Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dag 3 – Hårdvaran och kameran

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Veckan med Lumia 930 går vidare, och idag testar 99mac:s redaktör hur väl telefonen ligger i handen, hur lätta knapparna är att trycka på, och vad kameran går för.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-02-11 20:37

Mycket bra artikel serie

Mechagodzilla!

Kameraknappen är såååå bra på wp.. Använder den jämt för att dra från höften när man behöver ta snabba bilder, på barnen och andra tillställningar där man behöver vara snabb...

Angående selfieproblem och knapptryck.. Använd inte knappen, dutta istället på skärmen. Då tas bilden! Och vill du styra focus i samma ögonblick som du tar bilden så dutta på den punkten i bilden som ska ha fokus. Skitbra! ?

Ursprungligen av John Connor:

Kameraknappen är såååå bra på wp.. Använder den jämt för att dra från höften när man behöver ta snabba bilder, på barnen och andra tillställningar där man behöver vara snabb...

Angående selfieproblem och knapptryck.. Använd inte knappen, dutta istället på skärmen. Då tas bilden! Och vill du styra focus i samma ögonblick som du tar bilden så dutta på den punkten i bilden som ska ha fokus. Skitbra! ?

Bara en nyfiken fråga. Om jag inte vill styra fokus i samma ögonblick hur gör jag då? Fungerar det som så att om jag håller nere fingret så ställer jag fokus och om jag duttar med inställt fokus så ändras inte fokus men om jag duttar utan fokus så fokuserar den och tar bilden?

Ursprungligen av BlackSmp:

Bara en nyfiken fråga. Om jag inte vill styra fokus i samma ögonblick hur gör jag då? Fungerar det som så att om jag håller nere fingret så ställer jag fokus och om jag duttar med inställt fokus så ändras inte fokus men om jag duttar utan fokus så fokuserar den och tar bilden?

1. om man tar bilden genom den fysiska knappen så blir det ju det fokuset som kamera-appen hunnit hitta, om den har en sådan inställning.
2. Genom touch/dutta på skärmen och inte vilja att det blir fokuspunkt, då ska man nog använda fysiska knappen, eller den virtuella, den finns ju med, den som är motsvarande till Iphone när man tar en bild.
3. WP-lurarna, kanske främst Lumia 930 har ju ett läge där man kan fota med rich capture (trollstaven), och kan därmed ändra massa saker etc. vid ett senare tillfälle. Mer info om det här, rich capture omnämns ca 1:30 in i klippet: https://www.youtube.com/watch?v=-eYeWjRzDWM

Jag själv har inte hunnit laborera med det, men kamerafunktionerna i Lumia 930 är grymma...

Ursprungligen av John Connor:

Kameraknappen är såååå bra på wp.. Använder den jämt för att dra från höften när man behöver ta snabba bilder, på barnen och andra tillställningar där man behöver vara snabb...

Angående selfieproblem och knapptryck.. Använd inte knappen, dutta istället på skärmen. Då tas bilden! Och vill du styra focus i samma ögonblick som du tar bilden så dutta på den punkten i bilden som ska ha fokus. Skitbra! ?

Tack, bra tips! Har faktiskt provat att trycka av genom skärmen, har fortfarande lite svårt att från selfie-vinkeln hålla i telefonen och komma åt avtryckarknappen (den virtuella). Däremot ligger ju knappen väldigt bra till för att ta bilder med telefonen i landskapsläge - där upplever jag istället ofta att avtryckarknappen på Iphone 6 sitter på "fel" sida, särskilt som kameralinsen där sitter på sidan och inte i mitten som på Lumian.

Helt klart är kameran en av de starkaste punkterna på den här telefonen, och förtjänar helt klart mer uppmärksamhet än vad som hinns med under den här veckan. Kanske också av en lite duktigare fotograf än jag själv

Ursprungligen av jakobnilsson:

Helt klart är kameran en av de starkaste punkterna på den här telefonen, och förtjänar helt klart mer uppmärksamhet än vad som hinns med under den här veckan. Kanske också av en lite duktigare fotograf än jag själv

Att knäppa en 'bra' selfie, oavsett telefon, så brukar ju sikta och trycka vara lika/olika svårt beroende på telefonmodell och storlek på hand och även den som fotograferas handhavandeteknik.

Därför är tipset att använda timer på 2-3 sekunder... då minimerar man att telefonen rör sig vid zapp-ögonblicket.. WP har ju en utmärkt selfie-app (photo lens) som rekommenderas för detta...

1
Bevaka tråden