Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd iPad Mini eller iPad med retina

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-06-27 17:55

Jag har läst om och varit i butik och klämt på båda dessa modeller men har ändå svårt att ta beslut om vilken modell som kommer passa mig bäst.
Enda erfarenheten jag har av att använda iPad är den iPad 1 som jag har på jobbet.

Det jag uppskattar med Minin är egentligen inte den mindre storleken och att den skall vara lätt att bär med sig, för jag reser inte runt jättemycket. Det som lockar är att den ligger så sjukt gött i handen och väger så himla lite, vilket jag tänker mig är gött om man skall sitta och läsa/kolla film/whatever en längre stund.

Fördelen med den stora är givetvis dess bättre prestanda (mer framtidssäker?), storlek på skärm och retinaskärm.. men den väger ju som en lastbil jämförelsevis.

Jag förstår att det inte är lätt för någon annan att säga vad som passar just mig, men det vore intressant att höra varför just du valde en mini framför den stora eller tvärt om - och om du är nöjd med det valet eller om du i efterhand kommit på att den andra kanske hade varit ett bättre val - och varför?

Jag kommer främst använda ipaden hemma men kommer förmodligen väldigt ofta (alltid?) ta med mig den när jag skall iväg längre än över dagen. Jag har två barn (7 och 8 år) som kommer använda den flitigt - inte minst i bilen och när vi är iväg.
Jag kommer inte använda den för att "skapa" något - främst surfa, sociala medier, mail, spela, surfa, kolla film osv osv..

Jag har även en MBP 15" och tänker kanske att om iPaden väger så mycket, att man inte pallar hålla den en längre stund, så kan jag lika väl använda min bärbara (?). En mini kanske är mer "mitt emellan" iPhonenen och datorn?

Ja.. jag är sjukt velig och vill bara höra lite åsikter och tankar om de båda läsplattorna som jag själv kanske inte tänkt på..

Jag valde Minin just med anledning av att den är skönare att använda tycker jag. Riktigt skön vikt när man surfar, läser böcker osv och överlag ett skönt format på den. Dessutom är den riktigt snygg. Tjejen har en Retina iPad4 men håller med om att den är tung och den är inte alls lika skön att använda för de områden som du och jag nämner.

Min rekommendation, baserat på MINA erfarenheter är att minin är sjukt prisvärd. Även om den inte har Retina så är skärmen riktigt bra ändå och formatet och vikten väger upp det hela tycker jag!

Jag håller med @iAmFille.

Tar ett halvt sekel att ladda iPad retina också.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-27 20:02

Personligen läser jag mycket serier på ipaden och skulle verkligen inte vilja ha mindre skärm till det.
Men för att läsa böcker och surfa tror jag minin skulle fungerat ypperligt.

Film skulle jag inte heller vilja ha något mindre.

En annan tanke är att jag tror apple kommer uppdatera båda ipadsen ihop med iphonen när de lanserar iOS7 vilket borde bli i september eller oktober. Man vet ju aldrig men det ryktas om att nya stora ipad kommer bli lättare och lite mer slimmad.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-06-27 20:19

Ja, jag har också funderat på det där med att dom kanske kommer uppdateras "snart". Men eftersom jag precis har börjat min semester så vore det också rätt gött att ha den när vi skall iväg på diverse resor och utflykter, så det är inte riktigt värt att vänta..
Såg att man kunde få en 32 GB mini för 3490:- på Mediamarkt - riktigt prisvärt faktiskt!

Ursprungligen av Hallon:

Ja, jag har också funderat på det där med att dom kanske kommer uppdateras "snart". Men eftersom jag precis har börjat min semester så vore det också rätt gött att ha den när vi skall iväg på diverse resor och utflykter, så det är inte riktigt värt att vänta..
Såg att man kunde få en 32 GB mini för 3490:- på Mediamarkt - riktigt prisvärt faktiskt!

Köp nu, byt sen om du vill.
Nytt kommer det alltid.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-06-27 23:11

Har ni fodral på? Känns som man kommer tappa känslan lite, med ett för grovt sådant på.. men samtidigt är man ju lite orolig att den åker i backen när barnen har den...

Ursprungligen av Hallon:

Har ni fodral på? Känns som man kommer tappa känslan lite, med ett för grovt sådant på.. men samtidigt är man ju lite orolig att den åker i backen när barnen har den...

