer - ingenting annat.

Jag hittar inte kostnadsinformationen, kan du länka?

Sen skrev jag att den tjänsten skiljer sig från Swish i upplägg så en direkt jämförelse är inte aktuell.

Ursprungligen av pmarriott:

Vad som är märkligt i det här med tiden för olika överföringar är att ibland går en överföring in samma dag från firmans konto i Sparbanken Öresund till mitt konto i SEB, ibland tar det en dag. Härom veckan lämnade jag in 3 reseräkningar. De betalade ut alla 3 på samma gång. 2 gick in på mitt konto redan efter ett par minuter, den 3:e kom nästa dag. Kan inte härleda detta till belopp eller så, det var den största och minsta som gick snabbast.

Kan ha att göra med clearingfilerna som skickas fyra gånger per vardag mellan bankerna där de clearar pengar som ska föras över och tas emot. Tror att tiderna man måste bokat överföringarna är ungefär 8.30, 12.30, 14.00 och 22.00. Jag kan minnas lite fel.
Sen är det dessutom skillnad på betalning och överföring. Tiderna ovan gäller överföringar.

Ursprungligen av Scarecrow:

I realtid nej (gäller givetvis inte inom SHB), men det vet jag och har inget behov av det som det ser ut idag och väljer därför att avstå Swish.

Jag hittar inte kostnadsinformationen, kan du länka?

Sen skrev jag att den tjänsten skiljer sig från Swish i upplägg så en direkt jämförelse är inte aktuell.

Kan ha att göra med clearingfilerna som skickas fyra gånger per vardag mellan bankerna där de clearar pengar som ska föras över och tas emot. Tror att tiderna man måste bokat överföringarna är ungefär 8.30, 12.30, 14.00 och 22.00. Jag kan minnas lite fel.
Sen är det dessutom skillnad på betalning och överföring. Tiderna ovan gäller överföringar.

" Insättningsavgift
Du kan fylla på ditt Paysonkonto via kort (VISA eller MasterCard), Internetbank eller Bankgiro. Klicka på Insättning under fliken Mitt konto och ange summan du vill sätta in och välj sedan vilket betalsätt du vill använda. Avgiften för insättning till Paysonkonto är 3 kr + 3 % av beloppet, insättningsmetoden Bankgiro är gratis.

Observera att du inte behöver ha ett saldo på ditt Paysonkonto för att göra en betalning.

Uttagsavgift
Uttag kan göras till ditt bankkonto när som helst. Börja med att logga in på ditt Paysonkonto, där finner du rubriken Uttag. Avgiften för ett uttag till ett svenskt bankkonto är 2 kr per uttag oavsett belopp.

Uttag inom EU: 10 kr (Gäller även uttag till Norge) Uttag utanför EU: 30 kr"
https://www.payson.se/faq/avgifter#t6n153

Jag tror snarare att det är det faktum att du kopplar det till ditt vanliga bankkonto, vilket är smidigt för de flesta

Jag håller mig till Handelsbankens app för att göra överföringar än så länge. Den fungerar bra och Swish känns inte tillräckligt revolutionerande för att falla för grupptrycket än.

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag håller mig till Handelsbankens app för att göra överföringar än så länge. Den fungerar bra och Swish känns inte tillräckligt revolutionerande för att falla för grupptrycket än.

Handelsbanken är ju delägare i Swish - som dessutom för över pengarna i realtid - dygnet runt. Det tror jag inte deras app klarar.

Men hur ska dehär ersätta kontanter? Ska ja Swisha i taxin o butiken på hörnan?
Eller e de bara för o skicka mellan privatpersoner? Om det är det senare har jag absolut ingen glädje av det. Om jag lånar pengar av mina polare bjuder ja väl tillbaka nästa gång vi ses eller så för ja över med min bank-app om de e stress eller kanske vid större belopp.
Låter som mycke väsen för inget. Angry Birds 19 känns som en hetare nyhet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-14 11:27

Kan vi inte bara komma överrens om att man skall läsa på lite innan man uttalar sig?

