Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt Garageband, gamla filer?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-03-31 09:48

Har just uppgraderat Garageband till 10.0.2 och ser en hel del förändringar. Bl.a finns möjligheten att spara och öppna filer till/från iCloud, vilket säkert kan vara bra. När jag ska öppna gamla befintliga filer vill dock programmet spara om dem med en 1'a bakom namnet… Vad är anledningen till detta?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-04-01 10:02

Ingen som har några idéer här?

Ursprungligen av lensv:

Ingen som har några idéer här?

Förmodligen för att filerna sparade i Garageband 10 går inte att öppna i äldre versioner. Jag har iofs inte testat och har ingen möjlighet att göra det just nu, men det är ju inte helt ovanligt att filer sparade i nya versioner av program inte kan öppnas i äldre versioner.

Jag noterade av en slump att den gamla versionen av Garageband fanns kvar som en backup när jag uppgraderade till 10.0. Inte helt säker på varför man gör så, men kanske är det för att det är en ganska stor förändring man gjort till version 10 och alla användare kanske inte känner sig helt bekväma, vad vet jag? Det kan ju även vara så enkelt att jag själv angav att man skulle spara en backup vid uppgraderingen, men minnet sviker tyvärr.

Åter till filnamnet... Vad händer om du explicit talar om vad du vill ha för filnamn första gången du sparar i den nya versionen? Visst får man väl upp en "save as" dialog när man sparar, och kan du i den klicka på den befintliga filen med det urspringliga namnet? Får du fortfarande en "1":a efter filnamnet då?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-04-01 14:55
Ursprungligen av HåkanE:

Åter till filnamnet... Vad händer om du explicit talar om vad du vill ha för filnamn första gången du sparar i den nya versionen? Visst får man väl upp en "save as" dialog när man sparar, och kan du i den klicka på den befintliga filen med det urspringliga namnet? Får du fortfarande en "1":a efter filnamnet då?

Man får upp "save as" dialogen redan när man ska öppna filen och den måste sparas för att man ska kunna öppna den. Att välja det gamla namnet går inte.

Ursprungligen av lensv:

Man får upp "save as" dialogen redan när man ska öppna filen och den måste sparas för att man ska kunna öppna den. Att välja det gamla namnet går inte.

Det känns ärligt talat lite korkat i min mening. Visst kan jag förstå att man vill skydda användarnas arbete & kompabilitet med gamla versioner etc. (om det nu är därför...), men att tvinga en att byta namn vid öppnandet är ju en kass approach.
Mitt förslag är att du skapar en ny katalog som du sparar ner de nya (eller de gamla...) projekten i. Då borde du ju rimligtvis kunna ha samma namn som innan.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-04-01 15:23
Ursprungligen av HåkanE:

Mitt förslag är att du skapar en ny katalog som du sparar ner de nya (eller de gamla...) projekten i. Då borde du ju rimligtvis kunna ha samma namn som innan.

Ja, man måste nog göra något sådant. Undrar bara varför Apple inte informerar om bakgrunden till detta beteende?!?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-04-07 10:07

Någon som vet ifall det går att slå ihop två olika projekt i GB och fortsätta editera dem som en fil?

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-04-07 12:04

Jag har garageband 10.0.2 och har sparat mina projekt i iCloud. Jag har även laddat ner Garageband till min iPad 2 och iPhone 4. Jag kan inte se mina projekt på mina IOS-enheter eller det kanske inte är meningen. Har jag missuppfattat eller bara inte fattat hur man skall göra? Kör Mavericks och IOS 7.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-08 01:09
Ursprungligen av onnyt:

Jag har garageband 10.0.2 och har sparat mina projekt i iCloud. Jag har även laddat ner Garageband till min iPad 2 och iPhone 4. Jag kan inte se mina projekt på mina IOS-enheter eller det kanske inte är meningen. Har jag missuppfattat eller bara inte fattat hur man skall göra? Kör Mavericks och IOS 7.

Garageband för iOS och OSX är olika programversioner som inte är kompatibla med varandra på samma sätt som iWorkprogrammen är. Garagebandfiler skapade på en iOS-enhet kan öppnas på en mac men sparas sedan i ett format som inte åter kan öppnas på i-enheten. Med iCloud-synken funkar det så att du kan synka iOS-versionerna med alla andra i-enheter samt du ser dessa och kan öppna (importera) dem i OSX. Versionerna sparade i OSX kan synkas, öppnas och redigeras på andra mac-datorer, men man kommer inte ens se dem i Garageband på iOS.

Det är faktiskt två olika mappar i iCloud för de två olika versionerna. Sökvägen till (de dolda) kopiorna av iCloud som sparas lokalt på datorns hårddisk är
~/Library/Mobile\ Documents/F3LWYJ7GM7~com~apple~garageband10
respektive
~/Library/Mobile\ Documents/F3LWYJ7GM7~com~apple~mobilegarageband

Apple är inte särskilt tydliga med detta i sin information:

Citat:

iCloud allows you to keep your GarageBand sessions up to date across all your Mac computers. It also lets you start sketching out a song idea on your iOS device, then import it wirelessly to your Mac to take it even further.

De får det att låta som enbart bra

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-04-08 08:32

Sitter någon möjligtvis med ett svar även på min fråga (om det går att sammanfoga två olika projekt/filer)? I det här fallet gäller frågan enbart OS X versionen av GB.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-08 21:44
Ursprungligen av lensv:

Sitter någon möjligtvis med ett svar även på min fråga (om det går att sammanfoga två olika projekt/filer)? I det här fallet gäller frågan enbart OS X versionen av GB.

Man kan väl kopiera alla spår i det ena projektet och klistra in dem i det andra?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-04-09 08:13
Ursprungligen av IngoX:

Man kan väl kopiera alla spår i det ena projektet och klistra in dem i det andra?

Mja, ska man göra på det sättet måste man kopiera ett spår i taget. Dessutom verkar inte separata volyminställningar etc. följa med i kopian

1
Bevaka tråden