Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP Retina Late 2013, vad tror vi?

Tråden skapades och har fått 191 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-19 22:43

Fast OSX vs Windows är lite som att jämföra Äpplen och Päron. Quartz 2D är många gånger mer avancerat än vad man native nyttjar i Windows och en anledning OSX ibland har GUI "problem". Å andra sidan är OSX konsekvent - Windows kan skippa vSync / Double Buffer vilket ser ut som skit. Som jag nämnt i andra trådar piskar Apple tom Adobe på uppritning av grafik i ex ett PDF-dokument. Problemet är att få detta accelererat av chip X med ungefär en 5-10X mot idag.

Som du skrivet om är iOS lättare att anta massa saker om hur skärmen ritas upp. Applikation A kommer aldrig påverkar B. Man fuskar även enormt mycket för en ökad "upplevd" känsla eller funktion. I OSX gör man allting mer "på rikitgt" vilket ibland dödar prestanda. OSX lider även av gamla program till viss del där man ex har en tråd som utför allt från rendering till uppritning på skärm. Att ex Photoshop och After Effects får hackig re-draw pga att man aktiverar linjalerna är ett skämt.

Mavericks gör saker lite bättre med mer utbrettstöd för CoreAnimation. Ändå inte "lösningen".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-19 22:51

HD4000 = 2X iPad 4
GTX640 = 3X iPad 4

Ett HD5200 eller ett ex GTX780M lär vara minst 5X en iPad 4. Men visst, iPad 5 lär vara 2X iPad 4 och därmed kanske lägga en desktop GPU 3-5X snabbare. Alltså borde dessa driva runt en retinaskärm utan problem. Det känns som ett mjukvaruproblem mer än något annat.

Intressant är dock att på iOS förstår Apple värdet av en snabb GPU. Plattformen är nästan omvänd OSX med relativt brutalt snabba GPU:er för dess CPU då man ska driva en relativt till väldigt högupplöst skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-20 12:19
Ursprungligen av Antonic:

Snart dax för en ny modell och vad tror vi den kommer innehålla och när kommer lanseringen?

Jag antar att dessa lanseras samtidigt som nya OSX Mavrick?

Kommer med Haswell men vad för grafik?
Även detta med ramminne är ju intressant, 16 i grundmodellen och 32gb som tillval får vi hoppas verkligen.
Snabbare SSD??

Windows gick ju från GDI i presentationslagret till DMW i och med Vista, men man hade en "bug" som gjorde att man tog upp förnsterets storlek i systemminnet såväl som grafikminnet (väldigt idiotiskt, speciellt på maskiner med integrerad grafik där de minnena är lokaliserade på samma chip!). Detta ordnades i Windows 7 (med WDDM 1.1) och från den releasen kör man "desktop composition" om man inte stängt av det eller startar ett program som måste köras kompatibilitetsläge.

Jag tror att steget upp till retina på desktop synliggör många flaskhalsar som tidigare inte var ett problem, likt Vista problemet beskrivet ovan där saker och ting inte längre skalerar linjärt. Men jag tänker först och främst på antalet pixlar och inte antalet fönster. Om de talen du beskriver Erik.dv stämmer så har ju faktiskt OS X maskinerna snabbare GPU pr. pixel skärm än vad iOS har i dag. Så jag håller helt med dig, det handlar delvis om Apples Quatz stack och delvis om applikationer som använder egna eller "främmande" grafikstackar.

På iOS kan man följa Apples väg eller köra Open GL och göra allt själv. Apple tar sedan på sig att optimera sin "best practice" rutt för prestanda och energiförbrukning.
På OS X är utvecklare fria att göra vad de vill. Jag vet inte om WWDC innehåll någon "skriva snabba UI för retina" punkt i år eller i förra året, men det vore nog på sin plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-20 14:44

@beh: Jag vet inte om detta fallet under NDA eller ej men i år hade Apple ett par sessioner om "skriva snabba UI". Men det vet jag man haft år efter år på olika sätt. När 10.4 kom tror jag det var pratade man mycket om "use OpenGL for amazing redrawperformance" men jag vete tusan om man fortfarande promotar det.

