Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks - Frågor & Svar.

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-25 15:52
Ursprungligen av zinned:

Det är ju lite hur man har ställt in det men om du kollar under "Fler gester" på styrplatteinställningarna, vad har du där? Där har jag valt "Svep med tre fingrar". Det fungerar inte i Finder, dock i alla andra program.

Fungerar i Finder för mig också. Har tyvärr inget bra förslag på vad som kan vara fel.

Ursprungligen av pmarriott:

Du installerar mobilt Bank ID på din telefon. Finns för Android och iOS. Sen går du in på din bank och går genom guiden för att beställa det. Har bara erfarenhet av SEB men där går det ganska smärtfritt. Bara att klicka sig genom guiden, peta in koden man får i Bank ID-appen på telefonen och så är man igång. När du ska logga in väljer du mobilt Bank ID, startar appen på telefonen och på begäran petar du in koden du valde under installationen. Din telefon måste vara uppkopplad mot nätet så begränsningen är om du är utomlands och har stängt av dataroaming. Då måste du antingen vara ansluten via WiFi eller åtminstone tillfälligt aktivera data.

Då är jag lite med på banan igen, du menar alltså att man laddar ner en app? Jag har laddat ner SHB appen och den fungerar suveränt men har begränsade rättigheter vad man kan göra men man kan göra det mesta. Dock inte logga in på IKANOBANK men IKANOBANK kanske har en egen app?

Med SHB dosan kan man logga in lite överallt med Bank ID.

Buggar ?
Ansluter till utdelad disk på en Windowsmaskin som vanligt, jag ser och kan bläddra mellan mappar och filer
men
1. Jag kan inte kopiera filer från Mac till PC, får felkod 43 även fast jag inte använder felaktiga tecken
2. Jag ser inte ledigt utrymme i Finder längre som tidigare, nu visar Finder bara ledig utrymme på min lokala disk ?

Hur fan får jag över filen ?

Citat:

Åtgärden kunde inte slutföras eftersom ett eller flera objekt inte kunde hittas.
(Felkod −43)

Ursprungligen av disktant:

Buggar ?
Ansluter till utdelad disk på en Windowsmaskin som vanligt, jag ser och kan bläddra mellan mappar och filer
men
1. Jag kan inte kopiera filer från Mac till PC, får felkod 43 även fast jag inte använder felaktiga tecken
2. Jag ser inte ledigt utrymme i Finder längre som tidigare, nu visar Finder bara ledig utrymme på min lokala disk ?

Hur fan får jag över filen ?

Väldigt gammal artikel, men, http://support.apple.com/kb/TS2039
Ring Apple? Fast det kostar säkert pengar.

Ursprungligen av Mc Tommy:

Då är jag lite med på banan igen, du menar alltså att man laddar ner en app? Jag har laddat ner SHB appen och den fungerar suveränt men har begränsade rättigheter vad man kan göra men man kan göra det mesta. Dock inte logga in på IKANOBANK men IKANOBANK kanske har en egen app?

Med SHB dosan kan man logga in lite överallt med Bank ID.

Jo, det är en app. https://itunes.apple.com/se/app/bankid-sakerh...

Ursprungligen av Mc Tommy:

Då är jag lite med på banan igen, du menar alltså att man laddar ner en app? Jag har laddat ner SHB appen och den fungerar suveränt men har begränsade rättigheter vad man kan göra men man kan göra det mesta. Dock inte logga in på IKANOBANK men IKANOBANK kanske har en egen app?

Med SHB dosan kan man logga in lite överallt med Bank ID.

Fast SHB IOS app använder sig inte av mobiltbankid - så där hjälper inte mobiltbankid

Och sedan så blir det som vanligt när Apple kommer med ett nytt OS

Jag har skickat en fråga till dem och frågat när de ska fixa stödet.

