- Mymac4ever
- Medlem ●
- Sundsvall
Någon som kan tipsa om bra cykelglasögon? Jag är glasögonbärare men har också linser med vilka jag ju såväl ser bättre som har ett bredare synfält men jag vill gärna ha cykelglasögon så jag slipper insekter o vind i ögonen.
Jag postar mitt senaste cykelmätarnapp här istället för den andra tråden o länkar hit istället.
Denna Sigma Sport Rox 10.0 känns lockande. I paketet ingår pulsband, cadens o hastighetsmätare. Programvaran funkar m Mac. Jag hör till de, få?, som inte vill ha telefonen på styret
Hur funkar det med hydrauliska bromsar? De cyklar jag har provat tycker jag att man får trycka ned väldigt långt med handlagen innan det händer något?
Det är rätt olika mellan olika märken. Jag har tex haft Avid Juicy 5 och de skickade mig i en båge över styret om man var lite ofrösiktig, dvs väldigt kort spel. Nu har jag en rätt billig shimano-broms och den tar långt in, föredrar detta då man liksom kan trycka in handtaget för att "förbereda broms" och sedan nypa till hårdare.
Har vi några cykelintresserade här på 99mac?
Jag måste komma igång och börja träna igen och har tidigare gillat att cykla. När jag var yngre hade jag en mountainbike som jag snurrade runt på i många många mil, både på vägar och i skogen.
Nu ha jag passerat 30 och lagt på mig både ett och annat kilo för mycket tyvärr. Dags att komma igång igen helt enkelt! Men vad bör jag satsa på om jag har en budget på säg 5-6000:-? Kan jag köpa en MTB igen, eller kollar folk skitkonstigt på mig då, är det bara en hederlig gubbcykel som gäller när man är 30+?
Cykla är kul, att resa med cykel är ännu roligare
Inspiration;
Blogg: http://www.travelaroundtheworld.se
Flickr: https://www.flickr.com/photos/macgunde/
Mvh Daniel
@macgunde Du cyklar ett par mil varje år va? Vad brukar du snitta på ett år?
Några mil har det blivit, men i år blir det färre då ingen längre cykelresa är planerad :P.
Har ingen årsstatistik tyvärr :(.
Under åren 2010-2013 blev det dock ca 13 000 km trampade (+ ca 5000 km liftande) under totalt ca 13 månader i den Afrikanska kontinenten dock :). Många goa minnen dyker upp när man tänker tillbaka, dock får 4-5 dagar på Gotland duga gott i sommar :).
Wow vad häftigt det ser ut!! Grattis till prestationen!
Asfalt och grus … jag är skogsmulla och vill helst vara i skogen. Off topic, men lite kul kanske: Jag är involverad i mtb-loppet Lida Loop, i år för 10e året. Vi har inga pengar till marknadsföring så vi hittade på "Kingen" istället som syns på youtube (hittills 3 filmer), FB och sin blogg. En medelålders it-kille med lite cykelring runt magen. Han tränar för att köra en loop. Kanske vore nåt för er att inspireras av? Önskar er härliga cykelturer i vårsolen!
https://www.youtube.com/watch?v=Cuj4-Ar0BdU
Någon som kan tipsa om bra cykelglasögon? Jag är glasögonbärare men har också linser med vilka jag ju såväl ser bättre som har ett bredare synfält men jag vill gärna ha cykelglasögon så jag slipper insekter o vind i ögonen.
Tror Sportoptik är de bästa på marknaden! Köp ett par som anpassar sig efter ljuset så slipper du byta glasen!
Jag har börjat cykla igen sedan jag flyttade till Trondheim och köpte en GT Zaskar på rea. Har bara 5 km mellan jobb och dagis (dit tar jag bilen för att få med ungar och packning). Det låter kanske inte mycket, men på hemvägen är det ≈140 meter stigning som jag tar på 14-18 minuter beroende på motivation. Det har gjort att jag tappat ca 7 kilo på ett år! Jag försöker ta mig ut i skogen också, men det blir tyvärr för sällan.
