Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yosemite publik beta - frågor och funderingar

Tråden skapades och har fått 320 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Demiurgen:

Och det är en nyhet i Yosemite som jag faktiskt kommer att använda - ofta. Har använt Dashboard tills nu. Detta är elegantare.

Ni vet väl även att man kan göra enkla beräkningar i spotlightmenyn. Inget för den som verkligen behöver en kalkylator men i mitt fall väldigt användbart. Skriv t ex 167*12 i spotlightsökningen.

  • Medlem
  • 2014-08-07 11:21

Att skicka mail med Telias SMTP funkar inte. Det har inte funkat i någon av de tidigare Yosemite betorna heller (har dock inte provat med DP5). Det är alltså mailout.telia.com det gäller.

Någon som har nåt tips eller testat någon variant?

(Felanmält både till Apple och Telia...)

Coolt! Det var en överraskning...som ett eastern egg typ :-). Men jag är torsk på grafik; vill se en liten räknare och den ska vara snygg.

Ursprungligen av Anders T:

Ni vet väl även att man kan göra enkla beräkningar i spotlightmenyn. Inget för den som verkligen behöver en kalkylator men i mitt fall väldigt användbart. Skriv t ex 167*12 i spotlightsökningen.

Ursprungligen av Demiurgen:

Coolt! Det var en överraskning...som ett eastern egg typ :-). Men jag är torsk på grafik; vill se en liten räknare och den ska vara snygg.

Du kan även testa med att skriva 167*12 i en vanlig google-sökning...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-08 10:59
Ursprungligen av Anders T:

Ni vet väl även att man kan göra enkla beräkningar i spotlightmenyn. Inget för den som verkligen behöver en kalkylator men i mitt fall väldigt användbart. Skriv t ex 167*12 i spotlightsökningen.

Det kan man göra i Mavericks också.

Ursprungligen av Konrad:

Det kan man göra i Mavericks också.

Funktionen är mycket äldre än så. Den kom med OS X 10.5.

Eftersom det framgick av den här tråden att funktionen inte var känd så nämnde jag den, men det var inte som en nyhet för 10.10.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-08 16:05

Importerade sisådär 2500 gamla email från Thunderbird på Kubuntu till OS X Mail, smärtfritt!

Yosemite vaknar inte efter en längre sömn (iMac) - klickande på mus, tangentbord eller startknapp (kort klick) hjälper inte - iMacen är medvetslös. Hård omstart krävs. Rapporterat (Feedback-appen funkar igen

  • Medlem
  • Boston
  • 2014-08-11 19:33

Jag har problem med att iTunes tappar kopplingen till min Apple TV, speciellt efter att jag kollat NetFlix eller Hulu på Apple TV:n, men i övrigt inga problem men WIFI.

För övrigt, hur ofta tror ni vi kommer få uppdateringar av betan? Beta 4 var den som blev publik, dom har släppt beta 5 till utvecklarna och det har snackats om oktober-november för release. Kan man gissa på att varannan, var tredje utvecklarbeta blir publik?

En Mini jag har (blev tvungen att köra Yosemite på den också då jag synkar över iTunes till den från iMac) svajar med Yosemite :-). 3 program vägrar starta (tredjepartare) - dom hoppar till i dockan men sedan händer inget. Det trista är att jag inte kan prebounda (sudo update_prebinding -root / -force) - får bara "sudo: update_prebinding: command not found" i terminal (!!!).
Nå - apparna är inget viktigt alls, men jag undrar varför två Macar med identiska Mavericks blir så olika med Yosemite beta ovanpå. Många parametrar Panta rei - allting flyter. Datorer är som naturen/evolutionen; inget är perfekt i balans - allt är bara försök och försök och strävan till minsta möjliga felfrekvens.

Funkar fint för mig. Ange användare och lösenord i inställningarna bara.

Med vänlig hälsning, Johan

Ursprungligen av wolf:

Att skicka mail med Telias SMTP funkar inte. Det har inte funkat i någon av de tidigare Yosemite betorna heller (har dock inte provat med DP5). Det är alltså mailout.telia.com det gäller.

Någon som har nåt tips eller testat någon variant?

(Felanmält både till Apple och Telia...)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-11 22:58
Ursprungligen av wolf:

Att skicka mail med Telias SMTP funkar inte. Det har inte funkat i någon av de tidigare Yosemite betorna heller (har dock inte provat med DP5). Det är alltså mailout.telia.com det gäller.

Någon som har nåt tips eller testat någon variant?

(Felanmält både till Apple och Telia...)

@wolf, Kolla på diagnostiken i Mail (Meny Window>>Connection Doctor), man kan använda den för att felsöka lite.