En sak som jag hörde på en tidigare WWDC session var hur färghanering fungerar i OSX kontra iOS. Det är nog ett bra exempel på hur mycket enklare man gjort saker i iOS. Där antar man allting kör mot profilen sRGB och man vet skärmarna är kalibrirerade så gott det går mot sRGB.

I OSX är allting "live" och man kör alltså korrigeringar on the fly baserat på vad användaren gjort för inställningar. Det är något som skulle vara omöjligt (och onödigt) i iOS men det är mycket mer krävande för maskinen att utföra.

Jag tror i 10.9 att man har en aggressivare "cache" av fönsteruppritning och att man sedan nyttjas CoreAnimation mer OM man skrivit för detta. Men program som jag nämner - After Effects och Photoshop - har nog en drös egna lösningar för att rita upp saker internt innan det skickas ut för uppritning av OSX. Jag vet bl.a. AE lider av mycket gammal kod fortfarande och därmed har problem med GUI-uppritning (inte bara under OSX som jag förstå det). I andra program har Adobe verkligen missbrukat eller misshandlat GUI:t till en grad jag undrar om de ens har utvecklare som bryr sig om användupplevelsen. Adobe Acrobat är ex. ett riktigt äckligt program sett från GUi:t, andra program som Illustrator ritar upp arbetsmiljön slöare och fulare än Apple Preview. Photoshop har även en drös "funktion" som känns som om man går in i någon avlägsen java-värld. Fult integrerat men det lösen en uppgift.

Vad jag finner ironiskt med ovan är att "man" kan inte få till synes enkla 2D program att rita upp saker mjukt. Det är ännu mer pinsamt när man jämför med ex. hur MARI verkar prestera på den kommande MacPro:n. Lägg till en retina skärm på det så har man ännu större problem.

Något borde göras. Vad som var positivt med WWDC i år var att man på flera ställen pratade just om "butter smooth GUI" även på OSX-sessionerna. DET är enormt viktigt från en användares perspektiv. Kanske mer viktigt än att en rendering får 5% fortare för majoriteten av användare.

Mer snack om MBPR på eventen 22/10:
http://www.macrumors.com/2013/10/20/apples-me...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-20 17:47
Ursprungligen av tooobe:

Är då även nuvarande 650 i 15" "en kryplad GPU"? (Crippled antar jag att du försökt översatt? = handikappad, begränsad?). För som du ser i min länk ovan är prestandan inte långt ifrån.

Visst det blir ju inte en uppgradering mot förra generationen, men prestandan är ganska snarlik...

Hur man än vänder och vrider på det så är Iris pro en nedgradering i vissa aspekter.
Framför allt i spel med FXAA på, men helt ärligt så får man ju ändå inte för sig att spela med HD grafik och FXAA på en laptop med 650m grafik heller.
Fördelen är ju att man slipper helt grafik switching, som helt ärligt inte fungerar speciellt bra i OSX, och att man får bättre batteri i Windows där switchingen inte fungerar alls på Macar utan dGPU'n är igång hela tiden och slukar batteri.

Det som många stör sig på är ju att det är en nedgradering i vissa saker, och det är därför det bästa är om det blir så att man kan välja 750-760 som ett uppgraderings alternativ.

Ursprungligen av beh:

Windows gick ju från GDI i presentationslagret till DMW i och med Vista, men man hade en "bug" som gjorde att man tog upp förnsterets storlek i systemminnet såväl som grafikminnet (väldigt idiotiskt, speciellt på maskiner med integrerad grafik där de minnena är lokaliserade på samma chip!). Detta ordnades i Windows 7 (med WDDM 1.1) och från den releasen kör man "desktop composition" om man inte stängt av det eller startar ett program som måste köras kompatibilitetsläge.
http://media.bestofmicro.com/2/3/207435/original/image_thumb_8.png

Jag tror att steget upp till retina på desktop synliggör många flaskhalsar som tidigare inte var ett problem, likt Vista problemet beskrivet ovan där saker och ting inte längre skalerar linjärt. Men jag tänker först och främst på antalet pixlar och inte antalet fönster. Om de talen du beskriver Erik.dv stämmer så har ju faktiskt OS X maskinerna snabbare GPU pr. pixel skärm än vad iOS har i dag. Så jag håller helt med dig, det handlar delvis om Apples Quatz stack och delvis om applikationer som använder egna eller "främmande" grafikstackar.