Vad jag önskar jag hade haft mer koll på när jag köpte GT:n var de nya cyklarna med superfeta däck. Till de behövs ingen dämpning eftersom man cyklar med lågt tryck i däcken, och de flyter ganska bra över både snö och myr. Två ting vi har ganska mycket av här uppe i norr.
http://fatbikes.no (det finns andra märken också)
Vad jag önskar jag hade haft mer koll på när jag köpte GT:n var de nya cyklarna med superfeta däck. Till de behövs ingen dämpning eftersom man cyklar med lågt tryck i däcken, och de flyter ganska bra över både snö och myr. Två ting vi har ganska mycket av här uppe i norr.
Det blir dock tungcyklat på vanlig väg med lågt lufttryck.
Är det något jag uppskattar på min cykel så är det dämpningen. Och skivbromsarna som räddade livet på mig när SL-bussen fullkomligt sket i stopplikten.
Jag har börjat cykla igen sedan jag flyttade till Trondheim och köpte en GT Zaskar på rea. Har bara 5 km mellan jobb och dagis (dit tar jag bilen för att få med ungar och packning). Det låter kanske inte mycket, men på hemvägen är det ≈140 meter stigning som jag tar på 14-18 minuter beroende på motivation. Det har gjort att jag tappat ca 7 kilo på ett år! Jag försöker ta mig ut i skogen också, men det blir tyvärr för sällan.
Vad jag önskar jag hade haft mer koll på när jag köpte GT:n var de nya cyklarna med superfeta däck. Till de behövs ingen dämpning eftersom man cyklar med lågt tryck i däcken, och de flyter ganska bra över både snö och myr. Två ting vi har ganska mycket av här uppe i norr.
http://fatbikes.no (det finns andra märken också)
Precis dämpning ska man fundera på det skapar extra vikt hos cykeln, och ska man verkligen åka downhill någorlunda seriöst då är nog också bakdämpning att föredra på cykeln och då ligger man på minst 13-15 kg och uppåt i vikt beroende på plånbok. Betalar man 30000 papp så visst försvinner det väl något hekto men inte flera kilon
Därför älskar jag min Scott Cheyenne från 90-talet betalde 7000 kr för den då , superlätt stark proffsram. Knappt 10 kg väger ingenting tycker jag. Ska ta och väga den återkommer i frågan. Klättrar upp för brantaste lutningen utan problem om man har lite kräm i benen Jag har 24 växlar räcker gott.
Det är vikten på min cykel som jag bara älskar samtidigt som den är stabil och lättcyklad.
Var och prövade en Scott årsmodell 2013 med framdämpning och skivbroms i 10000 kr klassen.. visst nice med skivbroms men jisses vilken skillnad på vikt jämfört med min äldre Scott. Nu får man ingen proffsram för 10000 kr utan måste över 25000 kr en bra bit för att få en semi proffs lättvikts ram av hyfsad kvalitet.
2-3 kgs skillnad är en jätteskillnad på en trampande cykel när man kör på lägsta växeln i brant uppförslut även 1 kg, tro mig
Så visst liften upp i Sälen och downhill ner då funkar tungvikts cyklarna men tugga uppför i branta backar och slingor där hänger ingen med mig.
Det blir dock tungcyklat på vanlig väg med lågt lufttryck.
Är det något jag uppskattar på min cykel så är det dämpningen. Och skivbromsarna som räddade livet på mig när SL-bussen fullkomligt sket i stopplikten.
I stan och plattcyklingen är det perfekt med skivbromsar samt framgaffel dämpning, nästan ett måste bland stressade SL-bussar
I en stad utbyggd för cykling (utopi?), borde inte framdämpning behövas. Jag kan spärra dämpningen som jag vill vilket är skönt. När man tuggar uppför känner man nästan bokstavligt hur man förlorar kraft en vaggande framgaffel.
Rullmotståndet är förstås en nackdel med fatbikes, men jag cyklar ju ändå för träningens skull När det kommit snö och blivit spårigt pga av dålig snöröjning, då skulle det sitta fint med feta däck som flyter ovanpå spåren och lössnön (hade varit typ 4 dagar i år). Men jag ska i ärlighetens namn inte säga att det är bättre då jag inte haft chansen att pröva. Och min cykel är inte ett år gammal ännu så fatbikes finns bara i mina drömmar.
