Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Swish?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-01-20 20:25
Ursprungligen av adress@mac:

Att ha kort för att ta ut pengar är väl inte heller "gratis" numera. Det är en tjänst där du tycker det är ok att ha kort. Om du med dina kontanter - vilket inte är fel i sig - kommer till en Teliabutik och vill handla något. Hur gör du då - går till en butik som tar kontanter - eller. Dom blir fler och fler som inte tar kontanter - rätt eller fel - så är det bara. Om du mot förmodan skulle köpa något på nätet - eller betala en räkning. Fungerar det då med kontanter......

Var det inte restaurangbesök PeeM pratade om?
Äsch förstår vad du menar men vill inte styras. Tar inte affären pengar kan jag handla annanstans.
Fö kan du inte sätta in kontanter eller få ut pengar hos Spb...Du får gå till en som har ATG och Svenska Spel för detta. Den nya Banken.!

är det bara jag som tycker de har för höga avgifter? har funderat på både swish och wywallet, men inget jag tänker använda för tillfället förrän de tar mindre betalt.

Ursprungligen av mjewl:

är det bara jag som tycker de har för höga avgifter? har funderat på både swish och wywallet, men inget jag tänker använda för tillfället förrän de tar mindre betalt.

Swish tar väl ingenting än så länge. Min bank skall börja ta 1krona per betalning efter juni månad 2013. Wywallet har jag använt sen det kom - har aldrig betalat ett öre i avgift. Billigare kan det knappast bli.....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-20 00:25
Ursprungligen av adress@mac:

Swish tar väl ingenting än så länge. Min bank skall börja ta 1krona per betalning efter juni månad 2013. Wywallet har jag använt sen det kom - har aldrig betalat ett öre i avgift. Billigare kan det knappast bli.....

...förutom deras vidriga hantering av dina profiluppgifter, som säljs till massorna.

Ursprungligen av adress@mac:

Swish tar väl ingenting än så länge. Min bank skall börja ta 1krona per betalning efter juni månad 2013. Wywallet har jag använt sen det kom - har aldrig betalat ett öre i avgift. Billigare kan det knappast bli.....

swish tar min bank ut 1:-/transaktion + 5:-/mån (dvs om ett halvår när gratisperioden är över)
wywallet tar ut 1:- för varje gång du skickar pengar till någon annans konto + 3% av beloppet du för över från ditt wywallet-konto till ditt bankkonto. (med start juni 2013)

så jo, billigare kan det bli..

Ursprungligen av rosen888:

Varför klagar man på en kostnad på 1 kr per transaktion!? Hörde knappt något gnäll när iZettle kom, och den tjänsten har ändå en fast kostnad, OCH en procent utav beloppet! (lite beroende på om man har kortläsaren?)

Inte skickar man väl så mycket pengar mellan vänner/kollegor (eller vilka det nu gäller i sammanhanget) att den kronan/transaktion blir så hög utslaget på en månad, eller ens ett år!

jo, jag gnällde även när izettle kom även de har hutlösa avgifter.

och jo för mig blir det en ansenlig summa pengar varje månad då jag gör ganska många transaktioner mellan vänner/kollegor.

Ursprungligen av mjewl:

swish tar min bank ut 1:-/transaktion + 5:-/mån (dvs om ett halvår när gratisperioden är över)
wywallet tar ut 1:- för varje gång du skickar pengar till någon annans konto + 3% av beloppet du för över från ditt wywallet-konto till ditt bankkonto. (med start juni 2013)

så jo, billigare kan det bli..

jo, jag gnällde även när izettle kom även de har hutlösa avgifter.

och jo för mig blir det en ansenlig summa pengar varje månad då jag gör ganska många transaktioner mellan vänner/kollegor.

Ett 1/2 år är lång tid - vi får se vad som händer/inte händer efter det. Men om du har många transaktioner per månad - vad har du för alternativ i så fall ? Tjänsterna verkar ju perfekta för dig - bara att du vill ha det gratis. Någon skall alltid betala - finns inget som är gratis i den bemärkelsen. Utan kostnad för dig eller för mig och en del andra - det är en annan sak......

Ursprungligen av adress@mac:

Ett 1/2 år är lång tid - vi får se vad som händer/inte händer efter det. Men om du har många transaktioner per månad - vad har du för alternativ i så fall ? Tjänsterna verkar ju perfekta för dig - bara att du vill ha det gratis. Någon skall alltid betala - finns inget som är gratis i den bemärkelsen. Utan kostnad för dig eller för mig och en del andra - det är en annan sak......

så, vart nämnde jag att jag ville ha det gratis? vi ska nog hålla oss till det som faktiskt är sagt och inte hitta på saker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-20 15:28
Ursprungligen av mjewl:

swish tar min bank ut 1:-/transaktion + 5:-/mån (dvs om ett halvår när gratisperioden är över)
wywallet tar ut 1:- för varje gång du skickar pengar till någon annans konto + 3% av beloppet du för över från ditt wywallet-konto till ditt bankkonto. (med start juni 2013)

så jo, billigare kan det bli..

jo, jag gnällde även när izettle kom även de har hutlösa avgifter.

och jo för mig blir det en ansenlig summa pengar varje månad då jag gör ganska många transaktioner mellan vänner/kollegor.

Du driver inte så många egna bolag va? Eftersom du verkar tro att man kan leva på att ge bort saker gratis.

Ursprungligen av kladda:

Du driver inte så många egna bolag va? Eftersom du verkar tro att man kan leva på att ge bort saker gratis.

menar du att t.ex swedbank har svårt att leva vidare/gå runt/skulle konka om de skulle erbjuda swish-tjänsten utan kostnad som goodwill för sina kunder? isåfall hoppas jag du tillåter mig att skratta okontrollerat ett tag framöver.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-20 15:41
Ursprungligen av mjewl:

menar du att t.ex swedbank har svårt att leva vidare/gå runt/skulle konka om de skulle erbjuda swish-tjänsten utan kostnad som goodwill för sina kunder? isåfall hoppas jag du tillåter mig att skratta okontrollerat ett tag framöver.