Senast redigerat 2013-10-25 21:13
Ursprungligen av disktant:

Buggar ?
Ansluter till utdelad disk på en Windowsmaskin som vanligt, jag ser och kan bläddra mellan mappar och filer
men
1. Jag kan inte kopiera filer från Mac till PC, får felkod 43 även fast jag inte använder felaktiga tecken
2. Jag ser inte ledigt utrymme i Finder längre som tidigare, nu visar Finder bara ledig utrymme på min lokala disk ?

Hur fan får jag över filen ?

Kopplade från och anslöt igen, funkar

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-25 21:57
Ursprungligen av Adzam 1:

Jag har lite frågor/funderingar:

1. Är det bara jag som upplever att scrollningen går lite långsammare än innan? Går det att ändra på den?

Jag uppgraderade just till Mavericks, och jag upplever också att scrollningen är långsammare än innan. Lite stört, men man vänjer sig säkert fort.

Pekplattan känns som vanligt i övrigt, med avseende på känslighet och acceleration.

Edit: Jag skulle tippa på att det beror på nya "smooth scroll"-funktionen som gör att det ska hacka mindre, i synnerhet på retina-bestyckade maskiner. Måste säga att det hackar betydligt mindre även på min gamla MBP 13" 2011.

Jag är tydligen inte ensam om att wi-fi sync mellan iTunes och iPhone/iPad slutat fungera.

Någon som har lösning?

Ursprungligen av pmarriott:

Ska kolla den men det verkar vara lite stormigt nu när Mavericks landade...

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast SHB IOS app använder sig inte av mobiltbankid - så där hjälper inte mobiltbankid

Och sedan så blir det som vanligt när Apple kommer med ett nytt OS

Jag har skickat en fråga till dem och frågat när de ska fixa stödet.

Bra att du agerar, du har många med dig!!!

Ursprungligen av Mc Tommy:

Bra att du agerar, du har många med dig!!!

Tja...

Citat:

Om du får problem att logga in på Handelsbanken internettjänst via Kortläsare med sladd efter att du uppdaterat till det nya Mac OS X Maverick beror detta på drivrutinen till kortläsaren.
Denna version av drivrutin fungerar dessvärre inte tillsammans med Maverick. Arbete pågår för att så fort som möjligt lansera en uppdaterad version.

Tills en sådan uppdaterad version är på plats får vi hänvisa dig till inloggningssättet Kortläsare utan sladd alternativt någon av de andra självbetjäningstjänsterna som Handelsbanken erbjuder, till exempel mobiltjänsten.

Jag blev lite sur så jag skickade ett svar tillbaka där jag skrev att det var inte direkt oväntat att Mavericks skulle komma under hösten. Hur kommer det sig att ni inte redan är klara?

Och BankId har inte ens mailkontakt eller formulär på sin sida. Bara telefonnummer. Men det är kanske lika bra - för jag är sur ikväll

Jag vill välja Apple TV som enhet för ljud ut. Hur gör jag detta? Försöker välja "Apple TV" men markören hoppar bara tillbaka till "inbyggda högtalare".

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag har lite frågor/funderingar:

1. Är det bara jag som upplever att scrollningen går lite långsammare än innan? Går det att ändra på den?

Upplevde samma sak! Mycket störande måste göra mycket större eller snabbare rörelser på plattan nu . . .

Ursprungligen av BlackSmp:

Tja...
Jag blev lite sur så jag skickade ett svar tillbaka där jag skrev att det var inte direkt oväntat att Mavericks skulle komma under hösten. Hur kommer det sig att ni inte redan är klara?

Och BankId har inte ens mailkontakt eller formulär på sin sida. Bara telefonnummer. Men det är kanske lika bra - för jag är sur ikväll

Det är nog bäst om Bankid bara har mailkontakt med hemlig E-mail address...

Ursprungligen av Mc Tommy:

Ska kolla den men det verkar vara lite stormigt nu när Mavericks landade...

