- erro67
- Medlem ●
Vart har du bilderna?
iPhoto?
iCloud?
Dropbox?
I iOS-enheten?
Spotlight/smart mapp?
Eftersom jag postat tråden i iOS-forumet så är det alltså frågan om bilder som ligger i den "vanliga" bildappen i iPhone/iPad via bildström/kamerarulle/album
Vilket iOS har du i berörda enhet? I iOS 7 finns ett visningsläge som grupperar bilder utifrån datum och plats. Där bör du enkelt kunna hitta igen bilder från just 6 månader sedan.
Vilket iOS har du i berörda enhet? I iOS 7 finns ett visningsläge som grupperar bilder utifrån datum och plats. Där bör du enkelt kunna hitta igen bilder från just 6 månader sedan.
IOS 7. Jovisst, jag vet det. Men det jag undrar är om nån känner till nåt ännu enklare. Typ en app som direkt visar bilder som är t.ex. 6 månader gamla utifrån aktuell dags datum.
IOS 7. Jovisst, jag vet det. Men det jag undrar är om nån känner till nåt ännu enklare. Typ en app som direkt visar bilder som är t.ex. 6 månader gamla utifrån aktuell dags datum.
Men HUR vill du att det ska presenteras på för sätt? Det kan ju inte bli enklare än att trycka på "Samlingar" i vänstra övre hörnet och sen titta på datumen i vänstra marginalen.
Kan inte se att det finns någon app som kan göra detta enklare.
Presentationen är väl inte så konstig. Hen vill ha en app som visar bilder tagna en viss tid bakåt. I appen ställer man in vilket datum - t.ex "idag minus 6 månader". När man startar appen så hämtar den bilder från det datumet från bildrullen, och visar dem.
Borde inte vara så svårt att göra en sådan app, men marknaden för en sådan app är nog försumbar, och därför lär ingen skriva en sådan app.
Presentationen är väl inte så konstig. Hen vill ha en app som visar bilder tagna en viss tid bakåt. I appen ställer man in vilket datum - t.ex "idag minus 6 månader". När man startar appen så hämtar den bilder från det datumet från bildrullen, och visar dem.
Borde inte vara så svårt att göra en sådan app, men marknaden för en sådan app är nog försumbar, och därför lär ingen skriva en sådan app.
Han frågade efter ett enklare sätt och det du beskriver är inte enklare
Testade i iPhoto för iOS att sortera på sådant sätt men kunde inte se att det går.
Han frågade efter ett enklare sätt och det du beskriver är inte enklare
Det kan inte bli enklare än att bara starta en app och få upp de önskade bilderna, enligt det datum som är inställt i appen.
Det krävs alltså bara ett "klick".
Om du ska in i Bilder-appen, och leta dig fram till rätt datum, så krävs det betydligt fler "klick".
Men det är ju en hypotetisk fråga, för ingen lär ju skriva en sådan app, eftersom marknaden förmodligen är försumbar.
Det kan inte bli enklare än att bara starta en app och få upp de önskade bilderna, enligt det datum som är inställt i appen.
Det krävs alltså bara ett "klick".
Om du ska in i Bilder-appen, och leta dig fram till rätt datum, så krävs det betydligt fler "klick".
Men det är ju en hypotetisk fråga, för ingen lär ju skriva en sådan app, eftersom marknaden förmodligen är försumbar.
Du ska först göra den inställningen till att börja med så det blir men än bara ett klick
Eller du menar väl inte att denna app bara kan visa bilder från ett förbestämt datum!!
Du ska först göra den inställningen till att börja med så det blir men än bara ett klick
Eller du menar väl inte att denna app bara kan visa bilder från ett förbestämt datum!!
Ja, man kan väl säga att det är ett förbestämt datum, fast det är dynamiskt. Jag menade att man skulle ställa in typ "dagens datum minus sex månader".
Dvs tittar man i appen idag, så blir det 6 månader bakåt från idag.
Tittar man i appen imorgon, så blir det 6 månader bakåt från imorgon.
Inställningen rör man sedan inte förrän man vill titta på ett annat tidsperspektiv - t.ex tre månader bakåt, eller 1 år bakåt.
Och om man som TS alltid vill se just 6 månader, och aldrig behöver ändra inställningen, så blir det bara ett klick varje gång man går in i appen.
