Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändringsdatum ändras utan ändring. .doc och .xls

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag öppnar gamla .doc eller .xls-filer på min filserver med senaste office för Mac ändras ändringsdatum för filen direkt som filen öppnas. Ändringsdatumet ändras alltså inte när jag sparar och stänger dokumentet, utan direkt vid öppnandet, och det hjälper inte att avsluta utan att spara. Ändringen av ändringsdatumet biter sig fast.

Problemet uppstår inte när jag öppnar .docx- eller .xlsx-filer.
Problemet uppstår inte heller om jag öppnar filerna med Pages eller Openoffice.

Jäkligt irriterande, speciellt om man har en skrälldus av snarlika dokument, men vet att "det där testprotokollet gjorde vi vid maskinleveransen, juni 2011", åsså visar sig alla testprotokoll vara ändrade den senaste veckan.

Är det versionshanteringen av dokumenten som Microsoft lyckats klanta till, eller vad?

Jag har försökt söka i både i 99-forumet och ute på nätet med "ändringsdatum" men inte fått några vettiga träffar som förklarar fenomenet.

Någon som vet vad som händer?

Jag tror jag har sett samma sak men minns inte exakt omständigheterna. Vad är det för filsystem på servern?

Det kan ha att göra med att informationen är uppdelad i två "filer", resource fork och data fork, för de gamla formaten (doc, xls) och OS X för för sig att ändra något i resource fork trots att inget har ändrats (t.ex. filen är skapad i Office 2004 men när den öppnas första gången med 2011 ändras någon flagga...).

Kan också bero problem som uppstår i samband med att servern markerar filen som "edit lock". Att låset inte släpper i tid eller att servern inte kommunicerar låsningsstatus på ett sätt som OS X förstår för denna typ av filer varpå OS X skriver dit ett nytt ändringsdatum (för det är väl operativet, inte t.ex. Excel, som håller reda på denna typ av uppgifter).

Det där råkade jag ut för förlänge sedan på Windows i vårt projekt. Så fort som man öppnade ett worddokument så ändrades datumet oavsett om du gjorde Save eller inte. Jag minns det eftersom vår,projektledare fick ett utbrott på ett möte och öste galla över att folk gjorde ändringar i vissa dokument och jag svarade med att det ändras så fort som du öppnar dokumentet. Så skylll på Microsoft - det är de som är skyldiga.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-26 07:04

Ett tips för att komma runt det är ju att ange datum i filnamnet när man skapar ett nytt dokument.

Det har nog tyvärr att göra med djupgående brist i OS X att göra.

Det finns nämligen två typer av ändringsdatum för en fil, dels den "gamla" typen, som skrivs in i själva filen och hänger med över plattformar etc, och sedan det som används i alla unix-system, "inode change date", vilket slarvigt uttryckt är när filens plats i filsystemet på något sätt ändrats.

Inodes har också uppgift om " access date", alltså när filen senast lästes.

Tyvärr har Apple nedprioriterat den gamla typen av ändringsdatum och därför visar Finder det som att filen har ändrats, fast det som egentligen hänt är att det endast är ändringar i filens inode.

Det finns många andra verktyg som kan ge dig rätt/fylligare information, men tyvärr är nog Finder kört för ändamålet.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

...
Det finns många andra verktyg som kan ge dig rätt/fylligare information, men tyvärr är nog Finder kört för ändamålet.
...

Har du månne något förslag? Jag hittar inget som ger info om "verkligt" ändringsdatum.

Nåt liknande händer mig när jag importerar foton o filmsnuttar från mobilen(ej iPhone), de får importdatumet som skapelsedatum. Dock har jag för mig att det går att se det ordinarie skapelsedatumet om filen importeras i iPhoto. Jag har dock inte uppgraderat till 10.9, felet finns där ändå

1
Bevaka tråden