Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Studerande: Pages eller Word?

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Favorit i repris:

"Man skola icke bruka Word för layout"

-- Gammalt djungelordspråk

Ursprungligen av juanito:

Det är inte därför Word är populärt, lika lite som varför Windows är populärt. Bättre än så borde du förstå. Störst är sällan bäst. Tekniskt är allt en halvmesyr, jag förklarade både varför och hur. Men kanske du inte förstod det.

Nej, du har "förklarat" din egen upplevelse av Word. Det är en stor skillnad jämfört med att förklara hur det är en "teknisk halvmesyr".

macOS, Linux och andra operativ har funnits ute otroligt länge nu. Enligt Netmarkshare har macOS idag cirka 5 procent av marknaden och linux ligger någonstans kring 2,5 procent. Microsoft sitter med cirka 88 procent. Tar vi motsvarande siffror för ett år sedan så har inte macOS rört sig så där jättemycket, men linux har skuttat upp relativt mycket. Så jag vet inte riktigt var du vill komma med "Det är inte därför Word är populärt, lika lite som varför Windows är populärt.". Men om teorin är att det är enbart på grund av att det länge har varit ett standardoperativ så tycker jag att du är lite ute och cyklar.

Nu har jag inga motsvarande siffror för Office-paketet, men teorin är nog densamma.

Om det nu var så att majoriteten av användarna tycker att Office-paketet (och Windows som operativsystem) är halvdant så skulle antagligen användarbasen vara betydligt lägre. Speciellt nu när det finns en allt skarpare konkurrens. Så egentligen så kanske det snarare är så att det är alternativen (Pages, Open Office, macOS, linux) som är halvdant och som flertalet helt enkelt inte vill ha. Visst, man kan försöka leta spöken för att slå ifrån sig den teorin, men sådan är ju faktiskt verkligheten idag. Sedan att du har personliga upplevelser för vad Du tycker är bra är väl en helt annan sak.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-08-21 18:36
Ursprungligen av oldpeer:

Nej, du har "förklarat" din egen upplevelse av Word. Det är en stor skillnad jämfört med att förklara hur det är en "teknisk halvmesyr".

macOS, Linux och andra operativ har funnits ute otroligt länge nu. Enligt Netmarkshare har macOS idag cirka 5 procent av marknaden och linux ligger någonstans kring 2,5 procent. Microsoft sitter med cirka 88 procent. Tar vi motsvarande siffror för ett år sedan så har inte macOS rört sig så där jättemycket, men linux har skuttat upp relativt mycket. Så jag vet inte riktigt var du vill komma med "Det är inte därför Word är populärt, lika lite som varför Windows är populärt.". Men om teorin är att det är enbart på grund av att det länge har varit ett standardoperativ så tycker jag att du är lite ute och cyklar.

Nu har jag inga motsvarande siffror för Office-paketet, men teorin är nog densamma.

Om det nu var så att majoriteten av användarna tycker att Office-paketet (och Windows som operativsystem) är halvdant så skulle antagligen användarbasen vara betydligt lägre. Speciellt nu när det finns en allt skarpare konkurrens. Så egentligen så kanske det snarare är så att det är alternativen (Pages, Open Office, macOS, linux) som är halvdant och som flertalet helt enkelt inte vill ha. Visst, man kan försöka leta spöken för att slå ifrån sig den teorin, men sådan är ju faktiskt verkligheten idag. Sedan att du har personliga upplevelser för vad Du tycker är bra är väl en helt annan sak.

Oj söta öde, det har inget med vad majoriteten tycker, vet eller kan. Pages hanterar grafik oändligt mycket bättre än word, Word klarar bara av att förstöra. Ingen wysiwyg, en ren halvmesyr. Men visst Pages gör inte ens Apple Script medan word har långt större macro stöd. Dock långt ifrån buggfritt så även det en halvmesyr. Halvdant, halvfärdigt elände. Trots det mer kompetent än Pages vad gäller funktioner, men samtliga funktioner är irriterande halvmesyrer. Men du verkar inte ens förstå vad jag beskriver, då det är teknikaliteter. Medan Pages saknar funktioner som word har så hanterar den grafik utomordentligt. Det är inga subjektiva åsikter utan vetenskapligt mätbart om man så vill. Du anar inte hur mycket jag har tampats med Word och allt det elände som den ställer till, då samma motor används i Outlook. Visst du får jobbet gjort, men en gammal DTPare som mig ser genast att ditt jobb är allt annat än professionellt när du har jobbat i word.