Klippt och klistrat från första sidan om Swish på Danske Bank:

Citat:

Swish är en app för mobila betalningar som gör det möjligt att skicka över pengar till privatpersoner med mobilen. Det enda du behöver är mottagarens mobilnummer och pengarna finns på mottagarens konto direkt, om mottagaren är kund i en ansluten bank och har Swish-tjänsten.
Ta betalt för prylar på ett enklare sätt
Betala tillbaka ett lån till en vän
Överför pengar till familj och vänner

Med andra ord, detta är inte tänkt som mobila betalningar i butiker, taxis eller dylikt. Utan för att minimera kontanthanteringen mellan privatpersoner, jag t.ex. skulle inte vilja ha en vanlig banköverföring som betalning för något jag sålt på blocket eller tradera då det tar 1-2 dagar för pengarna att komma till mig, ja såvida jag inte kan avvakta med att skicka prylen jag säljer tills pengarna finns på kontot, men det kräver ju ett visst mått av tillit.

Men vid blocket/tradera så kommer du väl inte ifrån problemet att jag som köpare måste lita på dig som säljare innan jag överför pengarna? Så tillitsproblemet är inte löst, bara flyttat

Annars så är det inget dumt scenario

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-14 11:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Men vid blocket/tradera så kommer du väl inte ifrån problemet att jag som köpare måste lita på dig som säljare innan jag överför pengarna? Så tillitsproblemet är inte löst, bara flyttat

Annars så är det inget dumt scenario

Vid affär där köparen möter säljaren fysiskt så absolut, då är Swish en suverän variant.
Skall varan skickas så är det ju inte lika nödvändigt, då är det bara tidsaspekten det handlar om.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men vid blocket/tradera så kommer du väl inte ifrån problemet att jag som köpare måste lita på dig som säljare innan jag överför pengarna? Så tillitsproblemet är inte löst, bara flyttat

Annars så är det inget dumt scenario

Man kan väl försöka skicka prylen via mobilen också......O:-)

Vet ni vad som hade varit BETYDLIGT bättre än Swish?

Det är nämligen att banköverföringar hade gått direkt oavsett vilken bank det är från -> till.

Så hade man sluppit Swish och istället kunnat göra överföringar med mobilen + bankid till vilken bank som helst eftersom det går lika fort.

Men då förlorar ju bankerna ränta så det går ju inte.

Fast Swish har en annan fördel jämfört med det scenariot. Du behöver inte avslöja ditt kontonummer för främmande personer.

Jag känner mig som en åsna kring hötappar:) Men helt klart är att systemet måste passera en kritisk massa (anslutning) för att det ska vara användbart

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast Swish har en annan fördel jämfört med det scenariot. Du behöver inte avslöja ditt kontonummer för främmande personer.

Jag känner mig som en åsna kring hötappar:) Men helt klart är att systemet måste passera en kritisk massa (anslutning) för att det ska vara användbart

Jag ger hellre ut mitt bankkonto än telefonnummer. Mitt bankkonto ringer / sms:ar mig inte vid diverse fyllor.

Ursprungligen av grenhall:

Vet ni vad som hade varit BETYDLIGT bättre än Swish?

Det är nämligen att banköverföringar hade gått direkt oavsett vilken bank det är från -> till.

Så hade man sluppit Swish och istället kunnat göra överföringar med mobilen + bankid till vilken bank som helst eftersom det går lika fort.

Men då förlorar ju bankerna ränta så det går ju inte.

Men de kanske kan lägga den där 1kr på ALLA överföringar som går på ditt konto istället, då skulle de ju få en massa pengar.
Som moms ungefär. Bankskatt!

  • Medlem
  • 2012-12-14 14:03

Först krokar man kunderna, sedan höjer man avgifterna.

Ja. Men men det är bara att titta på lånevillkoren så förstår man att bankerna är bland de girigaste företagen i världen. Inte alla men dom största iaf.

Ursprungligen av grenhall:

Ja. Men men det är bara att titta på lånevillkoren så förstår man att bankerna är bland de girigaste företagen i världen. Inte alla men dom största iaf.

Typ alla som är med i "Swish".
Storbankerna är onda. Till folket, om ni kan, lämna dessa!

Ursprungligen av keptang:

Typ alla som är med i "Swish".
Storbankerna är onda. Till folket, om ni kan, lämna dessa!

Hoppas inte hela "folket" bara. Då har vi ju bara vänt på myntet - vad gäller storbanker. Dom som är små idag - kan bli stora i morgon......

  • Medlem
  • 2012-12-14 22:22

Är det inte så att vi har marknadsekonomi och att företagen därför anpassar sig till kundernas efterfrågan? De gör alltså stora vinster genom "nöjda" kunder. När det gäller transaktioner är det handling som gäller, inte attityder. Om kunderna ogillar bankernas vinstuttag, men ändå fortsätter begagna bankerna, då är det väl så att marknadsekonomin trots allt fungerar? Eller, har jag missat något?

Bevaka tråden