Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yosemite publik beta - frågor och funderingar

Tråden skapades och har fått 320 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Anders T:

Det funkar hyggligt här. Men om jag delar ut mitt WiFi till min Mac och slår av och på Internetdelning så växlar den ner till 3G efter detta och det var ju inte så bra eftersom jag inte har obegränsad trafik där. Nu kör så klart min Mac med samma WiFi så det var bara ett test. Men det ser ut som en bugg.

Jag blev bara nyfiken, du har alltså ett abonnemang som ger dig obegränsad 4G trafik men inte obegränsad 3G?

Det är jobbets abonnemang. Något 4G har jag inte. Det är en iphone 5.

Blir intressant att se om iCloud Drive kommer som egen app i Yosemite och i iOS 8.1.

I en Mac/Yosemite ligger den ju i Finder som vilken annan disk som helst, så jag ser ingen anledning till en speciell app...vad skulle den isåfall göra?. I iOS? Tror knappaste det...tillgången finns i apparna som använder Drive (tillslut alla appar som har nytta av det skulle jag tro).

Ursprungligen av Chaosstar:

Blir intressant att se om iCloud Drive kommer som egen app i Yosemite och i iOS 8.1.

Ursprungligen av Anders T:

Det är jobbets abonnemang. Något 4G har jag inte. Det är en iphone 5.

Då begriper jag inte riktigt din beskrivning.

Citat:

Det funkar hyggligt här. Men om jag delar ut mitt WiFi till min Mac och slår av och på Internetdelning så växlar den ner till 3G efter detta och det var ju inte så bra eftersom jag inte har obegränsad trafik där. Nu kör så klart min Mac med samma WiFi så det var bara ett test. Men det ser ut som en bugg.

Kör du internetdelning av wifi <-> wifi och sedan så blir det internetdelning 3G <-> Wifi?

I sådana fall så visste jag inte att det gick att göra.

Ursprungligen av Chaosstar:

Blir intressant att se om iCloud Drive kommer som egen app i Yosemite och i iOS 8.1.

I Yosemite behövs det som sagt inte och egentligen inte i IOS heller men jag skulle gärna se en IOS Mail app som kan göra attach från Icloud Drive.

Ursprungligen av BlackSmp:

Då begriper jag inte riktigt din beskrivning.

Kör du internetdelning av wifi <-> wifi och sedan så blir det internetdelning 3G <-> Wifi?

I sådana fall så visste jag inte att det gick att göra.

Jag har stängt av WiFi i datorn så nu har den ingen trafik.

I telefonen har jag WiFi påslaget och aktiverar internetdelningen. Datorn kopplar upp sig mot telefonen och får trafik.

Sen stänger jag av internetdelningen i telefonen för att kolla om den hoppar igång i datorn när jag slår på det igen. Jo det hoppar igång direkt men nu har telefonen bytt från WiFi till 3G utan att säga något om detta.

Jepp, det är ju sådana grejer man vill se mera av i iOS. Gärna från DropBox också.

Ursprungligen av BlackSmp:

I Yosemite behövs det som sagt inte och egentligen inte i IOS heller men jag skulle gärna se en IOS Mail app som kan göra attach från Icloud Drive.

Ursprungligen av Anders T:

Jag har stängt av WiFi i datorn så nu har den ingen trafik.

I telefonen har jag WiFi påslaget och aktiverar internetdelningen. Datorn kopplar upp sig mot telefonen och får trafik.

Sen stänger jag av internetdelningen i telefonen för att kolla om den hoppar igång i datorn när jag slår på det igen. Jo det hoppar igång direkt men nu har telefonen bytt från WiFi till 3G utan att säga något om detta.

Nu fattar jag... Du menar att telefonen fortsätter med att köra på 3G nätet istället för att använda Wifi för sin egna surf efter det att du slog av internetdelning. Inte att den använder wifi för internetdelningen.

Sorry...

Just det... jag vill ju inte dra onödig trafik på 3G när jag sitter hemma med 50 Mbit WiFi.

Och nu när jag klickar runt lite så ser jag till min förvåning en 4G-inställning under Mobilnät. Om jag aktiverar den så säger en dialogruta "Ditt mobilnätverk har inte certifierats av operatören för LTE på iPhone. Batteritid, samtal, SMS, röstbrevlåda och mobildata kan påverkas". Men det går att slå på den om man "trotsar" varningen.

Vi har Telias mobilväxel. Min chef har en iPhone 5S med 4G aktiverat och han har inte nämnt något om en liknande dialogruta så jag gissar att det här har med min iPhone 5 att göra. Någon som vet mer om det här?

Ursprungligen av Demiurgen:

I iOS? Tror knappaste det...tillgången finns i apparna som använder Drive (tillslut alla appar som har nytta av det skulle jag tro).

En egen app i iOS skulle ge samma möjligheter att flytta, skapa, slänga osv som i findern i Yosemite, vilket vore mycket uppskattat. Väljer Apple att istället bara låta sina egna och godkända tredjeparts-program hantera filer så behövs det ett ganska omfattande tillägg i samtliga program som får stöd för iCloud Drive, t.ex. om du skulle vilja skapa och hantera filer och mappar inifrån en tredjeparts app.

