- igor.ibt
- Medlem ●
Beror nog på vad du är ute efter:
Fördelar med Mail:
* Liten
* Gratis
* Snygg
* Användarvänlig
* Har de flesta vanliga funktionerna
Nackdelar med Mail:
* Inte så snabb
* Saknar ovanliga funktioner?
Fördelar med Entourage:
* Komplett med både mail, adressbok och kalender
* Många (kanske smarta?) funktioner
Nackdelar med Entourage:
* Microsoft (och allt vad det innebär)
* Dyr
* Rörig (?)
* Ful (?)
* Om man använder Entourage för kalender/adressbok funkar inte iSync.
Ciryon
Förutom Ciryons utmärkta svar, så bör man kanske fundera på om man kan exportera/importera inställningar/filer till och från andra mailklienter. Jag vet inte hur Mail klarar detta, men Entourage klarar filer från flera andra program.
Åsså hur bilagor hanteras. Entourage spara bilagor "inuti" sig själv på nåt mystiskt vis. Jag tror inte man kan komma åt dom utan att öppna programmet.
Men om jag inte minnns fel, så sparar Mail sina bilagor i en separat mapp där grejerna ligger åtkomliga som vilka andra filer som helst.
Jag själv använder Entourage, har provat Mail. Anser Entourage vara avsevärt mer avancerat och bättre.
Skrevs ursprungligen av Ciryon
Fördelar med Mail:
Du glömde den, enligt mig, största fördelen:
* Ett förträffligt spam-filter!
Det var efter att Steve presenterade Mail.app på en keynote och försäkrade att det var något alldeles extra i skräppostdödarväg som jag bytte. Jag har inte ångrat mig...
/Göran
Bytte från Entourage till Mail en period för att slippa MS o bara köra nativa appar. Tyckte den var otydlig och strulig i hanteringen av bifogade filer och för att spara enstaka mail (dvs den funkade inte som jag var van vid och hade behov av). Har nu bytt tillbaka.
Svaret på frågan är antagligen Eudora. Kör dock själv Mail för den smidiga integrationen med adressboken och iCal i kombination med iSync, T69i och Palm.
Men, som sagt, jag saknar Eudora, inte minst för att det sparar bifogade filer som just filer...
Kör Entourage och har sista dagarna hittat ett par trevliga funktioner:
* Det går att ta bort alla bilagor från utvalda mail. Antingen genom att markera en bunt eller ta hela mappen. Jag har ex gjort det för utgående mail som jag vill spara men struntar i bilagorna.
* Skräppostfiltret blev mycket bättre när jag höjde graden av känslighet. Dock får man städa lite själv.
* Fancy Threads som kommer i Panther mail finns redan i Entourage. Kallas Konversationer i menyn visa:
Sallings Mobile Sync fungerar bra. Det enda jag saknar är att jag inte kan synca anteckningar. Det hade fungerat med iCal och iSync.
jag får många bilder i e-posten och lider svårt av att dessa visas som just bilder i Mail i stället för i ett separat ikonfönster i Entourage. Obegripligt svåröverskådligt i Mail om man får ett e-brev med 10 wordfiler, några pdf:er och 10 bilder med varierande storlek. Det blir då oxå svårt att spara bilagorna på lämpligt ställe.
(Jag kanske bara inte har hittat inställningarna för att komma ifrån detta, men det räckte för att jag skulle gå tillbaka till Entourage efter ett par veckor.)
Dessutom uppskattar jag funktionen i Entourage att man kan lämna POP3-mail på servern och ändå se dem i Entourage, både lokalt och på servern. Ehm... jag gillar alltså att man kan läsa mail på servern utan att hämta hem dem. Eller nåt. Jag använder den funktionen mycket.
Skrevs ursprungligen av Baron
Dessutom uppskattar jag funktionen i Entourage att man kan lämna POP3-mail på servern och ändå se dem i Entourage, både lokalt och på servern. Ehm... jag gillar alltså att man kan läsa mail på servern utan att hämta hem dem. Eller nåt. Jag använder den funktionen mycket.
Det är till detta man använde IMAP. Just för att komma åt samma mail från flera ställen. Alla mail-läsare idag klarar av detta, även Mail från Apple.
Entourage må vara bra rent funktionsmässigt, men fruktansvärt långsamt. Precis lika tokigt långsamt som Outlook för Windows. Åtminstone när man som jag har några tusen mail i de olika foldarna ca 40 mappar med i medel 500 mail i varje eftersom jag sparar i ungefär ett år.
Jag föredrar Mail och Mozilla Thunderbid.
Skrevs ursprungligen av Danne V
/.../ Entourage spara bilagor "inuti" sig själv på nåt mystiskt vis. Jag tror inte man kan komma åt dom utan att öppna programmet.
Men om jag inte minnns fel, så sparar Mail sina bilagor i en separat mapp där grejerna ligger åtkomliga som vilka andra filer som helst. /.../
Bilagorna ligger inte löst utan inbakat med resten av meddelandet, precis som i Entourage. Om du dubbelklickar på en bilaga sparas den dock ner till en fil i filsystemet (också), men jag tror att den tas bort efter ett tag.
Ang Mail:
Många glömmer att ctrl/höger klicka för att visa bifogat som filer och slippa se hela bilder, PDF etc som är ganska segt.