Jag själv noterade att diagnostiken visade på försök till anslutning mot en gammal mailserver, och kunde sedan hitta en felkonfiguration.
Dessutom såg jag några fel med SMTP, det visade sig vara fel port och missat lösenord.

  • Medlem
  • 2014-08-12 10:20
Ursprungligen av mattiL:

@wolf, Kolla på diagnostiken i Mail (Meny Window>>Connection Doctor), man kan använda den för att felsöka lite.

Jag själv noterade att diagnostiken visade på försök till anslutning mot en gammal mailserver, och kunde sedan hitta en felkonfiguration.
Dessutom såg jag några fel med SMTP, det visade sig vara fel port och missat lösenord.

Tack för tipset, ska kolla detta. Har du fått just Telias SMTP att funka?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-12 10:34
Ursprungligen av wolf:

Tack för tipset, ska kolla detta. Har du fått just Telias SMTP att funka?

Nej, jag har inte Telias epost, dock Yahoo, GMail och Outlook där jag såg problem med Yahoo och Outlooks SMTP.
De funkar nu.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-13 11:57

En konstig sak är att jag kan ta emot vanliga sms på min MBP 13" tidig 2011 men inte skicka.
Om det vore så att funktionen att ta emot/skicka sms inte skall fungera på min modell för att jag har fel version av BT så varför fungerar det att ta emot?

Det kräver inte BT. Går över WiFi tror jag?

Mitt fungerar lite då och då.

Ursprungligen av lappen71:

En konstig sak är att jag kan ta emot vanliga sms på min MBP 13" tidig 2011 men inte skicka.
Om det vore så att funktionen att ta emot/skicka sms inte skall fungera på min modell för att jag har fel version av BT så varför fungerar det att ta emot?

Någon som får ont i ögonen av Yosemite, typ överansträngda. Jag ska prova installera Mavericks igen och se om det släpper. Låter helt sjukt dock.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-13 12:18
Ursprungligen av _empty:

Det kräver inte BT. Går över WiFi tror jag?

Mitt fungerar lite då och då.

Någon som får ont i ögonen av Yosemite, typ överansträngda. Jag ska prova installera Mavericks igen och se om det släpper. Låter helt sjukt dock.

Enligt många sidor jag läst kräver det också BT för att det ska fungera.
http://www.imore.com/sending-and-receiving-sm...
Kollar jag på min telefon så har det skapats en BT profil för min dator utan att jag har själv gjort något.
Andra sidor säger också att BT inte behövs så det kanske beror på att det är just Beta man använder och att det kommer fungera när skarp version släpps

Ursprungligen av lappen71:

En konstig sak är att jag kan ta emot vanliga sms på min MBP 13" tidig 2011 men inte skicka.
Om det vore så att funktionen att ta emot/skicka sms inte skall fungera på min modell för att jag har fel version av BT så varför fungerar det att ta emot?

Jag har samma beteende och kör en MBPr 13" med senaste utvecklarbetan. Kan se SMS på datorn men kan inte skicka. Jag tror att den kör över wifi men ska kolla när jag kommer hem

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-13 13:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har samma beteende och kör en MBPr 13" med senaste utvecklarbetan. Kan se SMS på datorn men kan inte skicka. Jag tror att den kör över wifi men ska kolla när jag kommer hem

Ok du har den senaste hårdvaran som alla funktioner ska fungera på så då har vi en måttstock att gå efter.

Skälet till att jag misstänker att det är wifi är helt enkelt för att jag tycker att det har hänt saker när telefonen har varit utanför BT räckvidd - men jag kollar i em genom att slå av BT på telefonen på jobbet

Ok, med bluetooth på telefonen avslaget så uppdateras SMS listan på datorn så det går via Wifi

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-13 17:44
Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, med bluetooth på telefonen avslaget så uppdateras SMS listan på datorn så det går via Wifi

Men frågan är varför det inte går att skicka från datorn?
Kan den ta emot så måste den kunna skicka också tycker jag.

Meddelanden har ingen namnlist...men går att dubbelklicka för att gömma.
Nej, jag tror faktiskt att Apple är ute och cyklar när det gäller det här - något rationellt symetriskt tänk finns inte som jag ser det (och OM det skulle finnas och inte ens jag som är en heavy user sedan 27 år inte fattar det så har dom ju ändå misslyckats med den berömda "user experience"). Dom har ju inte alltid rätt.

Ursprungligen av Anders T:

Det verkar finnas något slags tänk bakom även om jag kan hålla med om att det verkar dumt.

Texten i systeminställningar säger "Minimera genom att dubbelklicka ett fönsters namnlist". Så appar som inte har någon övre namnlist går inte att dubbelklicka och gömma.

Anteckningar, Kontakter, Påminnelser har ingen namnlist och går inte att gömma på det viset. Men Kalender och Kartor har en namnlist och går att gömma med dubbelklick.

