Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Studerande: Pages eller Word?

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • TÄBY
  • 2013-09-15 06:58
Ursprungligen av x10.christian:

För en vanlig student på högskola. Är det WORD som gäller Visst finns det begränsingar, men inte för en student på grundutbildningsnivå.

Grannen kör Volvo 245 därför ska jag också köra Volvo 245. Tänkt på att grannen kör Windows därför skall du också göra det.

Under utbildningen är det ypperligt tillfälle att lära sig lämpligare verktyg som DP som Indesign/Scribus och rapportskrivningsystem som LaTeX.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-09-15 08:32
Ursprungligen av Erik_J:

Grannen kör Volvo 245 därför ska jag också köra Volvo 245. Tänkt på att grannen kör Windows därför skall du också göra det.

Under utbildningen är det ypperligt tillfälle att lära sig lämpligare verktyg som DP som Indesign/Scribus och rapportskrivningsystem som LaTeX.

Jämförelsen är ganska haltande eftersom man vanligtvis inte byter bildelar grannar emellan.

Men visst ska man ta chansen att lära sig något nytt. Och det kan man göra vid sidan om, så lärde jag mig Indesign under studenttiden, samtidigt som jag använde Office för att utbyta filer.

Ursprungligen av andas:

Jämförelsen är ganska haltande eftersom man vanligtvis inte byter bildelar grannar emellan.

Men visst ska man ta chansen att lära sig något nytt. Och det kan man göra vid sidan om, så lärde jag mig Indesign under studenttiden, samtidigt som jag använde Office för att utbyta filer.

Word har ju Skydrive som är ypperligt om man skall jobba flera i samma dokument. Den låser det avsnittet jag jobbar med, men lämnar resten av dokumentet öppet så att mina kompisar kan skriva i resten.

Ursprungligen av x10.christian:

Word har ju Skydrive som är ypperligt om man skall jobba flera i samma dokument. Den låser det avsnittet jag jobbar med, men lämnar resten av dokumentet öppet så att mina kompisar kan skriva i resten.

Vi använde git tillsammans med Latex när vi skrev vårt kandidatarbete. Jag kan bara gissa hur jobbigt de skulle bli att sitta med verktyg/tjänster som Skydrive, Dropbox och Word.

Så här såg branchhistoriken under 1h för 6 personer ut.

Som redan nämnts; rätt verktyg för rätt jobb.

Ursprungligen av Tvetberg:

Tjenare,

Jag har precis köpt mig den nya MBA eftersom att jag ska börja studera på YH i höst. Har börjat fundera lite kring vilket skrivprogram jag ska införskaffa mig. Tänkte höra om ni kunde hjälpa mig att väga Pages mot Word, pros/cons etc.

De skrivprogram som Jag använder är Pages, MS Word, Nisus Writer Pro och projekthanterarna för text Scrivener och Ulysses. Studerar inom humaniora och samhällsvetenskap. För pm, papers och inlämningsuppgifter går det bra med vilket som och jag har använt mest Pages eller Nisus Writer Pro. För två B-uppsatser har jag gjort grundarbetet i Scrivener och sedan exporterat råutkastet till Nisus Writer Pro där jag har gjort färdig uppsatsen. Detta har fungerat bra. Nisus Writer Pro är mer avancerad än Pages samtidigt som den är mer slimmad än MS Word. MS Word kan jag uppleva som frustrerande i jämförelse med Pages och Nisus Writer Pro, särskilt när det gäller textformatering. MS Word har flest funktioner, men många är gömda och innebär många klick och är varken intuitiva eller enkla att använda, och så upplever jag att det är rätt långsamt också.

Pages och Nisus Writer Pro klarar av att importera doc och docx på ett bra sätt, men båda exporterar doc och inte docx. Där jag har studerat har det fungerat utmärkt att lämna PDF-dokument så jag har valt det.

Pages, Nisus Writer Pro och MS Word har alla ändringsspårning med kommentarer i texten och det fungerar mellan dem. Det som kan strula till det, är att MS Word levereras med vissa typsnitt som inte är standard i Macen och både Pages och Nisus Writer Pro har inga extra typsnitt utan kör med standard Mac. Avänder man vanliga typsnitt - typ Times New Roman, Helvetica etc. som de flesta har så är det inget problem.

