Jag jobbar med ett gäng Windows-kollegor. Ibland refererar de till filer som ligger på vår server, då kan det se ut så här:
Denna URL fungerar dessvärre inte för mig, eftersom jag använder Mac. URL:en borde istället se ut så här:
"/Volumes/Pub/Sourcing/Products/DarthVader"
Finns det något enkelt sätt för mig att översätta en sån här länk till "Mac-språk"?
Klistra in följande kod i ett nytt AppleScript-dokument (AppleScript Editor/Manusredigeraren), kompilera och spara scriptet i Script-menyns mapp. När du ska använda det markerar och kopierar du windows-sökvägen, kör scriptet, och sedan innehåller ditt urklipp en mac/unix/posix-sökväg som du kan klistra in var du vill.
property macVolumeString : "/Volumes/Pub"
set myWinPath to (the clipboard) -- as string
set myWinPathForwardSlashes to my searchAndReplace(myWinPath, "\\", "/")
set myFullPosixPath to macVolumeString & text 3 thru -1 of myWinPathForwardSlashes
set the clipboard to myFullPosixPath
on searchAndReplace(myString, mySearchString, myReplaceString)
set myOldDelimiters to text item delimiters
try
set text item delimiters to mySearchString
set myTextItems to text items of myString
set text item delimiters to myReplaceString
set myReturnText to myTextItems as Unicode text
set text item delimiters to ""
end try
set text item delimiters to myOldDelimiters
return myReturnText
end searchAndReplace
Självklart går det att pimpa upp mer, som t.ex. genom att ange kortkommando, göra en automator-service, få filen/mappen att visas/öppnas, eller vad man nu vill att den ska göra.
Den enda svårigheten är att veta vad Windows-användarnas Enhetsbokstav ("G") ska ha för motsvarande volymnamn i Mac, men det kanske räcker på det här sättet