På iOS kan man följa Apples väg eller köra Open GL och göra allt själv. Apple tar sedan på sig att optimera sin "best practice" rutt för prestanda och energiförbrukning.
På OS X är utvecklare fria att göra vad de vill. Jag vet inte om WWDC innehåll någon "skriva snabba UI för retina" punkt i år eller i förra året, men det vore nog på sin plats.

Precis det är problemet i fallet med laggen som är i UI't när man scrollar i: mailen, safari, finder osv.
Det är inte gjort med Retina som tanke.
Utan problemet har varit att OSX har lämpat över alla beräkningar på CPU'n och näst intill inget på GPU'n.
Och inte nog med det utan det har bara körts en trådat också. Så core 1 har hoppat upp i 100% så fort man scrollar.
Detta har fungerat bra ända tills retina kom, för innan så var det inga problem för CPU'n att sköta allt.
Men nu är inte fallet samma sak längre.
Det är just därför lagget har varit kvar även om man slagit så rMBP 15" kör med sitt 650m hela tiden.

Detta ska dock vara löst till viss del i Mavericks.
Om dom har gjort om det helt och det nu fungerar klockrent vet jag faktiskt inte. Men vad jag hört så ska lagget vara borta iallafall.
Om det är de till 100% återstår att se. Man kan ju hoppas iaf

Ser mer och mer ut som att det är på tisdag det smäller iallafall
http://www.macrumors.com/2013/10/20/apples-media-event-predicted-to-see-retina-ipad-mini-and-thinner-ipad-but-no-touch-id-or-gold-option/
http://appleinsider.com/articles/13/10/19/apple-inventory-snapshot-suggests-new-macbook-pros-imminent-non-retina-ipad-mini-may-live-on
http://9to5mac.com/2013/10/19/apple-event-predictions-from-kgi-thinner-lighter-a7x-ipad-5-wimproved-camera-gold-option-no-touchid-a7-ipad-mini-wretina-haswell-macbook-pros/
http://9to5mac.com/2013/10/15/report-new-macbook-pros-on-sale-2425-oct-ipads-3031-oct-mac-pro-15-nov/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 21:20

Slog in:

  • Samma upplösning som idag, möjligtvis IGZO paneler för att spara ström då dagens 15" panel ligger på ca 10 W (8W backlight + 2W LCD).

  • Maximalt 16 GB RAM, baserat på att ingen visat produkter med med 8 Gbit flash chip idag + att Apple bara har strömbudget för dualchannel. Apple kan dock bli först med att sälja 8Gbit chip, de existerar sedan i våras. Tidigare har man haft 32x 2Gbit chip (Mid 2012) och 16x4Gbit (Early 2013) för instegsmodellerna. Dock känns det som lite tidigt att gå till de 32 stk 8Gb moduler som krävs för 32 GB ram. Just a hunch.

  • 13" - Haswell i5 och i7 CPU. Endast två kärnor, fyra trådar oavsett i5 eller i7 (2c4t)

  • 13" - Iris 5100. Iris 5200 finns endast för fyra kärnor idag, och det tror jag inte 13" kommer få. Så det kan bli Iris 5100 eller custom SKU med Iris 5200 och i7. 2c4t modeller med Iris har inte nog PCI-E lanes för dGPU.

  • 15" - Haswell 4c8t

  • 15" Low-end - Iris 5200 IGP i utan dGPU + i7 CPU

  • Iris 5100 i 13", ingen extern GPU (som vanligt). Iris 5200 istället för dGPU där det går(precis som "sjön suger" så gäller "retina suger).

  • PCI-E SSD i samtliga modeller.

  • Thunderbolt 2, jag tror att detta är den stora orsaken till att maskinerna inte kom under WWDC.

