Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks - Frågor & Svar.

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-24 11:26
Ursprungligen av frazze:

Inställning för visning är CMD-J för varje fönster inklusive skrivbord. Du har också en regel i nedre högra hörnet på varje Finder-fönster.

Det finns, vad jag kan se, inga inställningar som reglerar textens utseende! Ser det inte alls likadant ut på ditt skrivbord?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-24 11:43

Min MBP ligger och drar en massa processor efter uppdateringen. Det började inte med en gång utan kom i dag. Är det något jag vågar döda?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-10-24 11:45
Ursprungligen av onnyt:

Min MBP ligger och drar en massa processor efter uppdateringen. Det började inte med en gång utan kom i dag. Är det något jag vågar döda?

Låt dessa vara tills de försvinner. Det är Spotlight som indexerar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-24 12:03
Ursprungligen av joakimo:

Låt dessa vara tills de försvinner. Det är Spotlight som indexerar.

Kollade det först och den har indexerat färdigt för länge sedan. Kanske någon indexering som inte syns i Spotlight.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-24 13:10
Ursprungligen av Adzam 1:

Det finns, vad jag kan se, inga inställningar som reglerar textens utseende! Ser det inte alls likadant ut på ditt skrivbord?

Det är olika text på skrivbord respektive Finder-fönster. Så har det alltid varit. Att jag berättade om CMD-J berodde på att jag fick intryck av att du stördes av bla olika storlekar på ikoner och text mellan skrivbord och Finder-fönster.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-24 13:13
Ursprungligen av onnyt:

Kollade det först och den har indexerat färdigt för länge sedan. Kanske någon indexering som inte syns i Spotlight.

Ja det är Spotlight som arbetar.
http://osxdaily.com/2009/09/14/mdworker-what-...

Hoppar in här, länge sedan jag skrev något. Hade lovat mig själv att byta operativ när Mavericks kom. Men nu velar jag såklart.

Har just nu Snow Leopard, det min MBP från 2010 kom med. Är sugen på att byta till mavericks eftersom jag ändå måste byta någon gång, och för att jag vill ha iCloud-funktionerna integrerade. Plus, minneshantering, flikar i Finder, ja ni förstår.

Men jag älskar seriöst att kunna hoppa mellan olika skrivbord på det sätt som man inte gör i senare versioner av OSX och vet inte om jag vill lära om så abrupt. Breder gärna ut mig och mina fönster. Hur funkar det att multitaska i mavericks? Kommer det t.ex. verkligen att gå snabbare i själva operativsystemet när jag går från SL?

En annan stor fråga är vilka program som kommer lägga ner. Använder t.ex. flitigt Mangastudio 4, vilket är tredje senaste versionen. Kommer mina Photoshop- och Indesign-inställningar försvinna eller ändras? Hur är det med Cyberduck och Scrivener? Har trixat för att få min gamla LiDE-scanner med på båten när jag skaffade datorn, är det bara att säga ajöss till den i och med Mavericks eller kan jag räkna med fortsatt stöd?

En av de största anledningarna att faktiskt uppgradera är om det verkligen gör skillnad för batteritiden. Min dator har några år på nacken, fått en SSD-disk installerad, men pallar kanske 3h på batteri med en eller ett par Adobe-program igång. Gick det att få upp den till typ 3 h + 45 min skulle det göra mycket för min del.

Någon som var i lite samma sits men som gjorde hoppet? Vad är era erfarenheter?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-24 13:23
Ursprungligen av kladda:

Kika här
http://feber.se/foto/art/284564/adobes_produk...

Bjuder även på lite mind-blow-Eddy's-son-i-publiken. Är det inte hans erkända son så måste han fan varit på festen alltså...

Tack för den infon, då törs jag nog uppdatera om ett tag. Efter första uppdateringen till 10.9.1 när de första byggarna har rättats till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 14:06
Ursprungligen av stevie:

Är det någon som använder Photoshop som har installerat Mavericks och fått det att fungera smärtfritt (PS alltså)?