Det fanns inte mycket att hämta där... aktiverar 4G men kör 3G.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-16 14:35
Ursprungligen av Anders T:

Det fanns inte mycket att hämta där... aktiverar 4G men kör 3G.

http://s2.postimg.org/ghx3felnd/3_G.png

Se denna --> http://www.99mac.se/forum/p/2215197

Jo, jag skulle också gilla en sådan app - jag gillar över huvud taget att rådda runt och ordna mina filer. Men Apple verkar inte anse att man ska hålla på med sådant i iOS...och dom kommer att steka det i OSX också en vacker dag. Dom verkar satsa behårt på app-fokusering och inte dokument-fokusering; dokument sorteras inte efter innehåll/betydelse utan efter vilken app som skapade/kan öppna det.
För mig är det sinnesjukt och stämmer illa med vårt liv i övrigt - IRL - man lägger inte saker i olika lådor efter vilket verktyg som producerade det - utan efter vad saken ÄR och betyder; t.ex. lådor för papper som är skrivna med blyerts, kulspets, bläckstråleskrivare, laserskrivare. Nej, man lägger papperen i lådor som heter; privat, skatt, recept, dikter, utkast....

Jag tror dock man kan radera filer inifrån dessa appar som har åtkomst till Drive (men bara en specifik mapp på Drive alltså). Men skyffla runt? Nope - det tror jag aldrig kommer.

Ursprungligen av Chaosstar:

En egen app i iOS skulle ge samma möjligheter att flytta, skapa, slänga osv som i findern i Yosemite, vilket vore mycket uppskattat. Väljer Apple att istället bara låta sina egna och godkända tredjeparts-program hantera filer så behövs det ett ganska omfattande tillägg i samtliga program som får stöd för iCloud Drive, t.ex. om du skulle vilja skapa och hantera filer och mappar inifrån en tredjeparts app.

Ursprungligen av Chaosstar:

En egen app i iOS skulle ge samma möjligheter att flytta, skapa, slänga osv som i findern i Yosemite, vilket vore mycket uppskattat. Väljer Apple att istället bara låta sina egna och godkända tredjeparts-program hantera filer så behövs det ett ganska omfattande tillägg i samtliga program som får stöd för iCloud Drive, t.ex. om du skulle vilja skapa och hantera filer och mappar inifrån en tredjeparts app.

Men jag tror att du tänker lite "fel" här.

Apparna ändå måste kunna läsa och skriva i Icloud Drive, hur ska de annars kunna läsa filerna från Icloud Drive? De måste fortfarande kunna hantera sitt data som tidigare så jag tror inte att det blir så betungande.

Hur installerar man Yosemite? Har den inte hunnit ut än eller är det något bekymmer med betan jag kör? Inga uppdateringar finns och i AppStore ser jag bara OS X Mavericks.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-10-16 22:01
Ursprungligen av Anders T:

Hur installerar man Yosemite? Har den inte hunnit ut än eller är det något bekymmer med betan jag kör? Inga uppdateringar finns och i AppStore ser jag bara OS X Mavericks.

Inte släppt än.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2014-10-16 22:29
  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-10-16 22:34
Ursprungligen av joakimo:

Inte släppt än.

Klockan är nu runt 13.30 i Cupertino så de har fortfarande runt 10,5 timmar på sig att släppa den innan deras dag är slut, så det kanske blir imorgon förmiddag här... :/

hoppas jag har fel ;D

  • Medlem
  • Nättraby, Karlskrona
  • 2014-10-16 22:36
Ursprungligen av Anders T:

Hur installerar man Yosemite? Har den inte hunnit ut än eller är det något bekymmer med betan jag kör? Inga uppdateringar finns och i AppStore ser jag bara OS X Mavericks.

Om det är senaste Yosemite beta du kör så kan det hända att den går över "automatiskt" till "skarp version". Inte säkert att du behöver uppdatera något alltså. Det har hänt tidigare då senaste betan blivit "skarp".

Det kanske är så. Om datorn säger inget om beta faktiskt...

Hur som helst så är det i alla fall skillnad på sista betan och den skarpa versionen så det går att se om du är kvar på beta eller har den skarpa.

Men enligt informationen i mailet så måste jag ladda ner den skarpa varianten. Den uppdateras inte automatiskt

Sedan så säger den "du har redan 10.10..." men det är ingenting att bry sig om eftersom den inte verkar titta på buildinformationen.

Citat:

There are only minor differences between the last seed build (14A388a) and the build posted to the App Store (14A389). The full OS X Yosemite installer is available as a free upgrade in the App Store. Following installation, look for a software update for iTunes 12. If you still experience critical issues with this build, the project will remain open for your feedback.

Senast redigerat 2014-10-17 06:57
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2014-10-17 08:01
Ursprungligen av Anders T:

Det fanns inte mycket att hämta där... aktiverar 4G men kör 3G.

http://s2.postimg.org/ghx3felnd/3_G.png

Iphone 5 har inte stöd för de LTE-band som används i Sverige av Telia, så det är säkert därför du har inställningen men inte får mer än 3G.

Sorry om jag tjatar om det här, men jag testade nu att lägga till en mapp i iCloud Drive. I mappen ligger en PDF-fil och en MKV-fil, hur öppnar jag dem i iOS?

Du får välja ett program som stödjer iCloud drive, tex PDF Expert. Dock tycker jag det funkar skitdåligt med alla program jag provat.

Mvh

Ursprungligen av Chaosstar:

Sorry om jag tjatar om det här, men jag testade nu att lägga till en mapp i iCloud Drive. I mappen ligger en PDF-fil och en MKV-fil, hur öppnar jag dem i iOS?

Har inte ens Apples iBooks stöd för iCloud Drive? Eller kommer det med iOS 8.1 kanske?

Ursprungligen av Chaosstar:

Har inte ens Apples iBooks stöd för iCloud Drive? Eller kommer det med iOS 8.1 kanske?

Det tror jag inte, varför skulle den ha det?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-10-17 17:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Det tror jag inte, varför skulle den ha det?

Öppna pdf-filer.

Har ni inte uppdaterat från betan ännu?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-17 18:21
Ursprungligen av keptang:

Har ni inte uppdaterat från betan ännu?

Jo, flera gånger idag (på samma dator..).

Bevaka tråden