1. Slå på nyheterna då och då. Om du tror att bankerna alltid stå på stadig grund bör du även googla lite.
2. Handlar inte det att dom inte KAN. Frågan är istället varför dom skulle? Som sagt innan så värdesätter alla personer olika typer av tjänster från din bank. Dom kan inte erbjuda alla gratis, därför blir det då också svårt att erbjuda vissa gratis också. Det kommer alltid finnas gnällspikar som säger "Men! Varför är Swish gratis?! Jag vill ha ditten och datten, men det kostar då allt 5 kronor i månaden! Sanslöst!"

Citat:

så, vart nämnde jag att jag ville ha det gratis?

1kr per överföring och 5kr i månaden tycker du är på tok för dyrt. Snälla, ge mig en siffra du tycker skulle va mer rimlig.

Varför klagar man på en kostnad på 1 kr per transaktion!? Hörde knappt något gnäll när iZettle kom, och den tjänsten har ändå en fast kostnad, OCH en procent utav beloppet! (lite beroende på om man har kortläsaren?)

Inte skickar man väl så mycket pengar mellan vänner/kollegor (eller vilka det nu gäller i sammanhanget) att den kronan/transaktion blir så hög utslaget på en månad, eller ens ett år!

Man får ju isf se till att det är ett smidigare sätt att snabbt göra rätt för sig, än att logga in på sin internetbank med mobilen och sedan knappa in ett kontonummer, som många ändå inte kan i huvudet!
Och i mitt fal kan jag ändå inte göra detta då min bank kräver att nya mottagare måste godkännas med min bankdosa, som jag absolut inte har med mig ut på stan!

Fast avgift för switch borde vara kontraproduktivt för bankerna om de vill ha spridning. Fast transaktionsavgift är ok.

Wywallet duckar jag för.

ja, att ta bort månadskostnaden tycker jag är ganska rimligt. och att sänka transaktionskostnaden med upp till hälften skulle inte heller vara att gapa efter för mycket.

tycker du att det är ok som det är nu så varsågod, du är en fri människa, använd tjänsten. jag tänker du inte göra det i alla fall.
själv väntar jag tills de inser att det är en för hög avgift och sänker den (ungefär som när de tog betalt för att ta ut pengar från andra "bankomater" än deras egna)

och hur du kan tro att bankerna skulle rasa för att ta bort avgifterna är jag helt oförstående av. det är i alla fall det enda sättet jag kan tolka din kommentar om att titta på nyheter och googla.

å andra sidan verkar du bara vara ute efter att starta någon form av tjaffs, så jag lämnar dig och dina kommentarer nu och återgår till något mer givande.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-24 23:31
Ursprungligen av zinned:

...förutom deras vidriga hantering av dina profiluppgifter, som säljs till massorna.

Jasså, vem har de sålts till?

Ursprungligen av mjewl:

ja, att ta bort månadskostnaden tycker jag är ganska rimligt. och att sänka transaktionskostnaden med upp till hälften skulle inte heller vara att gapa efter för mycket.

tycker du att det är ok som det är nu så varsågod, du är en fri människa, använd tjänsten. jag tänker du inte göra det i alla fall.
själv väntar jag tills de inser att det är en för hög avgift och sänker den (ungefär som när de tog betalt för att ta ut pengar från andra "bankomater" än deras egna)

och hur du kan tro att bankerna skulle rasa för att ta bort avgifterna är jag helt oförstående av. det är i alla fall det enda sättet jag kan tolka din kommentar om att titta på nyheter och googla.

å andra sidan verkar du bara vara ute efter att starta någon form av tjaffs, så jag lämnar dig och dina kommentarer nu och återgår till något mer givande.

Byt bank om du tycker det är dyrt, du är en fri människa.

Nej, förmodligen skulle de inte rasa men många bäckar små...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-25 00:34
Ursprungligen av zappee:

Jasså, vem har de sålts till?

De som vill köpa informationen. Se nedan utdrag från deras villkor:

Citat:

Punkt 20.2, står att "Kunden samtycker till att personuppgifter kommer att behandlas för marknadsföringsändamål av 4T (WyWallet), från bolag i 4T-koncernen och från företag som koncernen samarbetar med för sin verksamhet."

I punkt 20.1 anges bland annat "Kunden medger att 4T samlar in, registrerar och behandlar Kundens personuppgifter, exempelvis namn, personnummer, adressuppgifter, datum för inköp, hos vilken Handlare inköp gjorts, i förekommande fall uppgift om kreditbelopp, samt övriga uppgifter i syfte att erbjuda, hantera och uppfylla 4T:s åtaganden avseende WyWallet enligt detta Avtal eller andra särskilda villkor som ingåtts med Kunden samt för registervård. Personuppgifterna kan komma att utgöra underlag för marknads- och kundanalyser, affärsutveckling, statistik, riktade informations- och marknadsföringsinsatser samt riskhantering. Personuppgifter kan komma att lämnas vidare till ombud, underleverantörer, till berörda Handlare, kreditpartners eller andra partners till 4T i samband med tjänster som dessa utför åt 4T eller tillsammans med 4T."

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-25 15:11
Ursprungligen av zinned:

De som vill köpa informationen. Se nedan utdrag från deras villkor:

Jaha, du menar sånt som står i ALLA avtal.

Frågan kvarstår, vem har de sålt till?
Jag tror knappast att du kan ringa och säga att du vill köpa lite uppgifter.

Bevaka tråden