  • 802.11ac 3x3 (mot 2x2 i Macbook Air)

Uteblev:

  • 15" High-end - HD Graphics 4600 + nVidia 700-serien (GTX 755m eller 760m) + i7 CPU. Det finns ett i7 chip med Iris 5100 men detta är bara två kärnigt och mycket dyrare än 4600 modellerna + HD Graphis i modeller med extern GPU (kostnad) – Korrektion: Alla 15" modeller fick Iris Pro (5200) Grafik, för optimist angående nVidia grafik det blev 750m

  • Större batteri och markant ökad citerad batteritid mot föregående modell i och med Mavericks. Hör vi 12 timmar? Korrektion: Blev 9 timmar i 13" och 8 timmar i 15"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 21:26
Ursprungligen av tooobe:

Jag tror mycket som du, även om jag inte tror att anledningen till att de kommer så sent är TB2. TB2 öht känns tveksamt för mig, men visst, Apple kanske trycker in det även om det inte finns särskilt många anledningar för TB2 idag, TB har ju inte fått så mycket genomslag att det är en flaskhals direkt. Vad tror vi om maximalt minne i 13" modellen? Idag går det bara att få 8GB. Jag tänker inte lägga så mycket pengar på en ny 13" rMBP om det inte går att trycka in 16GB vid beställning, då sitter jag hellre kvar på min stenålders 13" MBA till dess att det går. (Jag drömmer även om att de på något sätt ska få in en fyrkärnors processor i 13", men det lär väl inte hända på många år...)

Woohoo 13" går att konfigurera med 16GB!!! Jag är så jävla lycklig. Den där datorn kommer jag kunna ha i många många år. Men är lite besviken över övrig prestanda och batteritid.

Hur mycket snabbare är 13" rMBP än 13" Macbook Air? Värt det för ökade prestandan men 9 timmar batteri istället för 12 timmar hos Air? Jag är inte jätteberoende av batteritid men mer är ju alltid bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 21:37
Ursprungligen av pesc:

Jag är i samma situation. Min nuvarande vita MacBook från 2009 har 8GB. Min nästa laptop ska ha mer minne än 2009-modellen, annars blir det absolut inget köp.

15" är inget alternativ för mig. Det handlar inte om priset utan om att den är för klumpig. Jag värdesätter portabilitet.

Vår önskan gick i uppfyllelse!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 21:43

Ja, det glömde jag att lägga till på uteblev, för jag trodde verkligen inte att de skulle göra det. rMBP 13" verkar bli hyfsat bra nu, det är bara de där extra två kärnorna som vi saknar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 21:46
Ursprungligen av beh:

Ja, det glömde jag att lägga till på uteblev, för jag trodde verkligen inte att de skulle göra det. rMBP 13" verkar bli hyfsat bra nu, det är bara de där extra två kärnorna som vi saknar.

Vad tror du om min fråga ovan om Pro vs Air? Jag hade hoppats på snarlik batteritid på Pro vilket hade gjort valet enkelt för mig.

Ursprungligen av tooobe:

Vad tror du om min fråga ovan om Pro vs Air? Jag hade hoppats på snarlik batteritid på Pro vilket hade gjort valet enkelt för mig.

Air har väl fortfarande en rätt medioker skärm? Framförallt låg upplösning.
Så valet bör vara rätt enkelt iom det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 21:58

Ärligt talat så tror jag inte att det är batteritiden på 9 eller 12 timmar du ska bekymra dig för. Om du klarar dig med den större Pro maskinen så ta den. Det är helt rätt att satsa på den större modellen, man klarar sig bra med 256 GB SSD (går ju att byta om några år)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 22:14
Ursprungligen av keptang:

Air har väl fortfarande en rätt medioker skärm? Framförallt låg upplösning.
Så valet bör vara rätt enkelt iom det.

Man kunde tro det, men det är det inte
Jag har egentligen inget behov av retina, men uppskattar det såklart jättemycket på min iPad. Samtidigt lider jag inte av den låga upplösningen på min Air... Jag tror jag behöver känna mer på en rMBP och ha en i knäet, där jag har min dator ofta.

Dagens presentation ställde till det lite för mig också. Jag har en Macbook air 13" med 8 gig ram som ligger och väntar för uthämtning (ville vänta till efter presentationen). Jag är ute efter en liten och smidig dator som är lätt att ta med sig och var därför helt inne på Air med skärmen som det enda som jag tvekade på. (inte för att jag tyckte den var dålig men tycker specen haltar lite).
Nu blev jag väldigt osäker på om man skall slå till på en pro istället. Är det någon som fått någon uppfattning hur mycket som skiljer i storlek på Air och den nya? Talade dom något om det?
Alla tips inför mitt första macköp tas tacksamt emot

