Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp sökes!! Kretskortslayout/funktionsbeskrivning. Söker råd..

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-02-02 19:12

Hej. Jag har klantat till ett ansträngt försök till att byta ut en trasig dc-strömkontaktsanslutning på mitt kretskort 922-9663-A.

Detta sitter i min MacBook A1138. Dvs i PB 1.67 HigRes. PPC. Den sista PB´n med PPC innan Intel invaderade Apple.

Jag har förmodligen brutit någon av ledarna på kretskortet som är anslutet till dc-kontakten.
Det jag behöver hjälp med är ett ev. strömschema/kretskortslayout, en weblänk eller vad som helst, som visar vad som är vad och hur dessa stift på kontakten är anslutna och var det tar vägen, till vilka funktioner.

Det jag misstänker är att jag brutit +ledaren och vill veta om jag kan brygga över den, med att dra en separat ledare till en annan kontaktpunkt.

Någon som förstår mig och vet var man kan hitta ett schema eller om jag får dela dina erfarenheter , är guld värd.. (Felet jag åsamkade uppkom vid försöket att lossa kontakten från kortet. Jag var förb.. försiktig men tydligen inte nog..)

Något som vore bra att veta är om kretskortet är upplagt i fler än två lager?
Men som sagt.. ett schema eller skiss eller ett gott seriöst råd, skulle kanske hjälpa mig att få igång min burk igen. Tacksam för lite hjälp..

Senast redigerat 2013-02-02 22:33
Ursprungligen av SJ.B:

Hej. Jag har klantat till ett ansträngt försök till att byta ut en trasig dc-strömkontaktsanslutning på mitt kretskort 922-9663-A.

Detta sitter i min MacBook A1138. Dvs i PB 1.67 HigRes. PPC. Den sista PB´n med PPC innan Intel invaderade Apple.

Jag har förmodligen brutit någon av ledarna på kretskortet som är anslutet till dc-kontakten.
Det jag behöver hjälp med är ett ev. strömschema/kretskortslayout, en weblänk eller vad som helst, som visar vad som är vad och hur dessa stift på kontakten är anslutna och var det tar vägen, till vilka funktioner.

Det jag misstänker är att jag brutit +ledaren och vill veta om jag kan brygga över den, med att dra en separat ledare till en annan kontaktpunkt.

Någon som förstår mig och vet var man kan hitta ett schema eller om jag får dela dina erfarenheter , är guld värd.. (Felet jag åsamkade uppkom vid försöket att lossa kontakten från kortet. Jag var förb.. försiktig men tydligen inte nog..)

Något som vore bra att veta är om kretskortet är upplagt i fler än två lager?
Men som sagt.. ett schema eller skiss eller ett gott seriöst råd, skulle kanske hjälpa mig att få igång min burk igen. Tacksam för lite hjälp..

Om du avänder din retur/enter-tangent så att det går att läsa inläggen du skriver så finns det nog större chans att någon läser det.

Har fixat till ditt inlägg något sådär iaf.

Mvh

Ursprungligen av SJ.B:

Hej. Jag har klantat till ett ansträngt försök till att byta ut en trasig dc-strömkontaktsanslutning på mitt kretskort 922-9663-A.

Detta sitter i min MacBook A1138. Dvs i PB 1.67 HigRes. PPC. Den sista PB´n med PPC innan Intel invaderade Apple.

Jag har förmodligen brutit någon av ledarna på kretskortet som är anslutet till dc-kontakten.
Det jag behöver hjälp med är ett ev. strömschema/kretskortslayout, en weblänk eller vad som helst, som visar vad som är vad och hur dessa stift på kontakten är anslutna och var det tar vägen, till vilka funktioner.

Det jag misstänker är att jag brutit +ledaren och vill veta om jag kan brygga över den, med att dra en separat ledare till en annan kontaktpunkt.

Någon som förstår mig och vet var man kan hitta ett schema eller om jag får dela dina erfarenheter , är guld värd.. (Felet jag åsamkade uppkom vid försöket att lossa kontakten från kortet. Jag var förb.. försiktig men tydligen inte nog..)

Något som vore bra att veta är om kretskortet är upplagt i fler än två lager?
Men som sagt.. ett schema eller skiss eller ett gott seriöst råd, skulle kanske hjälpa mig att få igång min burk igen. Tacksam för lite hjälp..

Kanske får du nån hjälp av bilderna jag postade i denna tråden? http://www.99mac.se/forum/t/284874

  • Medlem
  • 2013-02-03 11:50

Förbaskat mycket tack Suddgummi! Krets-schemat var precis vad jag behövde. Får jag inte fart på det nu så får jag gå och skämmas lite i ett hörn.. Jag såg precis ett ljus blinka förbi i det svarta.