Nisus Writer Pro finns ej på svenska, även om det har svensk stavningskontroll. Pages och MS Word finns på svenska. Både Pages och MS Word har svensk korrekturkontroll, där är MS Words den mest inställningsbara och avancerade - men jag tycker Pages fungerar helt ok. Nu är ju ingen av dem perfekta utan man behöver tänka själv också. Nisus Writer Pro har flexibla indexerings och referensverktyg - mer avancerat än Pages som är rätt enkelt här, och det är ju viktigt för akademiker.

MS Word är det som är mest kompatibelt "med sig själv" så att säga vilket kan vara en fördel i gruppsamarbete, men hur nödvändigt det är beror på hur avancerad texten är.

En nackdel är att det inte går att skaffa MS Word separat, utan man är tvungen skaffa hela kittet MS Office. Plus att MS Office är dyrare än iWork eller Nisus Writer Pro.

Mellel har nämnts i tråden och det är specifikt utvecklat för akademiker. Bookends (referensverktyg) fungerar bra med det, men Bookends fungerar även med Pages och Nisus Writer Pro (och troligen även med MS Word fast jag har inte testat).

Jag har MS Word för högsta kompatibilitet för jag arbetar även som skribent och gör korrektur och språkgranskning, även på akademiska uppsatser. Men för mitt eget studerande så har jag inte upplevt att det har varit absolut nödvändigt. Mallar från akademiska institutioner fungerar bra i Nisus Writer Pro, kan fungera mindre bra i Pages beroende på mallen.

LaTex har nämnts i tråden, det är inget jag har kommit i kontakt med i mina studier. Det är olika för olika institutioner.

Med vänlig hälsning
Raphael

Senast redigerat 2013-09-15 18:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-15 11:24

Kör bägge!

Använd den du vill när du kan och den du måste när du måste.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-09-15 12:15

Jag antar att TS redan hittat en lösning eftersom terminen har börjat redan men jag svarar ändå. Kort och gott:
Pages är trevligare och mindre frustrerande vid användning.
Word kan vara frustrerande att arbeta med men vinner stort på två fronter, kompatibilitet samt inbyggd ordbok.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-09-15 18:06

Google Docs fungerade helt klockrent, ända tills vi skulle skriva vårat examens-arbete. Då var det för mycket krav som Google Docs inte klarade av, så vi fick snällt byta till Word. Tveksam på att Pages klarar av alla de krav vi hade tyvärr.

Vad man än väljer för program att arbeta med, se till att spara i ett öppet filformat för att minimera risken att ni inte kan öppna filen i framtiden. Roade mig häromveckan med att konvertera MacWrite-filer som glömts kvar på gammal diskett. Det finns många saker jag hellre gör.

  • Medlem
  • 2016-08-18 23:24

Hej allihopa! Jag börjar gymnasiet på måndagen och får då min MacBook Air. Vad jag än så länge vet så använder alla elever Pages, men hur blir det då för mig som använder flera enheter, och Windows? Jag använde på högstadiet Google Drive, och det passade mig alldeles utmärkt. Problemet är att allt material nu ska laddas upp i ett webbaserad lärplattform. Hur gör jag nu när jag får en MacBook Air, och använder två Windows-datorer till? Jag vill ju kunna plugga på alla tre. Google Drive funkar ju inte då jag måste kunna ladda upp det i SchoolSoft.

Och hur blir det om jag behöver öppna ett Word-dokument på min MacBook? Går det att öppna i Pages då eller? Vill helst inte lägga ut pengar för Office-licens, men om jag blir tvungen så får det väl bli så. Alternativt skriva i Google Drive och försöka klistra in och förfina texten i Pages.