Jag har det där flipfodralet över själva skärmen bara. Jag har den vita Minin och den har inte repats där bak än men kanske att den svarta lättare blir ful där, precis som med iPhone5.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-06-28 08:45

Jag har använt deras hela cover, med bak och framsida. Tyvärr tycker jag inte att den fungerar som ställ lika bra efter mindre än ett års användande (iPad retina). Men den skulle skydda vid ett fall där och känns därför väldigt vettig. Dessutom satte jag på en film på framsidan då jag, precis som du misstänkte att den skulle hamna långa stunder hos ungarna. Den filmen är inte optimal när man läser böcker men får hänga kvar som vettig kompromiss.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-06-28 14:51

Det blev en vit mini 32 GB - sjukt nöjd!
Jag köpte faktiskt ett skal utan baksida.. Vet inte om jag kommer få ångra det. Men det är gött att få behålla "minikänslan" så mycket som möjligt

Ursprungligen av Hallon:

Jag har läst om och varit i butik och klämt på båda dessa modeller men har ändå svårt att ta beslut om vilken modell som kommer passa mig bäst.[.......]

Jag har även en MBP 15" och tänker kanske att om iPaden väger så mycket, att man inte pallar hålla den en längre stund, så kan jag lika väl använda min bärbara (?). En mini kanske är mer "mitt emellan" iPhonenen och datorn?

Ja.. jag är sjukt velig och vill bara höra lite åsikter och tankar om de båda läsplattorna som jag själv kanske inte tänkt på..

Har du en muskelsjukdom som gör att du tycker en iPad är tung? Den väger 6 hekto. En bok i Retinastorlek utan hårda pärmar väger 4-5 hekto. För en normal man är det typ ingenting.

Jag väljer iPad för fler kontrollmöjligheter på en större yta där mer helt enkelt får plats, som interaktion med musikprogram på min dator, bättre läsmöjligheter som exempelvis digitala tidningar. I värsta fall kan jag tänka mig TV-serier på en. TV på en mini? Nej.

Jag skulle föreslå att du provar att göra något du vet att du ofta skulle använda en iPad till under kanske 30 minuter i butik. Känn ingen brådska utan upplev hela ditt interagerande med den. Be personalen att få installerat några bra appar för ändamålet.

Främsta skälet med en mini måste ju vara att man gillar att den är liten och ligger bra i handen som du själv skriver. Frågan är om den egenskapen är avgörande. Det är det enda pluset som jag ser det.

Jag ska understryka att jag har en iPhone 5 som ersätter allt jag skulle ha en mini till, så kanske jag skulle tycka annorlunda utan en.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-06-28 15:37
Ursprungligen av Micke Byström:

Har du en muskelsjukdom som gör att du tycker en iPad är tung? Den väger 6 hekto. En bok i Retinastorlek utan hårda pärmar väger 4-5 hekto. För en normal man är det typ ingenting.

Jag väljer iPad för fler kontrollmöjligheter på en större yta där mer helt enkelt får plats, som interaktion med musikprogram på min dator, bättre läsmöjligheter som exempelvis digitala tidningar. I värsta fall kan jag tänka mig TV-serier på en. TV på en mini? Nej.

Jag skulle föreslå att du provar att göra något du vet att du ofta skulle använda en iPad till under kanske 30 minuter i butik. Känn ingen brådska utan upplev hela ditt interagerande med den. Be personalen att få installerat några bra appar för ändamålet.

Främsta skälet med en mini måste ju vara att man gillar att den är liten och ligger bra i handen som du själv skriver. Frågan är om den egenskapen är avgörande. Det är det enda pluset som jag ser det.

Jag ska understryka att jag har en iPhone 5 som ersätter allt jag skulle ha en mini till, så kanske jag skulle tycka annorlunda utan en.

När jag pratar om tung så menar jag givetvis i relation till något som är lättare (ex en mini) och vad som är bekvämt att använda. Jag tror inte en stor iPad är obekväm men jag tror att en mini är mer bekväm.
Jag köpte en mini idag och är mycket nöjd med mitt val. Känns som ett perfekt mellanting mellan iPhone och min MBP 15". Bra att du också verkar nöjd med din.

Och gällande att främsta skälet är att den ligger bra i handen så stämmer det väl lite. Det hade i alla fall väldigt stor betydelse. Hade det inte haft betydelse hade jag ju lika gärna kunnat använda min MBP till allt. Som jag ser det är iPaden just en smidigare förlängning av datorn. Inte en ersättare.