Går det att installera Photoshop ö.h.t. och få det att fungera smärtfritt...!?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-24 14:12
Ursprungligen av Torkel:

Går det att installera Photoshop ö.h.t. och få det att fungera smärtfritt...!?

Verkar i alla fall vara strul med äldre versioner.

http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/apple/34752...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-24 19:26

Hur är det för er när det gäller gestures?

I just Finder fungerar inte tre fingrar för navigering fram och bak för mig. I övriga program fungerar det utmärkt.

Ursprungligen av patlan:

Jag har läst att säkerhetskopiering med Time Machine mot en ReadyNas Duo inte ska fungera längre. Är det någon som har andra erfarenheter av det?? Vågar inte uppdatera annars.

@patlan, Inga problem... Senaste backupen togs för en halvtimme sedan

Ursprungligen av liganen:

Någon som kan bekräfta om man har iWork 09 ifrån CD sedan tidigare kan man få senaste versionerna av Numbers, Keynote och Pages? Läst att vissa säger det skall gå och andra inte.

Jag kan inte uppdatera dem i alla fall.

Apropå det... Har uppdaterat iLife-programmen, men kollar jag i AppStore så står det fortfarande "Uppdatera" under Garage Band, inte "Installerad" som under de andra. Men det dyker inte upp under fliken Uppdatera, inte heller i historiken med uppdaterade program, däremot ligger den med under Köp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-25 00:33
Ursprungligen av liganen:

Någon som kan bekräfta om man har iWork 09 ifrån CD sedan tidigare kan man få senaste versionerna av Numbers, Keynote och Pages? Läst att vissa säger det skall gå och andra inte.

Det fungerar utmärkt, dock krävs det att du i OS X byter språk till engelska samt att du också ändrar region till USA. Starta sedan om och gå in i Mac App Store, då kommer du se uppdateringarna.

BankiD på SHB fungerar inte

Ursprungligen av gabra:

Tack då vågar jag installera här hemma utan att riskera husfriden.

Installerade Mavericks på hustruns Mac Book Air, då fungerade det inte att logga in på SHB med dosan och MED sladd, inte heller på Ikanobank.

Ursprungligen av Mc Tommy:

Installerade Mavericks på hustruns Mac Book Air, då fungerade det inte att logga in på SHB med dosan och MED sladd, inte heller på Ikanobank.

SHB och OsX är alltid ett elände. Jag är så glad att IOS apparna fungerar 100ggr bättre... Ska prova att logga in på SHB när jag kommer hem

Ursprungligen av BlackSmp:

SHB och OsX är alltid ett elände. Jag är så glad att IOS apparna fungerar 100ggr bättre... Ska prova att logga in på SHB när jag kommer hem

Men även Ikanobank fungerade inte med BankID, SHB support tyckte jag nämnde att drivrutinerna och BankId så är det inte SHB som har hand om det. Kan det stämma?

Ursprungligen av Mc Tommy:

Installerade Mavericks på hustruns Mac Book Air, då fungerade det inte att logga in på SHB med dosan och MED sladd, inte heller på Ikanobank.

Vill du utveckla "fungerade inte"? Jag har nämligen ett SEB Bank ID på kort, och när jag pluggar i dosan så står det "Sätt i kort". Så stoppar jag i kortet, och det står fortfarande "Sätt i kort". Är det Mavericks eller Bank ID-dosan som är problemet?

Ursprungligen av pmarriott:

Vill du utveckla "fungerade inte"? Jag har nämligen ett SEB Bank ID på kort, och när jag pluggar i dosan så står det "Sätt i kort". Så stoppar jag i kortet, och det står fortfarande "Sätt i kort". Är det Mavericks eller Bank ID-dosan som är problemet?

Det är Bank ID-dosan med kortet i tillsammans med Maverick som inte lirar ihop.

SHB support sa att en ny drivrutin kommer så småningom men SHB har inte hand om det.