Funkar även om man markerar allt och ställer sig på en av filerna.
/Bauer
Känns som att Mail och Entorauge fyller olika behov. Personligen så använder jag Entourage.
Prövade med Mail ett tag, men uppöevde personligen att jag hade svårare att få överblick på alla konton och mailmängder jag får. Sen gillar jag att ha kalender, adressbok och mail i ett program. Speciellt när jag skall synka mail med kalendern. Plus då maillist funktionen har jag haft mycket användning för.
Sen gillar jag funktion att ha "Online åtkomst" på POP konton. Alltså se mailen utan att ladda ner dom.
Nackdelen är att man måste ha tredjeparts program för att synka OSX adressbok med Entourage. Vilket inte känns så smidigt.
Likså baysian spam filter (eller vad det hette). Även där kör jag med tredjepart.
Sen gillar jag inte OS X:s sidebars..
Ett annat program jag har tittat på är GyazMail, som när det har mognat lite kommer att bli grym. "Cocoa" gui. Ungefär samma upplägg som Entourage, men med Mails snabbhet.
Mail är ett mailprogram (doh) medans Entourage är en PIM.
Jag tycker nog att Entourage inte är ett så dåligt program om man tänker på vilket företag som har gjort det. Det har en del bra funktioner, som tex att man kan ha fler konton i samma program som är helt åtskillda, man får välja konto vid starten.
Men det jag inte gillar med Entourage är att det lixom är ett stort program med massor av funktioner som jag inte använder, precis som Word. Entourage passar bättre för företag och sånt, inte för mig. Och så vill jag inte ha med M$ att göra.
Men jag använder ändå Mail eftersom jag tycker det är ett bra, litet, enkelt program om man är en hemanvändare som bara tar emot e-post. Det där med bilagorna stör jag mig inte så mycket på.
Det dåliga med Mail är att trots att det är ett Apple-program, så är det ologiskt i bland, tex så är det väldigt svårt att hitta rätt menyalternativ och för att döpa om en brevlåda kan man inte bara klicka på den, utan måste välaj ett menyalterativ, som är svårt att hitta.
Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Sen gillar jag funktion att ha "Online åtkomst" på POP konton. Alltså se mailen utan att ladda ner dom.
Nackdelen är att man måste ha tredjeparts program för att synka OSX adressbok med Entourage.
Onlineåtkomst! Det var det jag försökte beskriva tidigare.
Vad använder du för att synka OSX adressbok med Entourage?
Skrevs ursprungligen av Bauer
Många glömmer att ctrl/höger klicka för att visa bifogat som filer och slippa se hela bilder, PDF etc som är ganska segt.
Tack för den! Det var den inställningen jag saknade. Men nu har jag redan bytt tillbaka...
Bra program för att synka Entourage med adressboken finns här:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17678
Thomas
Den stora nackdelen med Entourage är om man som jag får stora mängder e-post som måste sparas. Allt finns då i en enda fil så när du gör backup så kan det bli 800-900 MB varje gång. Därför har jag gått över till Mail. Jag sköter backup åt ett par av mina kollegor och en speciellt använder Entourage. Fast vi alla tre får ungefär lika mycket e-post varje dag så är hans backup ungefär 10 gångeer större.
Vi sorterar in all post i mappar beroende på ämne, så många mappar blir det. I Entourage läggs allt i samma stora fil, som därför förändras och backupas varje gång. I Mail sparas de olika mapparna i varsin fil och bara några förändras mellan backup-tillfällena.
Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Den stora nackdelen med Entourage är om man som jag får stora mängder e-post som måste sparas. Allt finns då i en enda fil så när du gör backup så kan det bli 800-900 MB varje gång. Därför har jag gått över till Mail. Jag sköter backup åt ett par av mina kollegor och en speciellt använder Entourage. Fast vi alla tre får ungefär lika mycket e-post varje dag så är hans backup ungefär 10 gångeer större.
Vi sorterar in all post i mappar beroende på ämne, så många mappar blir det. I Entourage läggs allt i samma stora fil, som därför förändras och backupas varje gång. I Mail sparas de olika mapparna i varsin fil och bara några förändras mellan backup-tillfällena.
Vet inte om detta program kan lösa dina problem med arkivering. Jag har använt det för att, bland annat, skapa stora, sökbara e-postarkiv i FileMaker Pro.
Hade så när gått över till Mail, när den bara slutade fungera. Får nu bara meddelandet "Programmet mail har avslutats" eller nåt i den stilen. Trots uppdatering till 10.2.6 är allt likadant, så nu är jag ofrivillig Entourageanvändare. Har någon något förslag på vad göra? Vänta på pantern?
Själv så använder jag fortfarande [stenåldersprogrammet] Eudora. Men jag följer utvecklingen av andra program nyfiket. Än så länge är jag inte nöjd med de nya programmen. Men visst är det så att Mail får sig en rejäl uppgradering i och med det nära förestående Panther? Kommer det att köra cirklar runt Entourage då eller blir inte skillnaden så stor?
Hej, tänkte öppna den här tråden igen efter att ha läst igenom samtliga inlagor.
Undrar följande,
har det blivit förändringar åt det bättre jämfört med Entourage?
Både Apple (10.3.6) och MS (Office 2004) har ju kommit med uppgraderingar?
Vilka skillnader finns idag?
iTomas