Ursprungligen av Hallon:

När jag pratar om tung så menar jag givetvis i relation till något som är lättare (ex en mini) och vad som är bekvämt att använda. Jag tror inte en stor iPad är obekväm men jag tror att en mini är mer bekväm.
Jag köpte en mini idag och är mycket nöjd med mitt val. Känns som ett perfekt mellanting mellan iPhone och min MBP 15". Bra att du också verkar nöjd med din.

Och gällande att främsta skälet är att den ligger bra i handen så stämmer det väl lite. Det hade i alla fall väldigt stor betydelse. Hade det inte haft betydelse hade jag ju lika gärna kunnat använda min MBP till allt. Som jag ser det är iPaden just en smidigare förlängning av datorn. Inte en ersättare.

En MBP väger åtminstone 2kg, d v s 7 ggr mer än en iPad Mini, så vet inte om jag tycker det är direkt jämförbart. En iPad väger ju bara dubbelt så mycket som en Mini. En MBP är dessutom mer otymplig formmässigt än en iPad. En Air kommer väl i närheten möjligen.

Jag hade en känsla du skulle välja Minin.

Som sagt, jag har också bara cover över skärmen och det är inga problem. För säkerhet, om den bara ligger på ett bord så kan du ju vända bak skyddet på baksidan om du vill skydda den.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-06-28 17:35
Ursprungligen av iAmFille:

Som sagt, jag har också bara cover över skärmen och det är inga problem. För säkerhet, om den bara ligger på ett bord så kan du ju vända bak skyddet på baksidan om du vill skydda den.

Eller bara lägga den upp och ner?

Såhär efter 8-9 månader sen man bytte från en klumpig 9,7" iPad till iPad mini så tycker jag fortfarande den är suverän.
Vikten är perfekt, batteritiden är utmärkt.

Det Apple måste jobba på fortsatt är optimering av Safari eller tillåta andra browers att använda sina egna renderingsmotorer.
Mer RAM, förmodligen det som gör att det kraschar ibland (appar bara dör).

Förutom ovanstånde så är det en perfekt tablet imho. Formfaktorn/vikt är precis som det ska vara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-24 01:00
Ursprungligen av keptang:

Såhär efter 8-9 månader sen man bytte från en klumpig 9,7" iPad till iPad mini så tycker jag fortfarande den är suverän.
Vikten är perfekt, batteritiden är utmärkt.

Det Apple måste jobba på fortsatt är optimering av Safari eller tillåta andra browers att använda sina egna renderingsmotorer.
Mer RAM, förmodligen det som gör att det kraschar ibland (appar bara dör).

Förutom ovanstånde så är det en perfekt tablet imho. Formfaktorn/vikt är precis som det ska vara.

Yupp kan bara instämma med föregående talare Jag är helnöjd med den lille så smidig och lätt att ta med överallt.

Fler ord känns överflödiga, köp en iPad mini vet ja, då fattar ni vad vi snackar om ni starka män utan muskelsjukdomar

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-07-24 08:46
Ursprungligen av cubeis:

Yupp kan bara instämma med föregående talare Jag är helnöjd med den lille så smidig och lätt att ta med överallt.

Fler ord känns överflödiga, köp en iPad mini vet ja, då fattar ni vad vi snackar om ni starka män utan muskelsjukdomar

Håller verkligen också med. Jag köpte minin för en månad sedan och är sjukt nöjd med mitt val!

Jag har en mini och en retina. Gillar verkligen vikten på minin, och skärmstorleken stör inte så mycket. Men 99 gånger av 100 tar jag retinan på grund av skärmens storlek och framförallt upplösning. Minin är för pluttig att skriva på också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-24 12:21
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har en mini och en retina. Gillar verkligen vikten på minin, och skärmstorleken stör inte så mycket. Men 99 gånger av 100 tar jag retinan på grund av skärmens storlek och framförallt upplösning. Minin är för pluttig att skriva på också.

