- goranlin
- Medlem ●
- 2015-04-05 21:28
Jag ska ha ett möte i april och försöker besvara en fråga jag fått inför mötet.”Här kommer en mov som jag har spelat in. Den blir stor!!! Jag har använt Quick Time Player på min MacBook Pro. Den är för stor o kan inte skickas!”
Film och video är ett svårt och komplicerat område. Det finns många olika sätt att spela in filmer men det kan lätt bli väldigt krångligt. De oftast trestaviga bokstavskombinationer som står efter ett filnamn (suffix) är ibland bara ett så kallat containernamn och visar inte alltid vilken codex, den kodare (tekniken för att omvandla rörliga bilder till film) som använts för att framställa filmen. Det innebär att man inte säkert vet hur en film är gjord och vad man ska använda för program för att kunna se den.
Jag har försökt förstå detta under flera år men har inte lyckats så bra. Det är svårt för alla och jag tror till exempel inte att Birgitta använt Quick Time Player för att spela in film. Quick Time Player är ett program för uppspelning av Quicktime filmer men inte för inspelning (även om en speciell Pro-version som man kunde köpa även kunde spela in filmer).
Svenska Wikipedia beskriver Quicktime så här:
”Quicktime, av Apple skrivet QuickTime, är ett programpaket för multimedia från Apple Inc. Det finns till Mac OS, OS X och Microsoft Windows. Den första versionen av Quicktime lanserades 1991. Quicktime är ett ramverk för olika tekniker inom audio, video, och interaktiv media med stöd för ett hundratal olika kodeks. Ramverket kan även utökas med hjälp av insticksprogram.
Mjukvara
Quicktime består av mediespelaren Quicktime Player och Itunes, filformatet .mov och SDK:er för Mac och Windows. Filformatet är sedan Quicktime 6 baserat på MPEG-4-standarden (som är baserad på men ej identisk med Quicktime-formatet), och från och med version 7 ingår videokodaren AVC (Advanced Video Coding)/H.264 (som är en del av MPEG-4-standarden) i Quicktime-formatet. Pro-versionen av Quicktime Player kan koda video i bland annat H.264, inklusive flerpasskodning, för att uppnå bättre kvalitet. Ljud kan kodas i bland annat AAC (Advanced Audio Coding), vilket, liksom AVC, ingår i MPEG-4-standarden. Dock stöds för närvarande ej HE-AAC.” hämtat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Quicktime 5 april 2015.
Min rekommendation är att minska den egna självkritiken så mycket att man kan lägga ut de filmer man åstadkommer på YouTube eftersom YouTube bearbetar filmerna så att de lätt kan ses på många olika mediaspelare.
Tre andra viktiga råd:
1. Om du nödvändigtvis ska göra egna filmer bör du ha en bra motivering för detta. Det finns troligen enklare och billigare sätt att presentera ditt budskap.
2. Gör inte för långa filmer! Dela hellre upp filmen i delar. Mycket få personer orkar se filmer som är mer än tio minuter.
3. Använd inte stängda format (proprietära format som kräver licensbelagda program för inspelning). Konvertera helst till YouTube eller andra mycket använda format.
Tacksam för råd hur mitt svar kan bli bättre!