Har nyligen plåtat ett bröllop första gången i RAW format. Importerat till iPhoto. Börjat rensa sämre bilder till den interna papperskorgen. Kommer sen på att jag nog ännu vill ha kvar de ratade bilderna en tid till men inte återställa dem till den ursprungliga händelsen. Då får jag ju rensa om allt igen Från papperskorgen är exportera menyn nedsläkt. Kan dra ut bilderna på skrivbordet men då blir det JPEG format. Hur kan jag få bilderna i papperskorgen till en ny händelse typ utrensade bilder i iPhotobiblioteket?
Det är först när du tömmer papperskorgen i iPhoto som bilden flyttas från sin plats i iPhotobiblioteket. Så du kan gå in i det via Finder och kopiera ut filerna manuellt.
Gör så här:
Avsluta iPhoto. Leta reda på iPhotobiblioteket.
Högerklicka på filen iPhoto Library, välj "Visa paketets innehåll". Då skall den öppnas som en mapp.
Mappen "Masters" innehåller dina original, dessa borde du kunna kopiera någonstans, markera och dra till skrivbordet så har du en kopia.
Filerna i Masters hamnar antagligen i en mapp med det datum när du importerade filen och inte datumet bilden togs.
För övrigt anser jag att genomtänkta och automagiska backuplösningar förhindrar dessa dilemman.