Uttrycket man skola inte använda word för layout, är väldigt träffande. Typsnittsshanteringen är en del av eländet det andra är hur bilder hanteras. Fullständig katastrof, men ja det är kanske inget en vanlig ordbehandlare lägger märke till eller ens förstår. De flesta av de få som noterar något konstaterar oftast att det är utanför deras kompetensområde och bestämmer sig för att leva med eländet. De tänker inte ens tanken att en annan produkt skulle hantera saken korrekt utan ger upp då Word är det som är "bäst" då alla använder det eller för att det är störst.

Att utgå från att det som är störst också är bäst är bara galet, men det är bekvämt. Men nog om det, förstår du inte den saken så är det totalt meningslöst att ens föra denna diskussion.

  • Avstängd
  • 2016-08-21 23:19
Ursprungligen av oldpeer:

macOS, Linux och andra operativ har funnits ute otroligt länge nu. Enligt Netmarkshare har macOS idag cirka 5 procent av marknaden och linux ligger någonstans kring 2,5 procent. Microsoft sitter med cirka 88 procent. Tar vi motsvarande siffror för ett år sedan så har inte macOS rört sig så där jättemycket, men linux har skuttat upp relativt mycket. Så jag vet inte riktigt var du vill komma med "Det är inte därför Word är populärt, lika lite som varför Windows är populärt.". Men om teorin är att det är enbart på grund av att det länge har varit ett standardoperativ så tycker jag att du är lite ute och cyklar.
.

Windows hade absolut inte haft lika stor marknadsandel om OS X varit tillgängligt för andra hårdvarutillverkare.
Eller att det varit enklare att bestämma själv när man köper en dator vilket OS som skall komma förinstallerat.
Så nej Windows är inte det populäraste OS:et för att folk gjort ett aktivt val utan det finns bara där när folk köper en dator.

Ursprungligen av Hffre:

Windows hade absolut inte haft lika stor marknadsandel om OS X varit tillgängligt för andra hårdvarutillverkare.
Eller att det varit enklare att bestämma själv när man köper en dator vilket OS som skall komma förinstallerat.
Så nej Windows är inte det populäraste OS:et för att folk gjort ett aktivt val utan det finns bara där när folk köper en dator.

macOS kan inte finnas till andra hårdvarutillverkare eftersom Apple lever på sin hårdvara och inte sin mjukvara. En sådan grej skulle skjuta ner företaget i graven på ett par eller några års tid. Detsamma om man gör det med iOS. Dessutom skulle macOS förmodligen inte längre vara lika stabilt eftersom flera tillverkare skulle släppa billig hårdvara med skitiga drivrutiner. Så det är liksom en diskussion som helt saknar betydelse.

Dell har erbjudit flera maskiner med Ubuntu förinstallerat de senaste åren. Vad jag förstått så har det inte varit särskilt populärt annat än hos nördarna som har en god teknisk förståelse. Varför skulle det vara mer framgångsrikt om fler tillverkare följer efter?

Windows, och Office (för att försöka koppla ihop det hela till trådens ämne) må ha blivit populärt för att det följt med datorerna så fruktansvärt länge. Men det innebär också att som det ser ut idag så är det ett val som de flesta ändå skulle göra.

Jag avslutar därmed också mitt deltagande i diskussionen eftersom vi har kommit alldeles för långt från trådens ämne. Tack.

  • Avstängd
  • 2016-08-26 06:08
Ursprungligen av oldpeer:

Jag avslutar därmed också mitt deltagande i diskussionen eftersom vi har kommit alldeles för långt från trådens ämne. Tack.

Du verkar ha för vana att avsluta ditt deltagande och skylla på offtopic.
Undrar hur det kan komma sig att det går offtopic när du är med

Faktum är att Windows är inte ett självvalt OS på en dator man köper från en elkedja idag.
Du får med det vare sig du vill eller inte punkt slut.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2016-08-26 06:58

Google Docs + Pages körde jag med när jag pluggade. Väldigt smidigt att göra grupparbeten med docs, och sedan göra lite snitsigare grejer i Pages...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-26 09:13
Ursprungligen av Tvetberg:

Tjenare,

Jag har precis köpt mig den nya MBA eftersom att jag ska börja studera på YH i höst. Har börjat fundera lite kring vilket skrivprogram jag ska införskaffa mig. Tänkte höra om ni kunde hjälpa mig att väga Pages mot Word, pros/cons etc.

Tack på förhand!

Idag kan det vara värt att avvakta och sedan se vad de andra eleverna kör.
Och i regel så fungerar det bra att konvertera mellan de olika programmen, men det brukar sällan fungera helt smärtfrit.
Måste du bestämma dig nu så säger jag Word, just för att "de flesta" brukar köra den och jag har för mig att Microsoft har bra priser för studenter.

Bevaka tråden