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 22:28
Ursprungligen av mac-nyborjare:

Dagens presentation ställde till det lite för mig också. Jag har en Macbook air 13" med 8 gig ram som ligger och väntar för uthämtning (ville vänta till efter presentationen). Jag är ute efter en liten och smidig dator som är lätt att ta med sig och var därför helt inne på Air med skärmen som det enda som jag tvekade på. (inte för att jag tyckte den var dålig men tycker specen haltar lite).
Nu blev jag väldigt osäker på om man skall slå till på en pro istället. Är det någon som fått någon uppfattning hur mycket som skiljer i storlek på Air och den nya? Talade dom något om det?
Alla tips inför mitt första macköp tas tacksamt emot

Verkar vara samma mått på den nya retina som den gamla retina, om du har klämt på den någon gång.
Fan att Air inte går att få med 16GB RAM, då hade jag lätt valt den.

Ursprungligen av tooobe:

Verkar vara samma mått på den nya retina som den gamla retina, om du har klämt på den någon gång.
Fan att Air inte går att få med 16GB RAM, då hade jag lätt valt den.

Jaha... jag har faktiskt inte klämt på något annat än en Air. Du känner inte att skärmen eller iris är något som gör att du tycker pro väger över? Vad är det som gör att du hellre vill ha Air? Är det storleken som du ändå tycker är viss skillnad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 22:36
Ursprungligen av mac-nyborjare:

Jaha... jag har faktiskt inte klämt på något annat än en Air. Du känner inte att skärmen eller iris är något som gör att du tycker pro väger över? Vad är det som gör att du hellre vill ha Air? Är det storleken som du ändå tycker är viss skillnad?

Skärmen är naturligtvis otroligt mycket bättre än på en Air. Iris har nya Air också (samma version också vad jag förstått). Olika saker väger över åt båda hållen, det är därför jag inte kan bestämma mig. Med Air är det naturligtvis smidigheten (jag har haft Air sedan 2008, vet inte om jag skulle kunna gå tillbaka till en större dator nu även om rMBP också är en smidig dator) men nu också batteritiden 12h vs 9h. Med Pro är det såklart skärmen som lockar och eventuellt att den har mycket bättre processorprestanda (är osäker på hur mycket bättre?) samt att den går att få med 16GB minne. Jag tror faktiskt 16GB minne väger tyngst för mig, det kommer göra datorn mycket mer framtidssäker. Jag gick från 2GB till 4GB i Air, och nu börjar 4GB kännas trångt, tror inte jag pallar hoppa bara till 8GB i en ny Air, vill till 16GB direkt. Hoppas bara jag kan stå ut med att den är lite större och tyngre än Air.

13 tum, 16gb ram och 512gb hårddisk beställd

Ursprungligen av tooobe:

Skärmen är naturligtvis otroligt mycket bättre än på en Air. Iris har nya Air också (samma version också vad jag förstått). Olika saker väger över åt båda hållen, det är därför jag inte kan bestämma mig. Med Air är det naturligtvis smidigheten (jag har haft Air sedan 2008, vet inte om jag skulle kunna gå tillbaka till en större dator nu även om rMBP också är en smidig dator) men nu också batteritiden 12h vs 9h. Med Pro är det såklart skärmen som lockar och eventuellt att den har mycket bättre processorprestanda (är osäker på hur mycket bättre?) samt att den går att få med 16GB minne. Jag tror faktiskt 16GB minne väger tyngst för mig, det kommer göra datorn mycket mer framtidssäker. Jag gick från 2GB till 4GB i Air, och nu börjar 4GB kännas trångt, tror inte jag pallar hoppa bara till 8GB i en ny Air, vill till 16GB direkt. Hoppas bara jag kan stå ut med att den är lite större och tyngre än Air.

Tack så otroligt mycket. Själv har jag beställt 13" air med 8 gig ram och tror det räcker gott rent minnesmässig för mig då jag mest kommer ha den till mail, surf osv men kommer eventuellt behöva pilla en del i photoshop om än minimalt.
Detta gör jag dock på en 1368*9XX idag laptop så det lär ju inte bli sämre.
Usch det här blev verkligen supersvårt, men hade du själv bortsett från minnet hade du fortf kört på air alltså?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-22 23:24
Ursprungligen av mac-nyborjare:

Tack så otroligt mycket. Själv har jag beställt 13" air med 8 gig ram och tror det räcker gott rent minnesmässig för mig då jag mest kommer ha den till mail, surf osv men kommer eventuellt behöva pilla en del i photoshop om än minimalt.
Detta gör jag dock på en 1368*9XX idag laptop så det lär ju inte bli sämre.
Usch det här blev verkligen supersvårt, men hade du själv bortsett från minnet hade du fortf kört på air alltså?