Jag är tacksam för alla svar!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-19 00:00
Ursprungligen av WiFi:

Hej allihopa! Jag börjar gymnasiet på måndagen och får då min MacBook Air. Vad jag än så länge vet så använder alla elever Pages, men hur blir det då för mig som använder flera enheter, och Windows? Jag använde på högstadiet Google Drive, och det passade mig alldeles utmärkt. Problemet är att allt material nu ska laddas upp i ett webbaserad lärplattform. Hur gör jag nu när jag får en MacBook Air, och använder två Windows-datorer till? Jag vill ju kunna plugga på alla tre. Google Drive funkar ju inte då jag måste kunna ladda upp det i SchoolSoft.

Och hur blir det om jag behöver öppna ett Word-dokument på min MacBook? Går det att öppna i Pages då eller? Vill helst inte lägga ut pengar för Office-licens, men om jag blir tvungen så får det väl bli så. Alternativt skriva i Google Drive och försöka klistra in och förfina texten i Pages.

Jag är tacksam för alla svar!

Så länge du inte har krav på layout så är Google Docs en nobrainer, speciellt om du vill arbeta på valfri enhet. Inga problem att exportera det du skriver till valfritt system.
Worddokument går för det mesta fint att öppna i Pages/Förhandsvisning. Eller i Google Docs.
Kolla med skolan, många elever får Office gratis av skolan. Om du nu måste köpa Office så finns de med studentrabatt.

Japp, det blir snyggare i Pages än i Google Docs.

  • Medlem
  • 2016-08-19 00:06
Ursprungligen av reboot81:

Så länge du inte har krav på layout så är Google Docs en nobrainer, speciellt om du vill arbeta på valfri enhet. Inga problem att exportera det du skriver till valfritt system.
Worddokument går för det mesta fint att öppna i Pages/Förhandsvisning. Eller i Google Docs.
Kolla med skolan, många elever får Office gratis av skolan. Om du nu måste köpa Office så finns de med studentrabatt.

Japp, det blir snyggare i Pages än i Google Docs.

Thanks, nu är jag inte alls lika orolig.

Ursprungligen av WiFi:

Hej allihopa! Jag börjar gymnasiet på måndagen och får då min MacBook Air. Vad jag än så länge vet så använder alla elever Pages, men hur blir det då för mig som använder flera enheter, och Windows? Jag använde på högstadiet Google Drive, och det passade mig alldeles utmärkt. Problemet är att allt material nu ska laddas upp i ett webbaserad lärplattform. Hur gör jag nu när jag får en MacBook Air, och använder två Windows-datorer till? Jag vill ju kunna plugga på alla tre. Google Drive funkar ju inte då jag måste kunna ladda upp det i SchoolSoft.
Och hur blir det om jag behöver öppna ett Word-dokument på min MacBook? Går det att öppna i Pages då eller? Vill helst inte lägga ut pengar för Office-licens, men om jag blir tvungen så får det väl bli så. Alternativt skriva i Google Drive och försöka klistra in och förfina texten i Pages.
Jag är tacksam för alla svar!

Nu vet jag att det finns de på forumet som är betydligt mer positivt inställda till Pages och Google Docs än vad jag är, men jag måste nog avråda dig och rekommendera att du helt enkelt använder Microsoft Office. Och mitt främsta argument är egentligen bara mina egna upplevda problem från universitetsvärlden då vi skickade filer mellan varandra och skulle redigera mellan olika program. Jag satt i huvudsak med Pages, och mina studiekamrater i huvudsak med Word från Microsoft. I säkert 9 av 10 fall så strulade något med layouten, vare sig det var radbyten, indragningar, "textboxar" etc. Därför kan jag inte med gott samvete rekommendera annat. Trots allt så är faktiskt Microsoft Word fortfarande marknadsstandard - på gott och ont.

Jag ska dock medge att jag alla gånger föredrar att jobba i Pages. Men, det är inte ett realistiskt verktyg om man måste öppna dokumenten i andra ordbehandlare.

Även om det är lite provokativt så är det sant, att alla vuxna använder Word och det är det enda program som är gångbart var man än hamnar och gör senare i livet.

Visst, alla program har sina för- och nackdelar och själv använder jag förutom Word också Google Docs, InDesign, en uppsjö texteditorer osv men i vuxenvärlden i stort har jag aldrig sett någon använda LaTeX, eller för den delen knapp Pages.

