Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone (iTunes) okänt fel 2001 & 2006

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-08-15 13:18

Så en kompis har dragit sin iPhone 5 i väggen (don't ask) men konstigt nog höll den förutom att den blivit svagt böjd (tänk: Nokia 8110). Den verkar ha fastnat i en loop där det står anslut till iTunes, som hittar en iPhone som måste återställas. Väl där växlar det mellan Error 2001 och Error 2006 som verkar vara USB-relaterade. Har testat flera kablar och olika datorer (Mac & PC) men fortfarande samma fel, trots att jag testat alla rekommendationer på Apples diskussionsforum.

Till saken hör att det finns ingen garanti på luren då han fått den av en leverantör, så jag känner att jag vill försöka lösa detta. Har testat nytt batteri och då kom jag så långt att det gick att återställa den men sen hoppade den ändå tillbaka i loopen. Nu går inte detta att göra längre hellre. Eftersom det verkar vara USB-relaterade fel så bytte jag idag ut hela lightning-kontakten i telefonen, men problemet kvarstår fortfarande. Logikkortet ser inte alls skadat ut nånstans utan det verkar bara vara chassit som blivit lätt bändat. Alla kontakter sitter ordentligt då jag vet att sånt kan spöka också.

Nån som kan ha en idé vad det kan vara? Det går inte att slå på telefonen alls utan enda gången det blir liv i den är när den är ansluten till laddaren eller datorn, så frågan är vad det då är som kan spöka?

Senast redigerat 2013-08-15 14:16
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-15 14:33

Återställning i DFU-läge?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-08-15 14:56
Ursprungligen av kenjon:

Återställning i DFU-läge?

Nope, samma resultat. Trodde som sagt att det var mjukvarurelaterat men med tanke på att den inte reagerar förrän du ansluter den till datorn/laddaren så är det ju något hårdvarumässigt också känns det som. Frågan är vad, har ju haft isär hela idag och sett till att alla kontakter är ordentligt anslutna.

Ursprungligen av CEk:

Nope, samma resultat. Trodde som sagt att det var mjukvarurelaterat men med tanke på att den inte reagerar förrän du ansluter den till datorn/laddaren så är det ju något hårdvarumässigt också känns det som. Frågan är vad, har ju haft isär hela idag och sett till att alla kontakter är ordentligt anslutna.

Om den har fått däng är det säkerligen en lödning på kortet som släppt. En lätt böjning kan skapa oerhörd stress på dessa lödpunkter. Kan rentav vara ett ben på en komponent som gått av. Granska alla lödpunkter under lupp och om du hittar något som ser skumt ut så prova med en spetsig lödpenna att löda om punkten. Fast det kan vara svårt/omöjligt att se med blotta ögat om det släppt någonstans.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2013-08-15 15:29
Ursprungligen av pmarriott:

Om den har fått däng är det säkerligen en lödning på kortet som släppt. En lätt böjning kan skapa oerhörd stress på dessa lödpunkter. Kan rentav vara ett ben på en komponent som gått av. Granska alla lödpunkter under lupp och om du hittar något som ser skumt ut så prova med en spetsig lödpenna att löda om punkten. Fast det kan vara svårt/omöjligt att se med blotta ögat om det släppt någonstans.

Ja, kollade som sagt och alla kontakter såg bra ut. Böjningen hade inte nått logikkortet utan det var fortfarande spikrakt. Mycket märkligt som sagt, den kan väl inte slå in ett mjukvarufel? Känns ju som det är nåt med hårdvaran som spökar nu.

Ursprungligen av CEk:

Ja, kollade som sagt och alla kontakter såg bra ut. Böjningen hade inte nått logikkortet utan det var fortfarande spikrakt. Mycket märkligt som sagt, den kan väl inte slå in ett mjukvarufel? Känns ju som det är nåt med hårdvaran som spökar nu.

Logikkortet är ganska styvt och fjädrar tillbaka, till skillnad från höljet. Men rörelsen när höljet deformerades har säkerligen fortplantat sig in i kortet. Säkerligen är detta hårdvarurelaterat.

1
Bevaka tråden