Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Entourage eller Mail?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-07 17:11
Ursprungligen av iTomas:

Hej, tänkte öppna den här tråden igen efter att ha läst igenom samtliga inlagor.
Undrar följande,
har det blivit förändringar åt det bättre jämfört med Entourage?
Både Apple (10.3.6) och MS (Office 2004) har ju kommit med uppgraderingar?
Vilka skillnader finns idag?
iTomas

Entourage inkluderar nu ett "Project Center".
Vill du bara ha en grundläggande epostklient, ta Mail.
Vill du ha mer, ta Entourage.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 18:41
Ursprungligen av Danne V:

Entourage inkluderar nu ett "Project Center".
Vill du bara ha en grundläggande epostklient, ta Mail.
Vill du ha mer, ta Entourage.

Kör Mail nu, men är litet nyfiken på Project Centre, är det någon som använder det? Är det bra? På papperet låter det ju utmärkt, men är det så användbart som det låter?

Hur pass bra fungerar synkroniseringen med adressboken?

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-07 17:15

Såg i tidigare inlägg att du kör MS. Vad har du idag?
Själv e-postar jag oftast med en bilaga som är i PDF.
Vad blir fördelarna med ett Projekt Center?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 18:27

En avgörande fördel med Mail är att meddelandena/brevlådorna sparas i separata, rena textfiler med filändelsen .mbox i enlighet med Unix-standard. Så om en textfil går sönder drabbar det bara just det meddelandet eller brevlådan, inte resten av mejlen.

I Entourage bakas alla meddelanden, brevlådor och bilagor in i en enda gigantisk, monolitisk databas. Om den pajar och du har maximal otur kan alla dina mejl gå upp i rök.

Det är främst därför jag uteslutande använder Mail.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-07 19:32

Okej, Mondo, låter kanon.
Kan man importera mappar, gamla mail och kontakter utan problem?
iTomas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 22:12
Ursprungligen av iTomas:

Okej, Mondo, låter kanon.
Kan man importera mappar, gamla mail och kontakter utan problem?
iTomas

Från vilket program? Vilket epostprogram använder du i dag?

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-07 22:00

Men kom igen nu!!
Vart tog alla erfarna Maccare vägen??

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-07 22:37

Entourage

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-07 22:41

Najeee....nu målar nog Mondo faen på väggen. Visst ligger alla mail och allt annat i en databas, och du kan inte plocka ut nåt utan att starta Entourage. Men bara man backar upp databasen med jämna mellanrum så är det inga som helst problem.

Jag har använt Entourage 5-6 år och trots att jag haft två eller tre "incidenter" så har en ombyggnad av databasen (sker med en knapptryckning) löst saken. Har aldrig förlorat ett enda mail.

Och beträffande det där med "Åsså är det ju Microsoft, och det vet ju alla bla bla bla..." så är det bara skitsnack och en pinsam floskel. Entourage är för övrigt inte byggd av MS från början, utan hette Claris E-mailer. Så om man har MS-fobi, så kan det ju t.o.m. kännas kul att använda just ett program som dom inte gjort själva.

Apropos Project Center, så använder jag den tyvärr inte i den utsträckning jag borde. Men den är ganska bekväm.

Framförallt är kalendern med påminnelser och annat perfekt.

Men som sagt: Programmen går liksom inte att jämföra. Det ena är en epostklient, punkt slut. Den andra är en epostklient, newsreader, kalender, projektcenter, adressbok, osv....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 22:55

Najeee....nu målar nog Mondo faen på väggen. Visst ligger alla mail och allt annat i en databas, och du kan inte plocka ut nåt utan att starta Entourage. Men bara man backar upp databasen med jämna mellanrum så är det inga som helst problem.

Jag har använt Entourage 5-6 år och trots att jag haft två eller tre "incidenter" så har en ombyggnad av databasen (sker med en knapptryckning) löst saken. Har aldrig förlorat ett enda mail.

Och beträffande det där med "Åsså är det ju Microsoft, och det vet ju alla bla bla bla..." så är det bara skitsnack och en pinsam floskel. Entourage är för övrigt inte byggd av MS från början, utan hette Claris E-mailer. Så om man har MS-fobi, så kan det ju t.o.m. kännas kul att använda just ett program som dom inte gjort själva.