Att lära sig Word är därför väl investerad tid och något man har nytta av också senare.

Sant i princip, men ni överskattar värdet av att lära sig Word. Det är trivialt för den som en gång använt någon ordbehandlare att tillägna sig någon annan. Detta förtar förstås ingalunda värdet av interoperabilitetsargumentet.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-08-19 13:39
Ursprungligen av Tvetberg:

Tjenare,

Jag har precis köpt mig den nya MBA eftersom att jag ska börja studera på YH i höst. Har börjat fundera lite kring vilket skrivprogram jag ska införskaffa mig. Tänkte höra om ni kunde hjälpa mig att väga Pages mot Word, pros/cons etc.

Tack på förhand!

Sky Word som pesten, på min jobb pc'n blir jag ibland tvingad till. Men mer buggigt och crashvänlig ordbehandlare får man söka efter. Använder hellre wordpad på pc. Den buggar inte och gör nästan allt man behöver få gjort. Dessutom är inte copy paste funktionerna förstörda.

Håll dig borta från Word så länge det går, du kanske en dag möter en vägg och måste installera skiten, men den dagen kanske aldrig kommer och då har du haft en långt trevligare upplevelse.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-19 15:31
Ursprungligen av juanito:

Sky Word som pesten, på min jobb pc'n blir jag ibland tvingad till. Men mer buggigt och crashvänlig ordbehandlare får man söka efter. Använder hellre wordpad på pc. Den buggar inte och gör nästan allt man behöver få gjort. Dessutom är inte copy paste funktionerna förstörda.

Håll dig borta från Word så länge det går, du kanske en dag möter en vägg och måste installera skiten, men den dagen kanske aldrig kommer och då har du haft en långt trevligare upplevelse.

Så länge det inte är nödvändigt ur teknisk synpunkt (layout & gransknings-mässigt) så skulle jag avråda från Word.
Kan du formatera en uppsats riktigt i Pages, ja då tar det dig inte många minuter att få till det i Word.

När jag pluggade data (Chalmers använde jag mest Google docs och latex, kombinerat med vanliga textdokument. Lämnade in som PDF eller textdokument.

Så kolla upp vad du verkligen behöver innan du går och köper en massa grejer.

  • Medlem
  • 2016-08-19 17:23
Ursprungligen av Json_81:

Open Office / Libre Office?

OpenOffice är helt suveränt du kan öppna och spara i docx mm
Finns ju för många operativsystem

Ursprungligen av GustafMA:

Sant i princip, men ni överskattar värdet av att lära sig Word. Det är trivialt för den som en gång använt någon ordbehandlare att tillägna sig någon annan. Detta förtar förstås ingalunda värdet av interoperabilitetsargumentet.

Jag förstår hur du menar men:

De som som säger att Word är kasst etc är i regel de som kan mycket lite av det, och det de ger uttryck för är bara sin egen frustration över att jobba med något de inte behärskar. Den frustrationen uppstår därför att det _inte_ är alltigenom trivialt att lära så något nytt. Därför tycker jag det finns en poäng i att man betonar att inlärning är ett arbete och att det är först efter att man har gjort det arbetet som man kan använda programmet så som det är tänkt.

Senast redigerat 2016-08-20 18:30
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-20 12:22
Ursprungligen av WiFi:

Hej allihopa! Jag börjar gymnasiet på måndagen och får då min MacBook Air. Vad jag än så länge vet så använder alla elever Pages, men hur blir det då för mig som använder flera enheter, och Windows? Jag använde på högstadiet Google Drive, och det passade mig alldeles utmärkt. Problemet är att allt material nu ska laddas upp i ett webbaserad lärplattform. Hur gör jag nu när jag får en MacBook Air, och använder två Windows-datorer till? Jag vill ju kunna plugga på alla tre. Google Drive funkar ju inte då jag måste kunna ladda upp det i SchoolSoft.

Och hur blir det om jag behöver öppna ett Word-dokument på min MacBook? Går det att öppna i Pages då eller? Vill helst inte lägga ut pengar för Office-licens, men om jag blir tvungen så får det väl bli så. Alternativt skriva i Google Drive och försöka klistra in och förfina texten i Pages.

