Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd iPad Mini eller iPad med retina

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Hallon:

Vet ej. Hur vet man det?

Du får nog gå in i routern och kika. 2.4GHz har normalt bättre räckvidd än 5GHz-bandet.
Det finns tyvärr inga inställningar att göra.

Men jag har som jag skrev aldrig haft några bekymmer med det, så är inte mkt till hjälp tyvärr..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-08-08 11:13
Ursprungligen av keptang:

Du får nog gå in i routern och kika. 2.4GHz har normalt bättre räckvidd än 5GHz-bandet.
Det finns tyvärr inga inställningar att göra.

Men jag har som jag skrev aldrig haft några bekymmer med det, så är inte mkt till hjälp tyvärr..

Vilket band än deras nätverk har så är det ju något som inte rimmar när det är betydligt sämre täckning/hastighet på iPad:en än på iPhonen som befann sig i samma rum. Om det var dåligt nätverk så skulle det ju vara lika dåligt för iPhonen..

Ursprungligen av Hallon:

Vilket band än deras nätverk har så är det ju något som inte rimmar när det är betydligt sämre täckning/hastighet på iPad:en än på iPhonen som befann sig i samma rum. Om det var dåligt nätverk så skulle det ju vara lika dåligt för iPhonen..

Men om iPad mini har något svagare antenner så kan det såklart påverka den och inte iPhonen.

Ursprungligen av Hallon:

Men om det vore fel på nätverket så borde det vara lika dålig täckning på min iPhone (vilket det ju inte va)?

Nej, lägg märke till keptangs inlägg.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-08-08 11:40
Ursprungligen av keptang:

Men om iPad mini har något svagare antenner så kan det såklart påverka den och inte iPhonen.

Na, precis - det var lite det jag funderade på - om den var sämre än t.ex. min iPhone på något vis (ganska mycket sämre verkar det ju som) - att det inte bara var min iPad som är ett måndagsex. - utan att det ÄR så att dom har sämre antenn eller liknande - så jag bara får nöja mig med det

Det trådlösa kan ju mycket väl köra 2,4 GHz och 5 GHz parallellt. Din iPhone kanske hoppar på 2,4 GHz och iPad Minin kanske hoppar på 5 GHz.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-08-08 11:42
Ursprungligen av pmarriott:

Det trådlösa kan ju mycket väl köra 2,4 GHz och 5 GHz parallellt. Din iPhone kanske hoppar på 2,4 GHz och iPad Minin kanske hoppar på 5 GHz.

Aha ok - och det kan man inte styra från iPad:en - vad den skall hoppa på?

Ursprungligen av Hallon:

Aha ok - och det kan man inte styra från iPad:en - vad den skall hoppa på?

Bara om ni har olika SSID's på 2.4/5GHz.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-08-09 08:28

Igår var jag hos en polare och det var samma där - väldigt mycket sämre med iPaden. Jag vara i ett annat rum än routern - kanske 5 meter ifrån med en stängd dörr emellan (om det spelar roll?). Jag hade då endast 2 "pinnar" (hoppade ibland ner till en pinne) på paddan medan iPhonen hade fullt.
Han hade inte heller koll på vad han hade för band i routern..

Är det så dåligt eller är det läge att reklamera? Kan man göra något slags test så man vet om iPaden har ovanligt svag antenn?

  • Medlem
  • ?
  • 2013-08-09 09:15

?Det är förmodligen som det brukar vara med de flesta produkter, - att den första versionen är inte bra. På Apple sidan tycker jag det stämmer väl in på iPad1/iPad2, iPad3/iPad4, iPhone4/iPhone4s. iPad mini resp iPhone5 finns det ingen uppföljare på ännu.

Du menar alltså att Ipad Mini och Iphone 5 inte är bra?

Ursprungligen av Hallon:

Igår var jag hos en polare och det var samma där - väldigt mycket sämre med iPaden. Jag vara i ett annat rum än routern - kanske 5 meter ifrån med en stängd dörr emellan (om det spelar roll?). Jag hade då endast 2 "pinnar" (hoppade ibland ner till en pinne) på paddan medan iPhonen hade fullt.
Han hade inte heller koll på vad han hade för band i routern..

Är det så dåligt eller är det läge att reklamera? Kan man göra något slags test så man vet om iPaden har ovanligt svag antenn?

Det är något fel på din mini om det är så illa.
Jag har alltid full stapel hemma (både på 2.4 och 5GHz), oavsett om jag befinner mig ett par meter utanför eller i olika rum, eller toaletten som brukar vara lite bättre isolerat.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-08-09 09:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Du menar alltså att Ipad Mini och Iphone 5 inte är bra?

?Vet ej om du var snabb att svara eller att jag var otydlig. Hur det blir med minin & 5:an måste framtiden få ge oss svaret på. 1:a utgåvan av något är sällan en färdig/mogen produkt och jag skrev att det brukar vara. På bilar är det som ex. extremt mycket som "rättats" till på 2:a och 3:e året på en ny modellserie. Min erfarenhet är dock att det sista utgåvan av något som funnits ett tag är den absolut bästa. Jag har många gånger varit efterklok och sagt att så här borde det ju ha sett ut från början.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-08-09 10:19
Ursprungligen av keptang:

Det är något fel på din mini om det är så illa.
Jag har alltid full stapel hemma (både på 2.4 och 5GHz), oavsett om jag befinner mig ett par meter utanför eller i olika rum, eller toaletten som brukar vara lite bättre isolerat.

Ok. Jag får väl bege mig till Elgiganten och se vad dom säger om saken.
EDIT: Eller är det apple jag bör snacka med direkt?

Ursprungligen av Hallon:

Ok. Jag får väl bege mig till Elgiganten och se vad dom säger om saken.
EDIT: Eller är det apple jag bör snacka med direkt?

Det du har närmast till skulle jag säga.

Ursprungligen av mac+:

?Vet ej om du var snabb att svara eller att jag var otydlig. Hur det blir med minin & 5:an måste framtiden få ge oss svaret på. 1:a utgåvan av något är sällan en färdig/mogen produkt och jag skrev att det brukar vara. På bilar är det som ex. extremt mycket som "rättats" till på 2:a och 3:e året på en ny modellserie. Min erfarenhet är dock att det sista utgåvan av något som funnits ett tag är den absolut bästa. Jag har många gånger varit efterklok och sagt att så här borde det ju ha sett ut från början.

Nja, jag triggade mest på det allmänna. Givetvis så förbättras produkterna allt eftersom men i det här fallet så skulle jag se Iphone som den första och resterande modeller (3G, 3Gs, 4, 4S, 5) som itererade förbättringar av den första utgåvan.

I dagsläget behöver vi inte heller avvakta framtiden för att avgöra om mini eller femman är en bra produkt eller inte. De eventuella generalla svagheter som de har bör vara kända nu oavsett vilka förbättringar som görs i nästa iteration.

Bevaka tråden