I en stad utbyggd för cykling (utopi?), borde inte framdämpning behövas. Jag kan spärra dämpningen som jag vill vilket är skönt. När man tuggar uppför känner man nästan bokstavligt hur man förlorar kraft en vaggande framgaffel.
Rullmotståndet är förstås en nackdel med fatbikes, men jag cyklar ju ändå för träningens skull När det kommit snö och blivit spårigt pga av dålig snöröjning, då skulle det sitta fint med feta däck som flyter ovanpå spåren och lössnön (hade varit typ 4 dagar i år). Men jag ska i ärlighetens namn inte säga att det är bättre då jag inte haft chansen att pröva. Och min cykel är inte ett år gammal ännu så fatbikes finns bara i mina drömmar.
...link
I en stad utbyggd för cykling (utopi?), borde inte framdämpning behövas. Jag kan spärra dämpningen som jag vill vilket är skönt. När man tuggar uppför känner man nästan bokstavligt hur man förlorar kraft en vaggande framgaffel.
Rullmotståndet är förstås en nackdel med fatbikes, men jag cyklar ju ändå för träningens skull När det kommit snö och blivit spårigt pga av dålig snöröjning, då skulle det sitta fint med feta däck som flyter ovanpå spåren och lössnön (hade varit typ 4 dagar i år). Men jag ska i ärlighetens namn inte säga att det är bättre då jag inte haft chansen att pröva. Och min cykel är inte ett år gammal ännu så fatbikes finns bara i mina drömmar.
I Trondheim är det heldämpat, och helst motor, som gäller för stadscykling. Bymarka har bättre cykelbanor än i byn...;-)
I Trondheim är det heldämpat, och helst motor, som gäller för stadscykling. Bymarka har bättre cykelbanor än i byn...;-)
Sundsvall är glaskrossets stad o dessutom väl utrustad med cykelbanor som slutar i tomma intet. De cykelbanor som finns är dessutom av den livsfarliga GC typen. Mina punkteringsfria däck är min bästa investering på cykeln. Mycket backar är det, stan ligger ju i en gryta, men det är inga problem för mig som utan att tveka kan ge mig iväg till favoritstranden 25 km bort när vädret visar sig från den bästa sidan
Sundsvall är glaskrossets stad o dessutom väl utrustad med cykelbanor som slutar i tomma intet. De cykelbanor som finns är dessutom av den livsfarliga GC typen. Mina punkteringsfria däck är min bästa investering på cykeln. Mycket backar är det, stan ligger ju i en gryta, men det är inga problem för mig som utan att tveka kan ge mig iväg till favoritstranden 25 km bort när vädret visar sig från den bästa sidan
Cykla är livet var det någon som sa, kommer dock inte ihåg vem
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving."
~ Albert Einstein
Nu är inte följande något citat. Men Cykelringen hade/har troligtvis fortfarande en väldigt bra slogan:
"Att inte cykla är att gå för långt"
Jag tycker den är ganska fyndig.
Hur förvarar ni era pärlor? De flesta bor säkert i hus och har ett stort garage att ställa in den i. Men hur gör ni som bor i lägenhet?
Jag kan inte ha cykeln i källarförrådet, då är den snart någon annans... Just nu står den i köket och tar upp alldeles för mycket plats. Jag har kikat på olika upphängningsanordningar och funderar lite på denna.
Cycloc Endo
Någon som har erfarenhet av liknande? Vågar man hänga upp en cykel i en hållare av plast? Den väger visserligen "bara" 12kg, men ändå?
Tips, råd, erfarenheter? Hur förvarar ni era cyklar? (Fräst om de inte står i källare/garage etc)
@Dalle den där Cycloc Endo verkar ju vettig, tar väl mer plats med en sån där två handtags upphängning a la cykelhållare för bildragkrok, typ hänger cykeln på väggen om du vet vad jag menar
Jag har turen att ha ett bra källarförråd med lås och låst skyddsrumsdörr, så dom får väl använda skärbrännare om dom ska sno min gamle trotjänare till cykel, men ändå min lilla dyrgrip
Kolla på Ikeahacker. Finns några snygga hack där man använt Stolmen. Jag har min i brf'ns källare, låst men inte fastlåst. Ställer jag den ute låser jag dock alltid fast den i nåt