Jag är tacksam för alla svar!

Dom andra har redan förklarat det tekniska i din fråga, så jag tänkte bara lugna dig ytterligare;
Efter några veckor kommer du glömma att du har två PC-datorer med Windows där hemma
Den kommer bli din go-to dator innan du vet ordet av

Hoppas du kommer trivas på gymnasiet!

Instämmer med de flesta här. Så fort det handlar om dokument som ska utanför min egen dator så är det Word. Annars blir det bara soppa av det. När jag gör enkla produktdatablad med några loggor, textrutor o dyl så arbetar jag hellre med Pages för det tycker jag är smidigare. Kanske skulle Word funka minst lika bra om jag lärde mig lite mer av det.
Samma gäller i fallet Excel/Numbers. Arbetar ofta med att göra till exempel prislistor där jag använder funktionen VLOOKUP för att plocka värden ur en annan Excel-fil med rådata om priser etc. Sånt funkar bara inte i Numbers.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-08-20 16:46
Ursprungligen av pmarriott:

Instämmer med de flesta här. Så fort det handlar om dokument som ska utanför min egen dator så är det Word. Annars blir det bara soppa av det. När jag gör enkla produktdatablad med några loggor, textrutor o dyl så arbetar jag hellre med Pages för det tycker jag är smidigare. Kanske skulle Word funka minst lika bra om jag lärde mig lite mer av det.
Samma gäller i fallet Excel/Numbers. Arbetar ofta med att göra till exempel prislistor där jag använder funktionen VLOOKUP för att plocka värden ur en annan Excel-fil med rådata om priser etc. Sånt funkar bara inte i Numbers.

Nej word blir aldrig så bra som pages vad gäller lauout. Word klarar inte ens av att hantera bilder och text korrekt.
Tyvärr är man ibland ändå tvingad till att använda det.

Men Excel är helt klart i en egen liga inget kommer i närheten idag. 10-15 år sen fanns det bättre spreadsheet applikationer än excel men det är historia. Jag skaffade privat office 365 enbart för att ha excel. Fick en TB onedrive på köpet som en överasknings bonus som blir använd.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

De som som säger att Word är kasst etc är i regel de som kan mycket lite av det, och det de ger uttryck för är bara sin egen frustration över att jobba med något de inte behärskar. Den frustrationen uppstår därför att det _inte_ är alltigenom trivialt att lära så något nytt. Därför tycker jag det finns en poäng i att man betonar att inlärning är ett arbete och att det är först efter att man har gjort det arbetet som man kan använda programmet så som det är tänkt.

Jag menar trivialt som i "på samma sätt visas trivialt att" i ett matematiskt bevis - metoden och koncepten följer trivialt ur redan känt material, men det behöver inte nödvändigtvis vara arbetsmässigt lätt att genomföra beviset. I ljuset av den analogin menar jag att det är trivialt att angripa godtycklig ordbehandlare om man kan en annan väl, rent konceptuellt, även om det faktiska arbetet att ta till sig nya menyer och arbetsflöden inte nödvändigtvis är försumbart. Beträffande den kategori som du refererar till är jag övertygad om att deras fundamentala problem huvudsakligen är ovilja, eller i några enskilda fall lättja.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-08-21 00:07
Ursprungligen av GustafMA:

Jag menar trivialt som i "på samma sätt visas trivialt att" i ett matematiskt bevis - metoden och koncepten följer trivialt ur redan känt material, men det behöver inte nödvändigtvis vara arbetsmässigt lätt att genomföra beviset. I ljuset av den analogin menar jag att det är trivialt att angripa godtycklig ordbehandlare om man kan en annan väl, rent konceptuellt, även om det faktiska arbetet att ta till sig nya menyer och arbetsflöden inte nödvändigtvis är försumbart. Beträffande den kategori som du refererar till är jag övertygad om att deras fundamentala problem huvudsakligen är ovilja, eller i några enskilda fall lättja.