Nej, man gör inställningen en gång att jag vill se t.ex. "dagens datum minus sex månader".
Dvs tittar man i appen idag, så blir det 6 månader bakåt från idag.
Tittar man i appen imorgon, så blir det 6 månader bakåt från imorgon.
Inställningen rör man sedan inte förrän man vill titta på ett annat tidsperspektiv - t.ex tre månader bakåt, eller 1 år bakåt.
Och om man som TS alltid vill se just 6 månader, och aldrig behöver ändra inställningen, så blir det bara ett klick varje gång man går in i appen.
Nu skrev TS "valbar tid" så 6 månader ser jag som ett exempel på en tid och inte en fixerad tid.
Det innebär att vill han sortera efter annan tid måste valet ändras och då blir det mer än ett "klick"
Därmed faller den enkelhet som TS efterlyser men den app jag tipsade om kan vara lösningen.
För där är det enkelt att räkna bakåt den tid man själv vill.
Men herregud. Jesper förstår precis vad jag menar. En app som direkt när den öppnas visar bilder som är 6 månader gamla, baserat på det datum som råkar vara just då. Naturligtvis måste appen först ställas in på jst 6 månader, men det är ju en engångs-grej. Vill man ändra det till 3 månader så gör man det en gång, sen visar appen 3 månader gamla bilder. Det skulle alltså bara vara en enkel kul grej att direkt kunna se vad man tog för bilder för t.ex. ett halvår sedan.
Denna app kanske
Tack, ska kolla denna när jag komem rhem. Verkar dock inte kunna visa bilder en viss tid tillbaka i tiden vad jag kan se av beskrivningen.
Tack, ska kolla denna när jag komem rhem. Verkar dock inte kunna visa bilder en viss tid tillbaka i tiden vad jag kan se av beskrivningen.
Den delar upp bilderna månadsvis,veckovis eller dagsvis.
Har sökt och den där är nog det närmaste du kan få efter dina önskemål.
Denna app kanske
Nej, den klarar inte det jag vill. Men man får ju ytterligare en variant på uppdelning av år och månader, samt en kalender där alla bilder visas vid sina datum. Lite kul. Och dessutom en karta där alla bilder placeras. Nåt sånt finns väl varken i den vanliga bildappen eller iPhoto?
Nej, den klarar inte det jag vill. Men man får ju ytterligare en variant på uppdelning av år och månader, samt en kalender där alla bilder visas vid sina datum. Lite kul. Och dessutom en karta där alla bilder placeras. Nåt sånt finns väl varken i den vanliga bildappen eller iPhoto?
Inte i vanliga bildappen men i iPhoto så ser man mer info såsom karta.
Inte i vanliga bildappen men i iPhoto så ser man mer info såsom karta.
I iPhoto kan jag markera en bild (eller flera), klicka på i-knappen och få upp en liten ynklig karta. Nåt bättre hittar jag inte där, har jag missat nåt?
PhotoCal har däremot en karta i fullskärm, klart bättre. Dock är det en iPhone-app som förstoras i iPad'en. Men det finns säkert bättre appar för att se sina bilder på karta också.
I iPhoto kan jag markera en bild (eller flera), klicka på i-knappen och få upp en liten ynklig karta. Nåt bättre hittar jag inte där, har jag missat nåt?
PhotoCal har däremot en karta i fullskärm, klart bättre. Dock är det en iPhone-app som förstoras i iPad'en. Men det finns säkert bättre appar för att se sina bilder på karta också.
Nu var inte frågan hur stor kartan var utan om den fanns och det gör den.
iPhoto på datorn har du Platser och där har man en karta i större format.
Nu var inte frågan hur stor kartan var utan om den fanns och det gör den.
iPhoto på datorn har du Platser och där har man en karta i större format.
Ja, det vet jag också. Men nu är min fundering hur man gör detta i iPhone/iPad. På datorn har jag Lightroom och där kan jag göra allt jag vill.
Den dag den där finns i en stabil köpbar version så är jag en av de första som står i kön
Finns det nån app som automatiskt kan visa mina bilder som är 6 månader gamla? Eller nån annan valbar tid?
Visst, jag kan själv gå in i "Bilder" och bläddra tillbaka ett halvår, men det vore kul om det kunde funka automatiskt.
Ta en titt på appen PhotoWerks...
Gillar den skarpt!