Nej, du har "förklarat" din egen upplevelse av Word. Det är en stor skillnad jämfört med att förklara hur det är en "teknisk halvmesyr".
macOS, Linux och andra operativ har funnits ute otroligt länge nu. Enligt Netmarkshare har macOS idag cirka 5 procent av marknaden och linux ligger någonstans kring 2,5 procent. Microsoft sitter med cirka 88 procent. Tar vi motsvarande siffror för ett år sedan så har inte macOS rört sig så där jättemycket, men linux har skuttat upp relativt mycket. Så jag vet inte riktigt var du vill komma med "Det är inte därför Word är populärt, lika lite som varför Windows är populärt.". Men om teorin är att det är enbart på grund av att det länge har varit ett standardoperativ så tycker jag att du är lite ute och cyklar.
Nu har jag inga motsvarande siffror för Office-paketet, men teorin är nog densamma.
Om det nu var så att majoriteten av användarna tycker att Office-paketet (och Windows som operativsystem) är halvdant så skulle antagligen användarbasen vara betydligt lägre. Speciellt nu när det finns en allt skarpare konkurrens. Så egentligen så kanske det snarare är så att det är alternativen (Pages, Open Office, macOS, linux) som är halvdant och som flertalet helt enkelt inte vill ha. Visst, man kan försöka leta spöken för att slå ifrån sig den teorin, men sådan är ju faktiskt verkligheten idag. Sedan att du har personliga upplevelser för vad Du tycker är bra är väl en helt annan sak.