Skicka in en felrapport.

Ursprungligen av lappen71:

Men frågan är varför det inte går att skicka från datorn?
Kan den ta emot så måste den kunna skicka också tycker jag.

Det håller jag med om men det är så här som det brukar vara i betorna. Det kommer pö om pö

Ursprungligen av Demiurgen:

Meddelanden har ingen namnlist...men går att dubbelklicka för att gömma.
Nej, jag tror faktiskt att Apple är ute och cyklar när det gäller det här - något rationellt symetriskt tänk finns inte som jag ser det (och OM det skulle finnas och inte ens jag som är en heavy user sedan 27 år inte fattar det så har dom ju ändå misslyckats med den berömda "user experience"). Dom har ju inte alltid rätt.

Jag skicka in en rapport och ber dom ta bort skillnaderna så allt går att gömma. Gör det ni med.

Här är några saker jag rapporterat in. Om ni håller med om något så får ni gärna rapportera så det blir fler åsikter.

A. Jag har genvägar till några appar i Finder-fönstrens verktygsfält. I betan går det att klicka och starta appar där men inte att släppa filer där, vilket så klart var det enda jag använde det här till.

B. Jag har strul med näthårddiskar anslutna via TimeCapsule. Jag har diskarna anslutna och kan öppna dom i Finder men om jag väljer Öppna/Spara i något program så går det inte att bläddra in på diskarna. Symbolen för TimeCapsule säger "Kan inte ansluta" trots att jag redan är ansluten.

C. Signatur i Mail kan inte bytas när man svarar på brev, endast när man skapar nytt brev. Detta är f ö en bugg i nuvarande Mail också..

D. iTunes visar siffran 0 när man rensar ett "av" fält. Jag tycker listan blir så satans gyttrig med låt 2 av 3 och skiva 1 av 2. Jag föredrar låt 2 på skiva 1 bara. När man redigerar taggarna så säger iTunes 2 av 0 om man tagit bort detta. Fältet borde bara bli tomt.

E. Hemmadelning funkar inte till iPhone och iPad men är aldrig något problem till min AppleTV. Jag har fått skapa ett extra iTunes-bibliotek bara för att kunna se tv-program på paddan. Nu slutade det funka också efter en vecka. Man kan läsa en oändlig mängd forumtrådar om det här på webben. Dags att Apple tar tag i det här. Det har inte med Yosemite att göra men problemen fortsätter även med detta system.

Har tappat räkningen på alla mina rapporter :-). Stort och smått. Senaste nyss var en baggis; man kan inte välja eget ljud i Meddelanden längre (jag har egendesignade ljud för allt i Macar, iPhone och iPad - måste ju låta likadant överallt och inga factory-ljud intresserar mig:-)

Ursprungligen av Demiurgen:

Har tappat räkningen på alla mina rapporter :-). Stort och smått. Senaste nyss var en baggis; man kan inte välja eget ljud i Meddelanden längre (jag har egendesignade ljud för allt i Macar, iPhone och iPad - måste ju låta likadant överallt och inga factory-ljud intresserar mig:-)

Bläddra igenom dina insända rapporter i Feedback-appen och kolla om det finns några problem som kan vara av intresse för oss andra.

Mina problem har oftast med tredjepartare att göra - pluggar etc - det är därför jag testar beta-os på en iMac och en Mini som jag inte behöver för min försörjning. Det blir så esoteriskt om jag nämner t.ex. att senaste FXFactory-pluggen till FCXP gör att FXCP och Motion inte ens startar ? Eller att OnOne Perfect Suite till Photoshop måste ominstalleras efter varje omstart av Yosemite. Jag har en känsla av att Yosemite har feta buggar när det gäller Sandboxing, rättigheter och trådbindning (eller vad man nu ska kalla det). Det svajar också i grafiska drivisen om man har extraskärm inkopplad - besynnerliga mönster när man stänger av och efter vila fryser grafiken ibland. Det mesta som dom flesta använder verkar funka hur fint som helst - och det är ju som det ska vara. Man tar hand om mera obskyra saker senare. Jag byter inte os på arbetsburkarna föränn ett antal uppdateringar kommit.

  • Medlem
  • 2014-08-19 09:35
Ursprungligen av wolf:

Att skicka mail med Telias SMTP funkar inte. Det har inte funkat i någon av de tidigare Yosemite betorna heller (har dock inte provat med DP5). Det är alltså mailout.telia.com det gäller.

Någon som har nåt tips eller testat någon variant?

(Felanmält både till Apple och Telia...)

Testade att lägga på DP5 och DP6 ovanpå public betan. Av det lilla jag testat så funkar det nu att skicka med Telias SMTP...

Bevaka tråden