Det hänger ju på hur mycket man värderar skärmen och vad man använder den till. Men jag känner inte att jag "lider" av lågupplöst skärm på Air på samma sätt som jag gjorde när jag använde iPad 2 t.ex. Om du bara ska pilla lite i photoshop klarar du dig säkert med en Air. Men Air är en mycket kompetent och kraftfull dator, så känner man inte att man behöver eller värderar skärmen eller 16GB minne så jättehögt så vinner Air. Air är ju ganska mycket billigare också, det gör ju valet lättare till Air:s fördel

Fan vad besviken man blir när inte MBPr 15" inte går att beställa med 32GB ram!
Men måste ha en bärbar dator så det är väll inget val

Annars hade det blivit en Mac Pro

Ursprungligen av skinza:

13 tum, 16gb ram och 512gb hårddisk beställd

Vilket leveransdatum fick du? Jag fick 29 oktober. Hade verkligen hoppats på denna veckan. Blir ordentlig showdown hemma hos mig nu. Ativ Book 9 Plus vs 13" Retina.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-22 23:57

Hmmm...
Läser på Macrumors att det verkar som att rMBP inte finns i lager på Apple store under dagen.
Det låter ju inte alls bra måste jag säga
Kanske innebär att den inte finns att få tag på imorgon på svenska Apple store.

Hur brukar det se ut för Digital In butikerna?
Brukar dom få datorerna lika snabb som Apple store vid direkt releaser av nya MBP modeller?
Eller brukar dom få vänta några dagar?

Ursprungligen av paulreedsmith:

Vilket leveransdatum fick du? Jag fick 29 oktober. Hade verkligen hoppats på denna veckan. Blir ordentlig showdown hemma hos mig nu. Ativ Book 9 Plus vs 13" Retina.

30-okt - 1 nov
Körde du en standardversion eller lade du till mer ram?
Är ändå bortrest nästa vecka så får väl ta emot den måndagen efter...

Ursprungligen av skinza:

30-okt - 1 nov
Körde du en standardversion eller lade du till mer ram?
Är ändå bortrest nästa vecka så får väl ta emot den måndagen efter...

Tog lägsta specsen.

Ursprungligen av zOlid:

Hmmm...
Läser på Macrumors att det verkar som att rMBP inte finns i lager på Apple store under dagen.
Det låter ju inte alls bra måste jag säga
Kanske innebär att den inte finns att få tag på imorgon på svenska Apple store.

Hur brukar det se ut för Digital In butikerna?
Brukar dom få datorerna lika snabb som Apple store vid direkt releaser av nya MBP modeller?
Eller brukar dom få vänta några dagar?

Ursäkta men tror du att man ev. kan få tag på nya retina 13" ute i Täby imorgon??

  • Medlem
  • 2013-10-23 00:15
Ursprungligen av Antonic:

Fan vad besviken man blir när inte MBPr 15" inte går att beställa med 32GB ram!
Men måste ha en bärbar dator så det är väll inget val

Annars hade det blivit en Mac Pro

Vad ska du köra som kräver 32GB RAM?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-10-23 00:32

Slog till på mellan varianten utav MBP 13".
Leverans den 29:e.

Blir min första Mac... Spännande!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-23 01:18
Ursprungligen av paulreedsmith:

Ursäkta men tror du att man ev. kan få tag på nya retina 13" ute i Täby imorgon??

Jag hoppas det
Annars blir jag saaaaad panda.
Bästa hade dock varit att digital in hade fått in dom. Men har ingen koll på hur det brukar vara.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-23 08:26

Blev en beställning på en grundutrustad 15" rMBP i7-4850HQ (2.3) med diskret grafik. Leverans beräknas till den 28:e, men jag hoppas på leverans under fredag.

Bevaka tråden