  • Medlem
  • 2013-02-04 14:32

Suddgummi.. Behöver nog din hjälp igen.. Plusledaren 24v sitter i en vad jag kan se, tom plats på kretskortet. Hat du någon aning om vart den tar vägen? Kan det vara så att kretskortet har ett mellanlager med ledare som plus ansluts till? Vad jag ser på kretsschemat så ligger ledaren ihop med ett motstånd men vilket? Där skulle jag kunna ansluta en brygga då jag misstänker att jag har ett brott någonstans kopplat till just plusledaren. Vet du något om detta? Jag har alltså kontrollmätt ledarna från stiften på kontakten men får ingen kontakt med pluspolen var jag än är på kretskortet. Mycket tacksam för hjälp..

  • Medlem
  • 2013-02-07 11:22

Stoppa pressarna! Jag hittade felet.

Detta gäller alltså PowerBook A1138 HighRes. 1,67Mhz PPC.

Historien är att jag beställde ett nytt dc-kort 922-6963-A från USA som skulle ersätta mitt, som jag trodde, trasiga.
Fick hem detta, frid och fröjd, stoppade i det, burken fungerar inte??? Ok.. beställde nya batterier. Burken fungerar fortfarande inte. Men så råkar jag bryta lite på kontakten från laddaren och i ett läge, börjar laddningen fungera. Jahopp! Är det så jävligt att kontakten på kortet, den nya är trasig? Då fattar jag beslutet att löda loss den och byta ut den mot den gammla från det "trasiga" orginalkortet. Gjort. Fungerar fortfarande inte??? Denna gång inte ens i det läge jag testade innan, bröt lite på kontakten.. Njet. Helt dött. Då tar jag loss kontakterna igen. Lägger båda på bordet och testar ledarnas stift mellan varandra. Vad ser jag. Via kopplingschemat jag fick av "Suddgummi" så leder den nya kontakten ström mellan +polen ut i jorden. Vad i helvete! så ska det inte vara.. skrek jag. Inne i kontakten finns ett litet stålbleck upptryckt underifrån som var pressat ett uns för mycket upp mot +stiftet samtidigt som jordstiftet låg emot denne. Detta misstag är deffinitivt gjort från tillverkaren av denna kontakt!!! Jag är stupsäker på detta nu då jag upptäckte detta genom att kunna jämföra två kontakter rent mätmässigt samt mot krestchemat som visar stiftets polaritet. Enkelt.

Vad detta lilla plåtbleck har för praktisk funktion och nytta att göra i kontakten, går över mitt förstånd. Den har inget med ledarna att göra och ligger helt off. Men däremot kan den skapa en kortslutning om man råkar trycka in stiftet från laddaren en tiondel för långt. Då pressas blecket bakåt och kan absolut skapa en kortslutning som skjuter kortet på nolltid om laddaren är spänningssatt vid tillfället. Förmodligen hände detta mig och mitt nya kort efter några tappra försök med instick av kontakten i tron att den kunde vara en glappande orsak..

Jag har med tiden sett, efter mycket informationssökande/surfande att detta är ett stort problem med just denna datormodell. Dessa DC-kort håller inte utan de är mycket eftersökta. Man har problem med laddningen osv. Spaltradet på olika Forum tar upp egentligen samma problem. Detta kort kostar mycket + verkstadskostnader, ägaren får punga ut. För ett tillverkningsfel som jag ser det nu. Det här luktar skandal lång väg. Hur många tusentals ägare har nu världen över råkat ut för detta? Det skulle jag nu vilja veta.

Hur fick jag igång min dator då? Jo, mitt problem var bara så enkelt att byta ut batteriet. Att jag inte började göra detta, innan jag läste in mig på mängder av spaltrader som talade om att strömkortet har skjutit, får jag nu ta med mig i graven som en svart fläck.
Man ska inte ta allt för givet. Lurad med andra ord. Jag satte tillbaka min gamla kontakt på mitt gamla DC-kort och när nya batteriet kom i så hoppade burken igång. Värre var det inte.

VILKEN JÄVLA ONÖDIG RESA DETTA BLEV?

Men min erfarenheten visar nu att dessa strömkort kortsluter sig om man har otur. Hoppas detta kanske hjälper någon annan nu..

Sist: Jag står för denna teori till någon annan bevisat motsatsen samt bevisat att jag har fel. Så jobba på om ni vill.. Apple kanske behöver städa i några skåp?

Senast redigerat 2013-02-09 11:55
1
Bevaka tråden