Apropos Project Center, så använder jag den tyvärr inte i den utsträckning jag borde. Men den är ganska bekväm.

Men som sagt: Programmen går liksom inte att jämföra. Det ena är en epostklient, punkt slut. Den andra är en epostklient, newsreader, kalender, projektcenter, adressbok, osv....

Claris Emailer har absolut ingenting med Microsoft Entourage att göra. Claris Emailer är ett gammalt program, så gammalt att det förmodligen skrevs för 68K-maskiner från början och sedan portades till System 7 för PPC. Sista versionen, Claris Emailer 2.0, släpptes i mars 1997. Känn din Mac-historia!

Entourage är skrivet av Microsoft. Kalendern är inte kompatibel med iCal, och inte med adressboken i Mac OS X heller. Det är inte en floskel.

Jag gillar inte Entourage eftersom det kräver att man köper Office 2004. Dessutom har det en sluten databas som inte går att öppna med några andra program. Slutet format + Microsoft = bäddat för problem.

Apples Mail sparar eposten som rena textfiler med ändelsen .mbox, samma format som många epostprogram för Unix och Linux för övrigt.

Rena textfiler. Du kan öppna filerna med Textredigerare, Word, Smultron eller BBEdit till exempel.

Ursprungligen av Mondo:

Claris Emailer har absolut ingenting med Microsoft Entourage att göra. Claris Emailer är ett gammalt program, så gammalt att det förmodligen skrevs för 68K-maskiner från början och sedan portades till System 7 för PPC. Sista versionen, Claris Emailer 2.0, släpptes i mars 1997. Känn din Mac-historia!

Well, frågan är om du kan din Mac-historia... de som gjorde Claris Emailer är de som ligger bakom OE Mac som sen blev Entourage, så du har fel när du påstår att "Claris Emailer har absolut ingenting med Microsoft Entourage att göra.", se själv här:

Historically, Microsoft's response to the debacle of Word 6 on the Mac, which was meant to be an exact version of Word 95 on Windows and was severely criticized by the Macintosh world for contravening Mac user guidelines, was to create the somewhat autonomous Macintosh Business Unit with the aim of giving Mac users a 'true Mac experience' in Microsoft products for the Mac. That decision was evidently carried out when developing Outlook Express Mac: although it looks like Outlook Express on Windows, it also owes some of its features to the earlier Mac-only application Claris Emailer.

Microsoft had the prescience to hire Jud Spencer, the progenitor of Emailer, after Apple discontinued it, and he and some of his team created OE Mac. Then Entourage was built on top of OE 5.

So now that Entourage is coming to recreate many of Outlook's features on the Mac, it has done so by a completely different route. Certainly if Microsoft had instead just ported Outlook to the Mac, it would have been easier to transfer data from one to the other. But what we've got in Entourage is a beautiful, Mac-oriented application that could not have been arrived at by that route."

(Min markering.)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-07 23:33
Ursprungligen av Mondo:

Njaeee...jag erkänner att jag uttryckte mig klumpigt: MS anställde folk från Claris som i sin tur var med och satte ihop Entourage. Så programmen har nog litegrann med varandra att göra.

Ursprungligen av Mondo:

Kalendern är inte kompatibel med iCal, och inte med adressboken i Mac OS X heller. Det är inte en floskel.

Floskeln jag syftade på var att många Mac-fantaster av ohejdad vana kritiserar MS för allt utan undantag. Jag och många andra anser att just Entourage är en pärla och jag läste härförleden en artikel (som jag givetvis inte kan länka till eftersom jag inte minns var) av nån halvguru som ansåg att Entourage var det enda rejäla program som MS nånsin släppt.

Ursprungligen av Mondo:

Jag gillar inte Entourage eftersom det kräver att man köper Office 2004. Dessutom har det en sluten databas som inte går att öppna med några andra program. Slutet format + Microsoft = bäddat för problem.