Kanske samma problem med SEB, en ny drivrutin måste till?

Ursprungligen av Mc Tommy:

Men även Ikanobank fungerade inte med BankID, SHB support tyckte jag nämnde att drivrutinerna och BankId så är det inte SHB som har hand om det. Kan det stämma?

Hmm, jag vet bara att det ofta är ett rent h-vete att få igång inloggning via dosa med sladd för SHB vid varje ny OsX-version. Jag skyller alltid på SHB, det är deras ansvar att se till att jag kan logga in till banken - så ser jag på det hela:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Hmm, jag vet bara att det ofta är ett rent h-vete att få igång inloggning via dosa med sladd för SHB vid varje ny OsX-version. Jag skyller alltid på SHB, det är deras ansvar att se till att jag kan logga in till banken - så ser jag på det hela:)

Det skulle vara lag med straffansvar på att alla samhällsviktiga institutioner skall vara 100% plattformsoberoende. Enda tekniska kravet skulle vara internetuppkoppling.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-25 13:56

@pmarriott: Varför kör du inte Mobilt BankID? Jag använder inte min dosa längre....

Ursprungligen av kenjon:

@pmarriott: Varför kör du inte Mobilt BankID? Jag använder inte min dosa längre....

Det gör även jag, men det är inte överallt det fungerar. Än.

Ursprungligen av pmarriott:

Det skulle vara lag med straffansvar på att alla samhällsviktiga institutioner skall vara 100% plattformsoberoende. Enda tekniska kravet skulle vara internetuppkoppling.

Håller med dig och jag blir så förb... när man ska göra en så enkel grej att logga in på banken, man tar ur koret ur dosan, sätter i det igen, tar ur dosans kabel, startar om och SIST ringer man bankens support. Ska det vara så förb... svårt att skriva en rad på bankens hemsida "Det fungerar inte med dosa med sladd att logga in på banken med det nya operativsystem Mavericks, vi återkommer med mer information när ny drivrutin har kommit" Man utgår alltid att man själv gjort något fel men det ska bli ändring på det...

Ursprungligen av kenjon:

@pmarriott: Varför kör du inte Mobilt BankID? Jag använder inte min dosa längre....

Med mobilt BankID, hur fungerar det?

Berätta

Ursprungligen av Mc Tommy:

Med mobilt BankID, hur fungerar det?

Berätta

Du installerar mobilt Bank ID på din telefon. Finns för Android och iOS. Sen går du in på din bank och går genom guiden för att beställa det. Har bara erfarenhet av SEB men där går det ganska smärtfritt. Bara att klicka sig genom guiden, peta in koden man får i Bank ID-appen på telefonen och så är man igång. När du ska logga in väljer du mobilt Bank ID, startar appen på telefonen och på begäran petar du in koden du valde under installationen. Din telefon måste vara uppkopplad mot nätet så begränsningen är om du är utomlands och har stängt av dataroaming. Då måste du antingen vara ansluten via WiFi eller åtminstone tillfälligt aktivera data.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-25 14:18

Mobilt BankID krävs även för Swish, en helt suverän app.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-25 14:27

Jag citerar mig själv här från inlägg #42 :

Citat:

Hur är det för er när det gäller gestures?

I just Finder fungerar inte tre fingrar för navigering fram och bak för mig. I övriga program fungerar det utmärkt.

Fungerar det för någon av er? Isåfall, har ni något tips för att få det att fungera?

Ursprungligen av zinned:

Jag citerar mig själv här från inlägg #42 :

Fungerar det för någon av er? Isåfall, har ni något tips för att få det att fungera?

Tre fingrar byter skrivbord för mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-25 15:22
Ursprungligen av pmarriott:

Tre fingrar byter skrivbord för mig.

Det är ju lite hur man har ställt in det men om du kollar under "Fler gester" på styrplatteinställningarna, vad har du där? Där har jag valt "Svep med tre fingrar". Det fungerar inte i Finder, dock i alla andra program.

Bevaka tråden