Hehehe den stora mannen har talat det är bara en inbillad vaneföreställning, gör som vi ta fram den feminina sidan av dig och njut av livet med lite fingertoppskänsla, då rockar iPad minin i alla lägen

Man kanske lurar sig lite själv när man har två godisbitar av samma sort, då går man hungrigt in för den största biten i dom flesta fall kan jag tänka mig

Senast redigerat 2013-07-24 14:15
Ursprungligen av cubeis:

Hehehe den stora mannen har talat det är bara en inbillad vaneföreställning, gör som vi ta fram den feminina sidan av dig och njut av livet med lite fingertoppskänsla då rockar iPad minin i alla lägen

Man kanske lurar sig lite själv när man har två godisbitar av samma sort, då går man hungrigt in för den största biten i dom flesta fall kan jag tänka mig

Jag säger bara, ge mig en 27" iPad!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-24 13:59

För filmtittande väljer jag den stora. Till allt annat tror jag minin duger hur bra som helst.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-07-24 14:50

Jag köpte den stora eftersom jag var rädd att en icke-retina skulle bli jobbigare att läsa text på. Textläsning i olika former var största anledningen till att jag köpte iPaden. Jag är mycket nöjd med mitt köp.

  • Medlem
  • Borås
  • 2013-07-24 18:54

Jag använder båda mer eller mindre dagligen och hade köpt en mini om jag skulle inhandla idag.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-08-07 22:38

Har iPad mini extremt dåligt wifi? Jag befinner mig just nu hos mina föräldrar i ett rum som inte är jättenära routern. Min mini har bara en "pinne" på wifi-symbolen och nätet går riktigt långsamt. Min iPhone 4S har dock full teckning och surfningen går extremt mycket snabbare! Är det fel på min mini? Är det något jag kan ställa in eller är det verkligen så illa?

Ursprungligen av Hallon:

Har iPad mini extremt dåligt wifi? Jag befinner mig just nu hos mina föräldrar i ett rum som inte är jättenära routern. Min mini har bara en "pinne" på wifi-symbolen och nätet går riktigt långsamt. Min iPhone 4S har dock full teckning och surfningen går extremt mycket snabbare! Är det fel på min mini? Är det något jag kan ställa in eller är det verkligen så illa?

Aldrig något jag märkt. Kör ni 5 GHz?

Ursprungligen av Hallon:

Har iPad mini extremt dåligt wifi? Jag befinner mig just nu hos mina föräldrar i ett rum som inte är jättenära routern. Min mini har bara en "pinne" på wifi-symbolen och nätet går riktigt långsamt. Min iPhone 4S har dock full teckning och surfningen går extremt mycket snabbare! Är det fel på min mini? Är det något jag kan ställa in eller är det verkligen så illa?

Kan minnas att den har fått en del kritik för det. Dock osäker, så "gilla inte läget" och felsök. Bäst är imo att börja kolla om allt är som det ska med själva nätverket.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-08-08 09:32
Ursprungligen av Hallon:

...jag är sjukt velig och vill bara höra lite åsikter och tankar om de båda läsplattorna som jag själv kanske inte tänkt på..

Jag bytte faktiskt från en iPad 3 med Retina till en mini, anledningen var just vikten, eftersom jag använder iPaden huvudsakligen på väg till och från jobbet. Jag gör samma saker på minin som jag gjorde på trean och det funkar än så länge precis lika bra. Jag kan sakna upplösningen litegrann (i synnerhet när jag går från min MBPr till minin), men det är inget stort störningsmoment. Jag läser, mailar, kollar kalendern, kollar netflix och viaplay, facebookar, googlar, youtubar (alla dessa nya verb!) och skriver en del. Allt fungerar alldeles utmärkt. Som skydd köpte jag först en rätt fläskig historia i skinn som ser ut som en filofax av det bitigare slaget, men det var alldeles för fult och omständligt, så idag har jag bara ett smartcover. Är det viktigaste för dig upplösning eller vikt? Om det är upplösning, köp iPad 4 eller vänta på nya minin. Om det är vikt - köp dagens mini. Nöjd kommer du bli hursomhelst.

Edit: Äsch, det var ju ett sent svar, det här. Jaja, OM du inte har köpt en ännu, så kan du ju läsa inlägget...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-08-08 10:31
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan minnas att den har fått en del kritik för det. Dock osäker, så "gilla inte läget" och felsök. Bäst är imo att börja kolla om allt är som det ska med själva nätverket.

Men om det vore fel på nätverket så borde det vara lika dålig täckning på min iPhone (vilket det ju inte va)?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-08-08 10:31
Ursprungligen av keptang:

Aldrig något jag märkt. Kör ni 5 GHz?

Vet ej. Hur vet man det?

Bevaka tråden