Gäller framför allt Microsofts ingetgörare som skapade Word. Mer halvdant existerar inte för presis allt den gör är halvdant. Men visst word gör en massa många andra ordbehandlare inte gör överhuvudtaget, det är dock enbart halvdant implementerat.

Senast redigerat 2016-08-21 00:24
  • Medlem
  • International user
  • 2016-08-21 00:20
Ursprungligen av GustafMA:

Jag menar trivialt som i "på samma sätt visas trivialt att" i ett matematiskt bevis - metoden och koncepten följer trivialt ur redan känt material, men det behöver inte nödvändigtvis vara arbetsmässigt lätt att genomföra beviset. I ljuset av den analogin menar jag att det är trivialt att angripa godtycklig ordbehandlare om man kan en annan väl, rent konceptuellt, även om det faktiska arbetet att ta till sig nya menyer och arbetsflöden inte nödvändigtvis är försumbart. Beträffande den kategori som du refererar till är jag övertygad om att deras fundamentala problem huvudsakligen är ovilja, eller i några enskilda fall lättja.

Skulle kalla mig mer avancerad word användare då jag automaticerar en hel del via macron. Men word är ett elände annars, ingen wysiwyg som fungerar, rena katastrofen liksom powerpoint med grafik. Urbota dummt workflow, och ett kasst hantarande av klippboken.

Wordpad är tiofalt bättre för normal ordbehandling iaf på PC. Privat på macen totalvägrar jag word för där hittar jag alternativ för mitt behov. Simpel text eller text editon funkar ju även den bättre.

Ursprungligen av juanito:

Gäller framför allt Microsofts ingetgörare som skapade Word. Mer halvdant existerar inte för presis allt den gör är halvdant. Men visst word gör en massa många andra ordbehandlare inte gör överhuvudtaget, det är dock enbart halvdant implementerat.

Världens största ordbehandlare, och du tycker att den gör allt halvdant? Du tror inte att produktens popularitet hade varit betydligt mindre om den gör allt halvdant?

  • Medlem
  • 2016-08-21 09:56
Ursprungligen av kladda:

Dom andra har redan förklarat det tekniska i din fråga, så jag tänkte bara lugna dig ytterligare;
Efter några veckor kommer du glömma att du har två PC-datorer med Windows där hemma
Den kommer bli din go-to dator innan du vet ordet av

Hoppas du kommer trivas på gymnasiet!

Hahaha, bra sagt!
Tack, håller tummarna och hoppas att det blir bra. Vi får se hur det blir med Pages, Word och Drive.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-08-21 10:45
Ursprungligen av oldpeer:

Världens största ordbehandlare, och du tycker att den gör allt halvdant? Du tror inte att produktens popularitet hade varit betydligt mindre om den gör allt halvdant?

Det är inte därför Word är populärt, lika lite som varför Windows är populärt. Bättre än så borde du förstå. Störst är sällan bäst. Tekniskt är allt en halvmesyr, jag förklarade både varför och hur. Men kanske du inte förstod det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-21 10:47

Att endast säga bu eller bä för Office är en generalisering utan like.
Värdet, nyttan av Word skiljer sig från person till person, från sällananvändaren som skriver en skolrapport till proffset som livnär sig på dagligt användande av programmet.

Något som jag tycker är viktigare än val av ordbehandlare, är att man lär sig grunderna i moderna ordbehandling: formatmallar, innehållsförteckningar, referenssystem samt vid grupparbeten kollaborationsfunktionerna.
Att inte nyttja formatmallar är som en snickare skulle smide varje spik när han behöver slå i en spik. Sjukt oeffektivt.

Själv ogillar jag Word, trots att det är den mest kompetenta ordbehandlaren, dels för att jag inte förstår dess tusental funktioner (som de ändrar från version till version) dels för att den inte är lika pedagogisk som Pages.

Word är bättre, men svårare.
Pages är lättare, men mycket mindre funktionsrik.
Google Docs är smidigast vid kollaboration, men saknar mycket.

Mitt val är Docs/Pages, och vid högre krav på layout att man lägger in det i Word som sista steg.

Bevaka tråden