Håller med om att det är skrutt att man inte kan skaffa Entourage som fristående program. Men nu kom den där floskeln: slutet format och MS behöver inte alls bädda för problem. Eller, jag ska vara uppriktig: OK, det kanske ökar risken med 0,0000026% att datan packas ihop i en enda fil. Men det har inte ett skvatt att göra med att det står Microsoft på lådan, utan tekniken i sig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 13:40

Det är just Project Centre som kanske skulle få mig att migrera från Mail. Jag har inte MS Office 2004, men funderar på att köpa det, framför allt för den minst sagt utökade skriptbarheten (Applescript)

Vänligen, Ylan, som annnars är ganska nöjd med Mail

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 23:23

Flåt. Det var inte min avsikt att låta så dryg. Men Entourage är inte Emailer, det vara bara det jag ville säga.

Entourage funkar säkert för somliga, men det har en sluten, monolitisk databas, kalendern är inte kompatibel med iCal och adressboken är inte kompatibel med adressboken i Mac OS X. Det avgör saken för mig.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-08 09:36

Men hallå, tjena!!!
Kom ihåg min fråga oxå e ni snälla!!!

"Kan man importera mappar, gamla mail och kontakter utan problem?"
Och isf, hur gör man?

iTomas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 09:42
Ursprungligen av iTomas:

Men hallå, tjena!!!
Kom ihåg min fråga oxå e ni snälla!!!

"Kan man importera mappar, gamla mail och kontakter utan problem?"
Och isf, hur gör man?

iTomas

Vilket program använder du i dag?

Inga som helst problem att importera ifrån Vx man får frågan om man vill importera när man installerar. Vänta med att slänga den gamla versionen innan du har installerat den nya versionen.
Funkar utmärkt att importera, inga som helst problem.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-08 09:41

OK, alla tre? Har du egen erf?

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-08 09:43

MS Entourage

Har egen erfarenhet av importen. Använder MS office 2004 idag.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-08 09:49

OK, men min väg blir den omvända, FRÅN Office TILL Mail

Jag menade import ifrån Entourage vX till Entourage 2004.
Entourage anser jag vara ett mycket bättre mailprogram än Apple Mail!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 09:57

Kör då vidare med Entourage om det passar dig bäst. Jag håller inte med dig dock. För min är Mail det bästa. Tur att folk är olika!

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-08 15:07
Ursprungligen av Mondo:

Kör då vidare med Entourage om det passar dig bäst. Jag håller inte med dig dock. För min är Mail det bästa. Tur att folk är olika!

Missuppfattning??
Jag funderar allvarligt på att byta till Mail.
iTomas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-10 22:50

Jag börjar också bli lite sugen att hoppa på Entourage igen, ganska skönt att ha allt i samma program,, framförallt nu med projektcenter i senaste versionen. Men problemet är väl att man torskar hela iSync funtionen till mobilen, jag har läst lite om MissingSync och snarlika program som synkar Entourage med iCal/Mail/Adressboken - vidare till tex mobilen via iSync.. Men frågan är hur bra fungerar dessa typ av lösningar, är det någon som har testat??

Fred

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-11 08:13
Ursprungligen av Fredric:

Jag börjar också bli lite sugen att hoppa på Entourage igen, ganska skönt att ha allt i samma program,, framförallt nu med projektcenter i senaste versionen. Men problemet är väl att man torskar hela iSync funtionen till mobilen, jag har läst lite om MissingSync och snarlika program som synkar Entourage med iCal/Mail/Adressboken - vidare till tex mobilen via iSync.. Men frågan är hur bra fungerar dessa typ av lösningar, är det någon som har testat??

Fred

Hej!

Har Missing sync sedan drygt en vecka för att synca Entourage med min Tungsten T5 och det funkar klockrent. Kalender, kontakter, anteckningar och uppgifter (i Entourage) syncas. Dessutom följer projektkategorierna med så att man kan fortsätta hålla koll på sina kategorispecifika uppgifter, exempelvis senaste grupparbetets adressuppgifter, anteckningar och uppgifter (tasks alltså). Tror programmet kostade under 250:-.

//J

import i entourage

Jag använder Entourage och det funkar väl ok. Ett problem har varit att importera adressboken mm från gamla outlook i OS9. Entourage lyckas inte själv importera från Outlookfilen. Inte heller klaarar den att importera den teextfil outlook kan exportera.

Någon som lyckats?

Thomas

Bevaka tråden