Mobilt Bank ID är plattformsoberoende. Bara att peta in. Sen kan du använda det från vilken internetansluten enhet som helst.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-10-26 10:05

Kan inte starta Kartor. Det blir bara badboll. Måste tvångsavsluta. Detsamma när jag försöker klicka på icloud i systeminställningar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-26 10:21
Ursprungligen av zinned:

Hur är det för er när det gäller gestures?

I just Finder fungerar inte tre fingrar för navigering fram och bak för mig. I övriga program fungerar det utmärkt.

Jag vill minnas att den funktionen försvann i ML?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-26 10:23
Ursprungligen av SirBergman123:

Jag vill välja Apple TV som enhet för ljud ut. Hur gör jag detta? Försöker välja "Apple TV" men markören hoppar bara tillbaka till "inbyggda högtalare".

Sitter inte vid dator just nu, men cmd (eller är det ctrl) och sen klicka på ljudikonen uppe till H.

Kvarstår problemet om du väljer där istället?

Ursprungligen av pmarriott:

Mobilt Bank ID är plattformsoberoende. Bara att peta in. Sen kan du använda det från vilken internetansluten enhet som helst.

Jag laddadee ner appen men behöver en kod, har kontaktat SHB. Spännande!

Senast redigerat 2013-10-26 12:09
Ursprungligen av kladda:

Sitter inte vid dator just nu, men cmd (eller är det ctrl) och sen klicka på ljudikonen uppe till H.

Kvarstår problemet om du väljer där istället?

Fick det att fungera genom att starta om datorn.

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2013-10-26 11:50
Ursprungligen av SirBergman123:

Jag vill välja Apple TV som enhet för ljud ut. Hur gör jag detta? Försöker välja "Apple TV" men markören hoppar bara tillbaka till "inbyggda högtalare".

Det där drabbas jag av lite då och då jag med, för att få det att fungera så får man starta om Macen... Har inte hittat någon annan lösning på problemet. Var så för mig även i ML.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-26 12:59
Ursprungligen av kladda:

Jag vill minnas att den funktionen försvann i ML?

Nope, fungerade hur bra som helst i ML.

Dock, efter att jag har dykt lite i problematiken, så verkar detta vara en bug i Mavericks. Hoppas fler felanmäler den bara så att den fixas så snart som möjligt.

någon mer än jag som upplever problem med mail.app i mavericks? (i mitt fall med gmail)

om jag får ett mail och väljer att arkivera det så dyker det upp igen i mail.app om jag stänger ner/minimerar det och sedan öppnar upp det igen.

har provat att ta bort mail-kontot och lägga till det igen men det hjälpte ej.

Bank id

Mitt bank id är helt död! Nordea ligger efter och kan ikke lämna support!

Ursprungligen av Seti_mery:

Mitt bank id är helt död! Nordea ligger efter och kan ikke lämna support!

Samma som jag, att dosan inte reagerar på att man stoppar i kortet?

Ursprungligen av zinned:

Det fungerar utmärkt, dock krävs det att du i OS X byter språk till engelska samt att du också ändrar region till USA. Starta sedan om och gå in i Mac App Store, då kommer du se uppdateringarna.

Visserligen syns uppdateringarna men det går inte att hämta hem dem när man loggat in med sitt vanliga apple id. "Update Unavailable with This Apple ID" står det. Jag misstänker att man måsta skapa / skaffa ett alternativt id i USA?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-27 00:16
Ursprungligen av carpelux:

Visserligen syns uppdateringarna men det går inte att hämta hem dem när man loggat in med sitt vanliga apple id. "Update Unavailable with This Apple ID" står det. Jag misstänker att man måsta skapa / skaffa ett alternativt id i USA?

Nej då, du behöver inget amerikanskt konto. Jag vet dock inte varför du får det meddelandet för jag använde mitt vanliga, svenska konto.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-27 09:37

Någon som vet hur man får tillbaka färgen i kolumner i listvy. Som det är nu får man klicka runt för att se hur det hela sorteras.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-10-27 10:08

Det enda som visar sorteringskolumn är den lilla upp/ner-pilen (triangeln) verkar det som.

Bevaka tråden